Hej, det var noget af et tilbud at hjælpe med at finde slægt i Norge :-)
Jeg har lige præcist en slægt jeg gerne vil finde dér.
Min ane, skrædderen
Endre Sigvartsøn Ring (staves på varierende måder fra gang til gang) bliver gift første gang i Horsens, Danmark, den 13. april 1742 i Sct. Jacobs Kirke (nuværende Vor Frelsers Kirke).
Her står i kirkebogen noget i denne her retning:
13 April blef udi S: Jacobs Kirche effter Kongl: Benaadningsbref Dato Kiøbenhafn d: 29 Martji 1742 uden foregaaende Trolovelse copuleret Endre Siverdtsøn og Anne Thomædatter Thenøver (?). Accisen er erlagt d: 7 April: 1742. For Karlen som hafde sit rigtige Pas fra Norge caverede hans Mester Oluf Peter(sen)(eller står der Jacob(sen ?) skriftligt at hand iche er anden steds trolovet"
Endre Sigvartsøn Ring bor enten ved vielsen i Horsens eller kort tid herefter i Nørregade i Vejle (min hjemby). Her får parret først en datter i 1743, dernæst en søn, og så et par tvillingepiger, som bliver døbt, men dør efter ca. 14 dage. Omkring 4 måneder senere dør moderen også.
Enkemanden står nu tilbage med 2 børn, Anna Lisa og Sigvart.
Han gifter sig igen, denne gang i Vejle, med en Clara Maria.
De får så nogle børn, heraf en Christen og en Engelbret, samt en Anna Johanna Endresdatter Ring, som er min ane.
I 1771 dør min Endre Sigvartsøn Ring i Vejle. Han står opført i kirkebogen under døde som "Endr Skræder", 63 år gammel.
Vejles kirkebog går ikke så langt tilbage, at jeg eventuelt ville kunne finde hans fødsel der.
Horsens kirkebog er ulæselig for det tidsrum hvor han burde være født.
Og endelig tyder vielsesteksten i Horsens 1742 jo på, at han kom fra Norge?
Jeg finder ganske vist nogle bådsmandsfamilier i Holmens Sogn i København, som kunne være beslægtede. Her er fx en Sigvart Endresen født 1695, og en Endre Endresen født 1705, men fædrene hedder ikke Sigvart som forventet, og det er i øvrigt to forskellige forældrepar.
Kan du måske give mig et puf nærmere min Endre Sigvartsøn Ring's oprindelse?
Mange hilsener fra håbefulde
Helle Hartmann Nielsen
Vejle, Danmark