Peter Nicolaj Hildebrandt, Gråsten sogn 1833.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 30 Dec 2010 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Åbenrå amt, Lundtoft herred, Gråsten sogn, fødte/døbte 1833, opslag 144, nr. 2. øverst:
9 dec. Peter Nicolaj Hansen, Hildebrandt udstreget, oven over Petersen, herefter i parantes Hildebrandt.
Hvordan skal det forstås,er han døbt Hildebrandt, eller hvad ?

Peter Nicolaj var min mors adoptiv fader.

Med venlig hilsen

Jess P.

Hans Poulsen


Hej Jess

Hvis det da ellers er din Peter, der er med på denne ft. 1845, er forklaringen temmelig nærliggende.

Der var *uro* om navngivningen i Danmark i 1800-tallet - vistnok mest i perioden 1828 - 1856, uden at disse årstal må tages alt for bogstaveligt.

Da din Peter var søn af en far med fornavnet Peter, var din Peters patronym Petersen, men familien havde åbenbart valgt fast familienavn - og det var Hildebrandt.

Venlig hilsen og godt nytår
Hans


Samtlige personer i husstanden

Aabenraa, Lundtoft, Adsbøl, Dorf Alnor, Instenstelle, 24 F1, FT-1845, C4725
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peter Hildebrandt 38  Verheir.  Inste, Bothführer Alnor
Cecilia Christensen 33  Verheir.  seine Ehefrau Flensburg
Peter Hildebrandt 12  Unverheir.  Ihre Kinder Alnor
Catharina Hildebrandt 9  Unverheir.  Ihre Kinder Alnor
Elina Hildebrandt 6  Unverheir.  Ihre Kinder Alnor
Maria Hildebrandt 3  Unverheir.  Ihre Kinder Alnor
 
--------------------------------------------------------------------------------
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Hans.

Mange tak for din oplysning.  Det er den "rigtige" Peter, da han var født i 1833, og hans moder var Cecilia Christensen, fra Flensborg.
Men, kunne man dengang vælge et andet familienavn end dem var i slægt med ?

Jeg har set i kirkebøgerne og folketællingerne, at der var andre familier Hildebrandt i Alnor på daværende tidspunkt, så måske var Petersen og Hildebrandt i familie på en eller anden måde. Det har jeg ikke undersøgt nærmere.

Med venlig hilsen

Jess. 

Hans Poulsen



Hej Jess

"..Det har jeg ikke undersøgt nærmere..".

Det var præcist det, jeg ville have anbefalet dig at gøre. På med vanten og dybdebor.

Tit kom et nyt familienavn snigende, om jeg så må sige.

Det begyndte måske med, at en dreng blev døbt Peter Jensen, men de snu forældre puttede forinden lige et godt navn ind som mellemnavn, og det kunne være lånt fra en fadder, en oven- eller underbo, en arbejdsgiver eller kreditor - og drengen kom til at hedde fx Peter Mørck Jensen.

En skønne dag gled *Jensen* ud, og Peter Mørck levede lykkeligt videre til sine dages ende.

Der er skrevet i kilovis af artikler om navngivning, og jeg standser derfor her.

Prøv at google dig lidt frem. Der er flere gode afhandlinger på nettet om navngivning.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inger Buchard

Lige omkring Struensee og de faste efternavne: disse vedtages med gyldighed for Slesvig Stift noget tidligere end for Kongeriget, nemlig 1771, og slår derfor hurtigere igennem, hvis da ellers præsten følger forordningerne.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Kære Inger og Hans.

Mange tak for hjælpen.

Jeg kan hermed konstatere, at Petersen blev til Hildebrandt.  Nu må jeg igang med Hildebrandtslægten fra Alnor - Gråsten m.v.

At min mor, Karen Augusta Elisabeth var døbt Petersson, og fik efternavnet Hildebrandt ved sin adoption, er en helt anden historie.


Med venlig hilsen

Jess.