I Tjeneste hos Præsten

Startet af Flemming Willum Petersen, 28 Dec 2010 - 23:36

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Godaften

Jeg har et spørgsmål som vist nærmest hører samfundsforholdene til i 17- og 1800-tallets Danmark.

Flere af mine aner befandt sig op igennem 1700-tallet og 1800-tallet i tjeneste hos præsten.
Dette er der som sådan ikke noget usædvanligt i, da præsten havde råd til en anseelig stab.

Jeg har dog spekuleret lidt omkring den sociale status i dét, at være i tjeneste hos præsten.

Krævedes der et godt renomme og gode anbefalinger fra andre skudsmål for at komme i betragtning til tjeneste hos præsten? Eller ansatte han tværtimod gerne de personer der ikke kunne få andre skudsmål eller havde dårligt rygte, som en form for barmhjertighedsgerning og forsøg på hjælp til "genopretning" af en usædelig tilværelse?

Fælles for en stor del af min slægt er, at de for størstedelens vedkommende er fra ret fattige familier såsom indsidderfamilier eller opvoksede med en fader der var husmand uden jord. Disse menneskers børn kunne måske have svært ved at finde tjeneste på en god gård og endte derfor hos præsten der "tog sig af dem" når ingen andre kunne hjælpe med et skudsmål? På den anden side forhindrer deres sociale status dog ikke dem i at være en god og stabil arbejdskraft, så de kunne også være havnet hos præsten efter endt tjeneste med godt rygte hos en anden gårdmand i området.

Er der nogen af Jer der ved noget om hvilken type af personer der generelt set fik skudsmål hos sognepræsten så vil jeg blive meget glad.

Fortsat god aften.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.