LØST Hjælp til udredning af lokaliteter i Harte sogn ved Kolding

Startet af Tom Smidth, 30 Dec 2010 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Jeg har arbejdet nogen tid med Nis Nissen som bliver kroejer på Hvilested Kro i Harte sogn

Fra 1856-1860 benævnes det Hvilested Kroe, Stubdrup Mark. Som jeg læser det er der tale om engård som samtidig fungere som kro

CitatFolketælling 1860 (1 2 1860), Vejle, Brusk, Harte, Stubdrup Mark, en gaard, Hvilested kro, 92.  
Nis Nissen 43  Gift Gjæstgiver, huusfader  Feldsted sogn, Apenrade amt
Ane Marie Andersen 40  Gift hans kone  Ødis sogn, Haderselv amt

Ved folketælling 1870 bor han på Hviledal gård i Ejstrup. Dette er det eneste tidspunkt dette navn dukker op, mens kirkebøgerne taler om Hvilestedgård i Ejstrup, eller oftest bare Hvilestedgård

CitatFolketælling 1870 (1 2 1870), Vejle, Brusk, Harte, Eistrup by, Hviledal en gaard, 8.  
Nes Nissen 52  Gift Huusfader Gjæstgiver Nordtyskland, Slesvig
Else Katrine Klausen 33  Gift Huusmoder  Veile amt

Ved sidste barns fødsel nævnes han som møller på Hvilested uden lokalitet men stadig i Harte sogn

Citatkirkebog, Harte KB 1846-1881 s. 52 Fødte kvinder 1878 nr. 6 (AO opslag 53).  
født 3. juni 1878. Valdemar Nissen Tvilling med pige nr. 9. Hjemmedøbt 4. juni i kirken d. 24. august. Møller Nis Nissen Hvilested og hustru Else Cathrine Clausen, 43 år gammel. Faddere: Kjerstine Bennedsen, Marie Nissen og Karen Nissen alle af sognet.  

Da han dør bor han i Hvilested hus, som kunne tænkes at være et aftægtshus ved Hvilested gård

Citatkirkebog, Harte KB 1892-1908 s. 468 døde mænd 1896 nr. 4 (AO opslag 253).  
død 1896 d. 30. maj på Hvilstedgård i Harte sogn Brusk Herred. begravet 5. juni på Harte sogns kirkegård. Nis Nissen. Gift aftægtsmand, boende i Hvilestedhus, født i Felsted sogn i Sønderjylland, søn af selvejer Peder Nissen på Skovstruplund i Seest sogn. Gift 1. gang med Anne Marie Andersen, anden gang med efterlevende Else Katrine Clausen. 79 år. f. 2/1 17. Forrettet af stedets præst. Skifteretsattest af 1. og dødsattest af 3. juni.  

Nu har jeg brug for en med lokalt kendskab, så jeg kan få placeret tingene rigtigt geografisk.

Den første gård som samtidig var kro, mener jeg lå på hovedvejen mellem Kolding og Esbjerg, hvor denne krydser åen ved Tradsbro. Men jeg er usikker på om dette område kaldes Stubdrup Mark, da Stubdrup ligger noget mod NØ

Hvilested Kro bliver senere flyttet 1½ km mod øst af samme vej til Krydset Ejstrup-Højrup

Hvilstedgård nævnes sammen med Ejstrup, altså selve byen og Hvilestedhus skulle så ligge samme sted.

Jeg har prøvet med Geodætisk Inst. kort i 3. bind fra 1946, men det giver kun den nye placering af Hvilested kro.

Godt Nytår
Tom  ;)

Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Hans Poulsen



Hej Tom

Google > Harte sogn

leder hen på en wikipedia-side, som tit i sognemæssig sammenhænge har nogle gode staldfiduer om lokale forhold, men akkurat Harte sogn-linket kaster ikke meget af sig, der kan hjælpe dig:

http://da.wikipedia.org/wiki/Harte_Sogn

Venlig hilsen og godt nytår
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Har du prøvet Historiske Matrikelkort:
www.kms.dk
til højre et lille Danmarkskort - hak i "historiske kort"
nedenunder skriver du et moderne gadenavn i det område du skal arbejde med
tryk søg
der åbner et nyt vindue, som viser placeringen på hhv. et moderne kort og forskellige ældre kort (kan indstilles i lille vindue), f.eks. målebordsblad 1842-99. Her kan du flytte rundt i landskabet og undersøge de lokaliteter du har kig på.

Oppe foroven i vinduet - lige under bjælken - står bl.a. MATRIKELKORT - klik her
ude til højre "Find stedet i historiske matrikelkort" klik der

Endnu et nyt vindue åbner med to faner: matrikelkort og sognekort
sognekort opremser hvad der er af ældre kort over hele sognet, mens matrikelkort viser ældre kort over det pågældende ejerlav. Hvis du skal skifte ejerlav, så kan du klikke i det lille kort til højre for at ramme positionen nogenlunde.

Ved at klikke "vis" på et matrikelkort, f.eks. Harte By 1821-48, så får du altså et billede af det originale matrikelkort, som var gyldigt i den pågældende periode. Kortene kan virke meget uoverskuelige, for de kan være rettet mange gange - men man kan få mange oplysninger fra dem. God jagt!
M.v.h. Peter Kristiansen

Tom Smidth

Tak begge to

De historiske kort, har jeg tidligere arbejdet med. Godt du huskede mig på dem.

De kan dog kun løse spørgsmålet om Placeringen af Hvilestedgård ved Kolding-Esbjerg vejen. Der havde jeg ramt rigtigt.

Hvad angår de andre spørgsmål, kræver det nok et mere lokalt kendskab. F. eks. kunne det godt tænkes at Hvilestedgård ligger samme sted uanset om den betegnes Stubdrup Mark eller Ejstrup.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Arne Feldborg

#4
Prøv "Danmarks Miljøportal" (tidl. Amternes Arealinfo) i stedet for. Der får man - efter en vis tilvænning - langt bedre oplysninger og langt større kortudsnit.
http://kort.arealinfo.dk/

På kortet her ses Hvilestedgaard tydeligt lidt vest for kroen. Der er tilsyneladende nu motorvej der hvor gården har ligget.
http://80.62.84.41/hvilested.jpg

Se også:
http://80.62.84.41/hvilested_a.jpg

Måske er der nærmere dér hvor fiskedammene nu er.?

Den her kan måske også være interessant:
http://lw1944.flyfotoarkivet.dk/Default.aspx?x=9.3714&y=55.50589#

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Tom Smidth

Hej Arne

Tak for dit indlæg og de to gode link.

Jeg er overbevist om at Hvilstedgård er rigtigt placeret, tæt på motorvejen, og at angivelsen Stubdrup Mark eller Ejstrup dækker samme gård.

Men det kan være rigtig svært at kontrollere sådanne gamle betegnelser, da ikke alle kort tog de gamle hus og gårdnavne med

Men tak for hjælpen
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]