Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Anita Holck

Alice - noe skifte etter Niels Jensen Rove har jeg ikke funnet, men det er mulig å ta kontakt med statsarkivet på Kongsberg og be om å få en utskrift av et evt. skifte. Det koster ikke mange kronene såvidt jeg husker.

Ellers fant jeg familien i folketellingen 1801 her:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010724&gardpostnr=28&merk=28#ovre

Jeg vet ikke om du kjenner denne siden:
http://www.vestfold-slekt.net/sandar/kirkebok.html
her er kirkebøkene for Sandar transkribert

Jeg fikk ikke treff på Jensen, så du må forkorte navnene - f. eks. Niels Jens og Berte Sørens.Det ser ut til at familien bor i Sandar hele tiden, men at de flyttet rundt på forskjellige gårder.

Jeg fant følgende barn, alle i Sandar:
Anders f. 16/11-1760, Rønn - Jens Niels, Ragne Nielsd
Jens f. 4/11-1763, Marum S - Jens Niels, Ragne Nielsd
Anne f. 19/12-1767, Marum S - Jens Niels, Ragne Nielsd
Hans f. 13/5-1772, Marum S - Jens Niels, Ragne Nielsd

Ragne Nielsd på Rove N dør i 1783, men Jens gifter seg igjen i 1785
Søren f. 5/9-1786, Rove N - Niels Jens, Berte Sørensd

Anita

Anita Holck, Jessheim, Norge

Grethe Elten Mortensen

Hej Litta Olsen

Jeg vil gerne spørge om hvor nye adresser og personer du kan finde i Norge.

Jeg har en fotograf Per Johannesen, Øvrebyvej 14, Stavanger.

Hans hustru er fadder i Øster Hassing kirke  i Danmark 22. april 1956 og skrives som Helene Pedersen.

Hvis muligheden findes vil jeg gerne vide om det kan være Dagmar Helene Pedersen født 4. juni 1912, Vester Nejsig, Øster Hassing sogn, Ålborg amt.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Litta Olsen

Til alle som ikke har fået svar fra mig:

Beklager, men jeg har været på hyttetur :-)

I hører snart fra mig.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Alice Aaen

Hej Anita

Tak for din hjælp, der er lidt flere oplysninger end dem jeg selv har fundet,
jeg vil prøve at kontakte arkivet omkring skiftet.

Venlig hilsen
Alice :D
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Litta Olsen

Citat fra: Grethe Elten Mortensen Dato 13 Aug 2012 - 15:03
Hvis muligheden findes vil jeg gerne vide om det kan være Dagmar Helene Pedersen født 4. juni 1912, Vester Nejsig, Øster Hassing sogn, Ålborg amt.

Hej Grethe

Vedlægger klip som viser at det er ret person  ;)

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Ingrid Terlund Dato 10 Aug 2012 - 17:15
Er det muligt, at han kan kontakte dig pr. Mail? Hvis ja, kan du sende din mail adresse direkte til mig.
Jeg kan så sende vedkommendes mail adresse til dig - eller han kan skrive direkte til dig uden mig som mellemmand.

Mail er sendt til dig.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Grethe Elten Mortensen

Hej Litta Olsen

Tusind tak for din fantastiske hjælp, så fik jeg den sidste af den søskendeflok på plads.

venlige hilsner
Grethe Elten mortensen

Litta Olsen

Citat fra: Peter Dato 12 Aug 2012 - 17:02
Hvor langt frem kan du søge? Jeg ønsker dødsdatoer for Aksel Johan og Anne Christine Bentsen, bosat nær Holmestrand, diamantbrudepar september 1928. Begge født 1849 i henholdsvis Gøteborg og Tønsberg. På Digitalarkivet.no går klokkerbøgerne jo kun til 1928, det er ikke altid nok.

Hej Peter

Jeg kan ikke finde deres gravsted og kommer heller ikke længere end dig i kirkebøgerne.

Desværre...
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Hej Litta.

Kan du hjælpe mig, - jeg vil gerne vide hvad mine tip-oldeforældre døde af. Der er tale om:

Bernhard Pedersen død d. 11 marts 1922 og

Wilhelmine Marie Pedersen død d. 28 april 1914 begge i Tromsø.

Med venlig hilsen
Vibeke Holck


Peter

Fuldstændigt i orden. Jeg fandt dog hans dødsdato, men mangler stadigvæk hendes:

Obituary dated May 15, 1934 Tidligere verkseier Axel J. Bentsen, Borre, er avgatt ved doden, 85 ar gammel. Han var fodt i Sverige, kom som ung til Norge og arbeidet en tid ved marinens verft pa Horten. Han var sa en tid i Amerika, men kom til Norge igjen og kjopte Gannestad mek. Verksted i Borre, som han drev til 1910.

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck Dato 17 Aug 2012 - 20:56
Bernhard Pedersen død d. 11 marts 1922 og
Wilhelmine Marie Pedersen død d. 28 april 1914 begge i Tromsø.

Bernhard døde af 'slag':
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Klokkerbok nr. 9 (1915-1925), Døde og begravede 1922, side 481.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3741&idx_id=3741&uid=ny&idx_side=-461

Wilhelmine af kræft 'cancer ....', men desværre klarer jeg ikke at tyde hvilken type :
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 18 (1907-1917), Døde og begravede 1914, side 157.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=131&idx_id=131&uid=ny&idx_side=-156
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Lars Ulrich Hansen

Citat fra: Alice Aaen Dato 12 Aug 2012 - 11:26
Hej

Måske ham du søger i Tronhjem

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18011601

i FT 1801, født 1776,  Andreas Krog, Hus1, 1801-telling for 1601 Tronhjem

Hilsen Alice



Ja måske, men hvor mon han er født, og hvem er hans forældre?

Hilsen Lars Ulrich


Vibeke Holck

#463
Hej Litta.

Kan du hjælpe mig ?

Det drejer sig om min bedstemor og oldemor Inga Olsen f. 24-11-1875 i vaaler/Østfold.

Oldemor gifter sig med Karl Ludvig i Oslo d.2 aug 1903, de får min bedstemor Elise Marie d. 28-10-1903, men er hun deres eneste barn ?

Karl ludvig udvrandrer til Amerika i 1907, og oldemor finder en anden mand, Even Pedersen, f. 4-4-1883 i Hedemark, de bliver først gift i Oslo d. 3 maj 1918.

Har du mulighed for at finde udaf hvor mange børn de fik, - jeg har fundet en folketælling fra 1910, der bor familien i Tønsberg, og det ser de ud til at Oldemor og Even har fået deres første barn Lilli Pedersen
f. 6-7-1908.

Venlig hilsen
Vibeke  

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck Dato 20 Aug 2012 - 10:44
Karl ludvig udvrandrer til Amerika i 1907, og oldemor finder en anden mand, Even Pedersen, f. 4-4-1883 i Hedemark, de bliver først gift i Oslo d. 3 maj 1918.

Hej Vibeke

Ved du hvor i Oslo de blev gift ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

- nu hvor jeg læser dokumenten ordentlig, - kan jeg se at hun er blevet skilt fra Karl Ludvig d. 3 maj 1918, og den er givet på Kristiania slot.

Den nye vielse dato er d.24-8-1918. Stedet er næsten umulig at læse, men der står noget med Frestar, - håber at det kan hjælp.

Hilsen Vibeke

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck Dato 20 Aug 2012 - 11:56
Den nye vielse dato er d.24-8-1918. Stedet er næsten umulig at læse, men der står noget med Frestar,

Har du fundet det på AO eller er det et dokument som du har ? Ville være fint at se teksten selv :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Det er et dokument jeg har. Jeg kan godt scanne den ind og sende den.

Hilsen Vibeke

Litta Olsen

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Hej Litta

Har sendt noget, håber at det når frem.  ;)

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Jeg sidder med et stort problem, som jeg håber, du kan hjælpe mig med.
Det drejer sig om en person Birthe Marie Knudsdatter(senere ændret til Knudsen).Hun bliver gift i Holmen København 1822 ops. 385.Hendes mand Thron kommer fra Norge og allerede blevet udredt af jer.
Hun er 27 år ved brylluppet, og jeg kan ikke finde  hendes fødsel i Københavns sogne.
Hendes forlover er Gunder Rye Buch. Jeg har erfaret ,at han kommer fra Strømsø i Buskrod, Norge.
Han er født 1779 og får borgerskab som guldsmed i København 1803.Han har ikke nogen bror, der hedder Knud, men måske bliver der i området født en pige i 1793 1794 med navnet Birthe Marie og som har en fader, der hedder Knud.
Hendes datter hedder Sirene Marie. Her går navnet Marie igen. Jeg ved ikke, om det kan hjælpe.
Jeg ville meget gerne finde ud af, hvor hun kommer fra og navnet på hendes familie.
Jeg venter spændt på svar.
vh
Marianne.

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 21 Aug 2012 - 16:50
Det drejer sig om en person Birthe Marie Knudsdatter(senere ændret til Knudsen).Hun bliver gift i Holmen København 1822 ops. 385.Hendes mand Thron kommer fra Norge og allerede blevet udredt af jer.
Hun er 27 år ved brylluppet, og jeg kan ikke finde  hendes fødsel i Københavns sogne.
Hendes forlover er Gunder Rye Buch. Jeg har erfaret ,at han kommer fra Strømsø i Buskrod, Norge.
Han er født 1779 og får borgerskab som guldsmed i København 1803.Han har ikke nogen bror, der hedder Knud, men måske bliver der i området født en pige i 1793 1794 med navnet Birthe Marie og som har en fader, der hedder Knud.
Hendes datter hedder Sirene Marie. Her går navnet Marie igen. Jeg ved ikke, om det kan hjælpe.

Hej Marianne

Jeg fandt ingen i Strømsø, men i et andet sogn i Buskerud fandt jeg denne pige:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f1801&gardpostnr=17214&personpostnr=287320&merk=287320#ovre

Som du ser, hedder hendes mor Anne Sirine  :)

Jeg vil lige tjekke om jeg finder hende senere......

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Jeg tror, at du er på rette spor.
Hilsen Marianne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Kan du tjekke, om denne Birthe Marie tager til København inden 1822, da det er der, hun bliver gift!
I så fald er der stor chance for, at det er hende.
Har du mulighed for at tjekke op på hendes slægt? Hvis du har, vil det være skønt!
vh
Marianne.


Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 23 Aug 2012 - 14:11
Kan du tjekke, om denne Birthe Marie tager til København inden 1822, da det er der, hun bliver gift!
I så fald er der stor chance for, at det er hende.
Har du mulighed for at tjekke op på hendes slægt? Hvis du har, vil det være skønt!

Jeg kan ikke finde flere oplysninger om hende - desværre !

Så jeg er lidt usikker på om man skal tage det for et resultat uden at have en sekundær kilde som kan bekræfte sammenhængen ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Når du ikke kan finde mere på hende, kunne det jo betyde, at hun rejste fra Norge som ung. Findes der ikke afgangslister fra sognet?
Lavede du en hurtigsøgning på hele Buskerud Amt?
Når og hvis jeg finder hende i Danmark i FT 1845 eller 1850 ,kan jeg se, hvor hun kommer fra. Hun er bare meget svær at finde.
Jeg vender tilbage, hvis jeg får noget nyt.
Indtil videre mange tak for hjælpen
vh
Marianne Jensen.

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 25 Aug 2012 - 09:32
Når du ikke kan finde mere på hende, kunne det jo betyde, at hun rejste fra Norge som ung. Findes der ikke afgangslister fra sognet?
Lavede du en hurtigsøgning på hele Buskerud Amt?
Når og hvis jeg finder hende i Danmark i FT 1845 eller 1850 ,kan jeg se, hvor hun kommer fra. Hun er bare meget svær at finde.

- Jeg har ikke fundet hendes afgang fra Sandsvær, men hvis du selv vil kigge, så ligger bøgerne her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=6&idx_kommune=Alle&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=sandsv%E6r&js=j

Du skriver at du søger efter hende i 1845-1850, men Thron er jo enkemand i 1845  ;)

Måske kan du finde hendes død ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Det er en lidt besværlig sag. Det er rigtigt, at Thron står som enkemand i en FT fra 1845. Han bor bare ikke der, hvor de plejede.
Deres søn Engelbrecht blev konfirmeret i 1844 Trinitatis ops. 194. Jeg har haft den til tydning, hvor det lyder, at han bor med Birthe Marie og en smedemester Christophersen.
Jeg har fundet Throns død i 1846, hvor han dør på alm. hospital ops. 20 nr. 239.Jeg tror, at Birthe Marie har smidt ham ud.
Deres søn, Engelbrecht bor ved FT 1845 Springgade nr. 37 (Emil Haagen).De boede der selv i 1840. Der bor ligeledes en stor familie fra Bergen, som lige er kommet(deres yngste barn på 1 år er født i Bergen).
I FT fra 1845, Rosenborg Kvarter, AAbenraa nr. 226 står Thron også som kommende fra Bærgen. Du har så fint udredt, at han kom fra Folldalen.
Jeg ved ikke , om Birthe Marie Knudsen kom fra Bergen, det er måske også en mulighed?
Det med at han er enkemand tror jeg er en"skrivefejl".
Hvis jeg bare kunne finde en FT fra 1845, hvor Birthe Marie er med, så kunne jeg se, hvor hun kom fra.
Jeg må ligeledes lede efter hendes død.
Nu er du lidt orienteret om familien.
Kunne du se, om Birthe Marie Knudsen kom fra Bergen?
venlig hilsen
Marianne.

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 25 Aug 2012 - 13:54
Kunne du se, om Birthe Marie Knudsen kom fra Bergen?

Har sjekket Bergen - ingen Borthe Marie her.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mia Ibsen

Hej igen Litta.
For nogle måneder siden hjalp du mig virkelig meget og nu håber jeg selvfølgelig på at du kan gøre det igen  ;D.

Kan du tjekke om et ægtepar, Oluf Urberg f,1720 i Norge og Anna Dorothea Mortensdatter Møller f.1718 i Norge, er forældre til Iver Hesselberg Urberg f,1744 og Anna Dorothea Urberg f,1768.

Er næsten sikker på at de er forældre til Iver, men er i tvivl om de er forældre til Anna Dorothea. For så skulle Anna Dorotheas mor være 50 da hun fik hende.

Og jeg er også i tvivl om de har fået børn i Norge eller Danmark, da jeg ved at de flytter til Danmark på et tidspunkt.

Der er så mange løse ender om denne del af familien og ved at andre også leder.

På forhånd mange tak for hjælpen!!

Med venlig hilsen Mia Ibsen