Farsø, Gislum, Aalborg 1707

Startet af Anette Korsgaard, 29 Dec 2010 - 22:25

Forrige emne - Næste emne

Anette Korsgaard

Hej

Jeg mangler hjælp til at tyde præstens begravelse:

Farsø, Gislum, Aalborg 1701-1738 opslag 36, fjerde indførsel fra oven.

Den 23. Aprilis Begravet Sogne Præsten for(?)
til ......... , ......... og Velbaarn Hr. Thøger
Mortensen Holst i sit alders - 42 aar og 2 maaneder

På forhånd tak
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

Farsø, Gislum, Aalborg 1701-1738 opslag 36, fjerde indførsel fra oven.

1706 (!!)
Den 23. Aprilis Begravet Sogne Præsten her
til stedet*, Ærværdig og Vellærde Hr. Thøger
Mortensøn Holst i sit alders - 42 aar og 2
maaneder

*altså til Farsø-Vognsild

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Anette Korsgaard

Tusind tak, Jørgen - du er bare en supertyder!

Totalt pinligt med det forkerte årstal - har røde ører!
Især fordi jeg glad og fro også registrerede det forkerte årstal i Legacy!

Tak for tydning - og nyt årstal!
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Niels Bjøreng

Du er vel klar over, Anette, hvem præstens far og farfar er?

Venlig hilsen

Niels Bjøreng  9400

Anette Korsgaard

Hej Niels

Nej, jeg er ikke kommet længere end til at gætte på at faderen på være en Morten - måske Holst:-)

Og der er jo ikke så meget kirkebog at kigge i på den tid. Så input er meget, meget velkomne!
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Niels Bjøreng

Det er mange år siden, jeg havde fingre i den slægt, men jeg mener, jeg benyttede Wibergs Præstehistorie og Farstrups dagbøger.

Farsøpræstens forældre:
Sognepræst Morten Thøgersen Holst (c 1634 Viborg?-6/10-1694 Thise Præstegaard, Thise)
Lisbeth Christoffersdatter (                          -bg 22/11-1687 Thise Præstegaard, Thise)

MTHs far kunne være den Thøger Holst, der begraves Sdr s, Viborg 13/11-1657.

Venlig hilsen

Niels   9400


Anette Korsgaard

Hej igen

Jeg var lige heldig at finde et link til Wibergs Præstehistorie http://tom-stryhn.com/viberg/windex.php (Tak til Jørgen Thue Pedersen, der postede det i en anden tråd) og jeg fandt Thøger Mortensen Holst! Men der er godt nok mange finurlige tegn og forkortelser!

Måske nogen kan hjælpe med at læse lidt mere end jeg evner? - Teksten er vedhæftet.

Jeg læser følgende:
Thøger Mortensen Holst af Tise tiltræder embedet som præst 29/3 1690. Han er født i 1664.
Han blev Cand. Theol. 27/9 1688. Så står der h. - den forkortelse kan jeg ikke finde.

Han bliver gift 4/10 1690 med den foregående præsts datter Anna Thomasdatter Galschytt, og de får 5 sønner og 4 døtre. Også tror jeg at der står at Anna bliver gift med den næste præst.(Eftermanden)
Så står der: See Christopher L. H. til Frelsers Kirke på Chrhvn. Jeg forstår ikke den sidste forkortelse.....og ikke hvad jeg skal se efter eller hvor.
Derefter: Hans Sørensen Lunge i Selde-Aasted. Han slog jeg fluks op - og han er jo gift med en datter af Thøger Holst.
Så står der: Død d. 15/4 1706 efter at være bleven rørt i Viborg(?) 9/3 1705 ved Bispinde Gerners begravelse.

De to stjerner efter 1690 kan jeg ikke finde ud af hvad betyder. Jeg har kigget i forklaring forrest i bogen, men kan ikke finde dem.

Dødsårsagen lyder meget kryptisk - især fordi man vel ikke er et år om at dø af rørelse?


[vedhæfting slettet af admin]
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Niels Bjøreng

Blot dette:

Mon ikke h står for karakteren haud illaudabilis (næppe urosværdigt! )

Han har fået en hjerneblødning i Viborg, hvilket året efter gjorde det af med ham..

Venlig hilsen

Niels   9400