tysk folketælling

Startet af henrik eid, 29 Dec 2010 - 11:55

Forrige emne - Næste emne

henrik eid

Jeg kunne meget godt tænke mig at finde folketællinger fra Haderslev omkring 1870. men på dette tidspunkt var det tysk... hvad gør jeg så??

Inger Buchard

Der findes ingen folketællinger 1864-1920 i Sønderjylland - råmaterialet blev destrueret, når den preussiske stat havde uddraget de statistiske data, de havde brug for.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

henrik eid

ih det kan de ikke være bekendt.
hvad gør man så

Egon Hansen

prøver at finde ud af om der er nogen skifter der kan bruges!
Mvh Egon Hansen

Inger Buchard

Skifter er der ikke mange af i Sønderjylland, da staten sjældent blandede sig i situationen.

Fra 1874 er der imidlertid 'folkeregistre' i Sønderjylland: fødte, viede, døde og-  hvis man er heldig - til- og afgangslister. De første står i det åbne magasin på LA Aabenraa, de sidste skal bestilles på vanlig vis.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Hej Inger.
Tak for tippet om "folkeregister" i Sønderjylland.Er det noget som er filmet så  det evt kan hjemlånes ?
Det meste af min sønderjydske slægt skal jeg finde ude vestpå i de blandede distrikter , Brede, Visby, Emmnerlev og på Rømø.. Har jeg også på de egne mulighed for at bruge omtalte registre, for selv om jeg har mange ældre data, er der ting omkring anernes færden mellem 1864 og 1920, som jrg godt ville have bedre styr på. Kan jeg finde på Daysy, hvad der er bevaret, og hvad skal jeg i så fald søge på?
Jeg er pinligt godt klar over at skifter i området ofte glimrer ved deres fraværelse. men jeg har dog i enkelte tilfælde på Rømø set skifter fra omkting 1830 og 1892, så nogen finder der dog.
Om "folketællinger", altså dem fra før 1864 iøvrigt, så er der jo noget der hedder "Slesvigske tællinger" Hvorfor mon arkivalieronline ikke vil ulejlige sig med at bringe disse?
DDA bringer enkelte, men ude fra de blandede distrikter i en noget rodet form. ( eks Brede 1769, hvor man har blandet drn slesvlgske tælling med den "private" tælling fra Trøjborg godsarkiv, uden at gøre opmærksom på dette).
Mvh Egon

Inger Buchard

Jeg prøver, men det ender nok med en forelæsning om sønderjyske særforhold.

De kongerigske enklaver i Vestslesvig forsvinder med nederlaget 1864, da de mageskiftes med de 8 kirkesogne syd for Kolding. Dvs. at gamle kongerigske dele af de vestslesvigske sogne efter 1864 forvaltes efter preussisk ret. Du finder derfor også personregistre herfra.
Personregistrene, som disse 'folkeregistre' retteligen kaldes, står i fysisk form på LAA, som jeg skrev, og så vidt jeg ved, er de ikke filmet. Altså må du til Åbenrå ved lejlighed.
Skifter: hvad jeg selv har fundet af spor af skifter omkring Åbenrå, har jeg fundet i notarernes sjældent afleverede arkiver, men der findes et seddelkartotek på LAA med de skrifter, der faktisk kendes.

FT før 1864 og forud på AO:
Det har jeg skrevet om ofte her på siderne, men gør det så nu igen: FT-listerne i Hertugdømmerne er ordnet efter jurisdiktion og ikke efter sogn. I visse sogne østpå, hvor flere godser og de nærliggende købstæder havde jurisdiktion, skal man lede efter sognets indbyggere i ganske mange spredte protokoller. I Varnæs mener jeg, jeg var oppe på mindst 6 protokoller, og på AO har man resolveret, at så lader man hellere være med at lægge de filmede protokoller ud, da ingen kan finde frem til den rigtige protokol uden at få hjælp af en oversigt på LAA. At Haderslev amt ikke lider af det problem, har ikke medført, at amtet ligger på AO, men du er stødt på problemet i afledt form omkring de indtastede FT fra enklaverne, der jo ofte er delt i to sæt pr. sogn – suppleret med, at de kongerigske enklaver fulgte årene for FT i Kongeriget 1801, 1834, mens de slesvigske dele blev talt i 1803 og 1835.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Selv om jeg syntes at jeg har haft problemer nok med "kongerigske" og "slesvigske" rællinger i de blandede distrikter, må jeg abenbart ptise mig lykkelig for at jeg ikke har haft brug for de Østlige sogne.
1801/1803 giver sjældens de store problemer, men kongerisk/slesvigsk og så 1769/1787, og manglen på samme på rigsarkivet kan være ret besværlig. F.eks er Rømø jo et typisk blandet omtåde, men 1769 mangler og 1787 giver kun de kongerigske.
Med hensyn til Brede var det i al beskedenhed mig som opdagede at Trøjborg arkiv havde en 1769 tælling og fik Palle til at sørge for at den film blev skrevet ind i registret over slesvigske tællinger. Derfor kan jeg se forskel på Trøjborgtællinger og slesvigske tællinger i den "rodebunke" som DDA præsterer, men af hensyn til andre burde der være lagt en oplysning ind, om den enkelte person var kongerigsk eller slesvigst borger.
Mvh  Egon