Elever og Lærer fra Jeanne d'Arc Skolen - Den franske skole

Startet af Erik Fogh Rasmussen, 24 Feb 2013 - 22:34

Forrige emne - Næste emne

Erik Fogh Rasmussen

Hej.
Jeg forsøger at finde gravene for pigerne på Jeanne d'Arc skolen, som blev fejlagtigt bombaderet den 21. 3. 1945. Jeg har fundet nogle få de kan ses på http://www.findengrav.dk/ har desuden fået oplysning om to grave på Solbjerg park kirkegård, samt nogle af nonnerne på Assist. kirkegården.
I Frederiksberg kirkebog er kun oplyst at de blev kremerede på Bispebjerg krematorium, og det hjælper jo ligesom ikke så meget. 86 børn og 18 voksne omkom, så der må være en del rundt i landet.
Jeg vil være taknemmelig for oplysninger om hvor, og evt. at få billeder af gravene.

På forhånd tak
Erik Fogh Rasmussen

Peter Kristiansen

Nogle af dem kunne måske være endt på Vestre Katolske Kirkegård - en særlig afdeling af Vestre Kirkegård - lige før hovedindgangen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Erik Fogh Rasmussen

Tak for det, ja jeg må derover når det engang bliver forår, og se. Nogle af gravene kan selvfølgelig også være slettede.
Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Hans Poulsen



Hej Peter

Dit fine svar (forslag) fik mig til at tænke en tanke, jeg aldrig tidligere har tænkt:

Gad vidst, hvor stor en procent af samtlige elever på Jeanne d'Arc Skolen den tragiske dag overhovedet var katolikker.

Det skulle slet ikke undre mig, om det var under halvdelen, mens størsteparten var medlemmer af folkekirken.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden.


Jeg ved min fars kusine var et af ofrene, hun var af Østerberg (Hansen)  slægt - men ved jo ikke hvilket efternavn - men hun var et af de børn der blev dræbt - jeg mener drengene i slægten alle fik mellemfornavnet? Christian - hvad det så end måtte betyde (tidl. jøder ?)

Jeg har dog et billede hvor en kusine blev konfirmeret (og over døren der i salene hang et billede af en spejderpige (den typiske skråhue) Nogle der kan hjælpe på hvor det mon kunne have været ?

Jeg har også nogle bryllupsbilleder fra dengang, og ved ikke hvem de "fine" mennesker er på billederne.

Måske skulle jeg scanne dem ind når jeg igen begynder (hvis) at arbejde videre på slægten. - holder selv
en pause p.t.)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lis Holm

Hej Erik,

Måske ville det være en god idé at kontakte Frederiksberg Stadsarkiv - de har i hvert adskillige Ikke-kommunale institutionsarkiver, men af varierende omfang:

bl.a.

Den franske Skole 1899-1943 - Jeanne d'Arc Skolen

+ billeder, så vidt jeg husker. -

Måske kan du finde noget - eller i det mindste nogle ledetråde.
Stadsarkiv@frederiksberg.dk


Mon  ikke de omkomne blev begravet, i de sogne, hvor de boede ?
Flere af dem kom først på Retsmedicinsk Institut, inden de blev begravede, hvilket nok vil betyde, at begravelserne har fundet sted sidst i marts, først i april 1943.

Der findes dødsattester på Rigsarkivet for 1943, men der skal nok søges om adgang. - brug "Spørg arkivaren" på www.sa.dk

Blot nogle ideer til din videre forskning. Held og lykke!

vh
Lis Holm 2730 :)

Erik Fogh Rasmussen

Hej Lis

Tusind tak for det, Ja det bliver nok lidt af et detektivarbejde jeg her har kastet mig ud i, men spændende.

Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Peter Kyhl

#7
Hej Erik.

Meget spændende projekt, som du har gang i. Jeg har længe interesseret mig for Den Franske Skole, da min farmor altid har sagt, at en fjern slægtning blevet dræbt. Her for et par uger siden fandt jeg så ud af, at Michala Gaugin/Gauguin fra 1.b, der blev dræbt, var en meget fjern slægtning af min farmor. Min farmors mormor var kusine til Michala Gaugins oldefar. En anden af Michala Gaugins oldeforældre var maleren Paul Gaugin. Jeg ved desværre ikke, hvor Michala blev begravet.

Husk at det ikke kun var piger, som omkom af børnene. Der omkom 10 drenge fra børnehaveklassen.

God vind med projektet.

Mvh. Peter Kyhl

Lise Østerberg Bahr

God formiddag.


Gaugin (maleren) var i slægt med Winding slægten, vores børns -da de var små- yndlingsoplæser i TV Alfons Åbergs "far" forfatter, producer og TV-producent Thomas Winding (flyttede som ældre til Ærø mener jeg) - havde jf. Wikipedia - været gift 5 gange - med div. hustruer født, Tuxen, Fog, Malling, Gaugin - 4 børn ialt kan man læse.

Interessant for mig omkring Fog slægten - på mere end een måde/både privat og prof.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Vibeke Thillemann

Dem, der bliver ført til Retsmedicinsk Institut, bliver ofte indført i Skt. Johannes kirkebog. Et hurtigt tjek viste en enkelt 12-årig pige omkommet ved luftangreb, som er begravet på Bispebjerg.

KB Skt. Johannes 1941-1955 opslag 123.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Vibeke Thillemann

Der er også en ukendt kvinde på 30-35 år i samme kirkebog opslag 131.
Venlig hilsen
Vibeke Thillemann

Erik Fogh Rasmussen

Mange tak for det, håber jeg får styr på dem iløbet af sommeren.

Maj-Britt Agerbæk

Hej  Erik

Jeg vil lige cykle over på  Vestre Kirkegård og se hvad der er af gravsteder fra Jeanne d´Arc skolen.

Hvis det er muligt at tage billeder kan jeg også gøre det :-) men måske der forsat er vintergran på.


Med venlig hilsen
Maj-Britt Agerbæk


Maj-Britt Agerbæk

Hej Erik

Jeg fandt ingen gravsteder, der er godt nok nogle der er sne/is på, jeg vil gerne cykle der over senere, når sneen er væk. Men jeg tror ikke der er gravsteder ej mindesten fra den Franske skole på den katolske kirkegård ( Vestre Kirkegård)
Faktisk var der kun ganske få gravsteder fra omkring krigens tid.
Med venlig hilsen
Maj-Britt Agerbæk

Bente Wanning

hej Erik
Forfatteren Alice Maud Guldbrandsen har skrevet bogen omkring skolen og bombardementet m.v titel er: Tavshed blev min sang. Min udgave er fra 2007, måske kan den hjælpe dig.

forlaget documentas
se www.documentas.dk

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -


Henrik Brandt

#16
Hej Erik,

En af pigerne fra Jeanne d'Arc Skolen ligger begravet på Frederiksberg Ældre Kirkegård, 4. afd. Hun hed Gretha Vestergaard ifølge bogen "Hvem ligger hvor. Ture på københavnske kirkegårde" (2001), hvor gravens placering kan ses på et kort på side 110.

Jeg var en tur rundt på kirkegården sidste år og fotograferede graven. Jeg sender dig en mail med link til fotoet.

mvh Henrik

Tilføjelse: Jeg ser lige, at du allerede kender graven. Men måske kan du bruge oplysningen om hendes navn, det står jo ikke på stenen. Gravmindet i bronze er lavet af Harald Isenstein.

Peter Kyhl

Hej Erik.

Jeg har i dag været på stadsarkivet og kigge i begravelsesprotokollen efter Michala Gaugin. Jeg fandt hende ikke, men der står en del af de omkomne børn, og hvor de ligger begravet. Hvis du ikke selv har mulighed for det, kan jeg godt en dag tage forbi igen, og skrive dem ned.

Mvh. Peter Kyhl

Erik Fogh Rasmussen

Hej Peter.

Hvis du har tid og lyst må du meget gerne køre på Stadsarkivet og skrive dem op, da jeg bor i Skjern, så der er jo et stykke vej.

Nu bliver det jo spændende om vi finder Michala Gaugin.

Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Peter Kyhl

Hej Erik.

Jeg slår dem op igen næste gang, at jeg kommer derind. Der stod også en del af de omkomne nonner og lærere, ellers er det på det tidspunkt stort set kun tyske soldater og tyske flygtninge, der står i begravelsesprotokollen.

Mvh. Peter Kyhl

Charlotte Almar

Min mor gik på "Den Franske Skole", og var én af de overlevende. Min mor var ikke katolik og gik sikkert på skolen pga. valg forældrene havde truffet mht. undervisningen.

Min mor mistede begge sine sidekammerater i.forb. med bombardementet; men jeg mindes desværre ikke, at hun nogensinde nævnte deres navne.

Min mor, som døde sidste sommer, har været med til at fortælle sine erindringer til en bog, som vist nok blev udgivet i forb. med et jubilæum.

Hilsen Charlotte Almar.

Erik Fogh Rasmussen

Hej,

Jeg har læst bogen "Tavshed blev min sang", som er en fantastisk bog.
Jeg har fået mange henvendelser, og håber, at jeg i løber af forår/sommer får en del lagt på hjemmesiden.

Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Erik Fogh Rasmussen

Da jeg lige har været i København, fandt jeg en del af gravene, som vil blive lagt på http://www.findengrav.dk/ i løbet af kort tid.

Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Grethe Elten Mortensen

#23
Hej

Hvis det har interesse, er der i aften en udsendelse på TV DRK  kl 20,50:

Det som ingen ved

Om den franske skole

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Erik Fogh Rasmussen

Hej Grethe

Tak for det, men øv da var jeg på ferie

Mvh
Erik Fogh Rasmussen


Anton Dorph-Petersen

Hej alle sammen!

Jeg har også set TV-udsendelsen om Den Franske Skole (Jeanne d'Arc-Skolen) på Frederiksberg.

Jeg har hele mit liv hørt om den forfærdelige ulykke på skole. Jeg har en stadig nulevende tante, der er en af de overlevende elever fra skole.
Skolens leder og priorinde for Sct. Josephs Søstrene på stedet, sr. Mectilde (Borgerligt navn: Juliane Sophie Maria Frederiksen) var blandt de omkomne. Sr. Mectilde var min frarfars moster, og det var hende, der grundlagde skolen. - Jeg ved, at hun som katolik må være blevet begravet på Katolsk Vestre Kirkegård, men jeg kender ikke hendes grav.

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

Erik Fogh Rasmussen

Hej Anton

Mon ikke det er sr. M. Mechtilde Frederiksen som er begravet på Assistens kirkegården.
Du kan se hendes gravsten på min hjemmeside http://www.findengrav.dk/   Under Jeanne d'Arc.

Mvh
Erik Fogh Rasmussen

Anton Dorph-Petersen

Hej Erik!

Du skal have mange tak for din oplysning - det er den rigtige sr. Mechtilde.

Med venlig hilsen
Anton Dorph-Petersen
Vejle

MHorst

Hej Allesammen
Er der nogen  af jer, der ved noget om hvorvidt der findes skolefotos/klassefotos fra den Franske Skole på Frederiksberg allé og om hvorledes man evnt. kunne  få oplysninger herom. Min søster, Kirsten Horst, født 30. juli 1932 var blandt dødsofrene ved bombardementet. . Jeg kender ikke betegnelsen på hendes klasse. Af skolekammerater (vist begge klassekammerater), som overlevede, kan jeg nævne Tove Jensen, Greve strand og Else Østrøm, Mosede strand
Mvh. Hans Otto Horst