Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Andersen

Hej Litta

Hold da op. Det var godt nok hurtig svar. Du skal have mange tak. Kan være jeg må komme tilbage med lidt mere senere :-)

Bjarne
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Bjarne Andersen

Hej igen
Ser først det sidste i den tekst nu. Ja jeg tror faktisk jeg har haft fat i den før, men tror nok det måske var en anden jeg havde fat i, men er ikke sikker. Jeg havde i hvert tilfælde fået hans navn, fødselsdato og vielse. Hans forældre havde jeg ikke

Mange hilsner
Bjarne
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Henning Rosthøj

Hej Litta

Kan du hjælpe med at finde en af mine aner, det drejer sig om:

Anthon Laursen født den 10 okt. 1858 han skulle være kommet til Norge efter 1901 og
skulle være død i Kristiania og begravet 5 aug. 1926.
Han bruger muligvis navnet Westersø.

Med Venlig Hilsen

Henning Rosthøj



MvH
Henning Rosthøj

Litta Olsen

#243
Citat fra: Henning Rosthøj Dato 11 Jan 2012 - 21:11
Kan du hjælpe med at finde en af mine aner, det drejer sig om:

Anthon Laursen født den 10 okt. 1858 han skulle være kommet til Norge efter 1901 og
skulle være død i Kristiania og begravet 5 aug. 1926.
Han bruger muligvis navnet Westersø.

Med Venlig Hilsen

Henning Rosthøj

Hej Henning

Her er han med sin familie i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036372017695/

Hvis du går ind på denne side og søger på 'etternavn= Westersø', så får du 14 hits: http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x

NB ! Her er mange i telefonbogen med det navn: http://www.gulesider.no/person/resultat/westersø
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Henning Rosthøj

Mange tak Litta

Jeg havde forsøgt i folketællingerne med Westersø men fik ingen hit.

MvH

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Henning Rosthøj

Hej igen

Jeg bliver nød til at spørge om hjælp igen.

Min Anthon her har det lidt med at "låne efternavnet" han hedder Laursen men i ft. 1901 i dk kalder han sig også Westersø, men hverken ham eller alle hans børn, han har med en tidliger kone er født med navnet.
Jeg ville gerne kunne se om hans børn født i Norge er døbt med efternavnet Westersø/Vestersjø
eller om det også i Norge blot er et navn han opgiver i Folketællingen.

Men jeg kan ikke finde børnene døbt ?

Har du et godt råd ??

Med venlig hilsen
Henning
MvH
Henning Rosthøj

Litta Olsen

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bente Annalena Holm Nielsen

Herligt tilbud.
Mit navn er Bente Holm Nielsen, født Printzen.
Jeg er i slægt med Hjob Wilhelm von Printzen, Major. Han er født i Mark Brandenburg, Tyskland på et tidspunkt mellem 1669-1677. Han døde 25. marts 1740 i København. I 1737 boede han hos sin datter og svigersøn i Frederiksstad, Norge. Datteren er Birgitte Cathrine, Svigersønnen er Peter Helmich, Kaptajn.
Foruden datteren fik han sønnerne Otto Henrik, født ca. 1701, og min ane Friderich Wilhelm, født 1697, død 1748.
Jeg ville gerne vide noget om hans hustru.
Og jeg vil gerne vide noget om hans slægtskab med Baron [friherre] Marquard Ludvig von Printzen, født 14. april 1675, Berching, Germany, død 8. november 1724, Berlin. Gift med Schlippenbach.
Slægtskab er sandsynligt, da de begge bærer en ugle (en falk) i deres våben og fordi en af Hjobs børnebørn døbes samme navn som baronen.
Kilderne for Hjob er Ovenstad's Militærbiografier - den norske hærs officerer fra 18/1 1628-17/5 1814, siderne 267-68 Germany. Hirsch's fortegnelse over danske og norske officerer m.fl. fra 1648-1814, spderne 221-22 Markbrandenburg, Germany.
Jeg har arvet et laksegl, som tilhørte min far. Fuglen ligner meget en ugle. Men Hjobs segl beskrives ligesom baronens.




[vedhæfting slettet af admin]

Litta Olsen

Citat fra: Bente Annalena Holm Nielsen Dato 19 Jan 2012 - 00:53
Jeg ville gerne vide noget om hans hustru.
Og jeg vil gerne vide noget om hans slægtskab med Baron [friherre] Marquard Ludvig von Printzen, født 14. april 1675, Berching, Germany, død 8. november 1724, Berlin. Gift med Schlippenbach.
Slægtskab er sandsynligt, da de begge bærer en ugle (en falk) i deres våben og fordi en af Hjobs børnebørn døbes samme navn som baronen.

Det bliver nok svært, men jeg skal se på det i løbet af nogle dage. Jeg er lidt optaget lige nu.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Hej igen, Bente.

Det her er nok for svært for mig, men det er jo muligt at lægge en forespørgsel ind på Digitalarkivet. Har du prøvet det før ?

Jeg kan godt hjælpe med det, hvis du foretrækker det  :)

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Aase Jensen



Hej Litta

Jeg har disse oplysninger taget fra internettet, og det er Sven Christophersen Busch, der stod :

Gift mann, Svend Christophersen Busch, døde på plassen Kleven ved Arendal, 10.03.1807. Begravet ved Tromøe krk., Molands prestegjeld, 14.03.1807. Pensjonist. Etter attest fra sognepresten for Mandal."
Kirkeboka for Kongsberg: "Kirsti, sal. Svend Busch, begravet Kongsberg, 14.06.1808 - 45 år gl. Pensionist." det er opslag 316 i 1795-1816 Kongsberg Kirkebøger.

Jeg har ledt i Arendal, Aust- Agder , men kan ikke finde ham.
Leder jeg det forkerte sted????? Det er for at få døds dato og år om det passer.
Venlig hilsen
Aase

Litta Olsen

Citat fra: Aase  Jensen Dato 26 Jan 2012 - 13:04

Gift mann, Svend Christophersen Busch, døde på plassen Kleven ved Arendal, 10.03.1807. Begravet ved Tromøe krk., Molands prestegjeld, 14.03.1807. Pensjonist. Etter attest fra sognepresten for Mandal."

Kirkeboka for Kongsberg: "Kirsti, sal. Svend Busch, begravet Kongsberg, 14.06.1808 - 45 år gl. Pensionist." det er opslag 316 i 1795-1816 Kongsberg Kirkebøger.
Jeg har ledt i Arendal, Aust- Agder , men kan ikke finde ham.
Leder jeg det forkerte sted????? Det er for at få døds dato og år om det passer.

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået rigtigt. Arendal og Kongsberg er jo to helt forskellige steder. Hvorfor leder du begge steder ? Er det fordi du ikke ved om det er ham ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Aase Jensen



Hej Litta

Jeg ved det er ham, hans søn Mogens kommer nemlig til DK. Mogens fødsel o.s.v. det har jeg fundet.
Hans Mor hed Anne Kirstine Ingebrethsen Satved Bing(også fra nettet, DIS.Norge)
og hun skulle være død(men heller ikke fundet endnu) inden Sven Christophersen giftede sig igen 30-11-1792 i Kongsberg Kirke opslag 393 i 1783-1797 med Kirstiine Toresdatter.

Jeg syntes det er mærkeligt at der står :
døde på plassen Kleven ved Arendal, 10.03.1807. Begravet ved Tromøe krk., Molands prestegjeld, 14.03.1807. Pensjonist. Etter attest fra sognepresten for Mandalnår hans Hustru nr. 2 døde og blev begravet i Kongsberg.
De 7 børn fra 1. ægteskab, som jeg har fundet,  er fødte i Kongsberg, på nær de 2 ældste de er fødte i Skoger.

Giver det lidt mening
Hilsen Aase


Litta Olsen

#253
Hej igen Aase

Der står jo at han er død og begravet i Tromøy og forklaringen på at vi ikke finder ham der ser du i vedlagte klipp fra Arkivverket.

Der står jo også en del her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11358&highlight=busch



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Aase Jensen



Hej Litta
Det er netop dette fra Dis, Norge som du nu også har fundet, at jeg har disse oplysninger. og kommer det så nok ikke videre, fordi Kirkebøgerne mangler i tidsrummet 1803-1807.
Dette Tromøe, Molands Prestegjeld, er det i nærheden af Kleven ved Arendal?
Hvilket Len hører de under?

Ellers skal du have mange tak for din tid :D

Venlig hilsen
Aase


Litta Olsen

Citat fra: Aase  Jensen Dato 26 Jan 2012 - 23:29
Dette Tromøe, Molands Prestegjeld, er det i nærheden af Kleven ved Arendal?
Hvilket Len hører de under?

Her litt info om Arendal/Tromøy:
Informasjon om Arendal:
Arendal fikk sin første kirke i 1670. Inntil 1705 var den underlagt Holt prestegjeld. Ved kgl. res. 10.03.1705 ble Arendal skilt ut som eget prestegjeld. Austre Moland hørte inntil 1747 til Holt prestegjeld. Ved reskr. 02.03.1742 ble Austre Moland, Tromøy og Barbu skilt ut som eget prestegjeld. Ved kgl. res. 11.09.1877 ble prestegjeldet delt i tre: Tromøy prestegjeld, Barbu prestegjeld og Austre Moland prestegjeld. Stokken fikk egen kirke i 1879 og ble da regnet som kirkesokn under Austre Moland.
Flosta hørte inntil 24.03.1812 til Holt prestegjeld. Da ble Dypvåg sokn og Flosta sokn utskilt som et eget prestegjeld (Dypvåg). Ved kgl. res. 22.02.1963 ble det bestemt at Flosta sokn med virkning fra 01.01.1972 skulle overføres til Austre Moland prestegjeld. Gården Eikeland (med unntak av løpenr. 817a og 818 Skottevik) ble ved kgl. res. 11.12.1880 overført fra Holt til Flosta sokn.

Øyestad prestegjeld omfattet opprinnelig Øyestad, Fjære, Froland og Hisøy. Fjære ble utskilt som eget prestegjeld ved kgl. res. 31.10.1845. Froland ble eget prestegjeld ved kgl. res. 29.01.1849. Hisøy ble eget kirkesokn ved kgl. res. 08.12.1847 og eget prestegjeld fra 01.01.1872 ved kgl. res. 16.09.1871.

Alt ligger i Aust-Agder fylke (amt hedder fylke i Norge, ikke len  ;) )

Kleven er nok en gård og der findes en del med det navn.

Her kirkebøgerne som er under Arendal:
http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=102753
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Aase Jensen



Hej Litta

Mange tak for hjælpen :D

Venlig hilsen
Aase

Helle Rau Hartmann

Hej, det var noget af et tilbud at hjælpe med at finde slægt i Norge :-)

Jeg har lige præcist en slægt jeg gerne vil finde dér.

Min ane, skrædderen Endre Sigvartsøn Ring (staves på varierende måder fra gang til gang) bliver gift første gang i Horsens, Danmark, den 13. april 1742 i Sct. Jacobs Kirke (nuværende Vor Frelsers Kirke).

Her står i kirkebogen noget i denne her retning:

Citat13 April blef udi S: Jacobs Kirche effter Kongl: Benaadningsbref Dato Kiøbenhafn d: 29 Martji 1742 uden foregaaende Trolovelse copuleret Endre Siverdtsøn og Anne Thomædatter Thenøver (?). Accisen er erlagt d: 7 April: 1742. For Karlen som hafde sit rigtige Pas fra Norge caverede hans Mester Oluf Peter(sen)(eller står der Jacob(sen ?) skriftligt at hand iche er anden steds trolovet"

Endre Sigvartsøn Ring bor enten ved vielsen i Horsens eller kort tid herefter i Nørregade i Vejle (min hjemby). Her får parret først en datter i 1743, dernæst en søn, og så et par tvillingepiger, som bliver døbt, men dør efter ca. 14 dage. Omkring 4 måneder senere dør moderen også.

Enkemanden står nu tilbage med 2 børn, Anna Lisa og Sigvart.

Han gifter sig igen, denne gang i Vejle, med en Clara Maria.

De får så nogle børn, heraf en Christen og en Engelbret, samt en Anna Johanna Endresdatter Ring, som er min ane.

I 1771 dør min Endre Sigvartsøn Ring i Vejle. Han står opført i kirkebogen under døde som "Endr Skræder", 63 år gammel.

Vejles kirkebog går ikke så langt tilbage, at jeg eventuelt ville kunne finde hans fødsel der.
Horsens kirkebog er ulæselig for det tidsrum hvor han burde være født.

Og endelig tyder vielsesteksten i Horsens 1742 jo på, at han kom fra Norge?

Jeg finder ganske vist nogle bådsmandsfamilier i Holmens Sogn i København, som kunne være beslægtede. Her er fx en Sigvart Endresen født 1695, og en Endre Endresen født 1705, men fædrene hedder ikke Sigvart som forventet, og det er i øvrigt to forskellige forældrepar.

Kan du måske give mig et puf nærmere min Endre Sigvartsøn Ring's oprindelse?

Mange hilsener fra håbefulde
Helle Hartmann Nielsen
Vejle, Danmark

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Litta Olsen

hej Helle

Det er ikke let at finde noget om ham.

Har du set denne:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYH1-SX1

Tidspunkt og beskæftigelse kan jo passe og Hans kan være en bror ?

Ellers er han vel her i 1738:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=kbh1728&gardpostnr=11977&merk=11977#ovre

Her er også en Amon Sivertsen og en Sivert Hansen.

Hans Sivertsen på side 403.

Et spor ?


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rau Hartmann

Hej Litta, du er jo fantastisk! Tusind, tusind tak!
Ja jeg mener absolut, jeg er på sporet nu.
Det ville jeg aldrig kunne have fundet selv.
Og listen over beboere i København efter branden kendte jeg slet ikke til, den er jo guld!

Også stort tak for det meget hurtige svar :-)

Mange hilsener
Helle Hartmann Nielsen
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Vivian Møller

Hej Litta.

Jeg har en Thorald Mortensen Øverlie født 2. nov 1887 i Norge. Han er søn af smed Morten Torgesen (?) Øverlie og Lisbet Andersdatter.
Thorvald blev gift i Skt. Jabobs kirke i København 18. dec 1922 med Karen Larsen, født i København.
Mon du kan finde noget om hvor i Norge Thorvald er født og hans forældre og om han evt. havde søskende?
Thorvald og Karen fik en søn i København, Per Tancred Øverlie. Tancred må være et norsk navn? Jeg har i hvert fald ikke set det før.

Venlig hlsen
Vivian Møller

Litta Olsen

Citat fra: Vivian Møller Dato 21 Feb 2012 - 18:21
Jeg har en Thorald Mortensen Øverlie født 2. nov 1887 i Norge. Han er søn af smed Morten Torgesen (?) Øverlie og Lisbet Andersdatter.
Thorvald blev gift i Skt. Jabobs kirke i København 18. dec 1922 med Karen Larsen, født i København.
Mon du kan finde noget om hvor i Norge Thorvald er født og hans forældre og om han evt. havde søskende?
Thorvald og Karen fik en søn i København, Per Tancred Øverlie. Tancred må være et norsk navn? Jeg har i hvert fald ikke set det før.

Hej Vivian

Her lidt om Thorvald:

Her er han i Ringebu i år 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00520&gardpostnr=221&personpostnr=1270&merk=1270#ovre

Ringebu: http://maps.google.no/maps/place?q=Ringebu&hl=no&ftid=0x466ae4c328482645:0x7205916e993aeb44

Her er hans forældre i 1875 (mange søskende  ;) ):http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70520&gardpostnr=343&personpostnr=2503&merk=2503#ovre

Faderen i 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60522&gardpostnr=826&personpostnr=5357&merk=5357#ovre

Hans dåb: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=0520daap&gardpostnr=13178&merk=13178#ovre

Morten og Lisbeths vielse: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=0520viel&gardpostnr=2197&merk=2197#ovre

Tancred er ikke et navn som var brugt her, så hvor de har det fra er ikke godt at vide   :-\

Vil du vide mere ?


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vivian Møller

Hej Litta.

Tak skal du have, hvor er du hurtig!
Og sikke en masse jeg fik. Henvisningen til hans forældre i 1875 med de mange søskende kunne jeg desværre ikke åbne. Jeg tror det er fordi der mangler et mellemrum mellem ): og http

Nu undrer jeg mig så over, hvor Øverlie kommer fra. Det er nævnt ved Pers dåb, hvor faderen står som Thorvald Mortensen Øverlie. Og mystisk med det Tancred. Øverlie er der en del der hedder i Danmark i dag. Måske efterkommere af Thorvald. Jeg havde en idé om, at han kom fra noget der hed Øverlie i Norge og derfor brugte navnet da han kom til Danmark, men det kan jo ikke passe.
Per brugte jo ikke Mortensen, men Tancred Øverlie.
Når jeg har fået tingene på plads, kan det være jeg vender tilbage.

Endnu engang tak.

Hilsen
Vivian

Litta Olsen

Vivian

Prøv igen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70520&gardpostnr=343&personpostnr=2503&merk=2503#ovre

Hvis det ikke virker, så kan du kopiere og lime ind i browseren.

Vedlagt er et udklip  ;)

Der findes flere gårde i Oppland som hedder Øverli, men jeg kan ikke se nogen sammenhæng i det foreløbigt.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vivian Møller

Hej Litta.

Tak skal du have. Det hjalp.

Ved du om der findes noget lokalarkiv i Ringebu - Gausdal området?
Du kunne være sjovt, hvis de lå inde med fotos.
Thorvald Mortensen er min gudsøns oldefar (hans søn er udlagt barnefader til min gudsøns far). Så det kunne være sjovt at få billeder af slægten i Norge og/eller huse de havde boet i.

Venlig hilsen
Vivian

Litta Olsen

Jeg kender ikke til noget lokalarkiv for Ringebu, men der findes slægtsforeninger i Oppland:

http://www.opa.no/

http://www.arkivnett.ol.no/husmenn/index.php?id=1

Ringebu ligger i Gudbrandsdalen (i nærheden af Lillehammer).

Lykke til !
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rasmussen

Hej Litta

Jeg håber du kan hjælpe mig.  Jeg er nybegynder i slægtsforskning men meget nysgerrig på slægten.

Det drejer sig om min mands oldefar Alfred Imanuel (eller Emanuel) Simonsen (eller muligvis Siemsen/Simsen som blev til Simonsen efter en skrivefejl - sådan lyder "familiehistorien")

Jeg sidder med hans danske pas der står at han er født 15/9 1878 i Oslo/Christiania.
Han er død d. 20/4 1954 på Samsø DK.

Jeg håber at du muligvis kan finde ud af noget om hans forældre, om han havede søskende. Hvorfor tog han til Danmark?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Helle Rasmussen

Litta Olsen

Citat fra: Helle Rasmussen Dato 23 Feb 2012 - 21:27
Hej Litta
Jeg håber du kan hjælpe mig. 
Hilsen Helle Rasmussen

Hej Helle

Jeg har sendt dig flere svar på din henvendelse  via PM og dem finder du nok i din indboks  ;)

Ellers var jeg nødt til at få lidt hjølp til at finde flere detaljer, så det kan du se resultatet af her:
http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176530-alfred-imanuel-simensen-1878-hvor-i-folketellingene/

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Helle Rasmussen

Tusinde, tusinde tak Litta

Jeg skal da love for du og dine norske hjælpere har været på arbejde!!! Så langt var jeg aldrig kommet...  ;)

Jeg kan ikke se at jeg har nogle beskeder i PB - men måske gør jeg noget forkert?!

Så jeg var glad for dit link - og har lige skemmet det igennem (puha på norsk).
Jeg kunne se at der på et tidspunkt er en Even/Evensen - Min mands familie hedder Even Rasmussen! Brugt som mellemnavn (efternavn) og det skulle efter sigene også komme fra den norske gren af familien. Så det lyder jo rigtigt....

Hvis du har andre oplysninger end dem som jeg kunne læse i linket må du meget gerne sende dem, som sagt kan jeg ikke se at jeg har nogle beskeder i PB.

Endnu en gang tak

Hilsen Helle :D

Litta Olsen

Helle

Jeg sendte det samme til dig som det der stod i den første post i forumet, så du mangler ikke noget.

Det var lidt sjovt med Even/Evensen og at du siger at det var brugt i din familie !  Lidt mærkeligt at Olavus skifter efternavn på den måde, men lige omkring den tid var der meget kaos med navnebrug.

Er der noget andet du vil spørge om, så giv besked.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge