Hvad p….. hedder Anna Marie Johansdatter egentlig til efternavn ?

Startet af Judith Olsen, 30 Jan 2013 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Judith Olsen

Hej til alle

Måske er dette indlæg fejlanbragt - men så håber jeg, at moderator vil flytte det.

Min udfordring er, som overskriften angiver, min ane's efternavn:

Vielsen til Søren Jensen ses KB Holmen 1780-1801, opslag 60
Trolovelsen ses i KB Holmen 1778-1887, opslag 298
Konfirmationen af ses i KB Skt. Nikolaj 1738-1805, opslag 99, nr. 77
Disse 3 steder læser jeg hendes efternavn som Fischer.

Men Anna Maria kaldes ved dåben af fællesbørnene i  Holmen og senere i Gundsømagle konsekvent Discher.
Ses f.eks. KB Holmen 1784-1792, opslag 148 – Jacob Petersen
og opslag 249 – Anne Marie Elisabeth

Jeg har så ledt efter hendes dåb og har muligvis fundet denne i KB Garnison 1749-1772, opslag 267.
Her er faderens navn – efter forslag fra en "medhjælper " - Joh. George Tischer - og moderen, hvis navn er læsbart, er Johanne Peters Tochter, altså Pedersdatter.
Samme ægtepar får en datter, Anna Margaretha døbt i samme KB, opslag 149 – og her angives faderens efternavn – så vidt jeg kan læse – som Disher.
Og i samme KB, opslag 267 en søn Marcus Erich – men her læser jeg faderens efternavn som Fischer.
Vielsen mellem Joh. George og Johanne ses i KB Garnison 1732-1769 – og her er efternavnet Tischer.

Og hvad skal man så mene om efternavnet ?
Kan forskellene evt. henføres til en talefejl ?
Jeg tænker her på, hvis udtaleren  f.eks. læsper – kan Tischer/Discher - evt. Fischer - så lyde ens ?

Vil lige nævne, at jeg har været igennem samtlige kirkebøger i København - uden at finde nogen Anna Maria, hvor efternavnet iøvrigt kunne være Discher.

Jeg ved godt, at hun jo sagtens kan være døbt udenfor København - men ....

Desværre giver fællesbørnenes navne intet hint i retning af Anna Maria's forældre - og heller ikke fadderne - hverken i København eller i Gundsømagle (Roskilde Amt).
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Tillader mig lige at rykke op.

Glemte nemlig at nævne, at Søren og Anne Marie faktisk får døbt en datter Johanne.
De får nemlig følgende børn:

Jacob Peter(sen), døbt 11. februar 1787, Holmens Kirke 1784-1792, opslag 148-2
Anna Maria Elisabeth, døbt 1. marts 1789, Holmen 1784-1792, opslag 249 – død ?
Niels, født 1792 – død 1792 – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 107)
Bodil, født 1794 – døbt i Kirkerup – Moder anført som Johansdatter (opslag 35)
Anne, født 1796 – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 109)
Zidsel, født 1798 (tvilling) – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 110-2)
Johanne, født 1798 – død 1798 (tvilling) – se Zidsel
Christense, født 1800 – døbt i Gundsømagle – uden moder nævnt (opslag 112)


Ved godt at det er svære spørgsmål, jeg stiller, men -

Slet ingen - som blot i det mindste tør sige: "Glemt det - og gennemgå resten af landets kirkebøger" ;D ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hanne Fachmann

Kære Judith.
Måske ikke det svar som du ønsker, men jeg tror at der blot ikke har været styr på hvad de skrev og hvad de sagde.
Om det er rigtigt er?

I min familie, bliver Leonhardt Erenhardt til efternavnet Lindhardt, hvordan går det til?
Jeg har blot skrevet det ind under bemærkninger og så må det være det, da jeg ikke
kan komme med noget forklaring.



Judith Olsen

Kære Hanne

Dejligt at høre at ikke kun jeg har problemet med: Hvad de sagde og hvad de hørte/skrev !

Det trøster mig da.

Jeg kan nemlig ikke komme fra den tanke, at min Anna Maria/Ane Marie næsten må være fra København.

Tusind tak - Hanne, fordi du gav lyd fra dig ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hanne Fachmann

Kan tilføje at jeg har indskrevet,;
ved den begivenhed blev navnet skrevet sådan og så fremdeles.
Ved vielsen således, ved barnet dåb således og ved død således osv.
så er det forklaret og hvis nogen en gang finder en bedre forklaring, så kan de lægge den i/til sagen.

Det er ikke alt der i slægtsforskning går sådan lige præcis, som nu om dage.
Gør det forresten det ;-)

Judith Olsen

Kære Hanne

Du har ret, desværre går ikke alt efter en snor - men jeg havde jo håbet på, med det specielle efternavn, at det ville lykkes mig at komme lidt længere bagud.

Men sådan skal det åbenbart ikke være !

Tak igen, fordi du gav dig tid.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hanne Fachmann

Mit bidrag er  ikke særligt stort, men det at man ikke står alene med et problem, er rigtig rart.
Der kommer måske en dag hvor du får en løsning.

Det er hændt for mig med andre ting.

Jette Nielsen

#7
Hej Judith

Du har vel selv kigget i Ft. i Kbhvn. men nu sender jeg det alligevel,
for i Ft.1787 skulle der måske ha' stået Discher,og der en enke af samme navn.
Så navnet findes jo i Kbhvn. på det tidspunkt.
Hvad kaldes Ane Marie ved sin død?

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Nyboder 2.Divisions 9.Matroskompagni, Bjørnegade 18 til Gaarden, 1287, FT-1787, B5763
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Jensen 24  Gift Hosbonde Mat.i Comp.No.59  
Ane MArie Disehevs Datter 27  Gift Hans Kone  
Jacob Peter Sørensen 1  Ugift Deres Søn  
Margrethe Ols Datter 73  Enke(mand) Boer til leye Nyder 11sk ugentlig af Qvæsthuset  
--------------------------------------------------------------------------------
København, København (Staden), Nørre Kvarter, , Larslejsstræde 236 A, 16, FT-1787, C0684
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Wilcken 39  Ugift  Matros ved Holmen  
Anna,Dischers Enke 58   Enke(mand)  Spinder paa Skot Rok  
Hans Jørgen 48  Gift Hosbonde Slagter Svend  
Anna Kirstine 37  Gift Konen  
--------------------------------------------------------------------------------
Fs har et par stykker i Kbhvn,måske er der noget der kan det bruges.

https://familysearch.org/search/tree/results#count=20&query=%2Bsurname%3ADischer~%20%2Bany_place%3ADanmark~%20%2Bany_year%3A1750-1820~&collection_id=(2 3)

Mvh
Jette Nielsen

Judith Olsen

Hej Jette

Tak fordi du også har kigget på min udfordring.

Ane Marie døde den 13. august 1823, 62 år gammel. Hendes efternavn er anført som Discher, jfr. Kirkebogen for Gundsømagle 1814-1834, opslag 80.

De to Ft-er kender jeg godt. Den første er faktisk mit ægtepar, og den anden har jeg fundet for ikke så længe siden, men den har ikke bragt mig videre, endnu da.

Peder Discher har ikke umiddelbart noget med min Anna Maria/Ane Marie at gøre. Han blev senere præst i Birkerød/Bloustrød, og han er ikke far til hende.
Og Anne Dorothea Discher er datter af Peder Discher.

Men jeg vil undersøge den afdøde Discher i Aalborg nærmere for at se, om der kan være en forbindelse.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Mette Hou

Selvom det er en ret gammel tråd, sætter jeg lige et par ekstra oplysninger ind (med fed skrift), så det hele er samlet:

Søren Jensen og Anna Maria Dischers børn:

Jacob Peder, døbt 21. oktober 1785, Holmen, mor: Maria Dischers Datter, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#151559,25187893
Jacob Peter(sen), døbt 11. februar 1787, Holmens Kirke 1784-1792, opslag 148-2
Anna Maria Elisabeth, døbt 1. marts 1789, Holmen 1784-1792, opslag 249 – død ?
Niels, født 1792 – død 1792 – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 107)
Bodil, født 1794 – døbt i Kirkerup – Moder anført som Johansdatter (opslag 35)
Anne, født 1796 – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 109)
Zidsel, født 1798 (tvilling) – døbt i Gundsømagle – Moder anført som Discher (opslag 110-2)
Johanne, født 1798 – død 1798 (tvilling) – se Zidsel
Christense, født 1800 – døbt i Gundsømagle – uden moder nævnt (opslag 112)
Johanne, døbt 20. februar 1803, Gundsømagle, mor: Marie Dischers, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115529#150666,24988636
Christine, døbt 23. februar 1806, Gundsømagle, mor: Marie Dischers, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115529#150666,24988638

Og så er der et par mulige søskende mere til Anna Maria Discher (eller hvad hun nu hedder):

Johan Peder, døbt 12. september 1854, Holmen, far: Joh: Jørgen Discher, mor: Johanna PedersDaat, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114961#150069,24855253
Anna Kirstine, døbt 18. juli 1756, Garnison, far: George Tischer, mor: Johanna PedersDaat, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114961#150064,24853637

Venlig hilsen
Anne Mette

PS: jeg er især interesseret i Jacob Peter fra 1787.

Judith Olsen

Hej Anne Mette

Tak for dit indlæg.

Jeg kendte godt til de yderligere oplysninger, som du kommer med, men det har ikke bragt mig videre, desværre.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk