Jacob Rojkiers bryllup, -var bosat i Madum s. Ringkøbing a.

Startet af Ellen Secher, 03 Feb 2013 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Hej Jens.
Hvis du når at set dette inden du kører til Viborg :Matriklen for Madum : hvilke fæstere er der på Madumflod og hvilke på Østerby. i 1688, og hvis den fra 1664 kan læses( der er så mange af dem fra 64, som er ulæselige fordi de er skrevet på noget dårligt papir, så der er blækgennemslag, så kraftigt at der på filmen gøres opmærksom på det!)
Jeg skrev sidst om Maren Reikjærs vielse med Jens Østerby, Det må være Milter Jacobsens ældste barn, født 1686. Jens Christensen Østerby dør i 1782, 85 år gl.  Jens Christensen Reikjær, som dør i 1777, 93 år gl, må være fra den Reikjær gård med de to fæstere i 1688.
Hej Ellen.
På de fleste større biblioteker kan du låne  "Vejledende arkivregistraturer" Rentekamret 1, der kan du læse hvad RA har gennem tiderne. Der var også engang, der i den gamle blå serie, en bog om indholdet i Danske Kancelli. men der mangle arkivsignaturerne for de enkelte poster.
Inden Daysy blev introduceret var disse to bøger det vigtigste hjælpemidler når vi skulle bestille arkivalier på RA, og i hvert fald Rentekammerguiden er stadig god at have ved hånden, for at stave de forskellige arkivalier rigtigt, når vi skal søge i Daysy, den er meget kritisk  når man bestiller noget.
Mvh Egon

Jens Aaberg

Hej.
Der er ingen tvivl: Mette hedder Jørgensdatter. Det er tydeligt at læse på microkortet.

Jens.

Jens Aaberg

Hej.

Her kommer lidt mere fra turen til Viborg.

Reserverullen for Timgaard gods 1775:
Østerby i Madum:
Michael Christensen    Jacob 22
                                 Christen 21
                                 Jens 16
                                 Laurs 12
                                 Christen 10
Reikier i Tim:
Christen Jensen          1 stedsøn Jacob 20
                                 1 ditto Anders 17
                                 1 ditto Peder 8
                                 1 ditto Jens 4

Christen Rytter            1 søn Jacob 13


Matrikel 1688 Madum:
Madumflod: Jens Pedersen 4-3-2-1
                  Mads Knudsen 4-3-2-1


Egon, du har ret mht. 1664 matriklen. Den er meget svær at have med at gøre - synes jeg i hvert fald. Der var ikke noget register på det bånd, der er i Viborg. Skriften er meget lille og ret svær at læse og mange steder slår den modsatte side igennem. Så da jeg sidst på dagen nåede til den, opgav jeg ret hurtig. Men måske næste gang?
Jeg fandt til sidst ud af der er vist en lidt ældre jordebog end den, som står på Daisy. Den ligger i en anden æske, så den står for tur næste gang.

Jeg fotograferede hele Madum matriklen 1688 og Timgaard jordebog 1796 samt reserverullen fra 1775. Jeg sender alle filerne til Feldborg på Hammerum.dk, så måske bliver det til at se der.

Jens.

Egon Hansen

Hej Jens.
Tak for oplysningerne fra Viborg. Så må det vidst være endeligt fastslået at Laurs Michelsen, som kommer til Sdr Esp, og som er formynder for søskendebørn, både o 1810 og 1813 er søn af Michel Christensen på Æ
Østerby selv om vi ikke endnu har fundet hans dåb i kirkebogen
Christen Jensen (ham med stedsønnen Jacob) må være ham som blev gift med Jacob Miltersens svigerdatter. Jacobs søn( som overtog gården efter faderen, og blev formynder for sin yngste søster, Anne, døde tidligt) Chresten Jensen Rytter må så være hans bror,Både han og konen døde med kort mellemrum, uden børn,(den søn der nævnes må jo så være død  før forældrene) og Michels søn Christen fik fæstet i 1787. møske takket være at Michel, sammen med Christen fra den anden Reikjærgård havde ført tilsyn med gården efter fæsterens død.
De to Christen Jensen'er var brødre.
Mht den side af Madum matriklen, hvor Madumflod står nederst havde jeg en kopi af, d.v.s. navnene på fæsterne kunne ikke læses, så dem havde jeg efter bedste evne tilføjet med kuglepen, men jeg havde desværre læst det som Mads Hansen, men det passede jo heller ikke efter Ellens studier
Mvh Egon

Jens Aaberg

Egon, i forbindelse med det du skrev, kan jeg se, at jeg ikke har noget om, hvem Jacob og Maren i Reikiers søn Christen blev gift med og evt børn. Det har vist ikke været omtalt i tråden, eller har jeg bare overset det?

Hvilken af de to, der hedder Niels og som var brødre til Jacob Rejkjær er din ane?

Jens.

Anni Damkjær

Hej alle

Er der nogen oplysninger på, hvor/hvornår Jacob Miltersens hustru Maren Christensdatter er død?

Jeg sad og studerede Thorsted Kirkebog, da jeg ville se, om hun evt. boede hos nogen af døtrene. I stedet for hendes død skulle ligge i de manglende kirkebøger i Madum.

Jeg fandt godt nok en Maren Christensdatter af Rejkjær begravet 9. maj 1779 på Thorsted Kirkegård – 85 år gammel (opslag 103-104). Desværre giver det et fødselstidspunkt omkring 1694, hvor "vores" Marens er 1699, så hende er det nok ikke.

Med venlig hilsen
Anni 

Egon Hansen

Hej Jens.
Tak for mailen. Det er Niels Miltersen som bliver gift med Gjertrud Moustdatter fra Søgaard som er min kones ane. Deres søn Peder Nielsen overtager gården , og bliver gify med Anne Marie Thuesdatterm datter af Thue Christensen Dalsgaard i Stadil ( det sidste fik jeg fra en flink mand på hammerum herred, som er ekspert på Stadil sogns historie. Jeg fik også mange forfædre til hende).Peder og Anne Maries ældste søn Thue, blev næste generation på Søgaard, gift med Jens Gades datter Maren.  De fik bl a. en datter, som blev gift med den "navnkundige"(i følge A. Kaaes bog om Thorsted). Niels Jensen Podemeste.
Anne Marie og Podemesterens søn Christen Moustesgaard Nielsen, var ham som giftede sig med Jacob Christensens datter på Sdr Esp
Jacob Christensen var et af Christen Michelsen Reikjærs sønner.
Christen Michelsen var gift med Anne Knudsdatter, og hun overlevede ham.
Ud over Jacob, havde Christen og Anne sønnerne Michel, som overtog gården, og Knud, som sammen med Jacob opholdt sig som karle på gården i 1822, jhvor de var faddere for Michels barn, og datteren Anne. Hun blev gift men døde efter et kort ægteskab.
Slægten på Søgaard klan jeg følge tilbage til først i 1600 tallet, Jens Jensen Gade kom fra Nøderup, og har efterkommere på Smedegård, hvor der på LAK fandtes en slægtsbog om dem.
Hej Anni. Jeg har heller ikke kunnet finde Marens død. 5 års aldersforskel på en gammel kone dengang lyder ikke alarmerende, men der var jo mindst tre slægter på Reikjær, så der er flere muligheder, jeg heller mest til den opfattelse at hun blev som aftægtskone på gården og at hendes død skal finde i hullerne i Madum Kirkebog. Et skifte findes ikke, det var godset uvedkommende, hun ejede intet når når hun i forbindelse med skiftet efter hendes mand, havde afstået gården til sønnen.
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej Jens.
Jeg glemte at fortælle at Anne Knudsdatter, som blev gift med Christen Michelsen Reikjær var døbt Freia 11 Natalis Christies 1756 ( jeg er i tvicl om aarstallet, for lige efter, på den modsatte side, står der 1757!) AO 25
i Tim- Madum Kirkebog 1744 - 1774.
Hun skulle være datter af Knud Stampe, som 12 septembeer 1753 blev gift med Kiersten Christensdatter.
Det er de eneste steder at Knud Stampe er nævnt (så vidt jeg har kunnet se!).
Der har tidligere været en tråd om nogen som hed Stampe. Jeg forsøgte dengang uden held at få knyttet Knud til denne familie.
Ved Annes dåb er fadderne vanskeligt læselige,der er meget sort gnidder, jeg havde håbet at navnene der kunne have givet et fingerpeg. Knud nævnes ikke i folketællingen, men dels kan han jo være død, delt kan han jo også have et efternavn!




Jens Aaberg

Hej Egon.

Tak for dine svar.
Jeg tror det må være i 1755 Anne Knudsdatter er født. Der står 1756 lige over 2. spalte på siden.

Hvilke år er din Niels Miltersen født og gift? Der er jo to af samme navn, og jeg har lidt svært ved at få dem rigtig placeret, så nogle få data vil hjælpe mig :-)

Fortsat god påske.

Jens.

Jens Aaberg

Hej Egon.

Så lige et andet sted, at der skulle findes en slægtsbog med denne titel:

H.A. Møller: Stamtavle over slægterne Stampe og Thestrup, 1910

Ved ikke om den omhandler slægten i Tim.

Jens.

Ellen Secher

God påske.

Så er jeg tilbage bag skærmen.

Egon, mange tak for de seneste vejledninger, er udskrevet til mappen med div. hjælpemidler.

Jens, skønt med sikre oplysninger, mange tak.


Med venlig hilsen
Ellen


Egon Hansen

Hej Jens
Niels Dam begravet dom 2 adv. 1739, 57 år gl, så det må næsten være den ældste af brødrene. Han er blevet gift med Ane Jensdatter 15 sep 1726.
Niels Miltersen bliver gift med Gjertrud Søgaard 28 okt 1725. Begge vielser i Tim kirke. Gjertrud har fået en søn døbt Peder dom 16 p trin 1725, med Niels Miltersen som udlagt barnefar, uden at der er fundet nogen "Kirkens diciplin"!
Jeg har ikke fundet Niels Søgaards begravelse, men jeg har et skifte efter ham. 1747, der er ingen aldersangivelse. Han efterlader sig enken Gjertrud, og 5 børn, hvoraf Peder er den ældste.Formynder bliver deres  farbror Jacob Miltersen Reikjær.
Gjertrud må være  død i een af de perioder hvor der ikke er ført kirkebog over begravelserne
Den bog du omtaler, er den på bibliotekerne eller kun på det kongelige?
Jeg kan finde en Knud Stamp i hartkornsfortegnelsen 1788, men ikke i folketællingen 1787!
Fortsat god påake.
Mvh Egon

Egon Hansen

hej igen
Jeg har lige set på mine gamle beskeder. 21 /7 2012 har jeg været inde på en tråd om "Stampe", deer står noget om hvad jeg på dette tidspunkt var kommet frem til vedr. personer som nævnet med dette "Navn"
Mvh Egon


Egon Hansen

Hej Jens
Tak for linket. det virkede fint.
I 90'erne lånte jeg mange slægtsbøger gennem vores bibliotek, men var flere gange udsat for at bøger kun fandtes på kgl bibliotek og ikke kunne udlånes.
Så måtte jeg nøjes med at se dem på læsesalen i København, og købe kopier af interesandte  sider. og deres reservationssystem via EDB er temmeligt indviklet.
M.v.h.  Egon

Egon Hansen

Hej igen.
Jeg må hellere prøve at sammenfatte historien om Reikjær.
Jacob Miltersen,som døde i 1751, og fra vis skifte vi ved at hans søn Christen Jacobsen overtog fæstet af gården som nu benøvnes Æ. Reikjær. Han blev gift med Anna Marie Andersdatter. Christen døde i 1771, og enken blev nu gift med den ældste søn fra nabogården V.Reikjær, Christen Jensen. Anna Marie døde i 1787, og Christen blev nu gift med Sidsel Pedersdatter fra Madumgaard. Christen Jensen døde i 1791, og Sidsel blev gift med Peder Nielsen fra Skidensiig.
Han blev stamfar til den slægt som i flere generationer ejede Ø Reikjær
ægen Peder Svendsen i Tim har sammen med Ole Svendsen udgivet en bog "Reikjær - en gård og dens beboere gennem tiderne". Den kan lånes fra Ringkøbing bibliotek.
Jeg har et brev fra Peder Svendsen, dateret 4/6 1998, og nogle sider af bogen.
Manden på V Reikjær heder Jens Christensen, og er formentligt søn af den Christen Jensen fra Nørkjær som matriklen omtaler som den der driver jorden fra gården. Han hat bl.a. 2 sønner som begge hedder Christen.
Den ældste gifter sig med enken på Ø.Reikjær, som nævnt ovenfor, den yngste er gift med Karen Larsdatter. Begge øgtefæller dør i 1787, uden at efterlade sig levende børn, og så får Michel Christensen en søn Christen Michelsen ind på gården.som han køber til ejendom da Timgaards fæstegods sælges, tilsyneladende delvis financieret af broderen Jens, som opholder sig i København. (Jeg har ikke kunnet finde ham der). Efter Christens død i 1810 overtager hans ældste søn Michel Christensen gården.
Jeg har set ham og familien i folketællingen 1834, men ikke fulgt familien videre, da det er sønnen Jacob, som kommeer til Sdr Esp i Torsted der er min ane.
Jeg søger stadig eftyer Christens enke Anne Knudsdatters død, og mere om Knud Stampe og hans kone Kiersten Christensdatter.
M.V H.  Egon

Jens Aaberg

Hej Egon.

Tak for din opsummering.
Har du en ide om, hvor og hvornår Anne Knudsdatter døde, så vil jeg da godt prøve at kigge lidt?

Fortsat god påske.
Jens.

Egon Hansen

Hej Jens.
Anne Knudsdatter overlevede Christen, og hun bor ikke hos sønnen Michel på Reikjær i 1834, og hun er heller ikke med som fadder til Michels børn, så jeg regnede egentligt med at hun var død før eller omkring michels bryllup i 1822, (han var gift med Johanne Jensdatter fra Brink), men hun lever faktisk væsentligt længere end jeg hidtil har søgt i kirkebogen 1815 - 26. men nu har jeg fundet hende død 10 marts 1833. - hun blev iflg kirkebogen 77 år, så det passer jo meget godt med at hun blev døbt i 1756. Jeg blev bare i tvivl fordi nogle præster lader året begynde med advendt! og så den lidt rodede kirkebogsside.
Jeg tror ikke jeg får noget ud af den bog, jeg har fundet et notat om at det er om generalprokurør Henrik Stampes familie, og der er vidst ingen forbindelse til Tim og Madum sogne,
Der var vidst engang noget om at bønderne sendte deres hjemmevævede tøj til en stampemølle, før det var tjenligt til at sy klæder af.
Jeg var en ane i Understed sogn oppe i Vendsyssel, som levede af st stampe tøj med en stampemaskine som blev drevet af et vandhjul. og der er jo også i Tim et sted som i 1787 kaldes "Stampen", selv om der kun bor en gammel kone der, om Knud, og også en Niels, med tilnavnet Stampe, som begge har en fæstegård (ifflg en hoveriprotokol). Niels denævnes på et tidspunkt som Christensen, så gælder det "bare" om at finde et navn til Knud. 
Mvh Egon

Jens Aaberg

Hej Egon.
Fint du fandt hendes død.
Der er flere fra Tim, der hedder Stampe eller Stamp.
Min oldefars søster Sara Jensen f. 1847 blev 1867 gift i Naur med Jens Jensen Stamp f. 1831 i Tim.
Han fik navnet Stamp ved navneændring 1905.
Hilsen Jens.

Ellen Secher

Hej.


Jacob Miltersen - Reikiærs  datter Anne 1737, gift med Poul Jensen Sdr. Esp
havde en datter Karen Poulsdatter, født 1767 og gift med Niels Jensen,
som Alfred Kaae mener kommer fra Fjaltring,
Karen P.dtt. og Niels Jensen var bosat i Sdr. Esp,
deres søn Poul Christian, født 1795,
havde nogle interessante faddere, -
han blev baaret af Maren Jensdatter i Sønder Esp, fadderne var Jens Jensen,
Laurids Mikkelsen, David Jensen, Jens Jensen, Jakob Knudsen, Jens Mortensens hustru,
Laurids Mikkelsens hustru, Jens Jensen pige Maren.

Og så til spørgsmålene,
Er der nogen der er stødt på hvornår og hvor de blev gift.
Kan Niels Jensens tilhørsforhold til Fjaltring bekræftes,
Er der oplysninger om Niels Jensen, jeg har ikke fundet andet end barnedåbens (Poul Christians).

Med venlig hilsen
Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen.
Tak for mailen. Det var fint med de oplysninger om faddere. Så kan Kaaes oplysninger om at Laurids Michelsen købte sdr Esp til ejendom i 1808 jo godt passe.Bare mærkeligt at han står som fra Madum i 1810 og fra Sdr Esp i 1813, hvis han allerede var gift og bosiddende i Sdr Esp i 1795.
Kaaes forslag om Fjaltring vil jeg helst ikke kommentere,men hvis dewr er en kirkebog der som er gammel nok kan det vel bekræftes.
Kaaes oplysninger om slægterne på den Sdr Esp gård, som omkring 1890 opslugte Jacobs gård passer jo godt nok med navnene David og Jens. Var du ikke engang inde på at din stamfar på Sdr Esp var bror til nogen af dem?
Hej Jens
Jeg har jagtet kirkebogen for Tim 1774 - 1814 for døde, uden at finde Knud Stampe, evt med et andet efternavn. Folketællingens "Stampe", en enkekone, har mistet sin mand, Berthel Stampe kort før folketællingen. Det var vidst deres datter som blev gift med en Jens, som så blev til Jens Stampe.
Alle "knud" som findes døde i perioden kan jeg henføre til andre slægter i Tim.
Ved Christen Reikjærs vielse med Anna knudsdatter i 1787 står "Knud Sorresig" som forlover, men ham kan jeg heller ikke finde.
Jeg lagde vielsen til tydning, navnet er jo lidt usædvanligt, så jeg var i tvivl om at jeg havde læst rigtigt.
Knud Stampe findes foruden i generalhoveriprotokollen1769 også i hartkornsekstragten 1788, men der var vist nok noget med at jordebøgerne ikke altid var ajour.
Jeg tog AO's folketælling, selvom DDA's er hurtigere at søge i det kunne jo være at Knud stod der med et almindeligt efternavn, men nej!
Hvor pokker skal jeg søge

Egon Hansen

Hej igen
Jeg syntes ikke at jeg kan se nogen stedsbetegnelse ved Michels dåb(søn af Christen Michelsen) og heller ikke ved sønnen Bertel i 1731(AO 197). men først ved sønnen Jens dåb i 1739 (AO 214) der står Christen Michelsen, Grønne! Der kan være mellemliggende børn, ikke alle indførdsler fremstår lige tydeligt!
Kan dette mon betyde at Christen Michelsen først har overtaget den ejendom i Grønne, og hvorfor mon han flytter til sønnen i Madum.
Hoveriefterretninger 1769 for Timgaard nævner Christen Grønne, det samme gør hartkornsekstragten 1788, medens Poul Nødskov i sin opremsning af Timgaards gårde og huse fortæller at Grønne er tre gårde på ialt over 10 td hk ( jeg kan kun se een med navnet Grønne, og han har kun 2 td, 4 skp).
Vælger jeg matrikkel 1688 med samme hartkorn hedder brugeren Christen men jeg kan ikke blive enig med mig selv om efternavnet begynder med L ?
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej Ellen.
Jeg tog mig for at finde Laurids Michelsens vielse. Det er i Thorsted kirke AO 129: 3 okt blev L.M fra Sdr Esp gift med Maren Nielsdatter fra Nørre Esp. hendes forlover er hendes bror Thue Nielsen (deres far Thue Nielsen er død kort før og Thue er selv blevet gift med Graves Pedersens datter fra Løstbæk(samme side)
Det er også mine aner, Jacob, som arver Laurids Michelsen bliver gift med Thue Nielsens datter Birthe Marie!
Når Laurids allerede i 1792 skriver sig fra Sdr Esp bliver jeg mere og mere overbevist om at Jens Mortensens kone, Maren Jacobsdatter er Jacob Reikjærs ældste datter.
Når så Jacob Christensen er Laurids brorsøn, og ved skiftet efter Jacobs fars døs, bliver hans formynder, og når så Jacobs koner er døtre af Laurids kones bror !
Og så alt det indgiftning mellem gårdene i Nørre Esp, som Kaae beskriver så indgående, bliver jeg helt svimmel ved alt det familieskab
Var det ikke "lille Anna" der som enke bliver gift med en mand fra Stadil, også på AO 129?
Mvh Egon

Jens Aaberg

Hej Egon, Ellen og Anni.

Ja, jeg må også indrømme, at jeg også er ret rundtosset over alt det familieskab over grænsen mellem Madum og Tim.
Jeg er sådan indrettet, at det for mig ville være godt med en grafisk afbildning af hele komplekset.
Jeg ved ikke, om der er en af jer, der har en planche, der viser det hele?

Mvh.
Jens

Anni Damkjær

Hej Jens

Desværre ingen planche herfra, og jeg er lige så rundtosset som dig.

Jeg har for nylig kigget i en slægtsbog over efterkommere af Michel Christensens bror, Bertel Christensens barnebarn, Bertel Christensen "Schou", som hedder " Slægtsbog for efterkommere efter Bertel Christensen Schou, født 1781, gårdejer i Kærgaard, Timring sogn".

Jeg lånte den faktisk kun på biblioteket for at se de billeder, der var i den i forbindelse med min forskning for min ex. svigermor. Det viste sig så, at hun selv havde en kopi af den.

På det tidspunkt, hvor jeg lånte den, vidste jeg ikke, at jeg faktisk selv var ud af den slægt, så jeg kiggede ikke efter, om der stod noget om tidligere aner.

Jeg ved ikke, om nogen af jer har læst den og undersøgt det. Hvis ikke vil jeg ved næste besøg hos ex. svigermoren kigge i hendes.

Jeg er en af dem, der normalt forsker ud i alle de sideaner, jeg kan finde, det har jeg så ikke gjort i dette tilfælde. Jeg overvejer, om jeg skal skrive alt ud fra dette indlæg – samt hvad jeg selv har – og så prøve at sætte mig ned og få styr over det, og som du skriver Jens, at lave en planche over det.

Det tager nok flere uger/måneder, da man jo også har et liv ved siden af slægtsforskningen, men det render da heldigvis ingen steder.

Med venlig hilsen
Anni




Jens Aaberg

Hej Anni.

Jeg har lige bestilt den bog du nævnte. Der kunne evt. også være andet i den af interesse for mig. Jeg har en del aner i området, og engang imellem kan man jo være heldig at finde noget i de mange slægtsbøger, der findes.

Jeg synes - selvfølgelig  ;) - at det vil være en fin ide, hvis du sammenskriver alt det, som har været fremme her og laver en grafisk fremstilling af slægtsforholdene. Og det betyder ikke noget for mig, at der går nogen tid inden - vi skal jo også foretage os andet, som du skriver.

Mvh.
Jens.

Egon Hansen

Hej.
Jeg vil gerne bidrage med mere om Tim sogn. Jeg læggewr godtnok ikke særligt meget om sidelinier ind på mit slægtspogram, men da jeg har adskillige anelinier i sognet, og en del gamle notater skal der nok være noget som kan bruges.
Ud over Reikjær, har jeg, som I har kunnet se, aner på Søgaard, temmeligt langt tilbage, i hvert fald tilbage til den jordebog som Timgaard indsendte til Rentekamret i 1661, ( hvis altså det kan holde vand!), men i hvert fald til matriklen 1688.og så er der en Datter af Jens Jensen Gade, som bliver gift med Tue Pedersen på Søgård omkring 1793, Thue er søn af Peder Nielsen, som igen er søn af Niels Miltersen fra Reikjær.
og så kan jeg gå et par generationer tilbage fra Jens Jensen Gade, og her kommer nogen fra Nøderup ind.
Jeg prøvede så at slå Christen Michelsen op i 1695. Jeg blev li dt i tvivl om hvad Michel så hed til efternavn, om lagde det til tydning. To svar mener at det skulle være Vistisen. Sa må den fadder som hedder Visti Jensen fra Sønderby jo næsten være næste generation, og det ene svar førte endnu længere tilbage, idet Michel Vistisen skulle være gift i 1674 med Anne Gravesdatter fra Søgaard!
Men her må være noget galt, for Anne Gravesdatter var enke i 1688, og den ene fæster på Søgaard! Den anden fæster er min ane Laurits Christensen, gift med Kiersten Mouritsdatter, søster til Jens Mouritsen, som var den ene fæster i 1661 , og som formentligt var gift med Anne Gravesdatter (Jens Mouritsen døde i 1774, og Anne Gravesdatters søn som Graves Jensenm Søgaard er een af fadderne for Christen michelsen i 1695!
Men på AO 53 bliver Michel Vistisen i 1687 gift med een som hedder Pedersdatter! (jeg kan ikke læse fornavnet), og jeg har ikke kunnet se nogen begravelse af Michel Vistisen kort før 1687, men der er et par "tynde" steder i kirkebogen på min computer.
Jeg er heller ikke helt enig med den hjælper som foreslår "Anne Gravesdatter" som ægtefælle til Michel Vistisen, jeg syntes at dewr på AO 50 står Christensdatter fra Søgård, som så kunne være en søster tilmin Laurids Christensen.
Jeg har kopi af Jordebogen fra 1661, matriklen 1688, generalhoveriregelementet 1769, og hartkornsekstragten 1788, samt noget jordebogsagtigt i forbindelse med en handel af Timgaard i 1730, sidstnævnte desværre ikke særlig læselig.
Kik på mit indlæg under "tydning" Tim 1695 og kom med kommentarer.
Mvh Egon

Anni Damkjær

Hej alle

I øjeblikket flyder mit spisebord med udskrevne indlæg og andre papirer og notater, som jeg ikke har det mindste overblik over endnu, så de næste par måneder er der ingen, der bliver inviteret til middag hos mig  :)

Jeg vil gerne have hjælp til dette indlæg fra det gamle forum skrevet af Solvieg Knudsen: Jeg har lavet link til det her og også kopieret ind under linket. Det drejer sig om børnene af Michel Vistisen. Barnet Elle, som skulle være død omkring 1700, kan jeg ikke finde nogen steder, hverken død eller begravet. Tilgengæld har jeg et ekstra barn Maren født i 1702 opslag 145.

Har I noget omkring de to børn?

Mvh
Anni

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,627464,628627

"Igår havde jeg et indlæg i Hjælp til Tydning og han var enig i at det er Michel Wistissen der er forlover, da Kirsten Michelsdatter blev gift i Stadil 1720.

Men jeg er også sikker på at Visti Jensen må være far til Michel Vistisen

Det mener jeg fordi at Visti Jensens hustru hed Kirsten Michelsdatter.
De er begge begravet i Tim jeg mener det var 1696 og 1698

Man får indtrykket af at Michel Vistisen boede i Grønne i Sønderby i Tim
med Fem børn, Kirsten, Visti, Christen, Jens og Elle hvoraf de to døde lige efter 1700 og Sønnen Visti som 26 årig.

Konens Moder Elle Madsdatter var vist også i husstanden, hun er begravet i Tim
1701.Var vistnok f. i Trans sogn ,det sidste kan jeg ikke læse.

Michel vistisen er viet i pinsen 1787 med Anne Pedersdatter

Men mærkelig nok er der gift en Visti Jensen og en Mette Graversdatter i
1666 så enten har der været to af samme navn eller præsten har skrevet den første kones navn ved en fejl.

Michel Vistisen skulle være f. 1656 efter alderen der opgives ved begr. "

Kirsten Didriksen

Hej alle "på tråden"!

Jeg følger med spænding slagets gang fra sidelinjen!

Rundtosset er et godt udtryk, jeg har også aner i Rejkjær i Tim,
jeg kan heller ikke lige finde rundt i det nu  ???

Har nogen af jer kontaktet Tim Lokalarkiv??
Jeg har købt deres årsskrift 2010, her i er der artikler både om "Stampehus"
og "Reikiergaarde" (lille hæfte til 40,-).
Jeg kan ikke få det til at passe, men måske er der nogen af jer garvede der kan?

Venlig hilsen
Kirsten

Anni Damkjær

Hej Kirsten

En hel del i denne tråd er vores slægt på farmor/oldemor Ane Kjerstines side, men det har du nok set allerede  :)

Forvirret - ja det er det  ???

Mange hilsner
Anni