Efterlysning af både fødsel- og døds datoer i Vejle-Bjerre As

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 08 Mar 2013 - 12:21

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Bjerre-As/Klakring


Søren Sørensen Dige (Diige)

Jeg har hans livsfærden fra han bliver gift første gang og indtil FT 1787
Han blev gift med sin første kone 3. marts 1758
Deres første barn, Maren, født 1759 - og iflg Ft 1787 skulle han da have været 33 år

Ved FT 1787 er Søren Sørensen Dige 62 år, og skulle derfor sandsynligvis være født 1725

I FT 1801 er hans kone Karen Sørensdatter enke
Altså må Søren Sørensen Dige være død mellem 1787 og 1801, men hvornår, jeg har ledt ihærdigt efter at finde det, men det er ikke lykkedes MIG at få bid
Derfor sætter jeg min lid til jer om at knække gåden

Vh.
Karl-Peter

Per Kühlwein

Hej Karl-Peter

Du skriver at du  har oplysninger fra FT 1787 og 1801. Kunne du ikke anføre opslagsnumre, for jeg mener
han skal hedde Søren Rasmussen Dige?

mvh, Per

Karl-Peter Dammeyer

Hej Per!

Her nogle uddybende oplysninger:

Rasmus Sørensen Dige
*00.00.1775 i As sogn - Hosbye
død 19.02.1839       -      min 3. tip-oldefar

++++


Hans far:
Søren Sørensen Dige og moderen hedder Karen Sørensdatter - 4. tip-oldeforældre

FT - 1787
Vejle, Bjerre, As, Hosbye, 8  (her kun Søren Sørensen)

Karen Sørensdatter dør 05.04.1811
FT 1801
Vejle, Bjerre, As, Assens sogn, Kirchholm, 3 - enke, og bor alene

++++

Jeg mener at have Søren Sørensen Diges far: 5. oldefar

Rasmus Dige
I Vejle-Bjerre-As/Klakring 1703-1739, har jeg en række fund med Rasmus Diges navn,
hans børn, døbte og døde, opslag som jeg er i færd med at få tydet korrekt
Men opslag 106 - højre side øverst, er jeg i tvivl om det handler om Rasmus Diges søn Søren
og opslag 107 - venstre side ca. midt på - 1729
Rasmus Diges Barn døbt
Søren?! sus: Karen ----

Det kunne være denne Søren, aldersangivelserne i FT er jo ikke altid korrekte

++++

Og nu kan du lige så godt få det hele med:

jeg har fundet en Jens Diige begrafves æt 43

findes: opslag 36 - højre side 4. linie for neden - det kunne vel være Rasmus Diges far
altså 6. oldefar


håber disse, mange oplysninger kan være til din hjælp, jeg har allerede brugt meget lang tid til at finde dette frem, så det vil være fedt, om du kunne hjælpe med til at få det veriferriseret
Vh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Et suplement:

Søren Sørensen og Karen Sørensdatter bliver gift:

Vejle-Bjerre-As
1753-1783
opslag 38
den 29de Nov: Søren Sørensen og Enke Karen Sørensdatter af Kirkholm

Vh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Så glemte jeg alligevel at skrive, at deres fællesbørn var:

FT 1787:
Margrethe Sørensdatter *1773 - Rasmus Sørensen *1775 (1771 iflg. ft. 1787) mangler fødselsdato på ham - og Anmarie Sørensdatter *1778

Jens Sørensen og Karen Sørensdatter er fra Søren Sørensens første ægteskab

Vh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Her optræder Søren, som Søren Dige:

Vejle-Bjerre-As/Klakring
1753-1783
opslag 23 - 1761 -#3 - Søren Diges pigebarn døbt Nafnlig Karen

og opslag 25 #5 - Søren Diges spædbarn begravet

Vh.
Karl-Peter

Per Kühlwein

Hej igen Karl-Peter

Jeg kan godt følge dig, men jeg mangler en kirkebogs- eller FT-indførsel hvor faderen til Rasmus Sørensen Dige, født 1775 (Opslag 50) bliver nævnt med efternavnet Sørensen. Alle de handlinger du omtaler ifm faderen kaldes han kun Søren Dige.

For at finde en forklaring søger jeg i Brejls skifteuddrag for Bjerre herred, Palsgaard Gods.

http://www.brejl.dk/bjerre.htm

154 Mourids Jespersen i Overby. 14.2.1777, side 633.
E: Barbara Rasmusdatter. LV: Niels Andersen sst. B: Rasmus 28, der overtager fæstet, Hans 25, Jesper 23, Søren 19. FM: Jens Juul i Overby, Søren Dige sst.
-------------------------------------
Da jeg ikke kan finde Søren Dige født/døbt 1725/1727 forsøger jeg at finde hans død og det lykkes i KB 1783-1814 (opslag 78). Hans alder er her 60 år, hvilket må være en skrivefejl af præsten, for han er altså ikke at finde i de nævnte 3 år. Bladrer vi tilbage i tiden - helt nøjagtig 10 år - så finder vi i den noget lettere læselige KB 1687-1755 (opslag 120) Rasmus Diges barn døbt Søren 3. Pinsedag 1716. Jeg tror helt bestemt at præsten har lavet en skrivefejl, således at Søren har været 70 år ved sin død. Sidstnævnte KB er meget lettere at læse end den du nævner (1703-1739).

Kigger vi på hans ægteskab den 3. marts 1758, så skriver præsten "Søren Diges og Maren Kirches copulerede", og altså ikke den Karen Sørensdatter som du har fundet.

Ud fra Sørens fødselsår går vi et årstid tilbage og finder en søster, idet Rasmus Dige har en datter til dåbs kaldet Barbara (opslag 112). Jeg ser ikke flere børn døbt og ej heller vielsen. Sammenholdt med ovenstående skifteuddrag ville jeg konkludere at de 2: Barbara og Søren, begge i Overby er søskende og Søren er den person du søger - altså Rasmussen Dige.

Men valget er dit  ;) - ovenstående er kun et forslag.

mvh, Per

Inger Toudal

#7

1775
Dom: Quasimodogen: [1. søndag efter påske] Søren Diges Drengebarn døbt
Nafnlig: Rasmus.....


As, Bjerre, Vejle 1753-1783, opslag 50, nr. 2 fra oven

Det må vel være denne Rasmus:

Vejle, Bjerre, As, Overbye, , 5, FT-1787, A3583
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
- - - - -      
Jørgen Pedersen   36    Gift   -      
Anmarie Rasmusdatter   16    Gift   -      
Maren Sørensdatter   60    Enke(mand)   Mandens Moder      
Rasmus Sørensen   11    -   Hendes Søn

Vejle, Bjerre, As, Assens Sogn, Hosbye, 29, FT-1801, B9164
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Rasmus Sørensen   26    Gift   Mand   Inderste og gaaer i Dagleie   
Birthe Marie Powlsdatter   34    Gift   Hans Kone      
Kirsten Nielsdatter   5    Ugift   Hendes Børn      
Jens Nielsen   3    Ugift   Hendes Børn      
Maren Rasmusdatter   1    Ugift   Deres Barn

Vejle, Bjerre, As, Hosbye, et Huus, 44, FT-1834, C0520
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Rasmus Sørensen Dige   59    Gift      Maltgjører paa Palsgaard   
Johanne Marie Seiersdatter   47    Gift      [hans Kone]   
Karen Marie Rasmusdatter   28    Ugift      deres Børn   
Birte Cathrine Rasmusdatter   9    Ugift      deres Børn
- - - - -

Det passer jo fint med, at Søren Dige er af Overbye, da han bliver begravet i okt. 1786
(As 1783-1814, opslag 78) som fundet ovenfor.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#8

Ups!

Indsætter lige FT-1787, som den står på http://ddd.dda.dk/, da jeg ikke helt kan gennemskue,
om det er Jørgen Mortensen eller Jørgen Pedersen, som enken Maren Sørensdatter skulle være mor til:

Vejle, Bjerre, As, Overbye, , 5, FT-1787, A3583
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      
Jørgen Mortensen   38    Gift   Mand   Bonde og Gaard Beboer   
Inger Jespersdatter   37    Gift   Kone      
Holger Jensen   9    -   Hendes Børn af 1 Ægteskab      
Kirsten Jensdatter   7    -   Hendes Børn af 1 Ægteskab      
Johane Marie Jørgensdatter   4    -   Hans Barn af 1 Ægteskab      
Jørgen Pedersen   36    Gift   -      
Anmarie Rasmusdatter   16    Gift   -      
Maren Sørensdatter   60    Enke(mand)   Mandens Moder      
Rasmus Sørensen   11    -   Hendes Søn

Søren Diges vielse til Maren Kierches i 1758 ses på opslag 15 i As 1753-1783.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Per Kühlwein


Hej Inger

Ja, det var godt vi lige fik et opslagsnummer på vielsen. Jeg har i mellemtiden fundet Maren Kierches død 01.01.1795 og begravet søndag efter nytår. As KB 1783-1814, opslag 98.

mvh, Per

Inger Toudal


Hun står som Søren Diges Enke (uden eget navn), men der kan vist ikke være nogen tvivl.

Brejl har også uddrag af skifte efter Rasmus Sørensen Dige:

232 Rasmus Sørensen Dige i Hosby. 20.2.1837, fol.37.
E: Johanne Marie Sejersdatter. LV: Hans Sejersen i Overby. B: Jens 12, Birthe Cathrine 11. FM: Niels Jensen i Hosby. Første ægteskab med [Birthe Marie Poulsdatter]. B: Niels Rasmussen 30 i Glud, Søren Rasmussen i Sønderby, død. 3B: Rasmine 9, Birthe Marie 7, Hansine 9 mdr. FM: Jens Nielsen i Østrup, Maren Rasmusdatter enke efter Hans Jensen i Åstrup Kær, Karen Marie Rasmusdatter g.m. Jeppe Jensen i Hosby.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karl-Peter Dammeyer

Hej Per og Inger T

Allerførst, rigtig rigtig rigtig mange tak for jeres store indsats, det har givet mig anledning til at revidere, hvad jeg ellers havde regnt med var det rigtige.
Nu har jeg fået jeres materiale godt gennemarbejdet, og stiller det derfor op her, både til orientering, til evt. rettelser og til nye spørgsmål.

Lad mig starte med Rasmus Dige (min 5. tip-oldefar)
Hans børn er:

Barbara 1715 - er nævnt af Per
Søren    1716 - Søren Rasmussen Dige (4. tip-oldefar)(måske)
Anne     1718 - opslag 58 venstre side 6. linie for neden
Jens      1720 - opslag 65 højre side 8. linie
            1720 - død - opslag 66 venstre side knab midt på
Ingeborbg 1721 - opslag 71 højre side linie 7
Morten  1723 - opslag 79 venstre side øverst
Jens      1725 - opslag 89 højre side 2. linie øverst
            1726 - opslag 91 linie 7 venstre side - begravet  ?????
            1727 - opslag 95 højre side linie 7 - og Rasmus Diges søn beg. al. 10 - evt. Søren/Anne
Søren   1729 - opslag 106 venstre side ca midt på - men er i tvivl om det er en Søren ?
                      - det kunne det jo godt være, hvis Søren fra 1716 er død
                      - denne Søren, vil også passe bedre i alder til MAREN KIRK *1735
                      - de blev gift i 1758 - han var 29 år og hun 23- mon ikke dette passe???
??????  1730 - opslag 108 venstre side - nytårsdag
??????  1732 - opslag 119 højre side midt på - Rasmus Diges barn ??

Rasmus Dige 1735 - opslag 142 højre side nederst - begravet alder 39 eller 59 ???

Og så: Hvornår er Rasmus Dige født - hvornår er han blevet gift (konens navn)(evt. hendes død)

Og så: Maren Kirk døde 01.01.1795 - 60 år - 1783-1814 opslag 98 - derfor *1735
          men SE: 1687-1755 opslag 521 - 1737 midfaste søndag, om Maren er født her???

Hvis Rasmus Dige er død 1759, og Maren Kirk i 1795 -36 års forskel, kan nok ikke passe, men Rasmuses alder ved død er også svært at tyde!!

Det var hvad jeg havde fundet frem til, og det må vist være hok, jeg er spændt på jeres kommentarer
Mange hilsner
Karl-Peter

                                                                                                                                                                                             

Mette Lund

Hej Karl-Peter

Mon du kender denne side:

http://www.minjyskeslaegt.dk/Personer/Mors%20aner/As-slaegter/Dige.htm

Det ligner din familie. Der er bud på både konens navn og deres vielse, - og også et forslag til Rasmus' forældre.

Mvh.
Mette

Per Kühlwein

Hej Mette og Karl-Peter

Ja, denne henvisning er jo svaret på alle de spørgsmål/misforståelser dit sidste indlæg afføder Karl-Peter.

I øvrigt synes jeg du skulle bruge Kirkebogen 1687-1755 fremfor den umulig læsbare 1703-1739.

Midfaste Søndag 1735 er et "uvedkommende" bryllup mellem Jens Misser og Maren Kirch.

1735, opslag 142 i den ulæselige. Den indførsel du mener at kunne læse som Rasmus Dige begravet ..
Hvis du slår op i den læsbare udgave opslag 208, kan du se at det er en Rasmus Jensen.

Så har du et opslag 119 - også i den ulæsbare, hvor du ikke kan se navnet på barnet. Der er det tilsvarende opslag 187 i den læsbare udgave, og det er en søn af Rasmus Dige: Anders der bliver døbt 27. søndag efter Trin. 1731.

Det andet "hovedbrud" 1730, opslag 108 er ikke en Dige, hvilket kan ses på opslag 182 i den læsbare.

Håber dette er en lille hjælp til at komme på sporet, men som Mette skriver, er der svar på mange af dine spørgsmål på den nævnte hjemmeside.

mvh, Per

Karl-Peter Dammeyer

Til Mette
Fantastisk, det er jo et helt schoup med denne hjemmeside, godt vi har jer til at hjælpe os amatører
for der er altså mere på nettet end man aner

og til Per:
tak for din respons, med rettelser, men jeg kunne nu godt tænke mig en kommentar fra dig om min beskrivelse af den formodede Søren i opslag 106 - 1729, godt nok fra den ulæselige

Venlig hilsen
Karl-Peter

Per Kühlwein

Hej igen Karl-Peter.

Ja, den glemte jeg. Du har ret, det er en mulighed, men denne Sørens fødeår er jo heller ikke helt i overensstemmelse med beregningerne, så det er noget man skal arbejde lidt videre med for at udelukke den ene fra den anden. Der er jo nogle dødsfald blandt børnene og et af dem uden navn kunne måske passe med at den første Søren er død som barn, hvorfor den næste her påny kaldes Søren.

Du skriver:   "1727 - opslag 95 højre side linie 7 - og Rasmus Diges søn beg. al. 10 - evt. Søren/Anne"
Den indførsel kan jeg ikke finde eller se hvor du påstår den skulle være? Men hvis den står et andet sted, er det jo oplagt at Søren født i 1716 dør i en alder af 10 år og derfor navngives den næste søn med navnet Søren. Men skriv lige hvor du har fundet den indførsel. Du kan jo have skrevet forkert :D
Den 7. linie lyder således: Jørgen Bechling (en af mine aner) Søren
8. linie: Smed Mette ???

Jeg er glad for at se, at du har fundet frem til den side Mette anbefalede. Det var jo den side jeg bad dig konsultere i din første tråd, men nok om det. Den er bare go! ;)

Men jeg vil da godt lige have den kilde til omtalte død.

mvh, Per

Per Kühlwein


En tilføjelse:

Jeg fandt indførslen = opslag 97 og desværre bekræfter dette eksempel, at den ulæselige kan være bedre end den læsbare. Det viser sig at denne indførsel fortæller os drengens alder, nemlig 10 år. Den oplysning mangler i KB 1687-1755, opslag 167. Det er en af de spidsfindigheder vi kommer ud for - men det er jo gamle sager!

Jeg glemte også lige ifm henvisningen til den hjemmeside: Det er ikke nok at skrive af - der lærdom og øvelse at få ved at kontrollere de oplysninger man henter.

Fortsat god held i din forskning.

mvh, Per

Mette Lund

Hej Per

Du har helt ret. Det er hverken nok eller en god idé bare at skrive af, selv om man finder en side, der ligner en guldgrube ;-)

Jeg har selv en del aner i As og blev helt vildt glad, da jeg fandt minjyskeslægt-siden, men jeg fandt faktisk også en lille fejl (som nu er rettet), fordi jeg aldrig bare skriver af, men altid kontrollerer alt selv. Men bortset fra det er siden en guldgrube.

Mvh.
Mette

Karl-Peter Dammeyer

Så er jeg atter her tilbage!

Undskyld, jeg havde fået oplyst et forkert opslags nr., men der er bestemt også mange at holde styr på.

Nej, jeg kunne ikke tænke mig blot at skrive af fra hjemmesiden, nu da jeg har en hel masse selv, men sammenligne/kontrollere, og det viser sig faktisk, at Søren R.Dige *1716 og Søren R. Dige *1729, helt er flettet ind i hinanden, diverse dator og årstal er rigtige i forhold til mine, men de står forkert, f.eks er Søren R. Dige ikke nævnt 1729 på hj. siden
Men der er et par andre gode oplysninger til historien.

Der er endnu et par "småting" jeg lige skal have jer til at se på:

Efter Maren/Morten R. Dige *1723 - opslag 79 - kommer
Jens R. Dige - *1725 - opslag 89 Højre side øverst 2. linie - "Rasmus Diges Barn døbt N Jens" - som mangler på hj. siden

Men så er spørgsmålet, om - opslag 91 venstre side linie 7 1726 - er Jens *1725?
----- Rasmus Diges Barn begr.
------------------- dag

Er nævnt på hj. siden som - "Et barn begravet 1726"

Men så tror jeg også vi er ved at være ved vejs ende med denne tråd
Venlig hilsen
Karl-Peter

Per Kühlwein

Hej Karl-Peter.

*1723 - opslag 79" er uden tvivl en datter: Maren
--------------
"Jens R. Dige - *1725 - opslag 89 Højre side øverst 2. linie - "Rasmus Diges Barn døbt N Jens" - som mangler på hj. siden"
Ja, det kunne se sådan ud, men der er dog en Jens, født 1720 og død samme år, opslag 65 og 66. Så det passer vel godt nok at navnet bliver "genbrugt" i 1725.
--------------

"Men så er spørgsmålet, om - opslag 91 venstre side linie 7 1726 - er Jens *1725?
----- Rasmus Diges Barn begr.
------------------- dag"

Ja, det er et godt spørgsmål, som vi slægtsforskere en gang imellem bliver stillet overfor. Begge KB er enslydende. Hvis vedkommende er interessant nok for ens forskning, ja, så må fæsteprotokoller og øvrige arkivalier fortælle os om Jens fik lov at overleve de første svære år. Jeg vil dog i de fleste tilfælde, hvor fødsel og død er så tæt på hinanden drage den konklusion, at det er det sidst fødte barn der bliver begravet. Men sikker kan man altså ikke være.

mvh, Per

Karl-Peter Dammeyer

Hej Per!

Tak for den gode forklaring, som svarer til mine egne formodninger, så nu kommer vi vist ikke længere lige nu i denne tråd, så tak for hjælpen, og hvem ved, måske vi høres igen, jeg har endnu slægt på egnen der skal undersøges.

Hilsen
Karl-Peter