Randers Amt, Djurs Sønder Herred, Tirstrup Sogn, opslag 138

Startet af Ann Ritter Pedersen, 19 Jan 2013 - 22:38

Forrige emne - Næste emne

Ann Ritter Pedersen

Det drejer sig om nr. 45-49. Jeg har svært ved at tyde, hvad der står under hvorfra ankommen og under anmærkninger.

Håber nogen kan læse, hvad der står. På forhånd tak.

Med venlig hilsen Ann

Mogens Pagh

Hej Ann.

Det ville hjælpe, hvis du angav hvilken kirkebog, det drejer sig om - årstal.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Ann Ritter Pedersen

Det har du ret i, det var en forglemmelse. Det er i kirkebogen årgang:

1834-1853

Undskylder for fejlen  ;)

Ann Ritter Pedersen

Jeg har kigget meget på det, og får stadig ikke noget sammenhængende ud af det. Mon nogle af jer andre kan læse noget af det??

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Ann.

Jeg læser:

Fra Feldballe med Skudsmaal
af Pastor Feyder dateret
30de December 1837.

Denne Familie er bemærket af Pastor
Feyder, har hidtil ført et meget
løstværdigt? Levnet, de have uægte
Børn. Hans tidligere Skudsmaal
er bortkommen, hvorfor Forhør
desangaaende er bl: optagen i
Ebeltoft.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Ann Ritter Pedersen

Hej Jens

Tusind tak for din fine oversættelse. Ja skudsmaal var så lige et nyt begreb, som jeg ikke har været stødt ind i før. Har derfor lige været i gang med at læse lidt om det.

Det kunne ellers være interessant, hvis man havde haft sådan en skudsmåldbog bevaret fra en af de kære aner.

Men din oversættelse har hjulpet mig ganske meget, idet jeg har været meget forvirret over visse forhold, at de får flere fælles børn, men midt imellem får hun to børn, der er født uden for ægteskabet. Ja hun står til at være fraskilt ved disse børn, men finder jo så sammen med sin mand igen. Men nu er det blevet bekræftiget, at det virkelig var sådan, selvom det nok ikke lige har været helt i orden dengang.

Mon man ville kunne finde noget på det forhør, som skulle være foregået i Ebeltoft, og hvor finder jeg dette, hvis det er muligt??

Igen tusind tak, det har været en fantastisk hjælp.

Med venlig hilsen
Ann