Hvor finder jeg forældrene til Anders Jacobsen fd.1812 i Norge?

Startet af Jørgen Bue Lond, 30 Jan 2013 - 10:47

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bue Lond

Hej,

Anders dåb, konfirmation og vielse er her:

Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1782-1814), side 173.
Under 1802
Født: Feb 1st
Døbt: 9de
Tekst: Anders f. Jacob Andersen og Anne Knudsd. Askim, F. Ragne Christensdatter
Gunneld Torstensd. Ole Pedersen, Friderich Olsen og Mathis Knudsen -

Vestfold fylke, Hof MB nr. 10 (1814-1843):
Confirmationer 21de Januari 1827:
nr. 9.
Confirmantens navn og opholdssted: Anders Jacobsen, Aschjem
Forældrenes eller Huusbondens, Pleieforældrenes Navn og Bopæl: Jacob Andersen, Aschjem, Ane Knudsdatter
Confirmantens Alder efter Dag og Datum, udvist ved Døbeattest: d. 1ste Febr 1812.

Buskerud fylke, Haug i Eiker, Klokkerbok nr I 2 (1832-1856): side 341 - 1838:
No.: 45
Vielsesdag: 25 Octbr (1838)
Brudgommens Navn og Stand. Brudens Navn: Ungkarl Anders Jacobsen  / Pige Mari Sørensdatter
Brudgommens Føde- og Opholdsted. Brudens Fødested.:Eidsfos / Mastebogen
De Viedes Alder: 26 / 25
Brudgommens Faders Navn: Jacob Andersen Aschim
Brudens Faders Navn: Søren Olsen, Mastebogen

Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvor de forskellige personer er født, og hvor de bor på de tre datoer.
Under dåben står der Aschjem (Askim?) efter forældrene. Askim er i Østfold. Hvorfor bliver Anders så døbt i Hof i Vestfold?

Under konfirmationen står der Ashim efter både Anders og hans fader. Samme spørgsmål.

Under vielsen står, at anders er født og/eller opholder sig i Eidsfos. Bag Anders fader Jacob står Aschim.

Hvor mon jeg skal søge efter Anders forældre (bruden har jeg fundet i Eker, Buskerud)

Håber på norsk eller dansk hjælp.

Hilsen Jørgen





Mette Lund

Hej Jørgen

I forumgruppen Hjælp til opslag på arkiver m.v. tilbyder Litta Olsen hjælp med at finde slægt i Norge.

Hendes tråd ligger p.t. øverst. Klik på det lille 21-tal efter overskriften for at komme til sidste side i tråden. Gå ned til sidste indlæg på siden og skriv din forespørgsel som svar til denne.
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator