Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Flindt

Hej Litta

Tusind tak for dine info på Family Search, da det sidste barn bliver født i Trinitatis kirken i København, kunne man jo tænke sig at Jens Jørgen Frøyland er begravet der fra mellem 1870-1880. Jeg giver den et forsøg :-)
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Litta Olsen

Citat fra: Kenneth Flindt Dato 01 Mar 2013 - 10:05
Hej Litta

Tusind tak for dine info på Family Search, da det sidste barn bliver født i Trinitatis kirken i København, kunne man jo tænke sig at Jens Jørgen Frøyland er begravet der fra mellem 1870-1880. Jeg giver den et forsøg :-)

Prøv Garnisons først, siden deres adresse hører dertil. Jeg har nemlig gået gennem Trinitatis uden at finde ham. Jeg kan dog ikke garantere at jeg kan ha overset ham, men nu ved du i hvert fald at jeg har prøvet.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Anne Eriksen Dato 28 Feb 2013 - 22:00
Hej Litta,tak,jeg har også ledt side op og ned.Børnene er døbt i sør -trøndelag,er det normalt,hvis de bor i en anden kommune.Eric Olsen og Jochumina bliver gift i 1805 men har et barn fra 1802?Jonas bliver gift i 1836,men får først børn i 1841? meget mærkeligt.De kan jo være gift i et andet sogn,og jeg leder i foskellige sogne,lang tids job dette her.Ha det godt.Hilsen Anne

Jeg har tænkt som så, at de er blevet gift i Skogn og derefter sammen er flyttet til Trondheimsområdet.

Har du kigget på et kort, så du kan se hvor vi er ? Det er ikke så langt fra Skogn/Stjørdal til Trondheim.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bent Boldt

#693
Hej Litta

Er det muligt at du kan hjælpe mig at finde en person der efter min mening skulle være født i Norge

Det omhandler Johanne Ernstine Gunnerus som er min tip-tip oldemor, hun skulle være født cirka 1775 i Inderøen men hvor ved jeg ikke.  Hendes far er Niels Dorph Gunnerus og moderen er Cecilia Birgitte Gunnerus f. Wormstrup.

Under faderens studie her i Danmark bliver han gift i Helligåndskirken i København d. 24 juni 1774 samme år får han embedet som foged i inderøens fogederi i Trondhjems stift og 1788 Amtsmand i Nordre Bergenhus
Foged Nils Dorph Gunnerius købte Hegge gård, Steinkjær i 1777, og boede der til han blev udnævnt til Amtsmand  i Nordre Bergenhus i 1788.
Niels dorph Gunnerus bliver gift igen 19 januar 1779 Bakklandet, Sør-Trøndelag med Margrethe Christine Lund.

Det jeg godt kunne tænke mig at få oplysninger om
1. Johanne Ernstine Gunnerus fødsels og dåb.  hun bliver konfirmeret d. 10 oktober 1790 Domkirken i Bergen
2. Cecilia Birgitte Gunnerus død  ca. 1778 Inderøen
3. Niels Dorph Gunnerus død i Bergen i 1789

Håber at der er oplysninger nok

Bedste hilsner

Bent Boldt
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kenneth Flindt

På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Litta Olsen

Citat fra: Bent Boldt Dato 01 Mar 2013 - 13:46

Det jeg godt kunne tænke mig at få oplysninger om
1. Johanne Ernstine Gunnerus fødsels og dåb.  hun bliver konfirmeret d. 10 oktober 1790 Domkirken i Bergen
2. Cecilia Birgitte Gunnerus død  ca. 1778 Inderøen
3. Niels Dorph Gunnerus død i Bergen i 1789

Hej  Bent

Niels Dorphs begravelse: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=bedo1668&gardpostnr=4582&personpostnr=4582#nedre

Jeg finder desværre hverken Johannes dåb eller Cecilias død i Inderøy.

Her er kilder: http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=103203

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anne Eriksen

Hej igen Litta.1841 (Antons dåb)er Jonas Eriksen omtalt fra( Bakkestrand).Ved Johans dåb er Jonas omtalt ,Bakkelandet (bakke).Ved "Mariths død" 1863 er Jonas omtalt Vensæth,er det normalt,at bruge disse bo navne,uden at bo der.Hilsen Anne

Anne Eriksen

UPS,Jeg glemte at,skrive,at det er Mariths data,som er svære,at verificere.Jeg ved jo med sikkerhed,at Jonas Eriksen er far til Johan Martin Eriksen.Fortsat god aften.Hilsen Anne

Litta Olsen

Citat fra: Anne Eriksen Dato 01 Mar 2013 - 19:58
Hej igen Litta.1841 (Antons dåb)er Jonas Eriksen omtalt fra( Bakkestrand).Ved Johans dåb er Jonas omtalt ,Bakkelandet (bakke).Ved "Mariths død" 1863 er Jonas omtalt Vensæth,er det normalt,at bruge disse bo navne,uden at bo der.Hilsen Anne

Anne, jeg tror ikke at du skal tillægge 'efternavnet' så stor betydning. Det varierer meget, hvordan det bruges. Det kan være stedet en person er født eller bor og det kan variere, så det er mest nyttig som en pegepind, der kan vise til et sted, hvor de er eller har været.
Du er også nødt til at tænke på at sognegrænserne flytter sig.

Her info om Trondheim: http://home.online.no/~asjonass/kilder/16str/1601tron/infoTron.htm


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erik Bjerre Fisker

Hej Litta

Er det muligt, at du kunne hjælpe mig med nedenstående ane, som jeg formoder er født i Oslo.

Jeg har en ane ved navn Ingeborg Mathea Andersdatter, født o. 1784 måske i Olso? og død 1824 i Nyboder i København. Hun blev i 1814 gift med min ane Henrik Larsen i Holmens Kirke og de boede i Nyboder. Ved vielsen var hun enke efter en Peder Olsen.

Jeg har set, at navnet Ingeborg Mathea forekommer hyppigere i Norge end i Danmark, og ved et opslag i FamilySearch fandt jeg netop en Ingeborg Mathea Andersdatter gift med en Peder Olsen i Oslo den 11/3-1803. Meget tyder på, at det er de rigtige personer, jeg har fat i, men er selvfølgelig ikke 100% sikker.

Findes der kilder, som viser folk, der er flyttet fra Norge til Danmark? I så fald kunne det være interessant at se, om dette par er flyttet fra Oslo til København. Jeg har ikke fundet Peder Olsens død, og jeg ved ikke, om han er død i København eller Oslo. Måske er det kun Ingeborg Mathea Andersdatter, som er flyttet til Danmark.

Jeg kunne i øvrigt også tænke mig at se, hvad der ellers findes af oplysninger i kirkebogen i forbindelse med deres bryllup i Oslo. Jeg ønsker ikke at gå videre med hendes forfædre, før jeg er sikker på, at det er den rette person, jeg har fat i. Håber du har mulighed for at hjælpe mig.

På forhånd mange tak.

Mange hilsner
Erik Bjerre Fisker

Litta Olsen

#700
Citat fra: Erik Bjerre Fisker Dato 03 Mar 2013 - 11:50
Jeg har en ane ved navn Ingeborg Mathea Andersdatter, født o. 1784 måske i Olso? og død 1824 i Nyboder i København. Hun blev i 1814 gift med min ane Henrik Larsen i Holmens Kirke og de boede i Nyboder. Ved vielsen var hun enke efter en Peder Olsen.

Jeg har set, at navnet Ingeborg Mathea forekommer hyppigere i Norge end i Danmark, og ved et opslag i FamilySearch fandt jeg netop en Ingeborg Mathea Andersdatter gift med en Peder Olsen i Oslo den 11/3-1803. Meget tyder på, at det er de rigtige personer, jeg har fat i, men er selvfølgelig ikke 100% sikker.

Findes der kilder, som viser folk, der er flyttet fra Norge til Danmark?

Jeg kunne i øvrigt også tænke mig at se, hvad der ellers findes af oplysninger i kirkebogen i forbindelse med deres bryllup i Oslo.

Hej Erik

Jeg kan ikke finde den vielse og heller ikke deres datter Else Maries dåb. Ifølge FS skal hun være født 1806 og død etter kort tid. Jeg har være gennem de kirkebøger som findes i Oslo (Kristiania). Måske skal jeg tage runden en gang til, for sikkerheds skyld...........

Jeg finder heller ikke nogen Ingeborg Mathea Andersdatter ved folketællingen i 1801. Måske bruger hun kun Ingeborg, men da er der for mange kandidater.

Så det er et problem, det her :-)

Med hensyn til emigranter/udflyttede, så findes der ikke registre så langt tilbage i tid, så der er der heller ikke noget at hente.

Redigeret: Jeg fandt Else Maries dåb, så da er der håb :-) :
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1806, side 153.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-151

De er bosat i Lakkegate ved barnets fødsel.

Har du set ham her ?: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FVBN-WNL  (Siden du nævnede Holmens...)

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anne Eriksen

hej Litta.Ja efternavne ,pyt med det,men Der er en Jonas Eriksen som er gift med Marith,hende far er Hans Olsen.og en Jonas gift med Marith ,men hendes far er Johan Hendrichen,så hvilken Jonas er det så.Det er det jeg forsker i.Begge er fra omkring samme tid og da jeg ikke kan finde Jonas fødselsdadt iforbindelse med Johan Martin Eriksen,eller Anton Severin Jonasen,er det fifty-fifty,hvem af disse Jonas og Marith som er Johan Martins forældre.Hilsen Anne

Erik Bjerre Fisker

Hej Litta

Tusind tak for din indsats – og dejligt at det lykkedes at finde Else Maries dåb, men ærgerligt at vielsen ikke dukkede op. Man skulle synes, at vielsen burde være der et eller andet sted.

Det ville være dejligt, hvis man kunne finde en alder på Ingeborg Mathea Andersdatter i Oslo (Kristiania), for så kunne man se, om den svarer til alderen på min ane i Nyboder.

Jeg fandt Peder Olsens begravelse indført i kirkebogen (og tak for den oplysning). Det kunne godt være den rigtige mand, men der er desværre ingen aldersangivelse.

Jeg har fundet ud af, at der ligger et skifte efter Ingeborg Mathea Andersdatter, som jeg skal have set en dag, jeg kommer til København. Måske kunne man være heldig, at der er nævnt noget om Norge der.

Er det muligt at se norske kirkebøger på nettet på samme måde, som man kan gøre det i Danmark på Arkivalieronline? For så kunne jeg selv prøve at lede videre.

Mange hilsner
Erik

Litta Olsen

Citat fra: Erik Bjerre Fisker Dato 03 Mar 2013 - 18:14
Er det muligt at se norske kirkebøger på nettet på samme måde, som man kan gøre det i Danmark på Arkivalieronline? For så kunne jeg selv prøve at lede videre.

Ja, det kan du tro ! Og efter min mening er systemet meget bedre end AO.

Du kan gå via forskellige sider.

Enten direkte fra Digitalarkivet: http://arkivverket.no/Digitalarkivet

Her er nesten alle kilder samlet og som du ser under 'Snarveier' er både folketællinger og kirkebøger her.

Men du er ikke kendt i Norge og det kan nok være lidt forvirrende med alle fylkene (amterne). For at få et overblik, kan du gå ind via DIS-Norges 'Kartinngang'.

Du åbner først denne side: http://www.disnorge.no/cms/node/12  -og klikker på DISkart
Derefter klikker du på det fylke, du er interesseret i.
Marker boksen til venstre hvor der står 'Genealogiske ressurser' - og klikk så på det sogn du vil se på. I Oslos tilfælde er der kun et sogn :-)

Når du har gjort det, så skal du komme til denne side: http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100140

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Erik Bjerre Fisker

Hej Litta

Mange tak skal du have for vejledningen til Digitalarkivet. Jeg glæder mig til at udforske det.

Og i det hele taget mange tak for hjælpen.

Mange hilsner
Erik

Kirsten Krogstrup

Hej Litta

Kan du mon hjælpe med flere oplysninger vedrørende Caroline Vilhelmsdatters mor?

Caroline blev født 26-11-1838 på Rigshospitalet, Kvindeklinikken, Oslo, af ugifte Maren Andrine Larsdatter og snedkersvend Vilhelm Abel.

Via FS mener jeg, at faderen må være Wilhelm Nicolai Abel, f. 13-05-1816 i Jevnaker, Oppland.
Han er søn af Abraham Abel og Magrete Elisabet Gundelach.

Caroline kom til Danmark omkring 1859 og er i FT 1860 i kost hos Benjamin Theodor Klein, Ishøj.

Hun gifter sig  4-3-1866 i Brønshøj kirke med Niels Peder Eltong, hvor hun bliver nævnt "Jomfru".

Mon det er muligt med nogle oplysninger om hendes mor og om de evt. er sammen til Caroline flytter til Danmark?

Med venlig hilsen
Kirsten Krogstrup 

Jytte Wind

Hej Litta

I midten af januar 2013 var du så venlig at hjælpe mig med at finde Christian Sofus Ferdinand Andersen og hans familie i Trondheim.

Christian havde en bror der hed Hans Andreas Julius Benjamin Andersen, født 13. februar 1875 i København.
Hans Andreas var ugift og jeg har kunnet følge ham i diverse folketællinger og på politiets registerblade, hvor jeg har ham sidste gang i midten af 1923 på Christianshavn. På samme kort er der en dato fra okt. 1925 hvor han har søgt om hjælp (fattighjælp!).

Da Christian flyttede til Norge i 1901 var han deroppe med en bror, måske Hans Andreas - vides ikke præcist.

Og nu til spørgsmålet, hvis nu Hans Andreas er taget til Norge (Trondheim) omkring 1924-1925-1926 er det så noget du kan se nogen steder? Jeg har ledt efter ham alle vegne uden resultat og jeg har heller ikke kunne finde ham død.

Jeg håber du kan hjælpe mig en gang til.

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Litta Olsen

Citat fra: Kirsten Krogstrup Dato 12 Mar 2013 - 16:09
Kan du mon hjælpe med flere oplysninger vedrørende Caroline Vilhelmsdatters mor?

Mon det er muligt med nogle oplysninger om hendes mor og om de evt. er sammen til Caroline flytter til Danmark?

Jeg rejser en tur til Frankrig imorgen og kan se mere på det dernede. Sådan i fuld fart kan jeg ikke finde noget, men jeg vil prøve at finde hendes konfirmation og se om der står mere der.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kirsten Krogstrup

Så vil jeg ønske rigtig god fornøjelse.

Mvh
Kirsten Krogstrup

Ole Holst Petersen

Hej Litta.
Velkommen tilbage fra en forhåbentlig behagelig tur til Frankrig.
En af mine aner hed Mathias Holst, og jfr. KB er han vendt tilbage fra Norge, hvor han har været "tiener og haarskierer" for Generaladjudant Capitain von Blom ved Fyenske Infanteriregiment.
Mathias har muligvis mellemnavnet Andresen. Han bliver gift i Thisted den 30. december 1785, og han dør i Thisted 3. august 1828 i en alder af 67 år, så han må være født omkring 1761.
Mit spørgsmål er: er Mathias Holst nordmand, eller er han taget med Fyenske Infanteriregiment på udstationering i Norge?
Skulle du nu ikke kunne få tiden til at gå efter ferien, vil jeg blive meget glad, hvis du kan finde ud af noget om Mathias.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Litta Olsen

Citat fra: Litta Olsen Dato 12 Mar 2013 - 18:17
Sådan i fuld fart kan jeg ikke finde noget, men jeg vil prøve at finde hendes konfirmation og se om der står mere der.

Jeg kan desværre ikke finde mere.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Ole Holst Petersen Dato 17 Mar 2013 - 19:51
En af mine aner hed Mathias Holst, og jfr. KB er han vendt tilbage fra Norge, hvor han har været "tiener og haarskierer" for Generaladjudant Capitain von Blom ved Fyenske Infanteriregiment.
Mathias har muligvis mellemnavnet Andresen. Han bliver gift i Thisted den 30. december 1785, og han dør i Thisted 3. august 1828 i en alder af 67 år, så han må være født omkring 1761.
Mit spørgsmål er: er Mathias Holst nordmand, eller er han taget med Fyenske Infanteriregiment på udstationering i Norge?
Skulle du nu ikke kunne få tiden til at gå efter ferien, vil jeg blive meget glad, hvis du kan finde ud af noget om Mathias.

Hej Ole

Jeg har ikke fundet noget om denne Mathias. Svært når man ikke har mere  :)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Holst Petersen

Hej Litta.

Tak for dit forsøg på at finde Mathias. Jeg var klar over, at Mathias ville blive svær, så der skulle skrappere midler til, end hvad jeg kan præstere. Men han har åbenbart gemt sig.

Jeg er da også lige kommet hjem fra ferie, - jeg var helt i Hirtshals og Skagen i en hel weekend!

De venligste hilsener
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Jytte Wind

Hej Litta

Jeg skrev til dig 5-6 indlæg tilbage, lige inden du tog på ferie. Jeg vil bare lige høre om du har set mit indlæg.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Litta Olsen

Citat fra: Jytte Wind Dato 24 Mar 2013 - 16:51
Hej Litta

Jeg skrev til dig 5-6 indlæg tilbage, lige inden du tog på ferie. Jeg vil bare lige høre om du har set mit indlæg.

Venlig hilsen
Jytte

Det må du undskylde - jeg havde helt glemt det. Du hører fra mig inden længe  ;)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Jytte Wind Dato 12 Mar 2013 - 18:00
Christian havde en bror der hed Hans Andreas Julius Benjamin Andersen, født 13. februar 1875 i København.
Hans Andreas var ugift og jeg har kunnet følge ham i diverse folketællinger og på politiets registerblade, hvor jeg har ham sidste gang i midten af 1923 på Christianshavn. På samme kort er der en dato fra okt. 1925 hvor han har søgt om hjælp (fattighjælp!).

Da Christian flyttede til Norge i 1901 var han deroppe med en bror, måske Hans Andreas - vides ikke præcist.

Og nu til spørgsmålet, hvis nu Hans Andreas er taget til Norge (Trondheim) omkring 1924-1925-1926 er det så noget du kan se nogen steder? Jeg har ledt efter ham alle vegne uden resultat og jeg har heller ikke kunne finde ham død.

Jeg finder ikke noget spor efter ham, desværre. Der er få kilder, så det betyder ikke at han ikke var her, men svært at bekræfte.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Wind

Hej Litta

Du skal have stor tak for at have set efter ham. En skam at heldet ikke var med os:)

De bedste hilsner og god påske.
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Kirsten Krogstrup

Hej Litta

Tak for din ulejlighed.

Venlig hilsen
Kirsten Krogstrup

Jørgen Bue Lond

Hej,

Håber du kan hjælpe mig, eller sende mig videre til nogen, der kan hjælpe mig.

Jeg er kommet lidt i tvivl om datoer og årstal på denne side:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060127050165.jpg

Det drejer sig om:

Buskerud, Nes, MB 4, side 402
1766, nr. 6 - Capitaine v. Schlanbusch - 52 aa

Over nr. 1 står: Døde og gravfæstede kirke-Aaret 1766:
Ud for nr. 1 står i venstre margen: Næs, d. 10 Dec.
og i højre marge: Gravfæsted d. 3. Decem. 1765

Det lyder lidt mærkeligt, at man begynder året med dem, der dør i december.

Hilsen Jørgen

Litta Olsen

Citat fra: Jørgen Bue Lond Dato 30 Mar 2013 - 18:00
Håber du kan hjælpe mig, eller sende mig videre til nogen, der kan hjælpe mig.

Jeg er kommet lidt i tvivl om datoer og årstal på denne side:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060127050165.jpg
Buskerud, Nes, MB 4, side 402
1766, nr. 6 - Capitaine v. Schlanbusch - 52 aa

Over nr. 1 står: Døde og gravfæstede kirke-Aaret 1766:
Ud for nr. 1 står i venstre margen: Næs, d. 10 Dec.
og i højre marge: Gravfæsted d. 3. Decem. 1765

Det lyder lidt mærkeligt, at man begynder året med dem, der dør i december.

Hej Jørgen

Faktisk er det ret almindeligt at de sidste begivenheder i et år først blev ført op næste år. Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Så han er død i 1765, selvom han føres op i 1766.

Måske skal du spørge i det forum som handler om scannede kilder: http://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Der kan jo være en logisk forklaring på det.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge