Jens Chr? Nielsen f aug 1855 Kjelgaarden Aalborg

Startet af Gerda Jensen, 01 Jan 2011 - 10:54

Forrige emne - Næste emne

Gerda Jensen

Hej
Jeg søger oplysninger på Jens (Chr) Nielsen født aug. 1855 Kjelgaarden Aalborg og gerne hans hustru Mary Larsen. De blev gift 1877 og udvandrede til USA i 1881.
på forhånd tak for hjælpen.

Yderligere informationer jeg har fundet:
de udvandrede via Bremen -Southamton 26 marts 1881 ifl Ancstry. (Jeg har ikke fundet dem i udvandrerarkivet)
og de havde to børn med Niels Peter Nielsen 2 år, og på hans citixenbevis står at han er født 22 juni 1879 i Danmark og Anna der er 6 måneder gammel.
I folketælling 1900 Iowa står han er født august 1855 og hed Jens Nielsen og hun er født marts 1852 og hedder Mary Nielsen de er gift i 1877 i Danmark og begge deres forældre er danskere
Det er oplysninger fra familien der fortæller at hun hedder Mary Larsen, altså Marie Larsen

Gerda Jensen

Hans Poulsen

Hej Gerda

Godt nytår!

- Det vil være en god idé at oplyse opslagsnumrene fra kirkebogen - om det så er fra Vor Frue sogn eller Budolfi sogn, det må du lige finde ud af

- For kontrollens skyld vil det pynte med en eller flere folketællinger - gengiv dem her i tråden

- Fortæl, hvor du ellers selv har søgt, og hvor det er, at du er gået i stå i din forskning

- Denne data-indsamling er spørgerens fornøjelse - andre kan ikke overkomme at sidde og lave helt almindeligt slægtsforskningsarbejde for andre

- Véd du, om Mary var en amerikanisering af Marie, eller var hun døbt Mary?

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gerda Jensen

Hej Hans
Når jeg ikke har oplyst mere er det fordi jeg ikke har så meget mere. Måske mit spørgsmål skulle være anderledes.
For jeg kan ikke finde ham i nogen kirkebog i Aalbog.
Og muligvis er det spørgsmålet om Kjelgaarden man skal have fat på, for hvor er det?
Jeg ved blot at han udvandrede omkring 1881 og familien oplyser at han er født i Kjelgaarden i Aalborg 1855.
En svær nød, men han findes et sted.
Hilsen Gerda

Norma Nielsen

Hej
I Vejgaard, som er en bydel i Aalborg, findes der en gade, som hedder Kjeldgaardsgade. Vejgaard var tidligere under Nørre Tranders sogn i Fleskum herred. Det kunne måske give pote, at lede der.

mvh Norma

Hans Poulsen



Hej Gerda

"..Måske mit spørgsmål skulle være anderledes.." - spørgsmålet er fint stillet, men trænger til at blive pustet op med lidt flere data.

Inden jeg skrev mit indlæg, havde jeg for egen fornøjelses skyld søgt at finde ud af, hvor Kjeldgaarden lå i Aalborg - og hvad der foregik i den gård, men forgæves. Det nærmeste, jeg kom, var en brygger Kjeldgaard, der åbnede et bryggeri i Han herred.

"..familien oplyser at han er født i Kjelgaarden i Aalborg 1855..".

Stor respekt for din familie, men i alle famlier, inklusive min egen, kniber det sommetider lidt med hukommelsen, og er vi i en presset situation, er vi ikke blege for at stikke en plade.

Gå fire-fem-seks års Aalborg-kirkebøger igennem - på hver side af 1855. Et stort arbejde, men det er den måde, vi andre tit må gå.

Prøv med folketællingerne og indrag ikke blot Fleskum herred, men tillige det fine Kær herred, da fødslen/dåben muligvis fandt sted i Nørresundby.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Peter Christiansen

#5
Hej Gerda.

I Gudom og Øster Hornnum sogne Ålborg Amt findes Stednavnet: K(i/j)eldgaardene på DDD.DDA
Mvh HP

Gerda Jensen

Hej Hans Poulsen og Hans Peter Christiansen
Godt nytår til jer begge
Tak for hjælpen
Tak for ideen Hans Poulsen jeg vil kikke efter ham i de sogne.
Tak Hans Peter Christiansen for besked om hvor Kjeldgårdene kunne være. Jeg vil studere kirkebøgerne og folketællingerne der.
Hilsen Gerda

Hans Poulsen



Hej Gerda

Den her FS-udskrift snerper derhenad.

Monstro dette er det rigtíge ægtepar?

Prøv at slå efter i kirkebogen og se, hvem forloverne var.

Nogen du kender - omend ikke personligt?

JENS CHRISTIAN NIELSEN Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  CAROLINE MARIE LARSEN  Family
  Marriage:  23 SEP 1877   Ulsted, Aalborg, Denmark

  Husband Age at Marriage:  20   
  Wife Age at Marriage:  19


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gerda Jensen

Hej Hans
Jeg har kikket i kirkebogen i Ulsted, men er ikke sikker på at det er dem. Han er 20 år og fra Ø Hassing og hun er 19 år og fra Ulsted.
Jeg har lige opdateret de oplysninger jeg har fundet på ancestry om familien. Måske Jens er født i Uggerby 24 august 1855. Det passer ikke så godt med familiens oplysninger?
Det ville være dejligt og kunne finde ud af mere om hvor de er født og gift, noget af en opgave..
Hilsen Gerda

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Jeg har en ane Lars Christensen Kjeldgaard, han er født i Hvorup i 1755.
Hans enke findes her:

DDD-1834 Aalborg, Kær, Nørresundby Købstad, Nørresundby, et hus, 68, FT-1834, A0343
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ove Erichsen 35 Gift Fisker.
Maren Jensdatter 28 Gift hans kone.
Lise Kirstine Ovesdatter 5 Ugift deres barn.
Jens Adolf Ovesen 3 Ugift deres barn.
Maren Johanne Ovesdatter 2 Ugift deres barn.
Dorthe Andersdatter Sort 80 Enke Inderste og almisselem.
Johanne Marie Kjeldgaard 54 Enke Inderste og almisselem.

Lars bliver gift 1. gang i 5. januar 1798 i Horsens, Kær herred, Aalborg:
Trolovet 1797 i Horsens: Decb. 19 Laurs Christensen Kjældgaard af Nørre Sundbye og Maren Margrethe Jensdt af Tranholm. Forlovere Mogens Sørensen i Tranholm, Anders Christensen i Kjældgaard i Vadum Sogn. Viet Jan. 5te 98.

Der er også et Kjældgaard i Vadum iflg denne vielse.

Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Hans Poulsen



Apropos Michaels indlæg:

"..Johanne Marie Kjeldgaard 54 Enke Inderste og almisselem..".

- måske identisk med denne:

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Kær, Nørresundby Købstad, Nørre Sundby, Et Huus, 105 F2, FT-1845, C2302
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johanne Marie Jacobsdatter 65  Enke  Inderste Horsens Sogn, Aalborg Amt
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Helt enig med Hans, der er tale om den samme (min 3 x tip)

Der findes også en slægt Kjeldgaard fra Slettegaard i Han Herred (er beskrevet i artikel af C. Klitgaard)
Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Gerda Jensen

Tak Michael og Hans, det hjalp med jeres ideer er jeg sikker på:
Sønnen Niels Peter Nielsen er født i Vadum 21 februar 1879 og forældrene er Jens Nielsen og hustru Maren Margrethe Larsen 26 år.
De er gift i Vadum kirke 22 nov 1878 Jens Nielsen af Knurborg i Nørhalne 24 år og pigen Maren Margrethe Larsen 26 år forlovere Niels Peter Nielsen af Nørhalne og hmd Lars Nielsen af Østerhalne.
Jens Nielsen født i Biersted 10 august 1854 forældrene Niels Peter Nielsen og hustru Karen Marie Jensen af Nørhalne, og Maren Margrethe Larsen født 15 marts 1852 i Vadum forældrene Lars Nielsen og hustru Margrethe Pedersen Østerhalne hede Vadum.
Jeg er næsten sikker på at det er de rigtige, tusind tak for hjælp
venlig hilsen Gerda