Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Hans Wulff

Hej

Jeg søger oplysning om Ellen Dorothea Listrud født ca. 1796 i Stange sogn, Hedmark fylke, Norge.
Hun blev gift med proprietær Jens Jensen Dybron til Mølskovgård i Veggerby Kirke d.02 maj 1823.
På Nygaards Sedler er efternavnet stavet Listrup.
Hendes mor hed Frederikke Vilhelmine Listrud født Fröhlich.

Venlig hilsen

Hans Wulff
Venlig hilsen
Hans Wulff
hans.wulff@ratatosk.net

Erik Kallmayer

Hej Lita

Jeg søger oplysninger om Helene Maria Hagstrøm Født i Bergen omkring 1782-87 .
Håber du kan finde noglet om hende

Med venlig Hilsen
Erik Kallmayer

Mette Egelund Poulsen

Hej Litta

Du må være en travl person for der er da godt nok mange der har svaret på dit tilbud om hjælp:)

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af noget omkring
Slægten Høyum fra Trondhjem Norge

Kobbersmed Ole Knudsen Høyum født ca. 1788 i Trondhjem Norge gifter sig med An(n)e Sophie Lund i Kolding i 1819. 8 måneder senere får de deres første barn en datter ved navn Gertrud ;)
Ved ikke hvornår han kommer til danmark.
Jeg vil tro han far hedder Knud ud fra hans mellemnavn Knudsen:)
De får mindst 9 børn med efternavnet Høyum.

Vil det være nok oplysninger at gå ud fra? Det er det jeg umiddelbart har.

På forhånd mange tak

Mvh
Mette

Litta Olsen

Hej

Jeg har været på ferie og derfor ikke set at I har søgt om hjælp  ;)

Jeg skal se på det med et samme !
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Elsebeth Vienberg Dato 24 Jun 2011 - 18:01
:)
Jeg leder efter Carl Ferdinand Kastrup født 1814 i Friderichsstad, Norge iflg. folketælling
Danmark 1850, hvor han boede i Dronningensgade matr.nr. 251. 1 sal. Christianshavn Staden
København Danmark.

Hej Elsebeth
Desværre så kan jeg ikke finde ham i kirkebøger i Fredrikstad. Står der noget mere ved hans død ? Hvor er han i FT1880 ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

#155
Citat fra: Erik Boysen Dato 05 Jul 2011 - 23:05
Hej Litta
Johanne Laurina Nielsen spøger stadig, men har fundet lidt mere ....
Hun er ikke med i folketællingen 1900, men det kan skyldes at der mangler en del af tællingen for Risør. Hun melder sig ud af folkekirken i 1895 sammen med hendes datter.......Har frikirkerne i Norge deres egne kirkebøger?????

Jeg har prøvet at blive logget på Digitalarkivet, men det lykkes ikke for mig, sandsynligvis fordi jeg ikke er norsk. Ville prøve at efterlyse de to både gennem DIS-norge og dikitalarkivet..men kunne ikke logge på..
Må jeg opgive videre ???

Hej Erik - beklager sent svar !

Jeg synes da ikke at du skal give opp !

Umiddelbart så finder jeg ikke Kristen kristians dødsfald, men jeg skal se lidt mere efter det. I mellemtiden, så kan jeg godt lægge dit spørgsmål ind i DA (Digitalarkivet).

Link til spørgsmålet:  http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/172836-johanne-laurine-nielsen-og-christen-christian-nielsen-doed-naar/

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Erik Kallmayer Dato 22 Jul 2011 - 13:28
Jeg søger oplysninger om Helene Maria Hagstrøm Født i Bergen omkring 1782-87 .
Håber du kan finde noglet om hende

Hej Erik.

Hvad hed hendes far ?  Jeg finder ingen Hagstrøm eller lignende i det tidsrum.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Elsebeth Vienberg

Citat fra: Litta Olsen Dato 10 Aug 2011 - 10:03
Citat fra: Elsebeth Vienberg Dato 24 Jun 2011 - 18:01
:)
Jeg leder efter Carl Ferdinand Kastrup født 1814 i Friderichsstad, Norge iflg. folketælling
Danmark 1850, hvor han boede i Dronningensgade matr.nr. 251. 1 sal. Christianshavn Staden
København Danmark.

Hej Elsebeth
Desværre så kan jeg ikke finde ham i kirkebøger i Fredrikstad. Står der noget mere ved hans død ? Hvor er han i FT1880 ?

Hej Litta

Desværre står der ikke noget i kirkebogen ved hans død 13/03-1884 begrevet den 19/03-1884.
Tekst: Carl Ferdinand Kastrup, tømmermand Frederiksberg Fattigård, gift.

Han bliver viet den 13/09-1844 med Lovise Andrea Johanne Holck født 13/06-1824 i Kbh.
Vor Frelser Kirke Christianshavn.

FT 1845 Tømmersvend Dr.Gade 1. sal. København (født Frederichstad Nórge)
FT 1850 Tømmersvend Dr.Gade 1.sal. København  (født Frederichstad  Norge)
her har han to plejebørn (Julie og Andrea, forældre Andreas Østergreen og Vilhelmine Holck, som antageligt er en søster til hans hustru)
FT 1860 Vesterbrogade 63 København Tømmermand født Frederichstad Norge
FT 1870 Danmarksgade 20 Frederiksberg København født Frederischstad Norge
År 1880 er han indlagt på Diakonise Stiftelsen, Frederiksberg København
År 1884 dør han og bor Frederiksberg Fattiggård, begraves Frederiksberg Kirkegård 19/03-1884

Jeg ved det er en vanskelig sag, og jeg har ledt i de tænkelige kirkebøger i fødselsår 1814 i København,
i tilfælde af der skulle være skrevet forkert.

Håber dette kan hjælpe, har ikke kunne finde ham på Family Search.

Med venlig hilsen Elsebeth
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Anders Bébe Hansen

Hej Litta

Søgeer information om min 4xtipoldemor og om hendes forældre og bedste forældre.

Anne Pedersdatter
F. ca. 1784 ukendt sted
Mor: Rønnoug Stensdatter ca. 1761 ukendt sted.
Far: Peder Fransen ca. 1757 ukendt sted.

Anne gift med Tron Kristensen
28 December 1816
Øyer, Oppland, 2636 Norge

Anne har 7 søskende som jeg har fundet:
Frans Pedersen ca. 1786
Stener Pedersen ca. 1789
Ole Pedersen ca. 1791
Gore/Goro Pedersdatter ca. 1793
Torsten Pedersen ca. 1796
Peder Pedersen ca. 1798
Ane Pedersdatter ca. 1800

Alle sammen ukendt sted.
Men kunne godt tænkes at de var fra Øyer for det er hele familien fra Norge og det gælder over 30 personer.

Håber at det hjælper.

Hilsen Anders.

Litta Olsen

Citat fra: Anders Bébe Hansen Dato 10 Aug 2011 - 16:50
Søger information om min 4xtipoldemor og om hendes forældre og bedste forældre.

Anne Pedersdatter
F. ca. 1784 ukendt sted
Mor: Rønnoug Stensdatter ca. 1761 ukendt sted.
Far: Peder Fransen ca. 1757 ukendt sted.

Anne gift med Tron Kristensen
28 December 1816
Øyer, Oppland, 2636 Norge

Anne har 7 søskende som jeg har fundet:
Frans Pedersen ca. 1786
Stener Pedersen ca. 1789
Ole Pedersen ca. 1791
Gore/Goro Pedersdatter ca. 1793
Torsten Pedersen ca. 1796
Peder Pedersen ca. 1798
Ane Pedersdatter ca. 1800

Her er de i hvert fald i 1800-tællingen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=13274&personpostnr=197552&merk=197552#ovre

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anders Bébe Hansen

Der står jo alt det som jeg har fundet.
Du har ikke andre oplysninger?

Hilsen Anders.

Litta Olsen

#161
Citat fra: Anders Bébe Hansen Dato 10 Aug 2011 - 18:49
Der står jo alt det som jeg har fundet.
Du har ikke andre oplysninger?

Hilsen Anders.

Haha - jeg er skam ikke færdig - der kommer mere..............

Peder og Rønnougs vielse 1782 (øverst til venstre):
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 2 (1733-1784), Kronologisk liste 1782, side 350-351.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9271&idx_id=9271&uid=ny&idx_side=-174

Hvis du er medlem i DIS, kan du finde en masse om denne slægt på DIS-træf. Er du det ??
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anders Bébe Hansen

Hvis det er denne side så ja. Men hvis nej så send lige et link til det. Så kan jeg jo blive det.
Men går ud fra at du ikke er færdig og venter på mere :)

Hilsen Anders.

Litta Olsen

Citat fra: Anders Bébe Hansen Dato 10 Aug 2011 - 21:22
Hvis det er denne side så ja. Men hvis nej så send lige et link til det. Så kan jeg jo blive det.
Men går ud fra at du ikke er færdig og venter på mere :)

Hilsen Anders.

DIS-Træf er her: http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/dis-traef
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge


Litta Olsen

#165
Citat fra: Anders Bébe Hansen Dato 10 Aug 2011 - 21:53
Nej det er jeg ikke.

OK - jeg kan fortælle dig det vigtigste :

Peder Frantsen var søn af Frants Pedersen Nermo i Øyer og Anne Tostensdatter Lie.

Frants Pedersen var søn af Peder Frasen Nermo, 1708 - 1793 og Guro Amundsdatter Moshus 1707-1793
Anne Tostensdatter var datter af Tosten Johannessen Hong f.omk. 1700, Øyer og Marit Olsdatter Rindal

Rønnoug Stenersdatter var datter af Stener Pedersen Kruke, Øyer og Åse Jonsdatter, Øyer.

Oplysningerne er IKKE dobbelt-tjekket, men her har du kilderne som er tilgængelige for Øyer:
http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100174

Da kan du jo evt. selv kigge lidt på det  ;)

Peder Frantsens dåb:  http://www.arkivnett.ol.no/db/kirkebok/detalj.no.php?PT=Dopte&Post=34829
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

#166
Citat fra: Mette Egelund Rasmussen Dato 04 Aug 2011 - 22:43
Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af noget omkring
Slægten Høyum fra Trondhjem Norge
Kobbersmed Ole Knudsen Høyum født ca. 1788 i Trondhjem Norge gifter sig med An(n)e Sophie Lund i Kolding i 1819. 8 måneder senere får de deres første barn en datter ved navn Gertrud ;)
Vil det være nok oplysninger at gå ud fra? Det er det jeg umiddelbart har.

Hej Mette

Jeg er blevet lidt usikker på hvor han egentlig kommer fra. Høyum er nemlig en gård i Luster i Sogn og Fjordane og normalt har man taget navnet fra gården hvor man kommer fra.  Ole Knudsen er desværre et almindeligt navn og Høyum har nok ikke været brugt som efternavn dengang.
Kan du sige noget mere om hans børn ? Deres navne kan muligvis være til hjælp  :)

Redigeret:
Mulig kandidat : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011601&gardpostnr=352&personpostnr=2884&merk=2884#ovre

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Mette:

Her er deres trolovelse, venstre side, næstnederst:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Trolovede 1784, side 323.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-56

Tydning:
Tiirsdag d. 31te Aug. forlanger Ungkarl Knud Pedersøn Høyum(eie?) at Troeloves med Pigen Giertrud Olsdatter Braae -  for ægteskabets lovlighed Caverer
Jon Erichssøn Hagan   Erich Arentssøn.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

#168
Elsebeth

Nu er der gode nyheder  ;D

Jeg spurgte mine venner i Digitalarkivet om hjælp og Ann-Mary Engum sendte svar på under 1 time !

Her har du ham:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Fødte og døpte 1814, side 86-87.
Permanent sidelenke:  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7538&idx_id=7538&uid=ny&idx_side=-47

-og en søster Caroline:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Fødte og døpte 1816, side 100-101.
Permanent sidelenke:  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7538&idx_id=7538&uid=ny&idx_side=-54

Begge var uægte børn af Just Castrup og Maren Sophie Gullichsdatter.

Hun fandt ham for øvrigt først på FS:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29545767&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

Her er Maren Sophie i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=5846&personpostnr=70577&merk=70577#ovre
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erik Kallmayer

#169
Citat fra: Litta Olsen Dato 10 Aug 2011 - 10:57
Citat fra: Erik Kallmayer Dato 22 Jul 2011 - 13:28
Jeg søger oplysninger om Helene Maria Hagstrøm Født i Bergen omkring 1782-87 .
Håber du kan finde noglet om hende

Hej Erik.

Hvad hed hendes far ?  Jeg finder ingen Hagstrøm eller lignende i det tidsrum.

Hej Litta

Jeg ved desværre ikke hvad hendes far hedder.
Det eneste jeg ved om hende er at hun bliver gift i Holmens Kirke d. 10 juli 1812 med Hans Jensen Calmeier, og at hun ved hendes død  4 nov. 1836 i København  er 54 år og at hun er født i Bergen og at hun har boet i KBH i 22 år, men det er nok ikke til ret meget hjælp i Norge ?

Mvh
Erik

Elsebeth Vienberg

Citat fra: Litta Olsen Dato 11 Aug 2011 - 14:33
Elsebeth

Nu er der gode nyheder  ;D

Jeg spurgte mine venner i Digitalarkivet om hjælp og Ann-Mary Engum sendte svar på under 1 time !

Her har du ham:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Fødte og døpte 1814, side 86-87.
Permanent sidelenke:  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7538&idx_id=7538&uid=ny&idx_side=-47

-og en søster Caroline:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestby, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1827), Fødte og døpte 1816, side 100-101.
Permanent sidelenke:  
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7538&idx_id=7538&uid=ny&idx_side=-54

Begge var uægte børn af Just Castrup og Maren Sophie Gullichsdatter.

Hun fandt ham for øvrigt først på FS:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29545767&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

Her er Maren Sophie i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=5846&personpostnr=70577&merk=70577#ovre

Hej Litta
Det var da helt utroligt, tusinde tak skal du have. Så vidt jeg kan tyde dokumenterne, var Just Castrup
Fuldmægtig for (firma) Thomsen & Lars i Mora i Frederichstad i 1814, og Fuldmægtig hos et andet firma i 1816. Det er lidt vanskeligt for mig at tyde det hele.

Carl Ferdinant Justsen (Castrup) født 8. maj 1814 døbt hjemme den 12. maj 1814 fremstillet i kirken
den 12. juni 1814. Forældre fuldmægtig Just Castrup og pigen Maren Sophie Gullichsdatter af Son (ved Oslofjord stednavn, ca. 50 km fra Oslo). (uægte barn) født udenfor ægteskab.
Har du mulighed for at tyde dåbsvidner for mig ? Det jeg kan tyde er:
Frederik Claisen af Son, Sven Bosta fra ? Kristina Maria Nielsdatter af Klostergaard, Johanne Gulichsdatter
(en søster til Maren) og Mette Maria Nielsdatter af Son.

Caroline Justdatter (Castrup) født den 27. maj 1816 døbt fremstillet i kirken 3. juni 1816
Samme forældre som Carl Ferdinant. Her kan jeg ikke tyde ret meget, af hvem der var dåbsvidner.

FT 1801 Maren Sophie Gullichsdatter og hendes familie. Tolkning, fader Gullich er første ægteskab og
hans hustru Berthe Pedersdatter er gift anden gang. Af børnene er Elisabeth Nielsdatter Berthes af første ægteskab.

Er der mulighed for, at finde ud af om Just Castrup er født i Norge ? eller et andet sted og er indvandret til Norge i forbindelse med hans erhverv, måske som statsansat udstationeret da han er fuldmægtig.

Hilsen Elsebeth
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Litta Olsen

Citat fra: Elsebeth Vienberg Dato 11 Aug 2011 - 16:59

Fuldmægtig for (firma) Thomsen & Lars i Mora i Frederichstad i 1814, og Fuldmægtig hos et andet firma i 1816. Det er lidt vanskeligt for mig at tyde det hele.

Carl Ferdinant Justsen (Castrup) født 8. maj 1814 døbt hjemme den 12. maj 1814 fremstillet i kirken
den 12. juni 1814. Forældre fuldmægtig Just Castrup og pigen Maren Sophie Gullichsdatter af Son (ved Oslofjord stednavn, ca. 50 km fra Oslo). (uægte barn) født udenfor ægteskab.
Har du mulighed for at tyde dåbsvidner for mig ? Det jeg kan tyde er:
Frederik Claisen Clausen af Son, Sven Bosta fra ? Kristina Maria Nielsdatter af Klostergaard, Johanne Gulichsdatter  (Gulbrandsdatter)  og Mette Maria Nielsdatter af Son.

Caroline Justdatter (Castrup) født den 27. maj 1816 døbt fremstillet i kirken 3. juni 1816
Samme forældre som Carl Ferdinant. Her kan jeg ikke tyde ret meget, af hvem der var dåbsvidner.

Torger Anderss., Frederik Clauss., Peter Gullikss., Cathrine Fransdt (?), Marthe Knudsd, alle af Soon.

Er der mulighed for, at finde ud af om Just Castrup er født i Norge ? eller et andet sted og er indvandret til Norge i forbindelse med hans erhverv, måske som statsansat udstationeret da han er fuldmægtig.

Hilsen Elsebeth

Jeg skal se om jeg kan finde ud af mere.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Litta Olsen Dato 11 Aug 2011 - 09:12
Mette:

Her er deres trolovelse, venstre side, næstnederst:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Trolovede 1784, side 323.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-56

Tydning:
Tiirsdag d. 31te Aug. forlanger Ungkarl Knud Pedersøn Høyum(eie?) at Troeloves med Pigen Giertrud Olsdatter Braae -  for ægteskabets lovlighed Caverer
Jon Erichssøn Hagan   Erich Arentssøn.

Hej Litta!

Sejt det du har fundet! Tusind tak for det!! Men du mener måske ikke at det rigtige efternavn er Høyum?
Lyder voldsomt - forlanger! På dansk ville det jo lyde som et tvangsægteskab:-)
Kunne da være fint hvis jeg fandt ud af om han er fra Høyum gården du nævner.

Mvh
mette

Litta Olsen

Citat fra: Mette Egelund Rasmussen Dato 11 Aug 2011 - 20:39
Men du mener måske ikke at det rigtige efternavn er Høyum?
Kunne da være fint hvis jeg fandt ud af om han er fra Høyum gården du nævner.

Jeg tror at han er fra Høyem, Byneset i Trondhjem. Og hans kone fra Braae som også er i Byneset, Trondhjem.

Så er det vel blevet til Høyum en eller anden gang i tidens løb  ;)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Erik Kallmayer Dato 11 Aug 2011 - 15:00
Det eneste jeg ved om hende er at hun bliver gift i Holmens Kirke d. 10 juli 1812 med Hans Jensen Calmeier

Har du kirkebog og opslag på vielsen ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Litta Olsen Dato 11 Aug 2011 - 21:57
Citat fra: Erik Kallmayer Dato 11 Aug 2011 - 15:00
Det eneste jeg ved om hende er at hun bliver gift i Holmens Kirke d. 10 juli 1812 med Hans Jensen Calmeier

Har du kirkebog og opslag på vielsen ?

- og hvor hendes død er nedtegnet ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erik Kallmayer

#176
Citat fra: Litta Olsen Dato 11 Aug 2011 - 21:57
Citat fra: Erik Kallmayer Dato 11 Aug 2011 - 15:00
Det eneste jeg ved om hende er at hun bliver gift i Holmens Kirke d. 10 juli 1812 med Hans Jensen Calmeier

Har du kirkebog og opslag på vielsen ?

Ja jeg har opslaget det er :
1811 - 1813, Holmen, Sokkelund, København/data/kirkeboeger/021/1/033/K02-22-A.Tif    Opslag 51  side 101 nederst.

10 juli 1812, brudevielse i huset ifølge kongelig tilladelse
Hans Jensen Calmeier, styrmand  U.K.
Helene Marie Hackstrøm
Forevist koppeattest.
Brudgommens forlover: H. Philipsen, katuntrykker bor i Kongegaden no 453 ved Guldhuset.
Brudens forlover: J. Poulsen, formand bor i St. Kongensgade no 253.
Vielsen af hr præst og ........ Guldfeld.

NB.  Hans Jensen Calmeier skal være født 23 nov. 1787 i Kristiania i Norge.

Håber det hjælper.

Mvh
Erik

Erik Kallmayer

Citat fra: Erik Kallmayer Dato 11 Aug 2011 - 23:39
Citat fra: Litta Olsen Dato 11 Aug 2011 - 21:57
Citat fra: Erik Kallmayer Dato 11 Aug 2011 - 15:00
Det eneste jeg ved om hende er at hun bliver gift i Holmens Kirke d. 10 juli 1812 med Hans Jensen Calmeier

Har du kirkebog og opslag på vielsen ?

Ja jeg har opslaget det er :
1811 - 1813, Holmen, Sokkelund, København/data/kirkeboeger/021/1/033/K02-22-A.Tif    Opslag 51  side 101 nederst.

10 juli 1812, brudevielse i huset ifølge kongelig tilladelse
Hans Jensen Calmeier, styrmand  U.K.
Helene Marie Hackstrøm
Forevist koppeattest.
Brudgommens forlover: H. Philipsen, katuntrykker bor i Kongegaden no 453 ved Guldhuset.
Brudens forlover: J. Poulsen, formand bor i St. Kongensgade no 253.
Vielsen af hr præst og ........ Guldfeld.

NB.  Hans Jensen Calmeier skal være født 23 nov. 1787 i Kristiania i Norge.

Håber det hjælper.

Mvh
Erik


Hej Litta

Her er hvad jeg har on hendes død:
No 895

Helene Marie Calmeier, 54 aar /183,6 fød i Bergen, men været 22 Aar i Kbhavn. Hun indkom til Lem i hospital 23 August 1836 fra 10 Distrikt hvor hun var Almisselem nr. 2154, da hun lider af betydelig og ulægelig Moder Kræft.
Død 4. nov 1836.
Dette er en afskrift fra Stadsarkivet København Kilde: Alm. Hospital Mandtalsbog over lemmer nr 863 - 1066
Mvh
Erik

Litta Olsen

Erik

Jeg har ikke fundet ud af noget om Helene Marie. Heller ikke i Sverige, som jeg tænkte kunne være et alternativ. Hagstrøm/Hackstrøm er jo et svensk navn. Hvis hun har brugt patronymikon i 1801 i stedet for Hagstrøm, så er det umulig at finde hende uden at vide hvad faderen hed.

Dukker der noget op, så skal jeg give besked til dig  :)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

#179
Citat fra: Helle Rossini Hansen Dato 06 Jun 2011 - 18:31

Hei Helle

Beklager at det tog så lang tid at svare på din forespørgsel  :(

I manntallet omkring 1720 finder jeg en Jacob Jens. Holm i Fredrikstad: http://www.vigerust.net/by/fredrikstadslekt.html

Her er en anden liste og der står der kun Jacob Holm: http://www.vigerust.net/by/fredrikstadfornavn.html

Ida Sophie døde jo i 1716 (hvor har du årstallet fra ?)

I 1718 vies Jacob Jensen Holm til Maren Nielsdatter (øverst i midten):
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1717-1731), Kronologisk liste 1718, side 13.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7447&idx_id=7447&uid=ny&idx_side=-18

På FS fandt jeg to børn:
Rachel:
https://www.familysearch.org/search/recordDetails/show?uri=https://api.familysearch.org/records/pal:/MM9.1.r/MJ47-4T9/p2
Anne:
https://www.familysearch.org/search/recordDetails/show?uri=https://api.familysearch.org/records/pal:/MM9.1.r/MJ47-Z4Y/p2

Jeg forudsætter altså at denne Jacob Jensen Holm er den rette og sandsynligheden er nok stor. Det at han gifter sig på det tidspunkt han gør, er også et argument for dette.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge