Hej Litta
Er det muligt, at du kunne hjælpe mig med nedenstående ane, som jeg formoder er født i Oslo.
Jeg har en ane ved navn Ingeborg Mathea Andersdatter, født o. 1784 måske i Olso? og død 1824 i Nyboder i København. Hun blev i 1814 gift med min ane Henrik Larsen i Holmens Kirke og de boede i Nyboder. Ved vielsen var hun enke efter en Peder Olsen.
Jeg har set, at navnet Ingeborg Mathea forekommer hyppigere i Norge end i Danmark, og ved et opslag i FamilySearch fandt jeg netop en Ingeborg Mathea Andersdatter gift med en Peder Olsen i Oslo den 11/3-1803. Meget tyder på, at det er de rigtige personer, jeg har fat i, men er selvfølgelig ikke 100% sikker.
Findes der kilder, som viser folk, der er flyttet fra Norge til Danmark? I så fald kunne det være interessant at se, om dette par er flyttet fra Oslo til København. Jeg har ikke fundet Peder Olsens død, og jeg ved ikke, om han er død i København eller Oslo. Måske er det kun Ingeborg Mathea Andersdatter, som er flyttet til Danmark.
Jeg kunne i øvrigt også tænke mig at se, hvad der ellers findes af oplysninger i kirkebogen i forbindelse med deres bryllup i Oslo. Jeg ønsker ikke at gå videre med hendes forfædre, før jeg er sikker på, at det er den rette person, jeg har fat i. Håber du har mulighed for at hjælpe mig.
På forhånd mange tak.
Mange hilsner
Erik Bjerre Fisker