Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Evan Bach Agerbo

Citat fra: Litta Olsen Dato 05 Apr 2011 - 21:57
Citat fra: Evan Bach Agerbo Dato 30 Mar 2011 - 23:02
Hej Litta.

Jeg har et problem med en slægt:

Hun hedder Voldborg Kristine Johannesdatter og fra Flodstad Christiansand, født ca 1814.
Ved du om Flodstad er i Christiansand i Norge, og hvor jeg evt kan finde hendes fødsel?

VH Evan Agerbo

Hej Litta, og tak for din respons.
Jeg har fundet en ved navn Walborg født 24 juli 1814, i Vest-Agder, Kristiansand.
Der står dog ikke noget om Flodstad eller Flostad.
Vil forsøge at finde Nissedal kommune.
VH Evan Agerbo
Hej Evan
Navnet Flostad er knyttet til Nissedal kommune og er det nærmeste sted hvor navnet er i brug.
Tror du ikke at hun hedder Valborg ?

Litta Olsen

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Birthe Mylius Grønvold Kroman

.....
[/quote]

Hej Peter
Det er godt at du ikke er alt for optimistisk, for her var der ikke meget at hente! Jeg har gjort et universelt søg uden at få noget ud af det, hverken på Zachariassen eller de to former af Grønvold. Det er længe siden og der er ikke så mange kilder at søge i, specielt når man ikke ved noget om hvor man skal søge  :-\
[/quote]

Hej Litta

På vegne af Peter, vil jeg gerne sige mange tak for din tilbagemelding. Vi dykker videre ad andre kanaler. God week-end.
Mange gode hilsener :-)
Birthe Mylius Grønvold Kroman

http://www.facebook.com/groups/genealogiskforum/

Jørgen Chr.

Kære Litta Olsen.

Mit navn er Jørgen Christiansen, 78 år ung/gammel, bor i Roskilde, telefon nummer 44988412, e-mail adresse  joec@get2net.dk  Det er første gang, jeg prøver at kontakte på denne måde, i dette tildælde dig.

Jeg beder venligst om din hjælp til at finde Svend Madsen Steenberg Reiersen, idet jeg ikke kan finde oplysninger om ham efter hans konfirmation.  Det, jeg ved, er følgende:

En Reier Petersen skulle, såvidt jeg ved, være født i Norge omkring 1765 og gift med Mariane Nielsdatter (mere ved jeg ikke om dem).  De fik bl.a. en søn Peder Reiersen (tvilling), født 13.01.1799 i Randers, Sct. Morten, og død 09.04.1856 i Aalborg, Løgstør. Han blev den 19.01.1827 gift i Thisted, Nykøbing Mors, til Mariane Steenberg, født 02.05.1806 i Thisted, Nykøbing Mors, og død 20.10.1864 i Aalborg, Løgstør.  Peder og Mariane fik syv børn, den yngste ovennævnte Svend, født 20.05.1842 i Aalborg, Løgsted, og konfirmeret 05.10.1856 Aalborg, Løgstør.  Derefter kan jeg ikke finde, hvad der er sket med Svend.

Grunden, til at jeg henvender mig til dig, er, at han MÅSKE er taget til Norge, som een af hans brødre, Reiner Peter Reiersen, havde gjort ifølge en FT-1860 for Aalborg, Løgsted, Løgstør by, hvor der står, at Reiner er "Moderens søn, Sømand fraværende i Koffedifart i Norge".

Tror du, du kan hjælpe mig?  Under alle omstændigheder er jeg dig taknemmelig for, hvis du vil prøve ad.

De venligste hilsener.

Jørgen












Litta Olsen

Hej Jørgen
Nu har jeg set efter ham i flere folketællinger, men ikke fundet noget. Jeg har prøvet at bruge Sven/Svend og både Pedersen og Reiersen, men ikke fundet nogen. Desværre!
Jeg håber at du finder ud af det på en eller anden måde.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jørgen Chr.

Kære Litta.

Tusind tak fordi du har været så venlig at prøve at hjælpe mig, selvom det desværre gav et negativt resultat.  Øv, hvor ærgerligt men så må jeg jo fortsætte min søgning på anden vis.

Jeg er imidlertid meget glad for, at du har brugt tid på mig.

De bedste hilsener og rigtig god Påske til dig samt et stort knus.

Jørgen

Richard Krook

Har Du möjlighet att hjälpa mig med att hitta var i Norge  min ana Hilda Hagen, född den 15 december 1883, kommer ifrån?
Hon emigrerade till Canada 1904 enligt Canadian Census 1916 for Alberta.
Hon gifte sig med svensken Sten Albert Anderson Sr 1907 i Nelson, British Columbia, Canada.

Antagligen söker jag på fel sätt/plats i Norge...

Hälsningar

Richard K

Bente Lorentzen

Hej Litta.
Tak fordi at du har ville hjælpe mig.
Kan fortælle dig at Martin Henry(Henrik) Falck´s konfirmation blev fundet i Bergen
Kildeinformasjon
Fylke:
Bergen
Prestegjeld/sokn eller embete:
St. Jørgens hospital
Kirkeboktype:
Klokkerbok
Nummer (arkivreferanse):
A 6
Periode:
1864 - 1886
Oppbevaringssted:
Statsarkivet i Bergen

Og søsteren hed ikke Florentina (født i Bergen)som jeg ellers havde fået oplyst men: Laurentine
I Bergen findes hendes konfirmation:
8/4-1877 bliver Laurentine Christiane Falch konfirmeret i St. Jørgens hospital i Bergen (side 86).
Hun er født den 13/6-1861 i Kolding i Danmark.
Hendes forældre er: Garvermester Laurits Johannes Falch og Hustru Dorothea Larsen.
Her bliver hun pludselig til Laura.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F81201&personpostnr=14294&merk=14294

Nu har jeg endelig fået samlet alle trådene i denne familie og deres ændring af navne, måske derfor det har været så svært.

Tak til alle der har ville hjælpe  :D
Med venlig hilsen
Bente Lorentzen

Litta Olsen

Citat fra: Bente Lorentzen Dato 22 Apr 2011 - 17:26

Kan fortælle dig at Martin Henry(Henrik) Falck´s konfirmation blev fundet i Bergen
Og søsteren hed ikke Florentina (født i Bergen)som jeg ellers havde fået oplyst men: Laurentine
I Bergen findes hendes konfirmation:
8/4-1877 bliver Laurentine Christiane Falch konfirmeret i St. Jørgens hospital i Bergen (side 86).
Hun er født den 13/6-1861 i Kolding i Danmark.

Så flot at du fandt ud af det !

Jeg er for øvrigt også født i Kolding, om end i et andet århundrede  ;D
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Hanne L Hansen

Hej Litta
Jeg søger Jenny Fransine Holm født 12. maj 1918 i Fredrikstad. Jeg ved, at familien kom fra Danmark og returnerede nogle år efter Jennys fødsel.
På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Hanne Hansen

Litta Olsen

Citat fra: Hanne L Hansen Dato 26 Apr 2011 - 22:34
Hej Litta
Jeg søger Jenny Fransine Holm født 12. maj 1918 i Fredrikstad. Jeg ved, at familien kom fra Danmark og returnerede nogle år efter Jennys fødsel.
På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Hanne Hansen

Hva er det du gerne vil vide ?

Her er hendes dåb:
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Fødselsregister nr. 1 (1916-1925), Fødte og døpte 1918, side 60.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=371&idx_id=371&uid=ny&idx_side=-66

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Hanne L Hansen

Hej Litta.
Vi har ikke vidst ret meget om familien. Så dit link har allerede hjulpet meget.
Nu kan jeg komme videre i Danmark.
Er det muligt at se, hvad faderen lavede i Norge?

Hanne

Litta Olsen

Citat fra: Hanne L Hansen Dato 28 Apr 2011 - 00:05
Er det muligt at se, hvad faderen lavede i Norge?

Der står at han var 'Mursvend'
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Hanne L Hansen

Nu fandt jeg ud af at forstørre billedet og kan læse det hele.
Jeg vil søge videre i kirkebogen for at se, om der er født andre børn i Norge.
Tak for din hjælp.

Venlig hilsen
Hanne

Jørgen Chr.

Kære Litta.

Jeg ved ikke om dette når dig, men jeg kan ikke finde anden måde at komme ind på en side, hvor jeg kan skrive til dig.  Jeg håber imidlertid, at det er den rette.

Da jeg ikke har kendskab til Norge's mindre byer etc., så vil jeg bede dig hjælpe mig med dette lille problem.

I AO's kirkebog for København, Holmen, kan jeg ikke læse hvor Ole Reiersen er født.  Han er i vielsen til Bolette Larsen den 20.07.1877, opslag 323 nummer 85, angivet som født i HVAD JEG KAN LÆSE "Boten sogn ved Holmstrand" men, jeg tror, det ikke er rigtigt.  Når jeg går ind på Google Earth, så kommer jeg frem til, at Holmstrand nok skal være Holmestrand men, når jeg skriver Boten sogn, så kommer der ikke noget svar frem, såvidt jeg kan se.

Derfor hjælp mig venligst så jeg kan få angivet de korrekte navne i mine optegnelser.

På forhånd tak og, hvis du får dette, så vil jeg ønske dig en rigtig god weekend trods et eventuelt dårligt vejr.

De venligste hilsener.

Jørgen

Litta Olsen

Citat fra: Jørgen Christiansen Dato 14 Maj 2011 - 11:56
I AO's kirkebog for København, Holmen, kan jeg ikke læse hvor Ole Reiersen er født.  Han er i vielsen til Bolette Larsen den 20.07.1877, opslag 323 nummer 85, angivet som født i HVAD JEG KAN LÆSE "Boten sogn ved Holmstrand" men, jeg tror, det ikke er rigtigt.  Når jeg går ind på Google Earth, så kommer jeg frem til, at Holmstrand nok skal være Holmestrand men, når jeg skriver Boten sogn, så kommer der ikke noget svar frem, såvidt jeg kan se.

Det var da næsten rigtigt, for det skal nok være Botne sogn  ;)

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=101653

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jørgen Chr.

Kære Litta.

Orv, hvor er du altså hurtig.  Tusind tak for hjælpen, den er jeg meget glad for.

Rigtig god weekend og de bedste hilsener til dig.

Jørgen

Niels Korsgaard Nyeboe

Citat fra: Litta Olsen Dato 05 Apr 2011 - 21:52
Citat fra: Niels Korsgaard Nyeboe Dato 17 Mar 2011 - 09:43
Hej Litta
Jeg håber du kan hjælpe mig:
Jens Alexander Mortensen Nyboe, født i Holstebro den 17. maj 1723.
Han opholdt sig i Norge ved faderens død maj 1749
Han blev gift med Ahlet Green
Han fik datteren Dorthe Silene JensdatterNyboe, født den 17. februar 1754,Heddal, Telemark, Norge
og
datteren Amne Malene Jensdatter Nyboe. født 9. marts 1755, samme sted
Det kunne være spændende at høre nyt om denne familie.
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Hei Niels
Jeg har ikke fundet noget om familien, men navnet Ahlet Green virker kendt. Har du søgt efter informationer om hende før ?
Hvis du vil, så kan jeg godt lægge en forespørgsel ind i forumet i Digitalarkivet, hvis du da ikke vil gøre det selv.......

Hej Lita,
tak for dit svar.
Jeg vil gerne benytte mig af dit tilbud om hjælp med søgning i furumet i Digitalarkivet
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Litta Olsen

Citat fra: Niels Korsgaard Nyeboe Dato 16 Maj 2011 - 15:03
Jeg vil gerne benytte mig af dit tilbud om hjælp med søgning i furumet i Digitalarkivet
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Her kan du selv følge med og eventuelt kommentere  :)

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171335-ahlet-green-og-familien-omkring1750-danske-soeker-hjelp/
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Niels Korsgaard Nyeboe

Citat fra: Litta Olsen Dato 17 Maj 2011 - 09:40
Citat fra: Niels Korsgaard Nyeboe Dato 16 Maj 2011 - 15:03
Jeg vil gerne benytte mig af dit tilbud om hjælp med søgning i furumet i Digitalarkivet
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Her kan du selv følge med og eventuelt kommentere  :)

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171335-ahlet-green-og-familien-omkring1750-danske-soeker-hjelp/

Hej Litta
Tusinde tak for hjælpen, der var rigtig mange svar i Forum.
Med venlig hilsen
Niels Nyebos
Med venlig hilsen
Niels K. Nyeboe

Thomas Kahl

Hejsa!

Kunne en venlig sjæl hjælpe mig?

Leder efter oplysninger på en Niels Benkjær samt hans hustru Johanne Benkjær født Teute.

Har to børn på dem;
Aage Christian Benkjær født 17. juli 1922 samt Willy Johannes Benkjær født 11. juli 1925.

Ved at Benkjær samt Teute slægten kommer fra sønderjylland, men disse personer findes ej i landsarkivet i Aabenraa.

Når jeg googler navnet Willy Johannes Benkjær så kommer der skatteoplysninger frem fra Norge.

Se link; http://www.biip.no/default.aspx?section=skatt&page=person&id=308450

Vil derfor tro at oplysningerne på den pågældende familie ligger i Norge.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Thomas Kahl

Litta Olsen

Citat fra: Thomas Kahl Dato 26 Maj 2011 - 16:01
Leder efter oplysninger på en Niels Benkjær samt hans hustru Johanne Benkjær født Teute.

Har to børn på dem;
Aage Christian Benkjær født 17. juli 1922 samt Willy Johannes Benkjær født 11. juli 192
Når jeg googler navnet Willy Johannes Benkjær så kommer der skatteoplysninger frem fra Norge.

Se link; http://www.biip.no/default.aspx?section=skatt&page=person&id=308450


Jeg kan ikke finde noget i arkiverne, men i telefonbogen er der flere, så du kan jo evt. kontakte dem?

http://www.gulesider.no/person/resultat/benkjær

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Olsen

Hej Litta

Jeg leder efter denne person:fødenavn er Anne gudveig olafsen.
fødested Mesna sokn,Fåberg.
født 25/7-1939. Døbt,den 8/10-1939 i Lillehammer kirke.

Når jeg ser i Mesna sogn er der kun indsigt til 1929 skønt siden går frem 1946, har du andre muligheder?

Mvh. Ole Olsen

Thomas Kahl

Hej Litta!

Tusinde tak for forsøget.. Må grave lidt dybere--  ;)

Kh. Thomas

Litta Olsen

Citat fra: Ole Olsen Dato 30 Maj 2011 - 20:36
Når jeg ser i Mesna sogn er der kun indsigt til 1929 skønt siden går frem 1946, har du andre muligheder?

Mvh. Ole Olsen

Der er 80 års spærregrænse for indsyn i kirkebøger om dåb og konfirmation, så det bliver nok svært at finde noget.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Olsen

Hej Litta
Mange tak for din hjælp, det var ærgeligt at det ikke var 50 år. Jeg vil prøve af andre kanaler om jeg kan finde hendes forældre.

Mvh. Ole Olsen

Ole Olsen

Hej Litta

Du skrev dette til mig: Der er 80 års spærregrænse for indsyn i kirkebøger om dåb og konfirmation, så det bliver nok svært at finde noget.
Ved du om de 80 år gælder internettet, eller gælder det også landets arkiver i Norge.

Mvh. Ole Olsen

Litta Olsen

Citat fra: Ole Olsen Dato 01 Jun 2011 - 07:09
Ved du om de 80 år gælder internettet, eller gælder det også landets arkiver i Norge.

Hej Ole

Jeg har set lidt på det og har fundet ud af at udenfor nettet er det 60 år der gælder, så her skulle der ikke være problemer.

Lidt info: http://no.wikipedia.org/wiki/Kirkebok

-og om bøger på nettet: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=om

Du skriver at bogen går frem til 1946. Hvor har du set det ?  Jeg kan nemlig ikke finde en der går så langt.

Jeg tænkte på at du evt. kan henvende dig til Lillehammer kirkekontor og spørge om de kan hjælpe, men det går jo kun, dersom de ikke har leveret bøgerne til statsarkivet i Hamar.

Her er lidt kontaktinfo:
Statsarkivet i Hamar:  sahamar@arkivverket.no
Lillehammer kirkekontor: magnar@kirkekontoret.no

Lykke til !
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Olsen

Hej Litta
Jeg har det fra denne side: Fylke Oppland - Fåberg Mesna - Klokkerbog, periode 1924-1949, men jeg kan kun åbne kirkebøger til 1929, resten er lukket land, men nu vil jeg prøve nogle af de forslag du har sendt.
Mvh. Ole Olsen

Erik Boysen

Hej Litta,
Jeg vil meget gerne om du eventuelt kan hjælpe med en opgave, der skal bruges i forbindelse med et kærstebrev som en pige har sendt til sin udkårne, der sejler som styrmand i 1872.

Pigen er Laurine Johanne Nielsen født Arnesen og født i Risør i 1843...så langt så godt. Hun bliver ifølge kirkebogen i Risør gift med Chresten Christian Nielsen født i Uggerby sogn i Danmark; De bliver gift i 1875 i Risør kirke.
De får to børn sammen....Niels Karl  * 1877 og Ingeborg Arnette *1880 i Risør
Hvad jeg mangler er:
Dødsdagen for Chresten Christian Nielsen ? den må jo nødvendigvis være efter 1880!!!! og hvor han døde???
Dødsdag for Laurine Johanne Nielsen??
Hun er optaget i folketælling for Risør Kjøbstad1910,  hvor hun er angivet som boende hos sønnen Niels Karl.
1910 er hun medlem af Frikirken
For mig ser det ud som de måske er blevet medlem af frikirken, måske engang i 1880´erne  idet datteren Ingeborg Arnette´s konfirmation ikke er anført i kirkebogen ca. 1894/95.

Jeg ville blive meget meget glad hvis du muligt kan hjælpe os, eller finde nogen som kan, idet det er hensigten at udstille "kærestebrevet" i en permanent montre, så derfor vil vi gerne have så mange data som muligt om familien

De venligste hilsner
Erik Boysen

Birkkehaven 18

2730 Herlev
www.skippere.dk




Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE