Jacob Rojkiers bryllup, -var bosat i Madum s. Ringkøbing a.

Startet af Ellen Secher, 03 Feb 2013 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Hej Anni og Kirsten.
Jeg sad og arbejdede med Søgaard. Niels Miltersen og Gjertruds søn Peder Nielsen, som blev gift med Anna Marie Thuesdatter, hvis dåb og vielse jeg længe ikke kunne finde, men som dukkede op på hammerum-herred for et par år siden.
Hun var født i Stadil 1733, datter af Thue Christensen Dalsgaard i Stadil og gift i Stadil, med Peder Nielsen fra Søgaard i Tim 1764.
Det var Svend Aage Nielsen som gav mig den oplysning.
Svend Aage har sktrevet en bog "Folk og beboelser i Stadil"
Så vidt jeg husker havde i forslægt i Stadil. Kender i den bog. 
Han har hjemmesiden WWW. Stadil-vedersøe.dk
Mvh Egon

Anni Damkjær

#181
Hej Egon

Jo Egon, jeg kender godt Svend Aage Nielsen og har fået en masse gode oplysninger af ham  :)

Svend Aage er også i vores slægt. Jeg kan ikke lige huske, hvilken af hans aner, det var, men han har en ane, der var gift med min farmors bror (min farmor er Kirstens oldemor).

Ellers er jeg ved at være færdig med min planche med seks generationer ud fra Milter Jacobsen Rejkjær og Michel Vistisen.

Desværre fylder det så meget, at jeg tror, det bliver umuligt at skrive ud og klistre sammen til en planche. Der er ikke meget ved, at have det udskrevet på papir, hvis man skal "rende" 5 meter frem og tilbage på stuegulvet for at læse det :D Så er det meget mere overskueligt at læse på computerskærmen, hvor man så også samtidig kan tilføje notater.

Hvis du er interesseret i at få det, så mailer jeg det til dig.

Med venlig hilsen
Anni





Ellen Secher

Hej Anni.

Det lyder som et spændende projekt, du har været i gang med.
Det er ikke meget jeg har kunnet bidrage med, men hvis du har mod på det, vil jeg meget gerne modtage en kopi af dit arbejde.
Min søgen i min mands slægt er af nyere dato, men Jacob Rojkier er ikke den eneste, der har opholdt sig i området, så gad vide hvad der ellers gemmer sig.

Med venlig hilsen Ellen

Anni Damkjær

Hej Ellen

Jeg har mailet den til dig  :)

Med venlig hilsen
Anni

Egon Hansen

Hej Anni
Tak for tilbudet. Selv om det efterhånden er nogle år siden jeg skrev de første sætninger om min kones aner i Torsted og Tim, ( det må have været omkring 1975) er der stadig huller der skal lukkes, og selv om jeg kun samler på sidelinier, fordi de kan være "nøglen" til mere viden om anerne, kunne det jo være du havde fået noget med, som jeg ikke har.
Det du skriver om at rende frem og tilbage, minder mig om engang jeg var til et møde i København, hvor Svend Jacobsen præsenterede til efterslægtstavle "Syv generationer med rod i Marsken" om herredsfoged Troels Winters  efterkommere. Den var skrevet på A4 ark, som var klæbet sammen og rullet op på et par rundstokke, og fyldte næsten hele bredden  af mormonkirkens mødelokale nar den blev rullet ud!
Han arbejder for tiden på efterslægt af en datter af 4 led, som måske er giftet ind i noget af det som kan blive min anetavle i Emmerlev ved Tønder- en linie som bliver gift med Christen Moustedgaards sønnesøn, og som tilsammen er min kones mors forældre!
Mvh Egon

Anni Damkjær

Hej Egon

Jeg har sendt den til dig pr. mail. Så håber jeg, du kan bruge den til noget. Jeg har i al fald haft stor fornøjelse af at lave det, selv om det mange gange har været svært at gå fra det, og klokken blev mange  :D

Og, ja, jeg tror denne vil blive omtrent 7-8 meter lang, hvis den blev skrevet ud, så det ville blive lidt ala det, du har oplevet :)

Med venlig hilsen
Anni


Ellen Secher

Godaften.

Anni, jeg har modtaget en mail fra dig, mange tak.

Den er åbnet, - men tak for tilbuddet.

Jeg må sige, det er et fantastisk arbejde, du har lavet der - stort og flot - jeg har selvfølgelig ikke fået det hele læst endnu, men jeg har allerede set nogle steder der skal undersøges nærmere.

Med venlig hilsen og endnu engang 1000-tak
Ellen

Jens Aaberg

Hej Anni.

Jeg vil også gerne her i tråden sige tak for dit store udredningsarbejde. Nu skal jeg til at se nærmere på det.

- og Egon.
Du nævner, at handlen med ll. Borum må være sket på tinget i 1714. Det vil nok være et ret stort arbejde at finde den i en tætskreven tingbog! Så vi må se!

Mvh.
Jens.

Egon Hansen

Hej Jens.
Jeg skal lige have skrevet lidt af fra "Man er vel Harbo- " Der står noget om de skifter efter Bodil og Morten Klog og vistnok også lidst om tinglæsning af handlen. Jeg vender tilbage
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej Jens.
Glem alt om den handel i 1714!
Bøvling og Lundenæs amts skifteprotokol begynder i 1713. :B8 - bind 73. Ikke des mindre hævder forfatterne til "Man er vel Harbo !" at de har skiftebreve både efter Poul Eliasen i1681 og Morten Klog i 1691, og lister over alle Bodils børn med de to mænd. Flere af børnene er aner til den næsten uhyggeligt store slægtsbog, 6 bind, hvoraf en stor del dog er genbrug, mange sider endda ord til anden.
Så vidt så godt! men selv om skifteprotokollen først begynder i 1713, og Bodil dør i 1714, findes der ifølge registret noget om skifterne efter hende og de to mænd på fol 67 - 100 og igen på fol 285.
Det er dog nok for optimistisk at tro at noget af det nævner noget om hvornår Peder Pedersen har afløst den Anders Pedersen som står i 1688 matriklen, og om der er familierelationer mellem de to.
Når Peders datter, Gjertrud, må være født omkring 1700tallet og Anders , som bliver gift 1744 ,køber gården i 1760, og dør 1764, kunne være opnævnt efter den tidligere fæster, kan det være fordi de to er brødre, eller Peder kunne være gift med Anders datter, eller gift med hans enke. ( så skulle det første drengebarn opnævnes efter konens første barn!)
Men er de to ikke brødre, er Peder og Else ikke født i Ll Borum, og så falder interessen for denne gård.
Iflg "Kronens Skøder" (de bøger som er udgivet!) skulle Rüse have fået Bøvling slot og flere tilhørende fæstegårde udlagt fra Kronen i 1664. Bl gårdene nævnes Ll Borum i Nr. Nissum, men der nævnes ikke noget om hvem der er fæster.
Jeg ved at de bøger er en meget forkortet udgave af de originale "Kronens Skøder" som befinder sig på RA, men jeg ved ikke hvordan jeg finder dem på Daysy, eller om der er kopi i Viborg.
Mvh Egon

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen Dato 01 Jul 2013 - 21:08
Bøvling og Lundenæs amts skifteprotokol begynder i 1713. :B8 - bind 73. Ikke des mindre hævder forfatterne til "Man er vel Harbo !" at de har skiftebreve både efter Poul Eliasen i1681 og Morten Klog i 1691, og lister over alle Bodils børn med de to mænd.
Skiftet efter Bodil Christensdatter er dateret 19 . januar 1715 og fylder 66 foliosider i Lundenæs-Bøvling skifteprotokol 1713-1723. Herunder en lang række ældre dokumenter, skøder, osv. Herunder også skifter efter de to nævnte mænd, samt testamente oprettet ved giftemålet mellem Morten Klog og Bodil Christensdatter.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne
Tak for mailen. Ja så er der altså endnu flere sider, end de folio som jeg har skrevet af efter det Küwain registerkort jeg har skrevet af  på Slagelse Bibliotek og lokalarkiv.
Iflg. Kronens skøder overtager Rüse bl.a. Ll Borum i 1664. Hvornår overtager Poul Eliasen/Morten Klog denne gård, og hvem er fæster på det tidspunkt?
Kan man nogen steder se hvornår Peder Pedersen tager over efter Anders Pedersen, og står der noget om at Anders Pedersen og Peder Pedersen er brødre, eller Peder evt bliver gift med Anders's enke?
Og evt hvor omtrent det står?
Mvh Egon

Arne Feldborg

Skiftet findes fra Folio 67 til 100 og afsluttes på Folio 285.
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=61

I Brejls uddrag ses børnene (løbenr. 13):
http://www.brejl.dk/lunde.html

I selve skiftet er, udover en meget omfattende inventarliste, angiveligt også disse dokumenter omtalt:

1. 1 panteobligation, udgivet af salig Peder Madsen i Lemvig, dateret den 16. oktober
1703, og lydende paa 199 rdl.
2. 1 testamente oprettet imellem afdøde Morten Klog og hans hustru, nu afdøde Bodil
Christensdatter, dateret Østergaard den 18. oktober 1681.
3. 1 skøde af 28. februar 1683 paa en gaard i Nr. Nissum by, udstedt af velbyrdige
Claus Linderat til Morten Klog.
4. fru Lisbeth Sehested's skøde til Morten Klog, dateret den 24. marts 1686.
5. 1 pakke gamle dokumenter, omfattende adkomster paa Lindgaard i Nr. Nissum
sogn.
6. 1 skøde paa herligheden i Makholm i Reesen sogn, udstedt 15. marts 1683 af baron
Chr. Juul til Morten Klog.
7. 1 indførselsforretning i gaarden Ll. Borum i Nr. Nissum sogn, dateret 30. juni
1684.
8. 1 skøde paa Lindgaard i Ll. Borum til salig Morten Klog, dateret den 8. februar
1683.
9. Skifteforretningen af 23, november 1701 efter afdøde Chr. Pedersen i Makholm.
Af denne skifteforretning fremgaar 'det at bondeskylden i Nr. Makholm paa skiftet
afholdt den 7. april 1681 paa Østergaard efter afdøde Poul Eliasen blev udlagt til
enken Bodil Christensdatter.
10. Skifteforretning efter salig Poul Eliasen paa Østergaard.
11. Afkald, dateret 28. marts 1686, fra Peder Nielsen Torsk paa hustruen Maren Pouls -
datters vegne. (Maren Poulsdatter var som tidligere omtalt gift 2. gang med Jacob
Eskildsen paa Vinderup).
12. Afkald fra Oluf Jensen Høybjerg paa sin hustru Anne Lisbeth Poulsdatters vegne,
dateret 12. juli 1690 (Anne Lisbeth Poulsdatter er identisk med den datter af Poul
Eliasen, der ved skiftet afholdelse 1715 var afgaaet ved døden).
13. Afkald fra Just Andersen Holst paa sin hustru Jytte Cathrine Østergaards vegne,
dateret Herningsholm den 22. marts 169 2
14. 1 obligation, dateret den 7. januar 1687, fra Peder Nielsen Torsk til Peder Nielsen
Gundslev.
15. Skifteforretning af 23. juli 1694 efter Bodil Christensdatters anden mand Morten Klbg.
16. 1 obligation til afdøde Poul Eliasen, lydende paa 13 rdl. og udstedt af afdøde jomfru
Dorethe Lycke, dateret 28. marts 1665.
17. 1 skyldbrev paa 450 rdl. udstedt af afdøde Niels Kaas til Bækmark til Poul Eliasen.
18..1 skyldbrev fra samme til Poul Eliasen paa 250 rdl., dateret 14. november 1670.
19. 1 kontrakt af 6. juli 1710 oprettet imellem Jep Poulsen i Nr.Makholm og Bodil
Christensdatter.
20. Nogle gamle dokumenter og 1 landstingsdom angaaende Makholm.
21. 1 landstingsdom angaaende Østergaard, dateret 10. juli 1689.
22, 1 skøde, dateret 9. september 1620, paa en gaard i Nykøbing paa Mors.
23. 1 fæstebrev i kopi, dateret 17. oktober 1701, udstedt af Bodil Christensdatter til
Hans Hansen, organist i Nykøbing.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne.
Tak for mailen, jeg har altid forbundet Brejl med det østjyske ryttergods, så ham som kilde til vestjyske skifter, var ikke faldet i mine tanker.
Desværre var der ikke meget i de papirer som kunne hjælpe mig i min søgen efter Peder Pedersen i Ll Borum. for den indførsel  i 1684 må jo være medens Anders er fæster eller før ham.
I kirkebogen for Nr Nissum har jeg set at Anders søster ,Gjertrud, er fadder ved Petronelles dåb.og at en Gjertrud Borum ved sin død i 1772, var 72 år.
Jeg formoder derfor at Peder Pedersen havde Ll Borum omkring 1700.
I 1721 var "velagtet mand Peder Pedersen i Ll Borum indkaldt som formynder for sin Søsterdatter, som også hed Gjertrud,og var datter af Moust Lauritsen og Else Pedersdatter på Søgaard i Tim.
Min interesse i Ll Borum går derfor på hvor Peder Pedersen og søsteren Else er født, og dermed muligheden af at finde deres forældre.
Else tjente på Timgaard før brylluppet i Tim i 1697, og forloverne giver ikke noget fingerpeg.
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej Jens
Jeg har lige læst i Brejls skifteuddrag, at Anders Pedersen kun havde det ene barn, Petronelle, og at hendes formyndere var Anders' 2 brødre ,Jøs og Kristen,
Selve vurderingen af boet har jeg ingen interesse i, og der står vel ikke noget om hvem der passede gården til Petronelle blev voksen og gift?
Og det ser jo efter Arnes udredning af de gamle skifter fra Østergård rummer noget som kan løse mine problemer, så det ender vel med at "festen" slutteer med Else.
Mvh Egon

Arne Feldborg

Citat fra: Egon Hansen Dato 02 Jul 2013 - 21:54
Tak for mailen, jeg har altid forbundet Brejl med det østjyske ryttergods, så ham som kilde til vestjyske skifter, var ikke faldet i mine tanker.
Så er du godt nok gået glip af meget:
http://www.brejl.dk/skift.html

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne
Tak for mailen. Erfaren mand -god at gæste.
Det ser ud til at der er mange flere skifter/fæster at finde på nettet, end jeg kender.
I de udgivne dele af Skads herreds tingbog, (og e de få perioder af andre herreder i Ribe amt som ligeledes er udgivet) forekommer en del skifter fra før 1700 tallet. findes der andre gamle skifter fra denne periode for specielt Hind og Ulfborg herred, enten på nettet eller i bogform, som kan tilgås gennem bibliotekerne?
Mvh Egon

Arne Feldborg

Hos Brejl finder du amtmandsskifter og gejstlige skifter, samt en del godsskifter, fra de to amter.

De skifter der findes i tingbøger og lign. støder man jo lejlighedsvis på i forskellige sammenhænge, men en egentlig systematiseret afskrift er jeg ikke bekendt med.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Ærgeligt !
Jeg forsøgte engang at læse i de gamle tingbøger for Skads herred, jeg syntes der "manglede noget" e en af de stykker som "Vardesyssel" havde udvalgt at bringe,men min rutine i de gamle skrifter, især når det er noget sammemklemt, som det ofte er, slog ikke til at få et godt udbytte.
Mvh egon

Egon Hansen

Er der slet ingen som tør give et bud på hvordan jeg finder "kronens skøder" på Daysy?
Jeg ved at skødeprotokollerne findes på RA, jeg har set nogen af dem, men det var i de gode gamle dage, hvor jeg bare kunne sige til "Palle" : hvad skal jeg skrive på sedlen? så fandt han hurtigt netop de5 bind jeg søgte!
Men nu ! uha
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej.
Jeg ved godt at det er længe siden at denne tråd har været brugt, men måske? er der stadig nogen af jwe som stadig får meddelelser om at der er post?
Foranlediget af en direktre mail til mig om Fanilier i Nøderup, Tim sogn, gav jeg mig til at efterprøve et par oplysninger fra Knudbys bog om slægten på Smedegård, og jeg kan faktisk ikke finde Jens Nielsens dåb i Tim Kirkebog, omkring 1700, op til 17o8, hvor han skulle være født som søn af Niels Pedersen i Nøderup, og Anna Christensdatter, men tilgengæld flere børn af Niels Pedersen og den kone som han blev gift med i 1692,Maren Pedersdatter, sidst Niels.
Og så et skifte efter Niels Nielsen i Nøderup, som dør i 1729, kun 222 år gl og ugift, og med sin mormor! Maren Pedersdatter og to søskende, Karen og Jens , tilstede i stervboet.
Skiftet viser at Niels Nielsen, sin unge alder og civilstand til trods var fæster af gården i Nøderup.
Er det den Niels hvis dåb jeg har fundet, er hans far død i 1726, og må på dette tidspunkt have afdtået fæstet, da der ikke er noget skifte efter ham.
Hvad er der galt med den slægtsbog?
Mvh  Egon

Anni Damkjær

Hej Egon

Pudsigt du lige åbner den tråd igen, for jeg var ved at maile til dig med et spørgsmål omkring Tim/Madum. Det kommer så her i stedet for.

Jeg er ved at hjælpe en ven med hendes aner fra Tim/Madum. Hendes ane er Holger Madsen Riiskjær gift med Maren Berthelsdatter Stampe.

Jeg kendte en del til de to her i forvejen på grund af al den diskussion, vi har haft her omkring Rejkjær, men jeg/vi kunne godt tænke os at finde noget om Holger Madsens forældre.

Maren Berthelsdatter's forældre har jeg styr på ud fra deres skifter.

Det eneste, vi ved, er, at Holgers far hed Mads Knudsgaard. Vi har ikke moderens navn eller Mads rigtige efternavn. Jeg har fundet et skifte over Mads Knudsgaards død hos Wadschier.

"Mads Jensen i Knudsgaard Thim sogn den 14,maj 1765 side 228 p2. Enken .Johanne Jensdatter med lavværge Peder Lauridsen af Knudsgaard Børn, fra første ægteskab, Holger Madsen 9 år, Fælles barn Jens Madsen 4 år, på hans vegne morfaderen Jens Graversen fra Kjær".

Her kan jeg så se, at han er gift anden gang og skulle hedde Jensen til efternavn. Jeg ledte så efter sønnen Jens' fødsel, og jeg fandt kun en født i Tim/Madum i den periode ved navn Jens, og som havde en far der hedder Mads. Der hedder faderen så Mads Nielsen og ikke Mads Jensen.

Er disse personer nogen, du har kendskab til Egon?

Med venlig hilsen med en Glædelig Jul og Godt Nytår.

Anni


Anni Damkjær

Hej Egon

Bare så du ikke leder efter det, så har jeg fundet løsningen på ovenstående spørgsmål til dig.

mvh
Anni

Egon Hansen

Hej Anni
Tak for mailen og på gensyn.
Nej jeg kendte ikke noget til Knudgaard. Som de fleste af den størrelse gårde, havde knudgaard to fæstere. I hoveriprotokollen 1769 havde Simon Christensen og Peder Lauritsen hver 6 tdr , 3 skp. harkorn. Mon Simon skulle være blevet gift med den unge enke?
Når jeg genoplivvede den gamle tråd var det fordi en nordmand, Frode Myerheim har haft nogle spørgsmål om slægter i Thorsted og Reikjær. Jeg mener at vi tilsammen har svar på alle hans spørgsmål, men at det ville være svært for ham at finde en tråd som har været kold i over et halvt år, og så fordi Jens har haft nogle problemer med en Poul Pedersen i Nøderup (måske broder til Niels Pedersen) men Knudbys bog har en Poul Pedersen i Syndestgaard, som bliver både gift og begravet på samme tidspunkt som Jens's Poul i Nøderup, og så ville jeg gerne have en kommentar hvis der er andre som kender den bog og evt fejl i den.
Mvh Egon