Hvornår døde han og hvor er han begravet.

Startet af Kjeld Skovsbo Hansen, 31 Dec 2010 - 16:00

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Skovsbo Hansen

Hvem kan hjælpe med at finde ud af, hvornår min tipoldefar Jens Jensen døde og hvor han er begravet?
Han blev født d. 22.1.1834 på Laage mark,Sindbjerg sogn,Vejle amt.
Ved FT d. 1.2.1890 boede han i Nørre Kollemorten,Øster Nykirke sogn,Vejle amt.
Hans kone Ane Maria Jacobsen Busk,døde d. 4.11.1901 og blev begravet på Øster Nykirke kirkegård d. 9.11.1901.
På forhånd tak.
Mvh
Kjeld Skovsbo Hansen
5853 Ørbæk

Christina Jaenicke

Boede de samme sted som hun er død?
Ved du om det er før eller efter hun døde at han døde?

Jeg ville tjekke kirkebøgerne samme sted som hun er før eller efter, alt afhængig om han er død før eller efter hende  :)

men hun er da at finde i kirkebog Øster Nykirke 1892-1902 opslag 177 nr. 11
umiddelbart ud fra kirkebogen ser det ud som om han levede længere end hende, men er ikke helt sikker  :)


Peder Sørensen

hej
Øster Nykirke folketælling 1901 giver egentlig en del af løsningen for da bor moderen  sammen med en datter og et barnebarn i S. Kollemorten.og egentlig ret fantastisk 6 levendefødte børn i ægteskabet med  bødker og husmand Jens Jensen under punkt 15 , Hvis ægteskabet er opløst  ved døden, da hvilket år, og der er ikke indført noget år, hvorimod der under punkt 5 for datteren er anført E, for barnet U og for  Ane Marie  et S. ( separeret),
Nu gik jeg i folketællingen kun efter en der var sikker levende, men det kunne jo være  at hvis alle jens Jensen'erne blev  checkket  i ft. 1901 at jens jensen fandtes levende. 920 bladringer
Peder

Kjeld Skovsbo Hansen

Hej Christina og Peter.

Tak for hjælpen.
I FT 1901 mener jeg at der står G for gift ud for Ane Marie,jeg har aldrig hørt,at de skulle være blevet separeret;men hvor Jens boede på optællingsdagen har jeg endnu ikke fundet ud af,måske hos et andet barn i et nabosogn?
Såfremt Ane havde været enke,skulle der have stået et E,så noget kunne tyde på,at Jens er død efter hende; men han er ikke i kirkebogen for Øster Nykirke,hvilket er mystisk!
Det er et stort arbejde,at tjekke alle Jens Jenserne i nabosognenes kirkebøger,men det er den eneste måde at forske videre på!
Mvh
Kjeld

Christina Jaenicke

JA, det er et stort arbejde - jeg blev så "besat" at jeg gik i gang med at gennemlæse hele Aabenraa fra den ene ende til den anden - pyha, mange sider, men spændende SÅ meget man finder ud af om området  :)

Peder Sørensen

hej
Ane Marie boede i Sønder Kollemorten i 1901, separeret ,hos en datter, som var enke, og datteren havde et enkelt ugift barn
Du skrev  at Jens Jensen boede i Nørre Kollemorten ifgl folketælling 1890, find huset/ejendommen  i folketælling 1901, og se hvem der bor deri, det kunne jo være et andet af deres fælles børn, evt med Jens Jensen. Han kan også være kommet på fx sindsygehospital, det vil i så fald være  Middelfart Statshospital, i fængsel, så er det muligvis Horsens, under fattigforsørgelse  eller Udvandret, Lever på "polsk" med en ny samlever, jo der er mange muligheder for at "forsvinde",
Peder

Egon Sørensen

#6
Hej Kjeld!


Har du givet et opslagnummer på Ane Marie i FT 1901 for Øster Nykirke, eller har jeg overset det.

Er fundet nr. 739


Mvh.

Egon Sørensen

Kjeld Skovsbo Hansen

Hej Peder.

I FT 1901 tyder du bogstavet som S,separeret,jeg mener det er et G,som gift,bogstavet ligner de andre som står for gift?
Er du sikker på,at det er et S?

Mvh
Kjeld

Egon Sørensen

Hej Kjeld!


Jeg er enig med dig det må være tællerens måde at skrive et G på, ellers ville der også være

rekord i seperationer i Kollemorten.

Jeg har søgt Jens i FT 1901 men kan ikke finde ham, men han kan jo også have været i et andet

sogn på tællingstidspunktet jeg mener også de havde fælles bopæl ved Ane Marie Jacobsens død.

Det bliver svært at finde ham, han er også væk i 1906, men han kan jo være flyttet til et af børnene.


Mvh.

Egon Sørensen

Peder Sørensen

hej
ja, efter at have set hvordan S ser ud i Sønder Kollemorten.
Og G ser ud når der er skrevet mange af dem ja så ligner det også et G uden ret meget svej.
men hvor er manden, han er ikke nævnt under  midlertidig fraværende, hun er ikke nævnt som enke,
men der er jo også mulighed for skifterne i Viborg.
Peder