Kære Litta Olsen..
Hei - jeg har et problem med min ældst, kendte Strand-ane, og jeg har for nylig skrevet følgende for at få hjælp:
Hej i Forum
Mon der skulle være en hjælpende engel i Norge??
Min ane, Halvor Andreasen Strand (født omkring 1759-1760, død 1822 i Horsens) - kan jeg ikke finde noget ophav eller slægtskab til.
Han var corporal og senere politibetjent. Første gang, jeg ser noget på ham, er fra en kirkebog i Århus, hvor han er garant ved et bryllup i 1796. Han bliver gift med Ane Catharina Pedersdatter i Århus og flytter senere til Horsens, hvor han fortsat er corporal. I starten af 1800-tallet bliver han først 'Raadstue Buud' og senere politibetjent.
Jeg forventer, at han oprindelig kommer fra Norge, ikke mindst på grund af navnet Halvor, som går igen i rigt mål til hans efterkommere, men også på grund af efternavnet - eller tilføjelsen - Strand.
Jeg forvente, at hans far hed Andreas (Halvorsen?) eller måske Anders??
Jeg har tidligere kigget noget desperat i kopier af norske bygdebøger uden at kunne finde hoved eller hale i dem - især hvis navnet Strand er en tilføjelse på grund af en bygds beliggenhed, så derfor min lille bøn til en norskkyndig..
-
Nu håber jeg, du har lidt at gå efter, hvis du har tid, lyst og lejlighed til det!
(Jeg har også en forespørgsel efter en anden forfader - Fridericke Georgine Falkenberg - men herom senere, da jeg er på arbejde lige nu)
venlig hilsen
Torben Strand Løvenstein