Hvad betyder det svenske begreb "Knutslaget"

Startet af Anne Ravnskjær, 22 Feb 2013 - 17:49

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær


Om Jörgen Ancher i Malmø skrives der "han blev invald i Knutslaget i Malmö 1646" 

Når jeg slår "knutslaget" op på Google Oversætter, får jeg at vide, at Knutslaget betyder knots team. Det bliver jeg ikke kloger af.

Når jeg googler, så synes jeg det kan betyde alt fra kanonslag til knyt(næve)slag. Det passer nok heller ikke. "Knutslaget" må være et laug eller gilde, men hvilket?

Svensk er ikke min stærke side. Hvis der er en som kan hjælpe mig på vej, så vil jeg blive glad.

mvh

Anne R

Carsten Bach Kristiansen

Hej,

I dette fald er Knutslaget en forening (selskab) for fornemlige mænd såsom Præster, Prelater, Adlige borgere som Brødre, men også for adlige kvinder (som søsterer), idag ville det nok være et ordensselskab eller lign.

Hilsen
Carsten

Eva Morfiadakis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knutsgillen

Här kan du läsa om Knutgillen. Knut är det svenska namnet på Knud.

Eva M
Eva M

Anne Ravnskjær

Mange tak til jer begge for at spore min opmærksomhed ind på hvad, hvad der menes med Knutslaget.

Jeg har fundet denne kort beskrivelse om Sct. Knuds gildets oprindelse på Sct. Knud gildet i Ringsteds hjemmeside: 

" Ringsteds Sct. Knudsgilde oprettedes på Valdemar den Stores initiativ til ære for hans fader Knud Lavard, hertug af Slesvig, der var blevet myrdet i Haraldsted skov den 7. januar 1131"

Gildet i Malmø i 1646 var knytte til Sct. Petri kirke og må have være et økonomisk og socialt netærk.

mvh

Anne R