Michel Jochumsen Kønig f. ca 1752 -kanoneer ved Holmen - og Anna/Ane Sophie mfl

Startet af Alita Tind, 05 Feb 2013 - 15:10

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Jeg søger oplysninger om min 3Xtipoldemor Johanne Margrethe Kønig og hendes forældre Michel Jochumsen Kønig og hustru  Anna/Ane Sophie.

De ses  her i FT  1787:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 248, 1554, FT-1787, C1746
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Michel Jochumsen Kønig   35    Gift   Manden   Kanoneer ved Holmen   
Anna Sophie   31    Gift   Konen      
Johanne Magrete   2    Ugift   Datter   
   
Stine Tonnesen   80    Enke   Een Kone      

I 1801 er Anne Sophie enke:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 40, 160, FT-1801, A5029

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Korn   32    Gift         
Birgitte Kirstine [Korn]   29    Gift         
Jens Nicolai Korn   3    Ugift      Fam.t. H.Korn   
Jacob Ferdinand   6    Ugift      Datter C.W.K.   
Ane Sophie Kønig   46    Enke         
Caroline Wilhelmine [Kønig]   13    Ugift      Nagelsm.Mester
   

Jeg har fundet folketællingen i AO og iflg. den mangler der Christian Martin Kønig  – se nit indlæg til tydning : http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,52966.0.html. Jeg går ud fra at Caroline er Michel og Anna Sophies datter. Christian Martin er 36 år og kan derfor ikke være Ane Sophies søn, men er måske en svoger. Det er også være ham der er Nagelsm.Mester!.

Michel Jochumsen Kønig må under alle omstændigheder være død mellem 1787/1788 og 1801 – hvis Anne Sophie ER enke og ikke bare fraskilt og kaldte sig enke!

Jeg kan ikke finde Michel og Anne Sophies fødsler, vielse eller død. Jeg kender heller ikke Anne Sophies fødenavn. Jeg har en forventning om at familien huserer omkring Trinitatis, Holmen, Garnison eller Citadel/Kastel sogn,  men det har ikke givet noget resultat så jeg kan være fejl på den.  Kirkebøgerne er noget sjuskede og ikke særligt læsevenlige, så måske har jeg bare ikke kunnet tyde skriften :0(

Johanne Margrethe Kønig bliver viet d. 16. aug. 1809 til Mads  Truelsen Give, - KB 1769-1815 Garnison Sokkelund København opsl 185.

D.  17. september 1809 får de sønnen Jochum Give -  KB Garnison Sokkelund Købanhavn opsl 142. Han er min 2Xtipoldefar og ham har jeg rimeligt godt styr på,

D. 2. nov. 1813 får de en datter Christiane Barbara Giewe  -   KB 1800-1814 Garnison Sokkelund opsl 513. Hun opholder sig i FT 1840 hos broderen I Borgergade og er senere under offentlig forsørgelse.

Jeg kan heller ikke finde Johanne Margrethes fødsel eller død – eller opholdssted i andre FT.

Jeg havde et andet opslag til tydning, men det er personer som jeg pt. Ikke kan placere i relation til mine "Køniger" selv om der er nogle navnesammenfald (http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,52921.0.html)

Enhver hjælp modtages med kyshånd!

Venlig hilsen -  og på forhånd tak
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg har opdaget er der en Jochumsen Kønig familie på Als "Alsnissen"  http://www.alsnissen.dk/default.asp?side=1412 - men jeg kan ikke finde Michel. Måske er der allivel en sammenhæng
Med venlig hilsen
Alita Tind

Karin Andersen

Hej Alita :)

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe dig med de efterlyste personer.

Jeg kan dog lige give dig et hint om at navnet Kønig optræder i Kbh. allerede i 1645. Måske er dine personer efterkommere af en af dem?

(HIDNR.01.440) Ditlev Kønig og hans hustru Sara.(Adr. Studiestræde).
H.U. Ramsing. Kbh. Ejendom. 1377-1728. Oversigt over skøder og adkomster. V Nørre Kvarter ved Victor Hermansen og Albert Fabritius. Kbh. 1967. Karré nr. 3. Matr. nr. 84-98, 143-159, 201-207, 299-308. Gadenr. Studiestræde nr. 22-44, Larsbjørnsstræde nr. 17-27, St. Pedersstræde nr. 33-53, Vestervoldgade nr. 5-17. Matr. nr. 98 tilhører 1645 og 1661 Ditlev Kønig og hustru Sara. 1668 Hans Olufsen

(HIDNR.01.224) Laurs Jørgensen Pottemager og hans hustru (-1650). (Adr. Nørregade).
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 241. OBS! 1639. Dåb: Laurids Poulsen på Nørregade med sin hustru Maren Pedersdatter. En søn Poul Lauridsen. Ham?]
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 13. 1649. Begravet: Laurids Pottemagers kvinde på Nørregade.]
http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_362.html
1581: Jordskylldt inden portene.
Jørgen Madtzenn bryggere aff thenndt gaardt sammestedtz, som hannd sielffuer iboer, xxi skill. j huid 28).
28) 1656: Jacob Nielsen kiøbmand aff sin gaard, liggendis wæsten for gaden, sønden for Hans Jespersens och norden for Lauritz Jørgensen potmagers waaninger. 1745: Nr. 57.
http://www.eremit.dk/ebog/kd/1/kd1_362.html
1581: Jordskylldt inden portene.
Lauritz Klocker aff en gaard paa Nørregade xxj skill. j huid 32).
32) 1656: Lauritz Jørgenssen pottmager, liggende wæsten for gadenn, sønden for Jacob Nielsens och norden for Hans Pedersenn skinders gaard, som nu af Torckild skinder bewaanis. 1745: Nørregade Nr. 58.
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 28. 1650. Begravet: Laurids Jørgensen Pottemagers kvinde på Nørregade.]
Hans Kønig.
Gundel Jensdatter.
Anne Pedersdatter.

(HIDNR.02.886) Nicolaus Kønig og hans hustru. (Adr. Udenfor Østerport i Find Nielsens boer).
[AO: Holmens sogn. 1639-1647. Døbte. 1645. Opsl. 64. Fadder: Karen Nicolai Tømmermands. Dem?]

Og måske dette par:
(HIDNR.01.714) Jørgen Kønning Smed (-1650) og hans hustru Bente Eriksdatter (-1649). (Adr. Gammel Torv).
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 259. OBS! 1642. Dåb: Jørgen Kónning under Jens Skøt på Gammel Torv med sin hustru Bente Erigsdatter (Bente Eriksdatter?). En søn Jesper Jørgensen.]
[AO: Vor Frue sogn. 1631-1656. Opsl. 52. OBS! 1648. Fadder: Jørgen Kønning Smed på Nørregade. Ham?]
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 25. 1649. Begravet: Jørgen Kønnings hustru på Gammel Torv.]
[AO: Vor Frue sogn. 1649-1654. Opsl. 27. 1650. Begravet: Jørgen Kønning fra Vimmelskaftet.]
Karen Knudsdatter.

HIDNR. -numrene har ingen betydning for dig, det er mine husstandsidentitetsnumre.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Alita Tind

Hej Karin

Tak for inputtet - det vil jeg arbejde videre med i morgen  ;)

Jeg har fundet en Jochum Kønig:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Frimand Kvarter, , Store Købmagergade 95, 1, FT-1787, B5765

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jochum Kønig 53  Enke(mand) Huusbonde Bager Huuseyer 
Hedv.Mentz 9  Ugift En Stedsøns Datter   
Henr.Mentz 35  Enke(mand) Sted Søn Forhen Bager 
Dav.Reng. 36  Ugift Tienestefolk Bager Svend 
Sam.Lind 43  Ugift Tienestefolk Bager Svend 
And.Arentz 26  Ugift Tienestefolk Bager Svend 
Erich Jensen 23  Ugift Tienestefolk Kusk

men han er nok lige ung nok til at være far til min Michel Jochumsen Kønig. Det ville ellers passe fint. I generalregister for københavnske skifter har jeg fundet Jochum Kønig, bager, død 1799- opsl 115  - 4/46. Der kan muligvis være noget at hente? jeg har ikke så meget erfaring med skifter, men jeg skal vel på Rigsarkivet for at se hvad skiftet indeholder?

Jeg er gået i gang med at søge efter Michels fødsel med Jochum som far, ud fra at alderen ikke altid er opgivet korrekt i FT, men jeg kan ikke finde Store Købmagergade i oversigten over sogne i 1787.
Der er vist arbejde til et par nætter ???

Vh
Alita


Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg tror jeg har et lille gennembrud, men jeg kan ikke rigtig hitte rede i sammenhængen, så jeg håber på en hjælpende hånd til at rede trådene ud::

Iflg. FS har Jochum Michelsen Kioning og Rebecca Nielsdatter børnene:

Michel Michelsen Kioning f. 10.12.1749
Michel Jochumsen f. 09.02.1752
Margrete Jochumsen f, 06.05.1754
Hans Jørgen Jochumsen f. 18.09.1756  - d. 20.09.1800
Mariane Jochumsen f. 16.02.1760
Christen Jochumsen f. 26.061.1767
Alle født i Holmen Sokkelund København

Der er altså 2 der hedder Michel  - født  hhv. 1749 og 1752.

Iflg. FT 1787 er min ane Michel Jochumsen Kønig 35 år – altså må han være født ca. 1752.

Iflg. KB 1773-1795 Holmen Sokkelund København opsl 407 nr. 102 dør den ene Michel:

29de (Februarius 1792) Michel Jochumsen ob. Kanon: 2 artl No 8, 44 Aar
af Brystsyge fra Eenhiørnegaden No 8----- K 48/24

Jeg ved ikke havd K 48/24 betyder? Jeg går ud fra at kanon er forkortelse for "kanoneer" som passer På Michel Jochumsen Kønig.

Alderen ved dødsfaldet passer ikke på nogen af Michellerne - Michel Jochumsen ville være 40 år gammel, Michel Michelsen Kioning ville være godt 42 år

Jeg har ikke kunnet finde Michel Michelsen Kønigs død - det er nærliggende at tro at han er død inden Michel nr 2 er født, men det er jo ikke givet!

Jeg tror ikke Jochum Kønig - bager og enkemand i FT 1787 og død d. 23.1.1799 68 år gl. i Trinitatis Sokkelund København, er den samme som Jochum Michelsen Kønig. Det passer ikke med at hustruen Rebecca dør d. 20. september 1799: Rebecca Jochum Michelsen Kønigs Matros Enke (jeg har haft opslaget til tydning) Hun har været under Holmen Sogns Pleje Commission.  Jeg har ikke kunnet finde Rebecca i FT 1787 . hun har opholdt sig Østerbro 53, men den adresse findes ikke i FT 1787. Jochum Kønig må være født omkring 1730-1731 og dermed en ung fader til den førstefødte Michel.

Det har heller ikke være muligt at finde ud af hvorfra navnet Kønig kommer  ???

Er der nogen der kan rede trådene ud eller komme med gode tips til hvordan jeg kommer videre ?

Mvh
Alita




Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Mystikken stiger:

Her er Michel Jochumsen i endnu en FT 1787 og nu med moderen Rebecca boende:

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Nyboder 4.Divisions Artillerikompagni, Elefantgade 29, 1627, FT-1787, B5763

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Michel Jocumsen 35  Gift Hosbonde Canon.ved Compagniet 
Ane Sophie Ols Datter 31  Gift Hans Kone   
Johanne Magrethe 1  Ugift Deres Datter   
Rebeche Niels Datt. 62  Enke(mand) Hans Moder Ernærer sig med at Spinde

Så nu boede familien både Adelgade 248 og Elefantgade 29 i 1787  ??? ???


Med venlig hilsen
Alita Tind

Bent Skaarup Pedersen

Er du opmærksom på de mere eksotiske måder at stave navnet på - jeg har haft fat i nogle Kønig engang - via Coninck og Konig !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Alita Tind

Hej Bent
Jeg har set flere stavemåder: Kiøning, Kionig, Konig og Kiønig men jeg har ikke set Coninck. Tak for tippet - jeg vil grave videre  :)

Vh

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Bent Skaarup Pedersen

Du kan se nogle af dem her - men der behøver selvfølgelig ikke nødvendigvis være nogen forbindelse til dine:

http://www.370.dk/PhPGedView/search.php

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Lillian Larsen

Hej Alita
MÅSKE KENDER DU DENNE BOG:Slægtsforskning i lægdsruller,søruller og i hærens og søværnets arkiver af Jørgen Green.
På RIGSARKIVET kan du finde oplysninger - jeg har været på arkivet og fundet mange oplysninger om een overkanoner ved Holmen.

Hilsen Lillian

Alita Tind


Bent
Jeg har lige været på hjemmesiden og den ser interessant ud - der er noget "militær" til fælles med min Kønig (med flere stavemåder) og at der måske er rødder tilbage til Norge vil jeg prøve at arbejde videre med  :) Indtil videre er det jo ikke lykkedes mig at finde oplysninger om Jochum Michelsen Kønigs herkomst.

Lillian
Jeg kender ikke bogen - men den er nok værd at studere nærmere, og jeg må nok hellere tage en tur til Rigsarkivet når lejlighed byder sig  :)

Tak begge to for jeres oplysninger   -  det er en lidt hård nød at knække synes jeg, der er temmelig mange med navnet Kønig, flere end jeg lige havde forestillet mig. Måske er det slægtninge, hvem ved?
Der er jo desværre ingen folketællinger så langt tilbage, der kan vise far, mor og børn. Jeg har søgt i Oeders eftr. 1771, men det blev jeg ikke meget klogere af.


Mvh
Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg har fundet en Jochum Michelsen død d. 7 april 1779 KB 1773-1795 Holmen Sokkelund København opsl 117 nr. 186:

Jochum Michelsen Pensionist 60? (næsten ulæseligt) Aar af Vattersot fra Studiestrædet hos Sund- eller Sandstrøm (har været til tydning).
I FT 1787 er der et par Sundstrømmer og i FT 1801 det par Sandstrømmer, men ikke i Studiestrædet.

Jeg tror det kan være den Jochum Michelsen Kønig jeg søger, men kan ikke afgøre det med bestemthed - jeg savner "Kønig" i hans navn.  Jeg kan ikke finde noget skifte på AO, så jeg har intet der kan forbinde ham til Rebecca Nielsdatter eller Michel Jochumsen Kønig og de andre børn.

Jeg håbder der er en der kan fortælle hvordan jeg med bestemthed kan identificere ham som "Kønigen" jeg søger? Kan jeg evt være heldig at finde skiftet på Rigsarkivet og evt hvordan? (hvis ikke jeg var så stædig havde jeg nok givet op for længst  :'(  )

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind