Skifte 1735 ryttergods LAV Øster Starup, Brusk, Koldinghus

Startet af Jørgen Staal Frøslund-Jensen, 04 Feb 2013 - 10:23

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Det ville glæde mig overordentlig meget, såfremt jeg kunne få en hjælper til at fremfinde skifte efter Søren Pedersen (Venbo) i Venbo, Øster Starup Sogn, Brusk Herred, Koldinghus Amt. Søren døde i 1735 og var rytterbonde i 2. jyske Rytterregiment.

Jeg forventer ikke et fuldt afskrevet skifte, men alle personaloplysninger vil være ønskelige.

Nedenfor et sørgeligt resultat af mit forsøg på at kopiere Daysi's oplysninger. Beklager.

Alligevel tror og håber jeg på hjælp

Med venlig hilsen
Jørgen


Arkivskaber:
2. Jyske Rytterregiments Gods

Skifteprotokol

1716

1765

Skifteprotokol

1713

1749
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Regelsen

Hej Jørgen

Du mener vel Søren Pedersen, Wenborghus - Egtved
[ ~ Kirsten Laursdatter, skifte 05.07.1735, s. 496a-98b]

i modsætning til S.P. i Nyborg/Starup, ~ Bodil Nielsdatter; sk. 21.07.1734
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Regelsen

Jeg mener den Søren Pedersen, der gennem årene fra 1712 omtales i Øster Starups kirkebog og efter omkr. 1715 blev omtalt med navnene Søren Venborg eller Søren Pedersen Venborg. Jeg ser i Jonges Danmarksbeskrivelse, at Venborghus i 1777 lå i Starup Sogn. Af Johs Linds afskrift af tingbogen boede Søren Pedersen netop på Venborghus.

Den væsentligste grund til, at jeg gerne ville have oplysningerne fra skiftet er ønsket om at sikre mig, at det virkelig er "min" familie - flere børn er jeg ikke helt sikre på, da kirkebogen for Øster Starup ikke går længere bagud end 1712.

Nedenfor omtalte dokumentation.

Tak for din interesse for mit ønske

Med venlig hilsen
Jørgen


Koldinghus Amt. - h58.dk
www.h58.dk/Jonge_dk/Koldinghus-Amt.pdf
Nicolai Jonge, Danmarksbeskrivelse 1777
IV. Koldinghuusamt.

7) Starupsogn bestaaer af Starupbye; Aagaardbye, hvor der er en stor Aae, i
hvilken fanges gode Krebs; Fredstedbye; Borlevbye; Hesselballebye; Nyegaard,
en Herregaard, paa hvis Marker er bygt en Bye, kaldet Nyegaardsbarakker, som
ere tiendefrie; det øvrige af Markerne vare Rytterkobler, saalænge det var
kongeligt Ryttergods, men ved Auktionen Aar 1765 over Ryttergodset blev det
solgt til partikulier Eiendom. Venborghuus.

Anst-Jerlev-Slavs herreders tingbog 1712-16 - Johs. Linds ... <http://geltzer.dk/tingbog/1712.php>
geltzer.dk/tingbog/1712.php
1714 - 10. august:
177b:

27/7. Søren Simonsen af Dons ctr. Søren Pedersen af Venborg. - Søren Simonsen mener, at han har aftalt med Søren Pedersen, at denne skulle afstå sin fæstegård i Venborg til ham for 40 slettedaler. Han har også betalt 4 mk. på hånden, da handelen blev indgået; men dem leverede Søren Pedersen tilbage dagen efter med den forklaring, at han havde været drukken og ikke vidste, hvad han havde sagt eller gjort, og hans egen datter skulle have Venborg. Søren Pedersen har indrømmet, at han hos regimentskriveren er blevet skrevet for en gård i Starup, og et af vidnerne, Christen Simonsen i Dons mølle, bevidner også, at han i Kolding har hørt ham faldbyde sin gård til afståelse for 50 slettedaler. Siden retssagens start er han da også flyttet til Starup med hele eller det meste af sin besætning og bohave, og nu sidder i Venborghus et mand ved navn Jens Guldsmed fra Ågård med hustru og børn. Men det forklarer Søren Pedersen med, at husmanden, eller guldsmeden, bare har til opgave at holde tilsyn med gården. - Idag falder der dom: Retten accepterer forklaringen om, at Søren Pedersen var drukken og efter at have sovet rusen ud tilbageleverede håndpengene, idet han så nægter at kendes ved handelen. Og der er heller ikke blevet fremlagt nogen skriftlig kontrakt i retten. Så Søren Pedersen bør være fri for Søren Simonsens tiltale. Men formedelst Søren Pedersen ved sin med Søren Simonsen i drukkenskab gjorte accord og penges tagelse har forvoldt proces og omkostninger, så skal han betale 2 rdl.
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Regelsen

Jeg burde nok også komme nærmere ind på min Søren Pedersens begravelsesdato:

Øster Starup, Brusk, Vejle 1712-1746 kirkebog arkivalieronline opslag 109
1735
Venborg, Sören Pedersen Begravet d 15 May i Starup Kirkegrd
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej igen

Jeg burde have skrevet tydeligt, at i hele perioden fra 1712 og frem til i hvert fald 1735 skrives i Øster Starups kirkebog "Venborg" i margen, hvor også de andre byer som Starup, Nyborg m.fl.  (eller bebyggelser) anføres. Så der er ingen tvivl om, at dette Venborg i omhandlede periode lå i Sønder Starup og ikke i Egtved.

Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Regelsen

Hej Jørgen

Venborg vang, vestligst i byen eller Venborg kobbel. Denne mark hørte til Egtved sogn, men blev 1872 skilt derfra og lagt under Starup sogn.

Egtved: "Venborg" 1696 Søren Pedersen, 1735 svigersønnen Niels Christensen fra Vinding, 1741..

Rytterskiftet 1735 fra Venborghus i Egtved:

Hustru, Karen Nielsdatter med Hans Pedersen-Nyborg som vørge, børn:

Anne Sørensdt. 40, ~ Christen Jensen i Højen

Karen S. 32,  ~ Christen Christensen, Gammelby

Lisbeth S. 30, tjener i Husum

Maren S. 28, ~ Laurs Pedersen i Rugsted

Frederik S. 22, ved flåden

Kirsten S. 25, hendes fæstemand - Niels Christensen på stedet

Johanne  Marie S. 24

Kirsten S. 17

Formynder: Ebbe Christensen, Bøgvad & Ole Bertelsen Ulv, Hesselballe.

NB (Venborg m. udstykket til, afledte -Mølkjær, Brødsgaard m.v)
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Regelsen

Tak for hjælpen.

Jeg genkender din omtale af Venborg Vang eller Venborg Kobbel, den store mark, der i 1872 blev skilt fra Egtved og kom til Starup - stammer fra Poul Lindholms bog om Øster Starup Sogn. Jeg savner blot en forklaring på, hvorfor jeg så finder næsten hele den familie, der omtales i skiftet i Øster Starup kirkebog - de burde jo have været i Egtved kirkebog (som jeg ikke kan finde dem i).

Har du en god forklaring?

"Egtved: "Venborg" 1696 Søren Pedersen, 1735 svigersønnen Niels Christensen fra Vinding, 1741.."
Hvorfra stammer disse oplysninger? Gårdhistorie?

"Hustru, Karen Nielsdatter med Hans Pedersen-Nyborg som vørge"
Det er vel rigtigt opfattet, at navnet er Pedersen-Nyborg?

Hvor har du fundet rytterskiftet, jeg tror ikke, du har haft original-skifte eller mikrokort fremme?

Undskyld min pertentlighed - og så den gode nyhed, det er den rigtige familie. Datteren Karen blev gift med min ane Christen Christensen i Gammelby.
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Regelsen

Hej Jørgen

Pedersen-Nyborg =

Pedersen i Ø.Starup i området Nyborg Brakker!

"Svigersønnen" gårdhistorie fra Egtved sogn ved John Kvist.

Rytterskifte G Ryt 9, 28 - 1731-36 uddrag
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Jørgen

Venborg : Den hører gejstligt til Starup, verdsligt til Egtved og har haft
jordtilligender i begge sogne.

NB. 1981 ligger Venborggård næsten i  i skellet i E., medens Venborg vang & Møgelkjær
er i Starup, kort afstand fra skellet.
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Regelsen

Tak for de klare svar, nu kommer jeg jo "på den", da jeg søger at registrere mine aner efter de samtidige administrative inddelinger.

Jeg forsøgte at finde "Rytterskifte G Ryt 9, 28 - 1731-36 uddrag" på nettet, men den gik ikke - nå, det er ikke så vigtigt efter dine seneste oplysninger.

Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Regelsen

Hej Jørgen

Ryt. Skifte 09.04.1737

Christen Jensen i Højen (Anne Sørensdt.)

b. Kirsten Christensdt. uden alder!
Venlig hilsen
regelsen

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Regelsen,

kan jeg stole på, at uddraget fra rytterskiftet vedr. Søren Pedersen er korrekt afskrevet, hvad angår børnenes aldre, Karen Sørensdatter skulle være 32 år.

Hendes alder ved begravelsen læses af flere som 79 år - se Læborg Sogn, Malt Herred, Ribe Amt 1759-1785 kirkebog arkivalieronline opslag 251.

De to aldersangivelser betyder en forskel på 10 år, hvad angår fødselsår: Enten 1693 eller 1703
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS