Corporal i Norske livregiment til fods

Startet af Povl A. Hansen, 08 Feb 2015 - 12:20

Forrige emne - Næste emne

Povl A. Hansen

Jeg har et problem med en person, som jeg er kørt fast i. Det drejer sig om Carl Schrøder f. ca. 1762. Corporal i Norske livregiment til fods. Det var en lejehær, hvor der også indgik en del, der ikke var norske. Regimentet var stationeret i København. Han var gift med Anne Hedevig Schrøder (f.Wassmann). Jeg har den sidste optegnelse på dem i forbindelse med sønnen Johan Ludvig Schrøders fødsel i 1803 - Frederiks Tyske Kirke ops 50. Deres sidste adresse var ved folketællingen 1801: Sofie gade 327-328. Herefter forsvinder sporet. Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kommer videre?

Otto Kjærgaard

Er du sikker på, at Norske Livregiment til Fods var en lejehær? En af mine forfædre fra nordøstjylland lå ved regimentet under Napoleonskrigene. Så vidt jeg har kunnet læse mig til fik de deres soldater fra lægdsrullerne. Der var mange jyske bønderkarle i regimentet bortset fra navnet var der vist ikke meget norsk ved det.

Gitte Johansen

http://www.zeus2.dk/konfdrmaria1814.html

6
Johan Ludvig Schrøder i Helsingør
Søn af Carl Ludvig Schrøder, underofficer wed Kronens Regiment 
i Helsingør
Født d. 17. Jan. 1803
Temmelig god i kundskaber, udmærket god i opførsel
1810 d. 28. Juli af rg.cirurg Stebuhs i Khawn

Konfirmeret 1. søndag efter påske 1817
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Povl A. Hansen

Tak for svaret. Der var en del af regimentet i Helsingør, så det er fint. Navnet  og fødselsdato på sønnen passer. Så mangler jeg bare at finde ud af, hvor Carl Schrøder kom fra, og hvornår han døde. Der er en hel del med navnet schrøder i militæret på den tid.Efter at have set i litteraturen, kan jeg se, at regimenterne på den tid bestod af en blanding af hvervede og indkaldte. Herunder hvervede fra hertudømmerne.

Bjørn Marcher

Hej Poul,


Du skal nok en tur forbi Rigsarkivet i København og se i gode gamle mikrofilm med de militære stambøger. Der er høflig selvbetjening, og du har brug for at vide at Norske Livregiment er arkiveret under 2.Bataillon, 210.091 - ud fra dette kan du i en liste over mikrofilmene finde et mikrofilm nummer, og på den formentlig en stambog for Regimentet. Her vil der være navnelister, kompagni for kompagni med navn, alder, højde, tidspunkt for hvervning og så videre. Normalt også fødested!

Han kan være hvervet ca 1780, og ud fra navnet kan det snildt være fra det egentlige Tyskland, hvor den danske hær havde små hvervekontorer i en halv snes byer.... Jeg har selv nogle lejesoldater, der kom til landet på den måde. Han kan også komme fra Schleswig-Holsten....

Alternativt kan du prøve at finde sønnens vielse (hvis der er en sådan) - måske er faderen forlover...

God jagt!

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Povl A. Hansen

tak Bjørn, - det bliver så Rigsarkivet.

Mvh
Povl