Anne Terkildsdatter i Folketælling 1860, men hvor?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 03 Feb 2013 - 14:59

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej

Via at smart match på myherritage har jeg fået denne oplysning om Anne Terkildsdatter i Høbjerg, Ålsø sogn, Søndre Djurs Herred, Randers Amt:

bor alene i et hus i Høberg by og "forsørges af sin mand der har fast tjeneste andetsteds" Folketælling 1860.

Jeg kan desværre ikke finde denne folketælling, sikkert fordi jeg endnu ikke er særlig god til Gotisk. Mon nogen kan hjælpe mig med at finde siden?

Hun var gift med Jens Martinussen og født i 1801 Homå Sogn, Djurs Sønder Herred og død Apr 7 1866 Høbjerg, Ålsø Sogn, Djurs Sønder Herred.

Samtidig vil jeg høre, hvordan det er muligt, at finde ud af hvor og hvordan man kan se Jens Martinussnes færd. Hvilket arbejde drev ham fra hjemmet og hvor? Jeg ved at han var Husmand og væver.

Jens Martinussen er født 14 Maj. 1798 i Høbjerg, Ålsø Sogn, Djurs Sønder Herred og død 12 Feb. 1880    Høbjerg, Ålsø Sogn, Djurs Sønder Herred

På forhånd tak.

m.v.h. Annette damgaard

Ruth Steenberg Rasmussen

Du har hende her

Randers, Djurs Sønder, Aalsø, Høberg by, Et Huus, 76, FT-1860, c8333
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Terkildsen 58  Gift Forsørges af sin mand, der har fast tjeneste andet steds  Homaa Sogn Randers Amt
 
mvh
Ruth

Annette Damgaard Hansen

Tak Ruth.

Så kan jeg da se hvor han var, men findes der nogen arkiver, der viser, hvad han bestilte i Homaa Sogn?

mvh.
Annette

Inger Toudal

#3
Hej Annette

Homaa Sogn Randers Amt henviser til Ane Terkildsens fødested, ikke det sted hvor manden har tjeneste:

Randers, Djurs Sønder, Aalsø, Aalsrode Aalsø sogn, Aalsrode By en gaard, 13, FT-1860, c8333
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Christensen Bønneløkke   32    Gift   Gaardeier huusfader      ??Lundby Sogn Svendborg Amt
Ane Mari Rasmusdatter   31    Gift   Hans kone husmoder      ??Lundby Sogn Svendborg Amt
Johanne Bønneløkke   6    Ugift   Deres Datter      Heri Sognet
Rasmine Sørensen   20    Ugift   Deres tjenestefolk      Heri Sognet
Jens Peter Christoffersen   35    Ugift   Deres tjenestefolk      Lyngby Sogn Randers Amt
Jens Martinussen   62    Gift   Deres tjenestefolk      Heri Sognet
Karen Pedersen   29    Ugift   Deres tjenestefolk      Lundby Sogn Svendborg Amt
Ane Dorthea Christoffersen   17    Ugift   Deres tjenestefolk      Heri Sognet
Jacob Nielsen Møller   17    Ugift   Deres tjenestefolk      Heri Sognet

- og der var du faktisk heldig, for FT-1860 for Homaa sogn findes endnu ikke i de indtastede folketællinger på
http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp  ;)

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annette Damgaard Hansen

#4
Tak Inger og tak for oplysningen om DDD, der har jeg ikke søgt før.

Det var da interessant. De må have haft dårlig økonomi siden han to arbejde udenfor sognet. Min tipoldemor Jensine Jensen blev sat i plejer hos sin moster, fandt jeg ud af i går med fantastisk hjælp her indefra DIS-folket. Men vævning må også have været svært at leve af under industrialiseringens indtogsmarch.

Børn Af jens Martinussen og Anne Terkilddatter:
1. Inger Kirstine Jensdatter,  1823
2. Martinus Jensen, 1824
3. Mette Jensdatter, 1826
4. Mariane Jensdatter,  1829
5. Terkild Jensen,  1831,
6. Anne Marie Jensdatter, 1833,
7. Johanne Severine Jensdatter, 1835,
8. Rasmus Martinus Jensen, 1837,
9. Jens Jensen, 1839,
10. Jensine Jensen, 1842,
11. Jens Jensen, 1844,

mvh.
Annette