Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Holck

Hej Litta.

Jeg vil høre om du kan læse hvad Peder Benjamin Pedersen døde af.

Stedet er: Troms, Kvæfjord

Døde og begravede i 1837 side 214  nr 22

Venlig hilsen
Vibeke

Litta Olsen

Hej Vibeke

Der står nok 'forraadnelsesfeber' ;-)

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Tak Litta

Jeg har lige en mere, det drejer sig om Arne Eliasen

Døde og begravede i Finnmark, Loppa 1880, side 162 nr 7.

Hvis der står levringsygdom, ved du så hvad det er, - har søgt, men kan ikke finde noget på det.

Hilsen Vibeke  :) 

Litta Olsen

Jeg tror bare at der står 'leversygdom' ;-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge


Kirsten Lindaa Pedersen

Hej Litta !

Jeg vil gerne gøre brug om dit tilbud om hjælp. Det drejer sig om min tiptipoldefar Jens Aabel Astrup f. 29. nov. 1801 i Kristiansand (1778-1818 opsl. 534-535)
Hans far, Christian Larsen Astrup, døde 28. aug. 1808 (1793-1818 opsl. 38) og hans mor, Trine Jensdatter Aabel, døde 30. nov. 1815 (1793-1818 opsl. 63).

Derefter ved jeg ikke mere om han, før han 2. dec. 1831, som møller på Halseby mølle ved Korsør i Danmark, bliver gift med min tiptipoldemor, Cecillie Johanne Kelsen.

Jeg har leget lidt med skifter og folketællinger på Digitalarkivet, men kan ikke finde noget. Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Kirsten Lindaa Pedersen



Helle Rau Hartmann

Hej,

Jeg ville lige høre om det måske er muligt at få hjælp til at finde en Niels Andersen, som skal være født i Trondheim ca. 1763?

Og måske endda også hans svigerfar, Christian Wentzel, som må være født omkring 1715?
Jeg ved ikke præcis hvor i Norge, men han havde tilknytning til dén Wentzel-slægt, der havde noget at gøre med Hadeland Glasværk, Oppland.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Litta Olsen

Citat fra: Kirsten Lindaa Pedersen [7295] Dato 11 Maj 2014 - 13:05
Jeg vil gerne gøre brug om dit tilbud om hjælp. Det drejer sig om min tiptipoldefar Jens Aabel Astrup f. 29. nov. 1801 i Kristiansand (1778-1818 opsl. 534-535)
Hans far, Christian Larsen Astrup, døde 28. aug. 1808 (1793-1818 opsl. 38) og hans mor, Trine Jensdatter Aabel, døde 30. nov. 1815 (1793-1818 opsl. 63).

Derefter ved jeg ikke mere om han, før han 2. dec. 1831, som møller på Halseby mølle ved Korsør i Danmark, bliver gift med min tiptipoldemor, Cecillie Johanne Kelsen.

Hej Kirsten

Beklager sent svar  ! Hvad er det, du gerne vil vide ? Du har hans dåp og hans vielse og udover hans konfirmation er der nok ikke så meget at finde.

Mvh
Litta
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rau Hartmann [11181] Dato 22 Maj 2014 - 11:33
Hej,

Jeg ville lige høre om det måske er muligt at få hjælp til at finde en Niels Andersen, som skal være født i Trondheim ca. 1763?

Og måske endda også hans svigerfar, Christian Wentzel, som må være født omkring 1715?
Jeg ved ikke præcis hvor i Norge, men han havde tilknytning til dén Wentzel-slægt, der havde noget at gøre med Hadeland Glasværk, Oppland.

Hvad hed Niels Andersens hustru og ved du hvor de blev gift ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rau Hartmann

#969
Hej Litta, ja, Niels Andersen var musketér i Fredericia, og blev gift i Fredericia Michaelis sogn i 1788, med en kvinde som jeg heller ikke kan finde noget på, andet end parrets mange børn, født i både Michaelis og Trinitatis sogn i Fredericia i perioden 1788 til 1800.

Her bliver Niels Andersen gift første gang:

CitatAO Fredericia Michaelis Sogn, 1764-1815, opslag 639:

1788: d. 12te Aug: blev Mousqt: Niels Andersen af det 4de Comp: og Marie Noachsdatter cop. af H. P. Hasse.

Og her anden gang, Fredericia Michaelis 1820 (første hustru, min ane, døde i Fredericia Michaelis 1819):

CitatNiels Andersen afskediget Vaabenmester af Fyenske Inf Reg, 57 Aar, fød i Trondhjem.
Anne Cathrine Wentzel, Datter af Christian Wentzel og Karen Nielsdatter i Weile, 31 1/2 Aar,
Vaccineret d. 18de September 1810.
Forlovere: Thomas Nielsen Bager, Frands Christiansen, Cammuch (?), Avlsmand, begge her i Staden. 5 August 1820. I Kirken.
Anm: Uden Lysantændelse. Lieutenant v. Zippel har i Capitainens Fraværelse fra?  Regimentets Side? givet  Samtykke til denne?? Foreening?? Brudg. aflagt Copulat. Eed s. Dag.
Brudgommen ?? ?? Bruden Skudsmaal foreviist?? af 17 Februar 1820.

Her ses den unge musketér Niels Andersen i folketællingerne i 1787 og 1801, Fredericia:

CitatVejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kirkestræde (297), , FT-1787, C4465

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Andres Pedersen   42   Gift   Huusbonde   Skoemagermester   
Kierstine !!   39   Gift   Hans Koun       
Peder Andersen   8   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Niels Andersen   5   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Maria [ Andersdatter]   2   Ugift   Børn i Mandens 2.det Ægteskab       
Peder Jensen   77   Enkemand   Mandens 1.ste Kones Fader ophold       
Hans Nielsen Bruun   25   Ugift   Skoemager Svend       
Niels Nielsen   22   Ugift   Skoemager Svend       
Frantz Steen   17   Ugift   Lære dreng       
Anna !!   30   Ugift   Tieneste Pige       
Niels Andersen   30    Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Zippel   19   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Christen Hansen   18   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Christian H. Adolf   25   Ugift   Inqvarterede   Musqveter ved Jyske Regiment   
Niels Smith   38   Gift   Mand   Guldsmed   
Jacobi Sophie Graae   40   Gift   !!       
Anna Elisabeth !!   8   Ugift   Deres Børn       
Hans !!   7   Ugift   Deres Børn       
Jacob !!   4   Ugift   Deres Børn       
Maren Elisabeth True   60   Ugift   Logerende       

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 248, 245, FT-1801, C0096

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Andersen   35   Gift   Hosbonde   Musqueteer   
Maria   37   Gift   Hans kone       
Andreas   13   Ugift   Deres søn       
Margaretha   11   Ugift   Deres datter       
Catharina   7   Ugift   Do [deres datter]       
Karn Maria   2   Ugift   Do [datter]       
Adzer   1   Ugift   Deres søn

Hvad angår Niels Andersens svigerfamilie nr. 2 (jeg ved intet om den første), så boede Cristian Wentzel og Karen Nielsdatter i Vejle Købstad, da Anne Cathrine Wentzel blev født i 1789.

Citatd: 8de Febr. blev Christian Wensel og Karen Nielsdatters Datter Anne Cathrine døbt, baaret af Margrethe Sørensdatter. Test: Ingeborg Olesdatter, Niels Sørensen, Peder Ottesen og Hans Daugaard.

Christian Wentzel var også musketér, og blev viet - som enkemand (jeg kender ikke til hans første hustru endnu) - i Ødsted Sogn ved Vejle, i 1780:

Citat1780, Løverdagen d 28de October er Enkemand Musqvetier Christen Wentzel under General Major von Krebers af det Siellandske Infanterie Regiment det 5te Musqvetier Compagnie og Karen Niels Datter som er Søren Olesens Stifdatter, af Ammitzbøll, trolovet og Copuleret, 2den Juledag 26 Decbris.

Christian Wentzel døde i Vejle Købstad 1794, alderen opgives til 79 år.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Litta Olsen

Hej Helle

Jeg kan ikke finde nogen god kandidat i Trondheim. Navnet er meget almindeligt og det er slet ikke sikkert at han var fra selve Trondheim, men fra et af de nærliggende sogne.

Beklager :-(
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rau Hartmann

Hej igen, nej ok, jeg er også nået frem til samme konklusion. Jeg har netop selv ihærdigt forsøgt at finde ham uden held, desværre. Men mange tak for forsøget!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hej igen, måske kunne du hjælpe mig lidt med et hint til, hvilke nabosogne der findes i Trondheim-området, som jeg måske kunne finde min musketér Niels Andersen i?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rau Hartmann [11181] Dato 26 Maj 2014 - 07:49
Hej igen, måske kunne du hjælpe mig lidt med et hint til, hvilke nabosogne der findes i Trondheim-området, som jeg måske kunne finde min musketér Niels Andersen i?

Kan dette hjælpe ?

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100013
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rau Hartmann

Mange tak. Jeg må se om jeg kan finde ud af det.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rau Hartmann [11181] Dato 26 Maj 2014 - 19:17
Mange tak. Jeg må se om jeg kan finde ud af det.

Du kan også prøve følgende:

Se på denne: http://www.disnorge.no/cms/node/12 og klik på Sør-Trøndelag.

Så kommer der et kort frem som viser hvor de forskellige steder ligger i forhold til Trondheim.

(Jeg håber at det virker...)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rau Hartmann

Mange tak, det ser ud til at virke :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Allan Donovan Pedersen

Hej Litta



Jeg tænker på... jeg har netop prøvet at oprette mig som medlem/bruger af DIS Norges Slektsforum... men kan det virkelig passe, at jeg ikke kan oprette mig som almindelig forumbruger, uden at skulle være medlem af DIS Norge til over 400 kr. om året? Ved du noget om dét...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Litta Olsen

Citat fra: Allan Pedersen [11050] Dato 06 Jun 2014 - 20:50
Jeg tænker på... jeg har netop prøvet at oprette mig som medlem/bruger af DIS Norges Slektsforum... men kan det virkelig passe, at jeg ikke kan oprette mig som almindelig forumbruger, uden at skulle være medlem af DIS Norge til over 400 kr. om året? Ved du noget om dét...?

Hej Allan

Du behøver ikke at betale noget, hvis du registrerer dig som gjest ;-)

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Hej Litta

Håber du kan hjælpe med at læse en tekst.
En ane til mig er blevet konfirmeret, præsten har givet en karakter, - men står der at hun var "enfoldig og langsom"
Det drejer sig om Elen Olsdatter konfirmert i 1768 i Vadsø Finnmark, hun har nr 12 side 905-906

Venlig hilsen
Vibeke

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck [15713] Dato 16 Jun 2014 - 14:44
Håber du kan hjælpe med at læse en tekst.
En ane til mig er blevet konfirmeret, præsten har givet en karakter, - men står der at hun var "enfoldig og langsom"
Det drejer sig om Elen Olsdatter konfirmert i 1768 i Vadsø Finnmark, hun har nr 12 side 905-906

Jeg tror at der står: "Enfoldig og Tungnem"
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge


Vibeke Holck

Hej Litta

Jeg har en mere.

Det drejer sig om, Kirkeværger og medhjælper Peder Pedersen 62 år. Han er død d. 27 aug i 1804 side 787-788 i Vadsø Finnmark

Det er ligesom om at præsten har skrevet noget ved ham, en digt eller noget, kan du se hvad der står ?

Venlig hilsen
Vibeke

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck [15713] Dato 17 Jun 2014 - 14:13
Det drejer sig om, Kirkeværger og medhjælper Peder Pedersen 62 år. Han er død d. 27 aug i 1804 side 787-788 i Vadsø Finnmark

Det er ligesom om at præsten har skrevet noget ved ham, en digt eller noget, kan du se hvad der står ?

Jeg måtte få hjælp til den der ;-)

Faktisk er bogen transkriberet og teksten er her: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&rr=163972

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Hej Litta.

Det må jo være kisten han mener, men det er sjovt han har skrevet det i kirkebogen.

Tak for hjælpen
Vibeke  :)

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck [15713] Dato 18 Jun 2014 - 14:28
Hej Litta.

Det må jo være kisten han mener, men det er sjovt han har skrevet det i kirkebogen.

Tak for hjælpen
Vibeke  :)

Det er sikkert fordi han havde en speciel position i kirken :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Hej Litta

Så er jeg her igen, denne gang drejer det sig om en anden slægtning ved navn Bergihon Max Millian Pedersen.

Jeg kan kun finde hans konfirmation d. 25 juni 1880 i Tromsø nr 48 side 248

Jeg vil spørge om du kan finde hans dåb/fødsel.

Han har en store søster Antonia Martine født d. 7 juli 1877 i Senja nikkelverk i Berg og Torsken side 4,
og så har han en lille søster Konstance Pauline født d. 19 marts 1885 i Tromsø side 127

Forældrene er Bernhard og Vilhelmine Pedersen og familien boede i Tromsø næsten hele livet.

Han arbejde som præst, men jeg er lidt i tvivl, om han var en almindelig folkekirke præst. Kan man finde ud af hvor han var uddannet ?

Venlig hilsen
Vibeke

Litta Olsen

#987
Citat fra: Vibeke Holck [15713] Dato 22 Jun 2014 - 17:48
Hej Litta

Så er jeg her igen, denne gang drejer det sig om en anden slægtning ved navn Bergihon Max Millian Pedersen.

Jeg kan kun finde hans konfirmation d. 25 juni 1880 i Tromsø nr 48 side 248

Vibeke

Har du skrevet rigtig side eller år ?? Jeg finder ikke 1880 i en bog på side 248........

Og hvordan kan han have en storesøster født 1877 ? Han må jo være født før 1866 :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Undskyld.

Det er hans konfirmation jeg har fundet og den er; 21 april 1895 side 248 nr 48 i Tromsø.

- der står godt nok hans fødselsdato d. 25 juni 1880, hvis det var mulig ville jeg gerne se hans dåb, og måske få af vide hvor familien boede dengang.

Hilsen Vibeke  :)

Erik Jensen

#989
Hej Litta
Håber du kan hjælpe med dette i Norge
Det drejer sig om dette ægtepar:
John Hauge født ca. 1850 (ukendt sted i Norge) og Pernille Rasmussen født 9 nov. 1849 i Bergen i Norge.
Håber du kan finde oplysninger på dem begge  :)

Med venlig hilsen Erik Jensen

ps:
Jeg har begge her i FT1880 for Buddinge by/Gladsaxe:

John Hauge   30    Gift   Husejer, Inderste og Skomager      Norge
Pernille Rasmussen   30    Gift   Hans Hustru      Norge
Reinholdt Emil Adolph Hauge   4    Ugift   Deres barn      København
Jette Sophie Marie Hauge   2    Ugift   Deres barn      Gladsaxe sogn, Københavns Amt
Lorentz Schultz Agter Hauge   u 1    Ugift   Deres barn      Gladsaxe sogn, Københavns Amt

Og ifølge Politietsregisterblade er Pernille født 9-11-1849