Vielse i Sennels i 1774

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 04 Feb 2013 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Kristen Sørensen Bak (søn af Søren Christensen Bak/Bach og Maren Christensdatter Steentoft)
og Kirsten Andersdatters vielse i 1774 i Sennels, Hillerslev, Thisted 1773-1814 opslag 78 nummer 3

27 Maij Christen Sørensen Bak og Kirsten AndersD. i Malle, ?
? efter kongl: tilladelse ? uden ?
?. Forloverne Christen Stentoft og Christen Wilsbøl.

Jeg vil gerne få hjælp med at tilføje hvad jeg ikke kunne læse/tyde.

Med venlig hilsen
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Jeg læser:

d 27 Maij Christen Sørensen Bak og Kirsten AndersD. i Malle, sam-
menviet efter Kongl: Allernaadigst Bevilling uden foregaaende Tro-
lovelse. Forloverne Christen Stentoft og Christen Wilsbøl.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens for din hjælp.

Jeg fandt en folketælling om familien hvor Christen Sørensen Bach står som medlemmer af forligelse comminssionen.  Ved du noget om hvad det skulle betyde?

Thisted, Hillerslev, Sennels, Hundal bye, , 4, FT-1801, B5179
Christen Sørensen Bach 51Gift huusbonde bonde og gårdbeboer samt een af mændene i forligelse commissionen
Kirsten Madsdatter 44 Gift hans kone
Søren Christensen 10 Ugift deres barn
Mads Christensen 4 Ugift deres barn
Maren Christensdatter 9 Ugift deres barn
Povel Sørensen 20 Ugift tienestekarl
Johanne Jensdatter 21 Ugift tienestepige
Peder Christensen 15 Ugift tienestedreng

Med venlig hilsen
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Birgit.

Forligelseskommissionen var en instans, der mægler i skilsmissesager.

I min egen slægt har jeg et tilfælde fra Ganløse i 1823-24, hvor først præsten forgæves forsøger kristelig mægling. Derefter går sagen til Frederiksborg Amts forligelseskommission, der foretager verdslig mægling, og forhandler betingelserne, som bliver endeligt udformet af Amtmanden over Frederiksborg Amt. I dette tilfælde er betingelserne:

1. Manden frasiger sig al ret til den fælles gård med besætninger og indbo, samt de penge de har tilgode i deres hus på Knardrup Mark,
2. Konen overtager al gæld og betaler hvert år til Mikkelsdag manden 20 Rigsdaler, og hun leverer desuden til ham:
3. Det fyrre sengested med rød karnisse og blå-hvidt trykt omhæng samt tilhørende sengeklæder som hidtil har stået ved kakkelovnen ved den nederste ende af stuen i gården. Bemeldte sengeklæder består i: en rødstribet overdyne, 2 blåstribede underdyner, 2 stribede hovedpuder, 2 trækkepuder med vår, og 3 par lagener.
4. 11 hørlærreds skjorter og 3 hørlærreds håndklæder samt årlig en hørlærredsskjorte så længe han lever, eller betaler 5 Rigsdaler. Og deres fælles sammenavlede 2de sønner, hvoraf den yngste er 16, skal have tilhold i gården, så længe moderen lever og bebor samme.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Henning Kærbye

Her skal vi nok være lidt forsigtige - der er to personer med navnet Christen Sørensen Bak/Bach i Sennels sogn på dette tidspunkt. Den ene er gift med Kirsten Andersdatter og bor i Malle mens den anden er gift med Kirsten Madsdatter og bor i Hundahl.
Begge par vises på DDA.

Venlig hilsen
Henning Kærbye

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens for din forklaring.

Tak Henning for dit gode råd.  Ja jeg ved godt at der var to med samme navn.  Begge var sønner af Søren Kristensen Bach og Maren Christensdatter Steentoft.  Den ene Kristen Sørensen Bachs (i 16. år hjemme)  fødsel i 1750 findes in AO Sennels, Hillerslev, Thisted 1727-1772 opslag 25 nummer 11

Til bekræftelse har jeg det følgende:

Register til Dueholm, Ørum og Vestervig amters skifteprotokol
Bach, Søren Christensen Reg. 1765 14 september, Sennels. Married to Maren Christensdatter.
Side 408b.

Søren Kristensen Bachs død i 1765 findes i AO fra Sennels, Hillerslev, Thisted 1727-1772 opslag 73.

9) d. 16de Aug: døde Søren Bak og begravet d 22de.  gl 53 aar.
-------------------------------

Fra Nygaards:
Bach, Søren Kristensen
selvejer på Bakke i Sennels s.

død 1765; 30 dag var 14/9
(Skifte i Dueholm m.fl. amters skpr. 408)

Enke:  Maren Kristensdtr.

Børn:
Kristen i 20. år, hjemme
Niels i 18. år, hos Christen Olufsen i Vilsbøl, V. Vandet s., antaget af denne som eget barn.
(sic.) Kristen i 16. år hjemme
Dorotea i 22. år, ugift ... hjemme

Enkens bror:  Kristen Steentoft af V. Vandet

Afdøde var svorger til:
Karen Kristensdtr. Steentoft, der 1761 var enke efter Jesper Andersen i Fårtoft
og til
Kristen Kristensen Steentoft i V. Vandet der nævnes 1761 (fol. 711?)

Bagside

Boets indægt  906-4-5
      udgift  397-. -11-
__________________
Til deling  509-3-10

Enken fik 254-4-13
Hver søn 72-4-12 6/7
datteren 36-2-6 3/7

Skiftet sluttet

X----------------------
Det her fik jeg fra en af i flinke DIS folk:
Bemærk at der står "Kristen i 20. år" og ikke "Kristen i 20 år".
Det fortæller at det skal læses som "Kristen i (sit) 20ende år".

Men det betyder også at næste gang han fylder år så bliver han 20 år.
Han er alså 19 år i skrivende stund!

"sic." er et udtryk Nygård ofte anvender når han vil præsicere noget. Det er latin og betyder noget i retning af "ja, sådan er det". Her bruger han det for at understrege at det er rigtig nok at der er to sønner der hedder Kristen. Givetvis en senere tilføjelse.

----------------------------------------

Den ene Kristen Sørensen Bachs (i skiftet 16. år hjemme)  fødsel i 1750 findes in AO Sennels, Hillerslev, Thisted 1727-1772 opslag 25 nummer 11

Hans broder også med navn Christen Sørensen Bachs fødsel i 1746 (i skiftet Kristen i 20 år)  findes i AO Sennels, Hillerslev, Thisted 1727-1772 opslag 20 nummer 4.  I folketællingen fra 1801 står han med hans kone.

Thisted, Hillerslev, Sennels, Malle bye, , 4, FT-1801, B5179
Christen Sørensen Bach 55 Gift huusbonde bonde og gårdbeboer ... så født circa 1746
Kirsten Andersdatter 74 Gift hans kone
Peder Madsen 35 Ugift tienestekarl
Christence Olufsdatter 32 Ugift tienestepige

Jeg tror jeg har nok til at sige jeg har fat i de rigtige brødre og at de er sønner af Søren Christensen Bach og Maren Christensdatter Steentoft.

Med venlig hilsen
Birgit




Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg forstår godt hvad forligelses comminssionens mænd havde at gøre fra din forklaring Jens.

Hvor kunne jeg finde flere oplysninger om min ane Christen Sørensen Bach - og hans arbejde som medlemmer af forligelse commissionen?  Var der sådanne commissioner i hver amt?

Thisted, Hillerslev, Sennels, Hundal bye, , 4, FT-1801, B5179
Christen Sørensen Bach 51Gift huusbonde bonde og gårdbeboer samt een af mændene i forligelse commissionen

Med venlig hilsen
Birgit

Jens Viliam Froulund Villumsen

mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Jens for henvisning til websiden.

Med venlig hilsen
Birgit