Jacob Rojkiers bryllup, -var bosat i Madum s. Ringkøbing a.

Startet af Ellen Secher, 03 Feb 2013 - 16:21

Forrige emne - Næste emne

Ellen Secher

Hej.

Så mangler jeg hjælp til at finde oplysninger om Jacob Rojkier af Madum sogn, Ulfborg herred, Ringkøbing amt.

Hvornår blev han gift, og om muligt, hvem var hans kone.

Det 1. barn jeg har fundet var Anne, der var født i 1726.

Jeg har en ide om, at han måske hed Jacob Christensen.

Håber hjælpen er på vej.

Mvh.
Ellen

Egon Hansen

Hej.
Jacob Reikjær, hed Jacob Miltersen. Han var søn af Milter Jacobsen, som havde giftet sig med enken på Reikjær. Jacob blev døbt 26 febr 1693. Han arvede fæstet af gården, som nu betegnes som "Østre Reikjær" efter faderen og døde 1751.
Der er et skifte efter ham, som giver en masse oplysninger om hans 6 børn, og andre slægtninge, som nævnes som formyndere.
Jacobs ældste søn, Christen overtog fødegården, medens Anna blev gift med Michel Christensen fra Østerby i Madum .
Jacob bliver gift 1718 (jeg har ikke dato)Konen hedder Maren Christensdatter.
Jeg ved ikke hvad du mangler, men skriv igen
Mvh Egon

Ellen Secher

Hej Egon.

Mange tak for de oplysninger du sendte og for tilbudet om mere.

Alt hvad jeg havde da jeg var ved at give op, var 4 piger, Jacob Rojkiers døtre født i 1726 -29 -33 og 37, desuden Bodilds(29) død i 1731.

Efter at have hørt fra dig har jeg fundet Maren i 1722 og Christen i 1721.
Så jo, jeg vil gerne høre fra dig igen.

Med venlig hilsen og endnu engang tak
Ellen

Egon Hansen

Hej.
Jeg har selv to sæt aner fra Reikjær, idet både Jacobs datter Anna, i ægteskab med Michaet Christensen Østerby i Madum og Jacobs bror Niels Miltersen, som bliver gift med en datter af familien på Søgaard i Tim, har "leveret" til min anetavle, eller rettere til min kones!
Jeg gætter på at du har Anna Jacobsdatter som ane. Deres søn Jacob overtager fødegården i Madum, og sønnen Christen Michelsen fæster V. Reikjær. Hans sø igen, Jacob Christensen overtager en gård i Sdr Esp i Torsted, efter sin farbror Laurids Michelsen, der ikke selv havde nogen børn.
Lige en enkelt rettelse. Skal du finde Reikjær i gamle papirer, så ligger den altså i Tim, men så langt ude nær grænsen til Madum, og familierne på Reikjær bruger Madum kirke som deres sognekirke!
Milter Jacobsen på Reikjær bliver i 1685 gift med Maren Christensdatter, som er enke efter Niels Knudsen, og har fire børn med ham.
Jeg formoder at Milter kommer fra Torsted, gudmor til hans og Marens første barn er Kirsten Jacobsen fra Løstbæk i Torsted, og i 1688 bor der "på et øde sted i Løstbæk, en mand som hed Jacob Miltersen.
Det er dog kun en teori, som jeg ikke kan bevise.
Fortæl mig lige hvor du selv befinder dig i slægten, så kan jeg bedre se hvor jeg kan hjælpe dig.
Timgaards skifteprotokol befinder sig på LA i Viborg, og RA har film på microlæsesalen( selvbetjening).
Da jeg har været i forbindelse med mange som har forsket i slægter i Tim og Madum, både dengang vi kontaktede gennem "Hvem forsker Hvad", "Hammerum-Herred" og her i slægt og data, er jeg temmeligt sikker på at der også lokalt befinder sig kilder, jeg ved ikke hvor du fysisk befinder dig, og om du har mulighed for at finde noget uden for nettet?
Mvh Egon

Ellen Secher


Endnu engang mange tak.

Først, jeg må så fortælle, det er heller ikke min egen anetavle, men min mands.

Efter din meddelelse om tilhørsforholdet til Thiim fandt jeg skiftet efter Jacob Miltersen hos "Wadschier" i "friteksten" nævnes kun en datter ved navn Anne, den 14 årige, men med Michel Christensen som værge.
Men i kopien af skiftet mener jeg at kunne læse noget i retning af:
- - - - Sønnen Christen Jacobsen, 30 år, som får gården i fæste og som tillige indgår som værge for hans søster Anne Jacobsdatter 14 år.
--  -- Anne Jacobsdatters vegne Michel Christensen boende i Madum, og for den 3. datter Maren Jacobsdatter 29 år --  værge og nær pårørende Peder Søegaard af Thiim.
Samt tillige var mødt enkens lavværge Jørgen Christensen af Madumflod .
Har jeg misforstået noget her.
Mener du ikke, der ved Jacobs død stadig er to døtre ved navn Anne, det er den yngste Anne, jeg mener, er min mands ane, hun blev den 26. maj 1760 gift i Thorsted kirke med Povel Jensen af Sdr. Esp, Povel døde i 1772 kun 40 år gammel og 17. oktober 1773 blev enken Anne gift med Knud Jacobsen Sand. Den 25. juli 1788 blev Knud Jacobsen Sand af Sdr. Esp begravet, 74 aar gammel.
10. oktober, blev ungkarl Christen Jensen fra Stadil og enke konen Ane Jacobsdatter af Sdr.Esp gift.
28. december 1794, blev Christen Jensen af Sdr Esp begravet 43 aar.
13. januar 1803 døde Ane Jacobsdatter i Sønder Esp, hun blev 66 ¼ år.
Ved folketællingen 1801 opholder Anne sig hos datteren Karen af 1. ægteskab – min mands ane.

Jeg har fundet 5 børn fra 1. ægteskab og 5 fra 2.
I sidste ægteskab ser der ikke ud til at have været børn.

I 1733 fik Jacob Rojkier en datter, jeg er ikke i stand til at læse navnet, kan du hjælpe mig.

med venlig hilsen
Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen
Hvor pokker blev mit svar af? Nå jeg må vel begynde forfra.
Det er helt rigtigt at der ved skiftet nævnes  to piger som hed Anne. Jeg ved ikke hvordan Wadschier kan komme til et andet resultat, men måske skyldes det at Timgård, som de fleste store herregårde vurderer aktiverne i boet lavt og manglerne højt, for at gøre boet insolvent så den som skal overtage gården ikke skal udrede arv til søskende.
Måske har Michel Østerby trukket sin kone ud af skiftet, når der nu ikke var noget at arve. I hvert fald underskrives skiftet kun af Christen Jacobsen på sin og sin lille søster Annes vegne, og af Peder Nielsen Søgaard på Maren Jacobsdatters vegne, samt af enkens værge, Jørgen Christensen, Madomflod.
Jeg spekulerer på om Jørgen er Marens bror? Jeg har ganske vidst ikke kunnet finde hendes og Jacob Miltersens ægteskab hverken i Madum eller Tim kirkebøger, men selv om Jørgen bor på Madum Flod, kan de jo godt begge være kommet fra et andet sogn, og Marens ægteskab så skal søges der.
Jeg kan heller ikke læse navnet på en lille pige i 1733, men enten er hun død som lille eller også er der flere end Jacob Miltersen som kaldes "Reikjær"
Det lyder interesandt at lille Anna også kommer til Torsted, oven i købet til een af gårdene i Sdr Esp, hvor Michel Østerbys søn Laurits også kommer til. Det ser dog ikke ud til at de er i familie, mere end de er i forvejen fra Tim/Madum.
Kender du Alfred Kååes bog om Thorsted? Om Jacob Christensens svigersøn, Christian Nielsen, som overtog Jacobs gård skriver han "At det eneste en familie havde rigdom på var børn!".
Mvh Egon 

Ellen Secher

Hej Egon.

Mange tak for hjælpen, der er jo ofte noget som vi ikke kan forklare.

Nej bogen om Thorsted kender jeg ikke, kan du huske den nøjagtige titel, jeg har forsøgt at google den uden held.

Jørgen Christensen i Madumflod som Marens bror ser jo tillokkende ud, og jeg tror på den, i så fald hedder deres far Christen Madsen og har adresse i Madumflod.
Marens alder ved død passer ikke helt, men det er jo ikke første gang det er set, deres regnemaskine manglede vel strøm.
Maren er født i 1699 – ao 62
Jørgen i 1694 – ao 57
Desuden har jeg fundet Cidsel i 1696 – ao58
Og Anne i 1697 – ao 60
Det er stort set samme faddere der er brugt ved alle 4.

Der er flere børn, tror jeg, jeg har kun søgt i perioden 1694-1699.
Der er andet, der kalder nu.

Med venlig hilsen
Ellen

Jens Aaberg

Hej.

Jeg melder mig lige lidt også.
Tidligere har Egon og jeg udvekslet omk. slægten i Østerby.
Nu har jeg lige været inde og få de sidste børn af Jacob Rejkjær fundet, og i den forbindelse vil jeg godt spørge, om I kan se, hvad den datter, der bliver født 1733 5. post. trinit. opslag 98, hedder??

Mvh.
Jens Aaberg.

Jens Aaberg

Ja, det kan også gå for hurtigt!
Først nu, da jeg ser nærmere, kan jeg se, at I heller ikke kan se, hvad hun hedder.

Det ser ikke umiddelbart ud, som hun er død lige efter dåben.

Jens Aaberg.

Egon Hansen

Hej Ellen
Jeg har ikke selv været inde og se efter Marens Christensdatters fødsel, jeg regnede med at både hun og Jørgen var kommet udensogns fra, når jeg ikke kunne finde Maren og Jacobs bryllup, hverken i Madum eller i Tim, så tak for hjælpen.

Jeg ærgrer mig over at Lægdsrullen 1724 ikke er bevaret for det store Ribe stift, det havde ellers været rart at kunne forbinde beboerne på gårdene og deres tilhørsforhold til godserne, et sted mellem hoveriprotokollerne 1769 og matriklerne 1688, der kan jo godt være mange generationer inden for den tid.
Om Madumflod står der i 1688 "Peder Jensen / nu Mads Hansen, og når du nu har fundet Marens far som Christen Madsen, har vi jo nok der endnu et led i anerækken.
Desværre er min kopi af Madummatriklen 1688 ikke særligt god, jeg kan ikke se hvem der står som ejer af denne gård, men den nævnes heller ikke i Timgaards hoveriprotokol 1769.
Jeg har også en kopi af en jordebog til et pantebrev fra Sophie Gyldenstjerne , Timgaard til Henrick Litsenstein på Holmgaard, dateret 1730, Den er ikke særligt god, og jeg kan heller ikke her finde Madumflod.
Kaaes bog hedder enten "Thorstedbogen" eller "Thorsted sogn" (med eller uden h!) det5 er snart mange år siden jeg lånte den på biblioteket, men prøb at slå op på WWW bibliotek.Dk. Han har også skrevet om Ulfborg (2 bind) Hover, Staby, og genudgivet Poul Nødskous bog om Timgaard og Tim sogn.
Nødsskou nævner forresten heller ikke Madumflod som Timgaard tilhørende.
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej hvor det går! Men kan "bukserne holde"?
Fadderen Niels Jacobsen på Madum Flod blev i 1690 gift med Kirsten Madsdatter, og Christenblev gift i 1694 med Mette (efternavnet kan jeg ikke læse, det står delvis ude i den sorte margin)
Der må altså være mindst ti fæstere på Madum Flod, ja efter nærlæsning af kirkebogen, båe dåb og faddere ser det ud  til at der ef endnu flere.
Christen Madsen (faderen til Jørgen og Maren, m.fl. døde 1729(AO 134) 66 år gl.
.  Hans kone døde 1715(AO127), 52 år gl og Hans ganle moder, Anne Christensdatter døde i 1727, 92 år gl.
I 1688 nævnes een af fæsterne på Madum Flod som Mads Hansen. Er det Christens og Kirstens far? Han døde i 1690, ingen alders angivelse(AO 118)
Disse teorier er vel på linie med kildegrundlaget for megen af den "Viden" som jef er den første til at bebrejde Mormonerne, så lange vi ikke har det manglende led, Maren og Jacobs vielse. Er det smøl af præsten eller kom Maren slet ikke fra Madum Flod?
Det meste afMadum sogn var fæstet fra Pallisbjerg. Er der nogen som har skifteprotokol eller fæsteprotokol derfra?
"Min Jydske slægt" mener at Wadskier skulle have register til skifteprotokollen, men Pallisbjerg kommer ikke frem når jeg søger på hans godsarkiver!
Mvh Egon



Ellen Secher

Godaften Egon og Jens.

Vedr. godsskifter fra  Pallisbjerg – håber du har modtaget dem.

Også jeg har været i gang med kirkebogen.

Christen Madsens bryllup med Mette i 1694, jeg har leget lidt med billedet, og tror der står Jørgensdatter, - det kunne jo også passe så vældig godt med ældste søns navn.

Den 5. søndag efter Trin. 1700 blef Christen Madsens hustrues moder i Madumflod ved nafen Anna Ollufesdatter begravet og var 79 aar gammel.   Madum kb.ao.122
   
Jeg har været inde og lede efter en Jørgen, har fundet en Jensen, men ham er det næppe, han viste
sig at være gift med Maren Lauridsdatter.

Christen Madsens mor har jeg i mine notater som:
Dom. Sexagesima 1715 blef Christen Madsens moder Maren Pedersdatter begravet og
var sine 79 aar.   Madum kb.ao.127
-ingen garanti for rigtig læsning.

Fæstere i Madumflod, hvis der dengang har været et antal fæstere, ja hvorfor ikke, i dag har de et trafikskilt hvorpå der står Madumflod, små, meget små steder har vel ikke et sådan, jeg har aldrig været i Madumflod, men kører ofte forbi omtalte skilt.

Ang. Mads Hansen    - intet fundet. Men ser tillokkende ud efter dine oplysninger


Faddere- Madsen
Jep Madsen i Lystbech
Mads Madsen i Madum Kirchegaard - Anna Madsdatter i Kirkegaard - Maren Madsdatter i Kirkegaard. (har en ide om to generationer Mads Madsen, så hvem er søskende)
Niels Madsen i Gadgaard
-Kirsten Madsdatter-

Jens Aaberg.
Den datter, der blev født 1733 5. post. trinit. opslag 98, hedder??-
I mine notater står hun som ?? Mette??, efter de sidst fundne opl. er jeg ikke sikker på spørgsmålstegnene har noget at gøre der mere.


med venlig hilsen
Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen.
Tak for mailen og filerne. Hvordan har du fundet dem? Jeg gik ind på det skifte fra Timgaard, fortsatte til "andet godsarkiv", "Nørrejylland" rullede ned på vælg og fik et antal godsarkiver, men Pallisbjerg var ikke imellem.
M.h.j fæsterne på Madum Flod, ville jeg skrive to, Niels Jacobsen og Christen Madsen. der ud over så jeg flere navne i Kirkebogen, med adressen Madum Flod. men det behøver jo ikke at være fæstere! og i Matriklen står der et navn foruden Mads Hansen, men jeg regnede først med at Mads Hansen havde afløst den forrige fæster, den tilføjelse har jeg set andre steder i matriklerne , især kan der være nye navne i det som  hedder Matriklen 1688 og så Matrikels ekstragten som er dateret 1680, og som vel var forarbejder til den endelige matrikel.
Så må jeg indrømme at jeg har været for hurtig til at finde Christen Madsens moder!. Der står ikke Madum Flod på  AO 133
M.h.t. Mads Hansen, AO 118 er jeg temmelig sikker, bortset fra at jeg har givet en forkert dato. Han står uden datoangivelse mellem een i maj og een 7 november.
Jeg har været ved at se på registret til Pallisbjergs godsarkiv, det ser ikke ud til at der er bevaret nogen fæsteprotokol derfra.
Jeg havde håbet at der havde været et skifte efter Christen Madsen, som kunne have fortalt at han havde en datter som var gift med Jakob Reikjær, når der nu ikke er nogen vielse i kirkebogen, men det var måske at være lidt for optimistisk når Jørgen var enkemand da han blev gift i 1728. Jeg mener så har Christen Madsen nok afstået fæstet da Jørgen blev gift første gang.
Jeg må se på Pallisbjergs historie, om den har været i handel eller blevet pantsat mellem 1690 og 1730. så der ligger en jordebog på Viborg Landsting.
Mvh Egon

Ellen Secher

hej igen.

Jeg tror jeg har fundet Christen Madsens far, og dermed hans fødsel.

1663 ao26
Den 13 trinitatis søndag hafde Mads Knudsen i Madumflod et drengebarn ad kirche navnlig Christen.

I en bog fra Holstebro museum om Christen de Linde, en af mine aner, står:
At C.d.L. købte Pallisbjerg af Palle Krag den 1.7.1692, at Madumflods fæstere var
Jens Pedersen og Mads Knudsen.
Madumflods hartkorn var på 8-1-1-2

Christen og Mette blev gift 1694,
Mads Knudsen døde i halvåret mellem 22. maj og 7. nov. 1690
Så afdøde Mads Knudsen har stået som fæster ved handlen, hvorefter Christen har overtaget.

Kan du godkende det.
Venlig hilsen Ellen

Egon Hansen

na står der Knudsen. Jeg havde læst det som Hansen.
22p trin 1690 blev Miels Jacobsen gift med Kirsten Madsdatter. mon ikke det skule være Christens søster?
M.v.h. Egon

Simon Rix Holländer Jensen

Hej! Jeg bryder lige ind i tråden her :)

Er der nogen som helst forbindelse med jeres Roikjærer i Madum sogn, Ringkøbing amt med mine Roikjærer i Skjoldborg sogn, Thisted Amt?

Egon Hansen

Hej Simon.
Vores Reikjær'er er i kirkebog tillagt gårdnavnet istedet for deres efternavn. Det ældste som kendes om gården "Reikjær" (som altså var to gårde, dersf den ene med to fæstere) eller senere nøvnt som Ø. Reikjær er at en Niels Knudsen gifter sig ind på gården (vidstnok med en enke som dør omkring 1670) og at han efter hendes død bliver gift med Maren Christensdatter, md hvem han får mindst fire børn, inden han selv dør i 1685. Maren bliver derefter gift med Milter Jacobsen, som jeg mener kommer fra Torsted sogn,fra en "øde" gård i Løstbeck. Her er igen fire børn, Niels, som bliver gift ind på Dam i Tim, Niels som bliver gift med datteren fra Søgaard i Tim og overtager gården i fæste, og Jacob Miltersen, som overtager Fødegården og kaldes Jacob Reikjær.
Kun efterkommere af Jacobs datter, Anne, som bliver gift med Michel Østerby,( Christensen) i Madum Østerby (fæster under Timgaard), og enda kun en søn som senere kommer til  Vestre Reikjær,  og Jacobs søn Christen, som overtager fødegården nævnes ved navnet Reikjær, i vores familie.
Derudover er der efterkommere fra to familier som i fælling havde V. Reikjær i Fæste i 1688 matriklen, men ud over een som døde barnløs på på denne gård, hvorefter Michels søn fik fæstet, kender jeg ikke noget til deres efterkommere.
NB Reikjærgårdene, der var fæstegods under Timgaard, ligger i Tim sogn, men tæt ved Madum skel, og familierne herfra har benyttet Madum kirke som deres sognekirke.
Hej Ellen.
Der står vel ikke mere i den bog om fæstere, 10 til 30 år senere ?. Det kunne være morsomt at vide om Mads Knudsens medfæster også kunne efterlade sin pard til en søn eller svigersøn, så Mads's part blev delt mellem Niels Jacobsen og Christen Madsen.
ellers må jeg se at finde filmnumrene på skøde og panteprotokollerne igen, det er ca 15 år siden jeg kopierede det stykke om Timgaard, og det var med den gamle teknik som ikke står så skarpt som Xerosteknikken.og jeg har desværre ikke noteret filmnumret.
Mvh Egon

Ellen Secher

Godaften Egon.

Jeg har ikke rigtig kunnet foretage mig noget her, DIS er jo så stabil, at jeg ikke havde udskrevet vores korrespondance, og da det utænkelige skete, havde jeg næsten ingenting at arbejde med, kun nogle enkelte navne, Mette Jørgensdatter ville jeg gerne have bekræftet, men nej, Tim, Madum og Torsted har ikke givet noget.

Jeg fik Milter J. og Marens børn på plads, jeg mener der har været 5,
Maren * 1685 ao.48
Niels * 1690 ao.52
Jacob * 1693 ao.55
Christen * 1696 ao.58  + 20 år gl. 1716
Niels * 1700 ao.64

Ved at lege lidt med ao.9, Milter J. og Maren Christensdatters vielse, tror jeg, der i øverste linie står:
Den 3. søndag i Advent bleff Milter
Jacobsen - - - - - 

Jeg havde et par linier om handlen med Pallisbjergs gods, du spurgte om der evt. var mere om emnet i bogen, desværre nej.

Du også har været på jagt efter Mads Knudsens børn (Kirsten) desværre tror jeg, her er lukket, så vidt jeg kan se er Christen den yngste.
Jeg fandt tilfældigt en vielse i 1683 mellem Jens Pedersen og Kirsten Madsdatter i Madumflod.
Og ved Christen Madsens børn - Maren, Mads og Mads har vi en Jens Pedersen i Madumflod som fadder.
Du skrev:
Jeg ledte efter Mads Knudsens datter Kirsten som vel er den som blev gift med Niels Jacobsen, men hun må være ældre end Christen.
Men jeg så i 1660 eller 61 (AO 19) at Jens Pedersen Madumflod havde en datter til dåb med Mads Knudsens som fadder, så allerede på dette tidspunkt har de to altså været fæstere på Madom Flod, så ikke engang de indsendte jordebøger 1660 kan altså fortælle os om Mads Knudsen eller hans kone er født på Madum flod.

Jeg tror du har ret, men udover fadder-tilknytningen, har jeg ikke noget der beviser det.

Kender du en forbindelse mellem Mads Knudsen og Niels Knudsen, før Maren flytter fra Madumflod til Rejkiær og Jacob.

Tak for tippet mht. bogen Thorsted af Alfred Kaae, der bliver en del læse-skrive arbejde, bla. Torsteds lærer Poul Christian Vestergaard, der er efterkommer af nogle af dem vi arbejder med nu, han fylder mindst 10 sider i bogen.

med venlig hilsen
Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen
Tak for mailen. Jeg sidder og ser i Torstedbogen,side 102, om Sdr Esp. et må være den tredie gård på listen ( konen Anna Jacobsdatter, 47 år der er din ane. Det var gården oven over, JJens Mortensen og Maren Jacobsdatter, som Laurids Michelsen, Michel Christensen og den ældre Anna Jacobsdatter i Østerby, Madum, overtog, (iflg Kaae i 1808, men Laurids opholdt sig i Madum ved et skifte i 1810, men var i 1813 flyttet til Sdr Esp)
Jeg har spekuleret på om Jens Mortensens kone, Maren Jacobsdatter er den samme som Jacob Reikjærs ældste datter Maren! (aldren passer jo nogenlunde, Maren er 29 og lille Anna er 14 ved skiftet i 1751) . Så kunne Laurits overtagelse efter det barnløse par, også ses som en "familiehandel"
Kaae nævner side 152 at matr nr 15 kaldes Vestergaard. Det er vel derfra at din lærer Poul Vestergård har navnet, jeg var ellers lige ved at tro at der var endnu et slægtsbånd mellem os, idet Kristen Moustetgaard Nielsen og Chresten Vestergaard Nielsen (ja sådan er Niels Podemesters sønner altså døbt!) det der ud tilat Niels har opnævnt de to drenge efter deres faddere!, men efter din mail og gårdnavnet l er det nok ikke tilfældet.
Det ser ud til at passe meget godt, det du har fundet om Milter Jacobsens børn. Om der er nogen forbindelse mellem Mads Knudsen og Niels Knudsen på Reikjær ved jeg ikke.Det menes at Niels har giftet sig ind på Reikjær omkring 1670. Det første der står om ham er at han begraver sin kone i 1674, og at han bliver gift kort efter, og at han dør og bliver begravet på hans 11års bryllupsdag,men når dog at blive far til 4 børn, og så bliver Maren gift med Milter, og får yderligere 5 børn med ham.
Den ene søn, Niels bliver gift med datteren Gjertrud på Søgaard i Tim, det er deres søn Peder Søgaard som er formynder for Maren Jacobsdatter i 1751.
Det er også een af mine anelinier.
Mvh Egon

Ellen Secher

Hej Egon.

Jeg tror dine tanker om side 102 i Torsted bogen er rigtige, det er uden tvivl lille Anne og hendes 2. mand og deres yngste barn Jacob.

Jens Mortensen og Maren Jacobsdatter, Maren, der er i sit 2. ægteskab, er stabile faddere ved Lille Annes børns dåb, i begge Annes ægteskaber. Jens Mortensen og hustru dækker perioden 1766-1779.
I 1760 er angivet Lars Madsens hustru Maren Jacobsdatter, dog uden bevis for at det er søster Maren.
Hvis man læser fadderne i kirkebogen, følges Povel Jensen og hustru ofte med Jens Mortensen og hustru og Jens Jensen og hustru.
1. gård Jens Jensen er formentlig Povel Jensens bror Jens, uden bevis.


Citerer - Det var gården oven over, Jens Mortensen og Maren Jacobsdatter, som Laurids Michelsen, Michel Christensen og den ældre Anna Jacobsdatter i Østerby, Madum, overtog, (iflg Kaae i 1808, men Laurids opholdt sig i Madum ved et skifte i 1810, men var i 1813 flyttet til Sdr Esp)

Er det kun mig, der ikke kan få det til at hænge sammen.

Husstand: Ringkøbing, Hind, Torsted, 1801, 2, Sønder Esp
Lars Michelsen -38 år-gift-1. ægteskab
Maren Nielsdatter -37 år-gift –1. ægteskab- hans kone
Jens Mortensen-78 år- gift-1. ægteskab-aftægtsfolk
Maren Jacobsdatter-80 år-gift-2. ægteskab-hans kone
Christen Henrichsen-17 år ugift-tjenestedreng

Husstand: Ringkøbing, Hind, Torsted, 1834, 26, Sønderup Bye, en Gaard
Jacob Christensen -42 år-enke- gårdmand
Birthe Marie Thuesdatter – 30 år- ugift-tjenestepige
Kirsten Jensdatter-13 år-tjenestepige
Laurids Mikkelsen-73 år-gift aftægtsmand-
Maren Nielsdatter-71år gift- hans kone


Mvh Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen
Jeg har glemt et ord! Laurits Michelsen, er ligesom Jacob M i Østerby,Madum, og Christen M på V.Reikjær, sønner af Michel Christensen og den ældre Anna Jacobsdatter!
Christen Michelaen dør 1810, og formyndere for hans 4 børn er Jacob M i Østerby og Laurits M der opholder sig i Madum!
Jacob M dør i 1813, og her er børnenes farbror Laurits M , som nu er flyttet til Sdr Esp! formynder.
Jeg har desværre ikke kopi af filmen med Tim gaards skifteprotokol, for de to skifter.
Det er efterhånden nogle år siden at jeg kopierede de gamle film, men jeg har formentligt ikke på det tidspunkt, ment at kvaliteten af filmen berettigede til at ofre en kopi, så jeg har kun et notat af de personer som var involveret i skiftet.
Filmnumret er M 10295, fol 220 og 392, for de to skifter
De to personer i folketællingen, Lars og Laurits er vel den samme, men hvorfor opholdt Laurits sig  i Madum i 181o, hvis han allerede havde fæstet Jens Mortensens gård før 1801?
Personerne i 1834 er rigtige nok, Jacob Christensen er een af Christen Michelsens sønner fra V Reikjær, og altså brorsøn til den gamle Laurits Michelsen.selv om Kaae mener noget andet, og Jacobs datter Maren bliver gift med Niels Podemesters søn Christen Moustesgaard Nielsen.
Jacob har også en søn, Laurits, men han dør som soldat i København i 1859, så  det bliver Christen og Maren som kommer til at overtage gården. Jacob dør 1876, og 1881 mageskifter Christen med S.Christensen på Vestergaard i sdr Lem, hvor Svigermoderen, Birthe Marie Thuesdatter dør i 1882.
Få år efter sælger Christen også denne gård og familien flytter til Ringkøbing, hvor Christen får arbejde som murerarbejdsmand. Den yngste søn, som bliver konfirmeret 1888 kommer i lære hos faderens arbejdsgiver, og bliver senere gift med murermestrens datter og overtager murerforretningen
Een af Christens ældste børn, Laust Nielsen (min ane) bliver gift og bosat på Rømø
Det ser ud til at Kaae kan følge din gård langt tilbage, men det har du måske allerede, eller laver han også fejl der?
Mvh Egon
.

Egon Hansen

Hej Ellen.
Tak fordi du fandt at Maren Jacobsdatters første mand hed Lars (eller Laurits) Madsen.
Laurits Madsen fra Torsted blev 11 okt 1753 gift i Tim kirke, med Maren Jacobsdatter fra Tim.
Da Marens alder i folketællingen 1787 passer næsten perfekt til Jacob Reikjærs datter, og da Reikjær faktisk ligger i Tim sogn, selv om Reikjærfolkene bruger Madum som deres sognekirke, og Maren ved skiftet i 1751, får Peder Søgaard fra Tim som formynder kunne det veltænkes at præsten ved vielsen betegnede Maren som "fra Tim"
For en ordens skyld, så jeg dåbsregistrene fra 1722 +/- 5 år efter i Tim kirkebog, uden at finde nogen Maren, datter af Jacob,så mon ikke det skulle være Jacob Reikjærs datter?
Godt nok var det fæstegårde den gang, og godt nok kunne man bruge naboer som faddere, men alligevel! Og måske har søste Maren allerede haft en finger med i spillet, da lille Anna fandt sin mand i Torsted?
Mvh  Egon 

Ellen Secher

Hej Egon.

Så kom du først med at oplyse om Marens bryllup med Laurids Madsen af Thorsted den 11. oktober 1753 -Thiim kb.ao68
Den 16. september 1763 blev Lars Madsen af Synder Esp begravet 78 aar gammel. -Torsted kb.ao92
Og så den 30. september 1764 blev Maren Jacobsdatter og Jens Mortensen af Synder Esp copulerede - Torsted kb.ao73
Den 28. november 1802 døde Maren Jacobsdatter i Synder Esp 80¼ aar gammel - Torsted kb.ao180
Den 22. april i 1804 døde Jens Mortensen i Synder Esp 79¾ aar gammel - Torsted kb.ao180
Det kan så vidt jeg kan se ikke være anderledes, Maren gifter sig igen, efter passende tid, efter sin ældre mands død.
Det ser ikke ud til at Maren havde børn i 1. ægteskab heller, og Laurids Madsen, der har jeg ikke fundet hverken tidl. kone eller børn.

Gården efter Maren Jacobsdatter:
Det hjalp, nu forstod jeg sammenhængen.

Du har tidligere spurgt efter Pallisbjerg, hvor jeg fandt filerne, min "hemmelighed" er, noget som jeg ofte lige skal kigge lidt i, bliver lagt ind på et USB-stik, som sidder permanent i min PC.

"Min gård" det lyder flot, men jo jeg ved godt hvad du mener, jeg har fundet noget under skolen og under Sdr. Esp gårdene, Jeg tror på Alfred Kaae, godt nok var han kun er menneske og derfor i stand til at lave fejl, og jeg har tidligere fundet noget jeg ikke kunne få til at stemme, men han har da lavet et fantastisk arbejde – og stort.

Med venlig hilsen
Ellen

Egon Hansen

Hej Ellen.
Tak for mailen. Vi er helt enige om at det er et kolosalt arbejde som Kaae har lagt i sine bøger. Han var i mange år lærer i Kronhedens skole, og har kendt mange af sognets mennesker.
Når jeg alligevel siger "tag hans oplysninger med et gran salt" er det ikke mindst fordi han har en forkærlighed for at skrive om de familier som det gik godt og "glemme" dem som ikke slap så let gennem livet. Nu har jeg af indlysende grunde ikke læst ret meget om din familie i Torsted, men des mere om Nr Esp. Jeg syntes hans bemærkninger om " at de mange indgiftninger mellem de to familier havde sin pris! en af familierne fik mange piger, men måtte ud at hente nyt blod for at få den sæn som sikrede gården i familien"! Det er da vidst det man kalder "Mandschouvinisme"
Så er han forfærdeligt glad for Niels Podemester og hans efterkommere, "som han mener at kunne kende som "Podemesterslauet"! Altså mennesker med "gou" i men han glemmer at også Christen Moustesgaard er søn af Podemesteren, og ham har han jo ikke nogen særlig rosende omtale.
Han har også skrevet to bind om Ulfborg sogns historie, og også her fremhæber han de familier som det går godt, f.eks. "Tang- dynastiet, eller slægten på den ene af de to "Damgaarde"medens den andens fæstere er mindre heldige, indtil en fra en anden gård gifter sig med datteren fra den gård hvor det går godt, så begge gårde bliver videreført,og senere købt af denne slægt.
Nå Ulfborg kirkebog går kun tilbage til 1708 og vielseerne kommer først med fra 1762, og fæsteprotokollen for een af hovedgårdene i Ulfborg, hvor netop de familier jeg intereserer mig for, hører under,nemlig Sdr Vosborg ikke eksisterer, så der kan jo være nogle vanskeligheder med at fastlægge familiemønstret.
Mvh   Egon

Ellen Secher

Hej Egon

Mange tak for hjælpen, det var et ganske pænt stykke jeg fik tilføjet.

Med venlig hilsen Ellen

Anni Damkjær

Hej

Jeg tillader mig lige at blande mig lidt, da jeg også er ud af slægten. Michel Christensen og Anna Jacobsdatter var mine 3 x tip oldeforældre.

Ved Jacob Miltersens død i 1751 (opslag 140) er der ovenover hans navn nævnt en datter af ham, der døde en måned før 23 eller 29 år gammel.

Hvem pokker en hun?

Med venlig hilsen
Anni Damkjær

Egon Hansen

Ja det spekulerer jeg også over, for det lyder mærkeligt at, at det skulle være den Maren som nævnes i skiftet, med Jacobs brorsøn, Peder Nielsen Søgaard i Tim som formynder? Jeg mener at hvis hun var død 1 måned før faderen, kunne hun da iflg min optik ikke være arving!
I den forbindelse betyder det mindre for mig, at min teori om Maren Jacobsdatter som gårdmandskone i Sdr Esp i Torsted, for hun fik jo alligevel ingen børn, eller også døde de som små.
Hvem af Michel og Annas børn er dine aner?
Mvh Egon

Egon Hansen

Har du noget på Michels forslægt? Der er en Christen Nielsen på Østerby som dør. Det kunne være Michels far, men der nævnes jo også andre navne på Østerby i Madum, så måske var der flere fæstere på denne gård.
Mvh Egon

Anni Damkjær

Min ane er sønnen Christen Michelsen gift med Maren Hansdatter, derefter deres datter Anne Christensdatter gift med Christian Peder Sørensen, deres datter Karen Christiansen gift med svenskeren Anders Jönsson, og derefter min farmor Ane Kjerstine Jensen.

Jeg har ikke noget på Michels forslægt.

Jeg har på et eller andet tidspunkt noteret, at Michel Christensens far hed Christen Michelsen Østerby og moderen Ane Marie, men helt ærligt, så husker jeg ikke, hvor jeg har det fra, desværre  ???

Jeg har en gammel stamtavle lavet af min fars fætter engang i 50'erne, jeg skal prøve at finde den og se, hvad der står der.

Med venlig hilsen

Anni Damkjær 

Egon Hansen

Hej.
Tak for mailen. Jeg skrev forkert før (sadan kan det jo gå når man stoler på hukommelsen!) Selvfølgelig hed han Christen Michelsen. Han døde i 1780, og hans kone Anne Marie døde 1776.
Nå, det er lillebror Christen Michelsen som er din ane. Det eneste jeg har på ham, ud over hans dåb, er folketællingen 1787, hvor storebror ,Christen der, skønt ugift har overtaget den fæsteledige gård, Reikjær,( som det vist fremgår af tråden, der er min ane, gift med Anna Knudsdatter,) har sin lillebror som medhjælper og landsoldat
Hvor kommer han til at bo?
Jeg er spændt på om din fætter har noget om slægten på Østerby længere tilbage, Jeg har ikke engang kunnet finde Michels dåb, så om det er Christen og Anne Marie der er hans forældre har jeg endnu ikke noget bevis på.
Mvh  Egon