Er der nogen der ved hvor Sønderdalby ligger?

Startet af Jytte Wind, 27 Feb 2013 - 15:38

Forrige emne - Næste emne

Jytte Wind

Har lige set et indlæg hvor der bliver søgt efter Østerdalby og Vesterdalby.

Måske nogen vil hjælpe med at finde Sønderdalby.

Jeg har set på Krabsens hjemmeside og der er ikke nogen forslag. Men hvis det skrives i to ord findes der et Sønder Dalby i Fakse, Præstø.
Der kan jeg ikke finde en Karen Christensen født 7/2-1835.

Jeg har en person Karen Christensen:
:http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3313869&searchname=polit_simple

på kortet står at hun er født i Sønderdalby 7/2-1835 hedder Karen Christensen og ikke et ord om at hun er gift.
Den Karen jeg leder efter er født Johansen.

Der står at hun er død 6/1-1916. Jeg har ikke kunnet finde hendes død og for den sags skyld heller ikke hendes mands død.

Hvis hun er den Karen jeg håber så er hun født i Borum, Framlev, Århus 1814-1871 opslag 60, gift med Rasmus Christensen 23/11-1859 i Kasted, Hasle, Århus 1814-1880 opslag 125.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Gitte Johansen

Hej Jytte


Hvis du kigger i FT1911, Store Kongensgade 51, opslag 77, står hun som enke og fra Århus.

Og bor ved slægtninge, Stougaard?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jytte Wind

Hej Gitte

Ja tak.
Jeg har set FT fra 1911 Store Kongensgade 51, hvor hun  står som enke og fra Århus, det samme gør hun i FT fra 1916 opslag 153.

Det der driller mig er, at Karen fra Pol. Registerblad er kommet til København allerede i 1892, at hun skriver at hun er født i Sønderdalby og at der ikke står et ord om at hun er enke eller gift.

Og så har jeg ikke fundet Rasmus Christensen død.

Hvis hun er "min" Karen er hun mor til Andrea Stougaard.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Gitte Johansen

Den er heller ikke helt sikker, synes jeg, når der står 7. februar begge steder.

Er hun ikke født 27. februar?


Ellers ville jeg sige, det var hende.






Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jytte Wind

Hej Gitte

Tak.

Inger Toudal var så venlig at gøre mig opmærksom på:

Kirkebogen med krydser (F K V D T A på AO's nye side) er en Afskrivelse (se opslag 1).
Hvis jeg var dig, ville jeg bruge kirkebogen uden krydser (præstens, se opslag 4) som primær kilde.

Jeg har længe haft hende stående som født den 27. februar men på opslag 60 i bogen uden krydser står der den 7. februar 1835, så den dato holder jeg mig indtil videre til.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Gitte Johansen

Hej Jytte


Så synes jeg ikke, der kan være nogen tvivl om, at det er hende.


Hvornår ser du sidst hendes mand?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jytte Wind

Hej Gitte

Jeg har Rasmus i en FT fra 1860 Kasted, Hasle, Århus, bygnings nr. 5, et Huus
Rasmus Christensen, 25, gift, Haslund sogn, Randers Amt, Murer, Husfader, Lutheran
Karen Johansen, 25, gift, Borum Sogn, Aarhuus Amt, Hans kone, Lutheran
Johan Olesen, 63 gift. Lading, Opholdsmand. Lutheran
Sidsel Marie Sørensen, 60, gift, Lading, Hans kone.

De to sidste er Karens forældre.

Så har jeg Rasmus igen i Kasted, Hasle, Århus hvor han og Karen får 3 piger alle født i Kasted i henholdsvis 1864 Johanne, der dør kort efter, i 1867 får de Andrea og i 1870 får de nok en Johanne.

Så 1870 er sidste spor.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Gitte Johansen

Jeg tror nok, jeg har misforstået dig lidt.


Du er ikke i tvivl om, at den Karen, der bor ved Andrea, er den rigtige?


Men registerbladet er du i tvivl om?


Det kan jeg godt forstå, for i 1911 står der, at hun først kommer til sognet i 1910.


Kan man have lavet fejl ved politiet og skrevet 2 personer på det samme registerblad?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jytte Wind

Hej Gitte

Nej jeg er ikke i tvivl om at det er den rigtige Karen der bor i Store Kongensgade i 1911.

I FT 1916, hvor hun også står som boende i Store Kongensgade, mener jeg FT er lavet den 1. februar.

Den Karen der står på Registerbladet er død den 6/1-1916 og så kan det vel ikke være "min" Karen - hun er jo levende den 1. februar................

Jeg synes det er rigtig svært.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Inger Toudal

#9
Citat fra: Gitte Johansen Dato 27 Feb 2013 - 17:59

Kan man have lavet fejl ved politiet og skrevet 2 personer på det samme registerblad?


Det tror jeg faktisk man har. Denne Karen er født 9/2-1835 i Sønder Dalby:

København, København (Staden), Prinsensgade, 19, Sidehus, 368, 30, FT-1880, D4591
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hans Christensen   42    Gift   Husfader   Arbejdsmand   Egisborg
Karen Christensen f. Jensen   44    Gift   hans Kone      Sønder Dalby
Emilie Christensen   15    Ugift   deres Datter      Kjøbenhavn
Ane Christensen   4    Ugift   deres Datter      Kjøbenhavn

AO: Sønder Dalby, Fakse, Præstø, opslag 131, nr. 4

Hvis man forstørrer registerbladet
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3313869&searchname=polit_simple
- kan man ane et 9-tal bag 7-tallet i fødselsdatoen.

Hun ses også (mener jeg) i AO, FT-1901, København, Knudsgade (50), opslag 183.

De første registerblade blev udarbejdet 1890-1892 på grundlag af politiets mandtalslister, så Karen Christensen, f. Jensen, har nok haft bopæl i København også før 1/5-1892. Jeg kan ikke finde hende i FT-1885.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Hej Inger


Ja, hende havde jeg nemlig også fat i.


Derfor kan vi så heller ikke finde et andet registerblad på den "rigtige" Karen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kate Nielsen

Hej Jytte

Sønder Dalby ligger i Fakse Herred Præstø Amt (og kaldes nu kun Dalby)

Nørre Dalby ligger i Ramsø Herred Roskilde Amt


Med venlig hilsen

Kate Nielsen

Jytte Wind

Hej Inger, Gitte og Kate

Tusind for al jeres hjælp, som gør at jeg er overbevist om at registerbladet dækker over 2 personer.

Jeg har ledt efter en Karen i Sønder Dalby ved Fakse, men ikke en der var født Karen Christensen og jeg har også ledt i FT fra 1901 i Knudsgade, men selvfølgelig ikke efter Karen Jensen.

Jeg vil tro at registerbladet kun gælder "min" Karen i 1910, for i 1911 og 1916 bor hun jo hos Andrea i Store Kongensgade.

Hvad mener I om det?

Venlig hilsen
Jytte





Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

Hej Jytte

Måske også Købmagergade 272, der står på både Andrea Stougaards og Karen Christensdatters registerblade, begge noteret 1/5-1907.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jytte Wind

Nu har jeg fundet Karen Christensens f. Johansen død i KB 1911-1920 Kbh. Skt. Paul opslag 320,
Død 3/12-1919, Begravet i Aarhus, Karen Christensen Enke, Gothersgade 20, 84 Aar.

Passer fint, den adresse har Andrea, hendes datter, haft samtidigt med Store Kongensgade, hun var tandtekniker, dentist og drev åbenbart erhverv fra en af lejlighederne.


Tak Inger, det har du ret i, men så er hun kommet til København tidligere end 1910 som hun har opgivet i FT 1911.



Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920