8. bataillon i krigen 1864

Startet af Anders Stig Høeg, 30 Dec 2010 - 12:45

Forrige emne - Næste emne

Anders Stig Høeg

Min oldefar Jens Rasmussen ( med tilnavnet Aal)  deltog som 26 årig i krigen 1864.  Han deltog som menig nr.335 i 6 kompagni, 8 bataillon, hvad hans ansøgning om erindringsmedalje viser.
Det fremgår af ansøgningen, at han var tjenestegørende fra 15. maj  1863  til  18. august 1864.
Desværre kan jeg ikke finde ud af denne bataillons rolle i krigen.Jeg håbede at finde svaret i Tom Buk-Swientys bøger  : Slagtebænk Dybbøl  og  Dommedag Als,  men uden held.  Ved nogen noget om dette emne ?

Venlig hilsen  Anders Stig Høeg

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Peter Christiansen

Hej Anders.

I Forum på dette link har jeg før fået hjælp http://www.chakoten.dk/cgi-bin/fm.cgi?n=370
Mvh HP

Birgitte Hansen

Hej Anders

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,382830,389030#msg-389030

Dette link er en tråd i det gamle forum om 1864.Måske kan det også hjælpe dig.

Hvor længe levede Jens Rasmussen? Han kan også have søgt om hædersgave i  1913. Der findes også ansøgninger til dette. Hvis der findes en sådan ansøgning, kan der godt stå lidt flere oplysninger.

Min oldefar var med ved tilbagetrækningen fra Dannevirke, men var ikke i samme kompagni.

Der findes en anden gammel tråd med overskriften Hvad lavede tipoldefar i krigen 1864, som du også kan fremsøge.

Mange hilsner

Birgitte Hansen

Bjørn Sommer

Min Oldefar KARL KRISTIAN MATIAS SOMMER (f. 24/8 1838) oplyste i 1876- da han var gårdmand i Udbygårdene, Vejlby Sogn, Sønderhald Herred, Randers Amt, - i sin ansøgning om erindringsmedaljen, at han deltog i krigen 1864, hvor han gjorde tjeneste i 8. Bataillon, 2. Kompani, som nr. 193.
Han tjente fra 1/11 1863-17/8 1864 som Menig.

Om ham har jeg mundtligt igennem hans dattersønner, min farbror HARALD KRISTENSEN (1906-1992), dengang Vardevej 107 i Vejle, samt hans bror og min far KARL SOMMER (1914-2000), Glostrup, fået fortalt, at
"Han var Oppasser for en Officer i Skanse 2 i Dybbøl."-

Om dette er rigtigt har jeg endnu ikke verificeret, men begge de herrers oplysninger har hidtil kunnet ses at være korrekte.

Også jeg har forgæves ledt efter 8. Bataljon i 1864-krigshistorien og vil derfor være interesseret i nyt herom.

Med venlig hilsen Bjørn Sommer.

Birgitte Hansen

Lige en tilføjelse

http://pederudesen.dk/genealogi/08_bataillon_registratur.htm

Her er rigsarkivets registratur, hvoraf der ses af der findes arkivalier om 8. bataillon.

Mange hilsner

Birgitte Hansen

Regelsen

#6
Hej

8. Bat., 1851-1864 skiftende garnisoner i Kbh., Neumynster & Kiel, ved krigens udbrug 1864
udvidet til regiment ved dub. til 2 bat. & danede sammen med 15. Reg.  Infanterireserven under
Caroc. Reg. 3. komp. var det sidste af alle danske tropper, der forlod Flensborg. Efter Danevirkes
rømning overførtes bat. til Als & deltog i Dybbølstillingens forsvar. 17.03. rykkede Infanterireserven
sammem med 2. Division ud til afløsning af 1. Div.; 8.reg. stod i reserve indtil kl. 3.15, da bat II
under kommando af kapt. G.F.Møller rykkede til Dybbøl, hvor bat. sammen med dele af 7. reg....

Bat. I beordredes kl. ca. 4 til et flankeangreb mod Dybbøl kirke, isoleret foretagende nord om byen,
og 8. komp. forsøgte tapper et bajonetangreb, slået ned, og hele bat. måtte derefter vige. Kommand.
for reg., oberst Hveberg blev dødeligt såret. Ved en ændring i ordre de bataille den 19.03 indgik 8. reg.
i 5. Brigade under 2. division: efter krigen igen til bat., lå en tid i garn. i Hillerød, overførtes april 1865
til Viborg (2. Jydske Brigade), bat.  blev nu i 48 år i V....
Venlig hilsen
regelsen

Anders Stig Høeg

#7
Hjemkommen efter en lille ferie læser jeg de mange indslag vedr. mit spørgsmål om 8. bataillon.
Jens Rasmussen Aal boede i Lihme sogn, Sønderhald herred, Randers amt.  Han var ved ovennævnte bataillon i tiden 15. maj 1863  til  18. aug.  1864.  Han var menig og kom helskindet fra oplevelsen.
Han døde  17/4  1889.
Jeg har ikke helt opgivet at finde nogle oplysninger om batallionens skæbne og vil gerne sige tak for de forskellige oplysninger, jeg indtil nu har modtaget.

Med venlig hilsen   Anders Stig Høeg