Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

svenn chr. trønning

Til Litta Olsen

Jeg vil gerne sige dig mange tak for dit forsøg.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Bjarne Møller

Hej Litta

Du får lige navnene på hendes forældre. De er danske og ingrids 3 søskende er også født i Danmark, Men hvorfor Ingrid er født i Norge ved jeg ikke de kunne selvfølgelig have været på besøg.
Forældrene: Thestrup August Woydemann Claussen og Hilma Ingrid Bodil Munk
Hendes 3 søskende
Helge født 7 8  1902 Skanderborg Danmark
Ella Erna født 15 7 1908 Skanderborg Danmark
Ella Margit født 28 8 1909 Århus Danmark

Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Litta Olsen

#1592
Hej igen

Jeg fandt hende omsider ! Der er mange sogne i Christiania ;-)

https://www.digitalarkivet.no/kb20060717030459

De bor i Hansteensgate 9.
Her et gammel foto fra gaden: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digifoto_20151009_00104_bldsa_PK00499
(Det er fra Nasjonalbiblioteket og måske kan du ikke åbne det. I så fald giver du besked. Så skal jeg ordne det på anden måde)

Citat fra: Bjarne Møller Dato 11 Nov 2019 - 18:29
Forældrene: Thestrup August Woydemann Claussen og Hilma Ingrid Bodil Munk
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

svenn chr. trønning

Hej Litta Olsen.

Jeg har en person som bliver gift med en af mine som er født 17 februar 1874 i Flækkefjord i Norge.

Kan du sige mig hvad sogn er det så jeg kan se noget om hende.

Hun skulle være udrejst til amerika 1904.

Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning

Litta Olsen

Hej Svenn

Her har du Flekkefjord: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes%5B%5D=1004B&list_types%5B%5D=dp&start_year=1873&end_year=1875&text=

Citat fra: svenn chr. trønning Dato 12 Nov 2019 - 11:18
Hej Litta Olsen.

Jeg har en person som bliver gift med en af mine som er født 17 februar 1874 i Flækkefjord i Norge.

Kan du sige mig hvad sogn er det så jeg kan se noget om hende.

Hun skulle være udrejst til amerika 1904.

Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bjarne Møller

Hej Litta

Jeg takker mange gange for din indsats og jeg kunne godt se billedet et rigtigt flot billede.

Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

svenn chr. trønning

Hej Litta Olsen.

Må jeg sige dig mange tak for din hjælp til mig.

Jeg har nu se de 3 kirkebøger igennem år 1874 uden at finde hende.

Jeg vil prøve at finde hende i USA folketælling.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Litta Olsen

Hej igen

Du kan da sende mig navnet og hvad du ellers ved om hende. Der er måske sogne i området som kan være aktuelle.

Citat fra: svenn chr. trønning Dato 12 Nov 2019 - 18:04
Jeg har nu se de 3 kirkebøger igennem år 1874 uden at finde hende.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

svenn chr. trønning

Hej Litta Olsen.

Det siger jeg mange tak for.

Hun hedder Christine Olsen og skulle være født 7 eller 17 februar 1878 i Flekkefjord, Vest-Agder,
Norge.

I folketælling fra USA står der henholdsvis 7 februar og 17 februar men i begge er året 1878 og i der ene tilfælde står der Norge og i det andet Flækkefjord.

Hun bliver gift med Ernst Konrad Anton Wittrock nok i USA han kommer fra Danmark.

Hun skulle være udvandret til USA 1892.

Litta Olsen

Hej igen

Jeg kan heller ikke finde hende andre steder. Lidt mærkeligt.
Men hun kan være ført op med et andet efternavn. Det var nemlig omtrent på den tid man begyndte at gå væk fra at bruge patronymikon (fars fornavn som efternavn). Så i teorien kan hendes far have Olsen til efternavn, mens hun kan have hans fornavn. 
Ved du om hun var evangelist eller tilhørte et andet trossamfund ?

Citat fra: svenn chr. trønning Dato 13 Nov 2019 - 12:04
Hun hedder Christine Olsen og skulle være født 7 eller 17 februar 1878 i Flekkefjord, Vest-Agder,
Norge.
I folketælling fra USA står der henholdsvis 7 februar og 17 februar men i begge er året 1878 og i der ene tilfælde står der Norge og i det andet Flækkefjord.
Hun bliver gift med Ernst Konrad Anton Wittrock nok i USA han kommer fra Danmark.
Hun skulle være udvandret til USA 1892.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

svenn chr. trønning

Hej Litta Olsen.

Ifølge Folketælling fra USA står der at hun er evangelist.
Jeg har prøvet at finde hende efter Folketælling 1900 men da hendes mand dør 1902 forsvinder hun.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Britta Hansen

Citat fra: svenn chr. trønning Dato 15 Nov 2019 - 10:58
Jeg har prøvet at finde hende efter Folketælling 1900 men da hendes mand dør 1902 forsvinder hun.

Christina bliver gift igen med Thomas Johnsen
Census 1910 Chicago Ward 15, Cook, Illinois, United States
Household              Role   Sex   Age   Birthplace
Thomas Johnsen         Head   M   40   Norway
Christine Johnsen        Wife   F   36   Norway
Carl H Wittrock           Stepson   M   14   Illinois
Olga Wittrock             Stepdaughter   F   13   Illinois
Edwin C Wittrock         Stepson   M   10   Illinois
Lena Herheim              Lodger   F   22   Norway
Hannah Hansen           Lodger   F   21   Norway
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

svenn chr. trønning

Til Britta Hansen.


Må jeg sige dig mange tak for din hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Jørgen Bue Lond

Hej Litta,

Præsten Christen Styhr Essendrop i Modum, Buskerud blev i 1815 gift i København med Abelone(Lone) Kilde. Hun døde 1821 og efterlod sig 4 døtre. De to af døtrene kom derefter til at bo hos deres bedsteforældre i København. Findes der en folketælling fra 1825, hvor man kan se, om to af børnene bor hos faderen i Modum? (Han blev muligvis gift igen med en dansker.)

Jeg har fundet Lones begravelse og børnenes dåb i Modums kirkebøger.

MVH Jørgen

Pernille Amanda Kanto


Litta Olsen

Hej Jørgen

Jeg beklager at jeg har været fraværende, men jeg har være syg og i jule og nytårs-stresset har jeg ikke fulgt med. I tillæg har jeg ikke fået mail om at der var nyt herfra.

Men jeg kigger på det snarest :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jørgen Bue Lond

Hej Lita,
Faktisk har jeg i mellemtiden fundet ud af, hvilke døtre der kom til Danmark, og meget mere.
Så jeg tror, jeg har det, jeg skal bruge.
Ellers skriver jeg igen.
Jeg håber, at det går bedre med helbredet.

Mange hilsner Jørgen

Litta Olsen

Citat fra: Jørgen Bue Lond Dato 06 Feb 2020 - 15:48
Jeg håber, at det går bedre med helbredet.

Hej Jørgen
Jeg er glad for at du har fundet det, du søgte. Helbredet er OK nu, men det er kedeligt at jeg ikke får mail om disse indlæg.
Måske skal jeg lige tjekke mit spam filter ;-)
Mvh Litta
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Shari Jensen

Hej Litta,

Måske kan du hjælpe med dette spørgsmål som jeg postede onsdag:

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,157726.0.html

Shari  :)

Keld Sørensen

Hej Litta !

En rigtig svær sag, som jeg meget gerne vil have hjælp til.

Min kones bedstemor, Emilie Langvig f. 05-06-1891 i Eidsberg, bliver gift 17-06-1916 I Ringebu med en dansk mand (bedstefaderen = Hans Peter Hansen) under hans ophold og arbejde i Norge.

Emilie var ivrig jæger og skiløber, og deler interessen for jagt med manden.

De får et barn, Aase f. 27-02-1918 på Rikshospitalet i Oslo.

De flytter nogen tid efter fødslen (ca. 1 år) til Danmark, hvor Emilie dør den 30-03-1927 af ukendte årsager, og der bliver derfor foretage en obduktion.

Af denne fremgår, at Emilie havde et ca 16cm langt operationsar på sit højre lår.

Jeg har ikke fundet noget, som tyder på, at hun har været indlagt på noget hospital i Danmark.

Tror du det vil være muligt at finde ud af, hvilke hospitaler og for hvad Emilie har været indlangt i Norge ?

Mvh
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Litta Olsen

Hej Keld

Der findes ikke offentlige journaler fra sygehuse i Oslo på den tid, så det bliver for svært at finde ud af.

Mvh Litta

Citat fra: Keld Sørensen Dato 06 Maj 2020 - 09:17
De flytter nogen tid efter fødslen (ca. 1 år) til Danmark, hvor Emilie dør den 30-03-1927 af ukendte årsager, og der bliver derfor foretage en obduktion.
Af denne fremgår, at Emilie havde et ca 16cm langt operationsar på sit højre lår.
Jeg har ikke fundet noget, som tyder på, at hun har været indlagt på noget hospital i Danmark.
Tror du det vil være muligt at finde ud af, hvilke hospitaler og for hvad Emilie har været indlangt i Norge ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Keld Sørensen

Citat fra: Litta Olsen Dato 06 Maj 2020 - 15:34
Hej Keld

Der findes ikke offentlige journaler fra sygehuse i Oslo på den tid, så det bliver for svært at finde ud af.

Mvh Litta

Citat fra: Keld Sørensen Dato 06 Maj 2020 - 09:17
De flytter nogen tid efter fødslen (ca. 1 år) til Danmark, hvor Emilie dør den 30-03-1927 af ukendte årsager, og der bliver derfor foretage en obduktion.
Af denne fremgår, at Emilie havde et ca 16cm langt operationsar på sit højre lår.
Jeg har ikke fundet noget, som tyder på, at hun har været indlagt på noget hospital i Danmark.
Tror du det vil være muligt at finde ud af, hvilke hospitaler og for hvad Emilie har været indlangt i Norge ?
:-(( men tak alligevel !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Winn Nielsen

#1612
Hej Litta
Kan du måske hjælpe mig med en slægtnings forældre?
Hun  hedder Johanna Jonsdatter og er sådan set nogenlunde velbeskrevet her: https://www.familysearch.org/tree/person/sources/M1ZR-D6H
Johanna og ægtefællen kommer fra Kaalstad (som vist er på Vega, ved Brønnøysund, men jeg kan ikke finde det nogen steder).
Jeg kan se i folketællingen fra 1801 at hun er på de samme kanter, men derfra bliver sporet koldt

Jeg kan kun finde een johanna jonsdatter i hele Norge omkring konfirmeringstidspunktet, det er så i Eklie, som måske er for langt væk
https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000291825

I folketællingen i 1801 er hun sammen med en Ane Jonsdatter på adressen, som er et par år ældre og man kunne måske gætte på at de var i familie, men det kan også være at det er for meget at håbe på.

Og til slut, på nogle træer i myheritage er der flere som er helt stensikre på at hun er født på vega i 1780, men der mangler desværre kilder ..
   
Jeg håber du måske har et fif til at komme videre  :)
på forhånd tak

mvh
Winn Nielsen


Litta Olsen

Hej Winn

Jeg har kigget lidt på det, men ikke funnet hendes forældre - endnu :-)

Men jeg har et spor. Lysningen i 1801: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004610400
Her står hun som Johane Jonsdatter Warnæsset. Jeg har fundet en gård som hedder Warnes i Øksnes sogn.
Har spurgt i et forum og håber at lokalkendte kan være til hjælp.

Du hører fra mig.

Citat fra: Winn Dato 08 Jun 2020 - 21:58
Hej Litta
Kan du måske hjælpe mig med en slægtnings forældre?
Hun  hedder Johanna Jonsdatter og er sådan set nogenlunde velbeskrevet her: https://www.familysearch.org/tree/person/sources/M1ZR-D6H
Johanna og ægtefællen kommer fra Kaalstad (som vist er på Vega, ved Brønnøysund, men jeg kan ikke finde det nogen steder).
Jeg kan se i folketællingen fra 1801 at hun er på de samme kanter, men derfra bliver sporet koldt

Jeg kan kun finde een johanna jonsdatter i hele Norge omkring konfirmeringstidspunktet, det er så i Eklie, som måske er for langt væk
https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000291825

I folketællingen i 1801 er hun sammen med en Ane Jonsdatter på adressen, som er et par år ældre og man kunne måske gætte på at de var i familie, men det kan også være at det er for meget at håbe på.

Og til slut, på nogle træer i myheritage er der flere som er helt stensikre på at hun er født på vega i 1780, men der mangler desværre kilder ..
   
Jeg håber du måske har et fif til at komme videre  :)
på forhånd tak

mvh
Winn Nielsen
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Winn Dato 08 Jun 2020 - 21:58
Kan du måske hjælpe mig med en slægtnings forældre?
Hun  hedder Johanna Jonsdatter og er sådan set nogenlunde velbeskrevet her: https://www.familysearch.org/tree/person/sources/M1ZR-D6H
Johanna og ægtefællen kommer fra Kaalstad (som vist er på Vega, ved Brønnøysund, men jeg kan ikke finde det nogen steder).
Jeg kan se i folketællingen fra 1801 at hun er på de samme kanter, men derfra bliver sporet koldt

Nu har jeg fået svar fra meget kompetente slægtsgranskere :-) Fint at have dem i baghånden, hvis jeg står fast !

Les denne tråd: https://forum.arkivverket.no/topic/249177-fødested-johana-jonsdtr-lysning-1801-brønnøy-nordland/

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Winn Nielsen

Hej Litta
Det er virkelig fint og sikke de kan i Norge!!
Mange tak for hjælpen.  :)
vh
Winn

Helle Rossini Hansen

Hej Litta,
Jeg vil høre om du kan hjælpe mig med at finde mere om denne familie, dette er hvad jeg ved om familien.

Jacob Holm f. 11. februar 1669 i Hemet – død marts 1738 i Fredrikstad, Ostfold Norge – Skiftet sluttet 26. oktober 1762 (ikke en skrivefejl)
gift med Ide Sophie Petersdatter f. 1664 i Ølgod, deres er vielse ukendt – død ukendt
gift igen med Ingeborg Jørgensdatter eller Ingeborg Bottness hun skulle være død efter 1738

Ober-Formynder Jacob Holm skulle have været boende på Gården Søndre Moum

Han fik 4 børn med Ide Sophie Pedersdatter, jeg ved ikke om han fik børn med sin anden kone.

Peder Holm f. 1706 i Fredrikstad, Ostfold Norge – død 4. juni 1777 i København (ugift)
Giertrud (Maria) Johannes Holm f. ukendt i Fredrikstad, Ostfold Norge – død mellem 1762-1777 ugift i 1762
Jacob Holm f. ukendt i Fredikstad, Ostfold Norge – død mellem 1762-1777 (ugift)
Anna Chirstine Holm f. 1695 i Fredrikstad, Ostfold, Norge – død januar 1764 i Fredrikstad
gift den 9. november 1728 i Fredrikstad med Hendrich Wilhelm Knust f. 1695 ukendt – død juni 1765 i København
   Børn:    Wilhelm Knust f. august 1729 i Fredrikstad, Ostfold Norge – død 28. marts 1795 i København
              Ide Sophie Knust f. Jan 1731 i Fredrikstad, Ostfold Norge – død før 1777 i Christiania (ugift)
              Ingeborg Knust f. juni 1734 i Fredrikstad, Ostfold Norge – død efter 1777 i Bergen (ugift i 1777) Værge Digter og Sognepræst ved korskirken i Bergen Johan Nordahl Bruun

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rossini Hansen Dato 10 Aug 2020 - 05:35
Jeg vil høre om du kan hjælpe mig med at finde mere om denne familie, dette er hvad jeg ved om familien.

Hej Helle

Jeg må nok melde at det bliver en for stor opgave for mig at se på hele familien. Kilderne så langt tilbage kræver tid !

Hvis du kunne være lidt mere specifik mht. hvad du er ude efter, så kan jeg forsøge. Men jeg går ud fra at du har været inde på Digitalarkivet og fundet det, som er at finde der. Har du set på gårdshistorier/bygdebøger ?

Mvh Litta

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rossini Hansen

Hej Litta

Tak for svaret, jeg var ikke rigtig klar over hvor mange informationer du behøvede, så jeg ville hellere give dig for mange end for lidt. Men jeg kan da godt se nu, at jeg slet ikke uddybbede hvad jeg ledte efter.

Auktionsdirektøren Jacob (Jacobsen) Holm er den person der har interresse. Jeg kender slet ikke til andre ting end kirkbøgerne, og så skifteprotokollen, som jeg blev henvist til for nogle dage siden. Jeg har noget svært ved at finde rundt på Digitalarkivet. Jeg kender ikke noget til gårdhistorier/bygdebøger du snakker om. Jeg har gårdens navn efter et tidsskrift skrevet om sønnen Peder Holm, som fortalte han skulle være født på gården Moum. Auktionsdirektør kommer også fra tidsskriftet.

Skrædder Hendrich Wilhelm Knust er den anden person, men ham ved jeg ikke meget om, andet end han var meget fattig. Navnet lyder tysk.

Selve børnene, leder jeg stadig efter, dem behøver du ikke at kigge på. Jeg har nu fundet ud af, at Jacob Holms første kone døde i 1717 og han giftede sig igen i 1724 med Ingeborg Jørgensdatter, som døde i marts 1738.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Helle


Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rossini Hansen Dato 11 Aug 2020 - 14:01

Auktionsdirektøren Jacob (Jacobsen) Holm er den person der har interresse. Jeg kender slet ikke til andre ting end kirkbøgerne, og så skifteprotokollen, som jeg blev henvist til for nogle dage siden. Jeg har noget svært ved at finde rundt på Digitalarkivet. Jeg kender ikke noget til gårdhistorier/bygdebøger du snakker om. Jeg har gårdens navn efter et tidsskrift skrevet om sønnen Peder Holm, som fortalte han skulle være født på gården Moum. Auktionsdirektør kommer også fra tidsskriftet.

Skrædder Hendrich Wilhelm Knust er den anden person, men ham ved jeg ikke meget om, andet end han var meget fattig. Navnet lyder tysk.


Mht. Knust, ved at søge i Digitalarkivet, så finder jeg at han var fadder i Fredrikstad: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013988459 og så Ide Sophies dåp: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013988228.

Men jeg har fundet en dreng indflyttet til Bergen i 1689, Casper Knust 18 år gammel: https://www.digitalarkivet.no/view/6/pc00000000419461

Desværre er der heller ikke mere om ham !

Er lidt usikker på Knust-navnet. Kan det være blevet forandret fra en tysk stavemåde ?
Jeg har lagt et spørgsmål ind i et tysk forum. Måske kan det give noget.

Jacob Holm er der ikke noget nyt om. Jeg finder flere gårde som hedder Moum og en Søndre Moum findes i Borge, Østfold. Men i bøgerne fra Borge er der ikke noget at hente.

Mvh Litta
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge