Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Citat fra: Mia Ibsen Dato 25 Aug 2012 - 18:16
Kan du tjekke om et ægtepar, Oluf Urberg f,1720 i Norge og Anna Dorothea Mortensdatter Møller f.1718 i Norge, er forældre til Iver Hesselberg Urberg f,1744 og Anna Dorothea Urberg f,1768.

Er næsten sikker på at de er forældre til Iver, men er i tvivl om de er forældre til Anna Dorothea. For så skulle Anna Dorotheas mor være 50 da hun fik hende.

Hej Mia

jeg kan desværre ikke hjælpe med det. Finder ikke noget om Urberg. I en gammel tråd kommer nogen med spørgsmål om hvorvidt Anne Dorothea kan være datter af Iver Urberg. Har du set det ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mia Ibsen

Citat fra: Litta Olsen Dato 25 Aug 2012 - 21:28
Citat fra: Mia Ibsen Dato 25 Aug 2012 - 18:16
Kan du tjekke om et ægtepar, Oluf Urberg f,1720 i Norge og Anna Dorothea Mortensdatter Møller f.1718 i Norge, er forældre til Iver Hesselberg Urberg f,1744 og Anna Dorothea Urberg f,1768.

Er næsten sikker på at de er forældre til Iver, men er i tvivl om de er forældre til Anna Dorothea. For så skulle Anna Dorotheas mor være 50 da hun fik hende.

Hej Mia

jeg kan desværre ikke hjælpe med det. Finder ikke noget om Urberg. I en gammel tråd kommer nogen med spørgsmål om hvorvidt Anne Dorothea kan være datter af Iver Urberg. Har du set det ?

Hej Litta.

Ja har set den, men det gjorde mig ikke meget klogere. Der er nemlig så meget tvivl om det.

Men tusind, tusind tak fordi du prøvede!!!!!

Masser af Hilsner Mia

Lars Ulrich Hansen

Citat fra: Litta Olsen Dato 18 Aug 2012 - 00:03
Citat fra: Vibeke Holck Dato 17 Aug 2012 - 20:56
Bernhard Pedersen død d. 11 marts 1922 og
Wilhelmine Marie Pedersen død d. 28 april 1914 begge i Tromsø.

Bernhard døde af 'slag':
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Klokkerbok nr. 9 (1915-1925), Døde og begravede 1922, side 481.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3741&idx_id=3741&uid=ny&idx_side=-461

Wilhelmine af kræft 'cancer ....', men desværre klarer jeg ikke at tyde hvilken type :
Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 18 (1907-1917), Døde og begravede 1914, side 157.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=131&idx_id=131&uid=ny&idx_side=-156

Der står cancer peritonei - dvs bughindecancer. Altså en cancer med spredning til bughinden.
Kan være fra flere organer - f.eks tarmen eller underlivet.

Litta Olsen

Citat fra: Lars Ulrich Hansen Dato 29 Aug 2012 - 13:46
Der står cancer peritonei - dvs bughindecancer. Altså en cancer med spredning til bughinden.
Kan være fra flere organer - f.eks tarmen eller underlivet.

Tak for oplysningen, Lars. Altid godt at lære noget nyt.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta - håber du kan hjælpe mig

Jeg søger oplysninger om en udlagt barnefader, som ifølge nedenstående form. er udvandret til Norge fra Danmark efter 1840 og til ca. 1844.

jeg vil gerne have hjælp til at udfinde hans dødsdato og sted samt en afskrift af samme, idet jeg gerne med sikkerhed vil vide, om det er samme person, der er tale om. Det kan være, at der under hans død/begravelse står noget om, hvor han er født og hvilken dato.
Jeg har følgende:
Nr. 52: Jacob Peter Andreasen
Dåb: C508A-1-1 Ryde 1828 (opslag 20): født og hjemmedøbt 31 07 1828, Jacob Peter Andreasen, uægte barn, moderen ugift tjenestegørende Christiane Pedersdatter i Sønderskovhus, som barnefader er udlagt møllersvend Andreas Jacobsen i Naur Mølle. Faddere: Gaardmand Andreas Jacobsen og Hustrue Kirsten Olesdatter i Sønder Skouh., Huusmd. Christen Thomissens Hustrue Else Pedersdatter i Sønderskovhuus, møllersvend Christen Eising, tjenestekarl Niels Pedersen ST (samme sted) Ryde Mølle.

Nr. 104:
Andreas Christian Jacobsen, født 24 01 1809 og døbt 20 03 1809 i Budolfi Ålborg, konfirmeret 25 04 1824 i Budolfi  Ålborg,   
Forældre: Jacob Aakerberg og Ane Cathrine Holm
Faddere: se under dåb
Landsarkivet: C150A-7-2 Ålborg Budolfi 1809 (opslag 116)
Forældre: Nr. 208 og 209
Dåb: C150A-7-2 Ålborg Budolfi 1809 (opslag 116): 20. marts: Jacob Aakkerberg, skoemager og hustru Ane Cathrine Holm - Andreas Christian, f. 17. p. 24. januar gr. Jansen, ? (titel) Splid, Bager H. Aarslev, Skipper Eschild Nielsen, Handelsmand Wiejelsen (tuborg gr. Dr Claudi) Madme (Madam) Wiejelsen , D. Huse
Konfirmation: C150A-9-4 Aalborg Budolfi 1824 (opslag 107): søndagen efter påske 1824 (25. april) nr. 14 – Andreas Christian Aakerberg i Aalborg, skomager Jacob Aakerberg og Ane Cathr Holm, døbt 20. marts 1809, kundskab og opførsel meget god, vac. 17. juli 1809 af Dz.
FT 1834: bor som 25 og ugift møllersvend på Eskjer Mølle, Grinderslev sogn, Viborg
FT 1840: bor som 30 årig og ugift møllersvend på Vium Mølle i Hjerk sogn, Viborg
Vedlagt hvordan udfundet som værende forældrepar til ane nr. 52.
Andreas Jacobsen: jeg har forsøgt at udfinde ham i til- og afgangslisterne for Naur, hvor han vel skulle stå som møllersvend og følgende fremkom:
Ryde 1826 opslag 162 nr. 26 – tilgang 1826: Andreas Christian Aakerberg, 18, møllersvend, Aalborg, Store Ryde Mølle d. 14 nov
Ryde 1828 opslag 194 nr. 4 – afgang 1828: Andreas Christian Aakerberg, 19½, møllersvend, til Naur, Store Ryde Mølle 26 mai
Naur 1828 opslag 33 nr. 7 – tilgang: Andreas Christian Aakerberg f. i Aalborg, 21, møllersvend i Naur Mølle, kom fra Ryde, 26 mai  1 juni 1828
Naur 1829 opslag 41 nr. 3 – afgang: Andreas Christian Aakerberg Allborg, 24, møllersvend i Naur Mølle, til Holsten den 25. april 1829
Ryde 1831 opslag 168 nr. 9 – tilgang: Andreas Christian Aakkerberg, 23, Møllersvend, fra Maaberg/?, til Store Ryde Mølle, 1. Nov
Ryde 1832 opslag 199 nr. 4 – afgang 1832: Andreas Christjan Aakkerberg, 24, Møllersvend, til ?, fra Store Ryde Mølle
Grinderslev (Viborg) 1832 opslag 193 nr. 56 – tilgang: Andreas Christian Aakkerberg, tjener Eskjer –mølle, fra Ryde den 1. X (december) (ingen alder anført)
Grinderslev 1837 opslag 188 nr. 52 – afgang: Andreas Chr Aakkerberg, 2. Nov, 29, tjener på Eskjer, til Jeberg Præstegaard.

FS: Andreas Christian Aakerberg gift 20 09 1861 med Gunhild Svenningsdatter i Holt, Aust-Agder, Norge. Gommens faders navn anført som Jacob Aakerberg og brudens faders navn anført som Svenning Nilsen. Batch nummer M42127-3.
Dis-Norge: afskrift kirkebog Aust-Agder, Holt 1861-1871 Ægteviede side 233 nr. 21: 20. September: Enkemand, Møller Andreas Christian Aakerberg og Pige Gunhild Svenningsd., Gom f. Lauget/?, 51 og brud f. i Gjerstad, 33/39. Gommens fars navn: Jacob Aakerberg og brudens fars navn: Svenning Nilssen. Forlover: Halvor Pedersen og Gregers Halvorsen. Tillysning 11/8, 1/9 og 8/9-1861 af brudgom. Vac.: 1809 og 1840. Under bl.a. gift før: Attest for Skifteretten ved Hjorthøy af 20. aug 1861.
FS: Andreas Christian Okerberg, f. 1809, 35 og Maren Jensdatter Dammen, f. 1810, 34, gift 20. september 1844 i Hommedal, Aust-Agder, Norge, batch nummer I05403-7.
FS: Omund Andreas Okerberg og Maren Jensdatter gift 20. september 1844 i Landvik, Aust-Agder, Norge.
Børn født i ægteskab med Gunhild Svenningsdatter:
FS: Andreas Christian Aakerborg og Gunhild Svenningsd., Anne Marie Andersen, f. 22 11 1861 og døbt 19 01 1862 i Holt, Aust-Agder, Norge.
Afskrift kirkebog Holt sogn 1862, Aust-Agder 1861-1871 side 19 nr. 1: født 22 11 1861 og døbt 19 01 1862, Anne Marie ægte , forældre: Møller Andreas Christian Aakerberg og hustru Gunhild Svenningsdatter. Faddere: Inger Johansd., Karen Louise Tygense, Gregers Halvorsen, Kent Haaversen, ??.
FS: Andreas Christian Okerberg og Gunhild Svenningsd., Svenning Andersen, f. 01 03 1863 og døbt 19 08 1863 i Sondeled, Aust-Agder, Norge
Endvidere også en afskrift af ægteskabet med Maren Jensdatter Dammen i Hommedal, Aust-Agden.


med venlig hilsen


Ole Krog

Ole Krog

#485
Citat fra: Ole Krog Dato 02 Sep 2012 - 17:11
Hej Litta - håber du kan hjælpe mig

Jeg søger oplysninger om en udlagt barnefader, som ifølge nedenstående form. er udvandret til Norge fra Danmark efter 1840 og til ca. 1844.

jeg vil gerne have hjælp til at udfinde hans dødsdato og sted samt en afskrift af samme, idet jeg gerne med sikkerhed vil vide, om det er samme person, der er tale om. Det kan være, at der under hans død/begravelse står noget om, hvor han er født og hvilken dato.
Jeg har følgende:
Nr. 52: Jacob Peter Andreasen
Dåb: C508A-1-1 Ryde 1828 (opslag 20): født og hjemmedøbt 31 07 1828, Jacob Peter Andreasen, uægte barn, moderen ugift tjenestegørende Christiane Pedersdatter i Sønderskovhus, som barnefader er udlagt møllersvend Andreas Jacobsen i Naur Mølle. Faddere: Gaardmand Andreas Jacobsen og Hustrue Kirsten Olesdatter i Sønder Skouh., Huusmd. Christen Thomissens Hustrue Else Pedersdatter i Sønderskovhuus, møllersvend Christen Eising, tjenestekarl Niels Pedersen ST (samme sted) Ryde Mølle.

Nr. 104:
Andreas Christian Jacobsen, født 24 01 1809 og døbt 20 03 1809 i Budolfi Ålborg, konfirmeret 25 04 1824 i Budolfi  Ålborg,  
Forældre: Jacob Aakerberg og Ane Cathrine Holm
Faddere: se under dåb
Landsarkivet: C150A-7-2 Ålborg Budolfi 1809 (opslag 116)
Forældre: Nr. 208 og 209
Dåb: C150A-7-2 Ålborg Budolfi 1809 (opslag 116): 20. marts: Jacob Aakkerberg, skoemager og hustru Ane Cathrine Holm - Andreas Christian, f. 17. p. 24. januar gr. Jansen, ? (titel) Splid, Bager H. Aarslev, Skipper Eschild Nielsen, Handelsmand Wiejelsen (tuborg gr. Dr Claudi) Madme (Madam) Wiejelsen , D. Huse
Konfirmation: C150A-9-4 Aalborg Budolfi 1824 (opslag 107): søndagen efter påske 1824 (25. april) nr. 14 – Andreas Christian Aakerberg i Aalborg, skomager Jacob Aakerberg og Ane Cathr Holm, døbt 20. marts 1809, kundskab og opførsel meget god, vac. 17. juli 1809 af Dz.
FT 1834: bor som 25 og ugift møllersvend på Eskjer Mølle, Grinderslev sogn, Viborg
FT 1840: bor som 30 årig og ugift møllersvend på Vium Mølle i Hjerk sogn, Viborg
Vedlagt hvordan udfundet som værende forældrepar til ane nr. 52.
Andreas Jacobsen: jeg har forsøgt at udfinde ham i til- og afgangslisterne for Naur, hvor han vel skulle stå som møllersvend og følgende fremkom:
Ryde 1826 opslag 162 nr. 26 – tilgang 1826: Andreas Christian Aakerberg, 18, møllersvend, Aalborg, Store Ryde Mølle d. 14 nov
Ryde 1828 opslag 194 nr. 4 – afgang 1828: Andreas Christian Aakerberg, 19½, møllersvend, til Naur, Store Ryde Mølle 26 mai
Naur 1828 opslag 33 nr. 7 – tilgang: Andreas Christian Aakerberg f. i Aalborg, 21, møllersvend i Naur Mølle, kom fra Ryde, 26 mai  1 juni 1828
Naur 1829 opslag 41 nr. 3 – afgang: Andreas Christian Aakerberg Allborg, 24, møllersvend i Naur Mølle, til Holsten den 25. april 1829
Ryde 1831 opslag 168 nr. 9 – tilgang: Andreas Christian Aakkerberg, 23, Møllersvend, fra Maaberg/?, til Store Ryde Mølle, 1. Nov
Ryde 1832 opslag 199 nr. 4 – afgang 1832: Andreas Christjan Aakkerberg, 24, Møllersvend, til ?, fra Store Ryde Mølle
Grinderslev (Viborg) 1832 opslag 193 nr. 56 – tilgang: Andreas Christian Aakkerberg, tjener Eskjer –mølle, fra Ryde den 1. X (december) (ingen alder anført)
Grinderslev 1837 opslag 188 nr. 52 – afgang: Andreas Chr Aakkerberg, 2. Nov, 29, tjener på Eskjer, til Jeberg Præstegaard.

FS: Andreas Christian Aakerberg gift 20 09 1861 med Gunhild Svenningsdatter i Holt, Aust-Agder, Norge. Gommens faders navn anført som Jacob Aakerberg og brudens faders navn anført som Svenning Nilsen. Batch nummer M42127-3.
Dis-Norge: afskrift kirkebog Aust-Agder, Holt 1861-1871 Ægteviede side 233 nr. 21: 20. September: Enkemand, Møller Andreas Christian Aakerberg og Pige Gunhild Svenningsd., Gom f. Lauget/?, 51 og brud f. i Gjerstad, 33/39. Gommens fars navn: Jacob Aakerberg og brudens fars navn: Svenning Nilssen. Forlover: Halvor Pedersen og Gregers Halvorsen. Tillysning 11/8, 1/9 og 8/9-1861 af brudgom. Vac.: 1809 og 1840. Under bl.a. gift før: Attest for Skifteretten ved Hjorthøy af 20. aug 1861.
FS: Andreas Christian Okerberg, f. 1809, 35 og Maren Jensdatter Dammen, f. 1810, 34, gift 20. september 1844 i Hommedal, Aust-Agder, Norge, batch nummer I05403-7.
FS: Omund Andreas Okerberg og Maren Jensdatter gift 20. september 1844 i Landvik, Aust-Agder, Norge.
Børn født i ægteskab med Gunhild Svenningsdatter:
FS: Andreas Christian Aakerborg og Gunhild Svenningsd., Anne Marie Andersen, f. 22 11 1861 og døbt 19 01 1862 i Holt, Aust-Agder, Norge.
Afskrift kirkebog Holt sogn 1862, Aust-Agder 1861-1871 side 19 nr. 1: født 22 11 1861 og døbt 19 01 1862, Anne Marie ægte , forældre: Møller Andreas Christian Aakerberg og hustru Gunhild Svenningsdatter. Faddere: Inger Johansd., Karen Louise Tygense, Gregers Halvorsen, Kent Haaversen, ??.
FS: Andreas Christian Okerberg og Gunhild Svenningsd., Svenning Andersen, f. 01 03 1863 og døbt 19 08 1863 i Sondeled, Aust-Agder, Norge
Afskrift Søndeled kirkebog 1861-1879 side 24 nr. 83, Aust-Agder, Norge født 1. marts 1863 og hjemmedøbt og herefter i K d. 16. august 1863, Svenning ægte, forælde: Møllermester Andreas Christian Okerberg og Maren Jensdatter Buvig (mellem de to navne skrevet Gunhild Svenningsd), faddere: Svenningsen, John Hansen, Vrold Vroldsen Slet-, Ingeborg Gregersd. Lauget og Inger Petersd., under anmærkning står hjemmedøbbt af Halvor Pedersen i Langet, ? ægtefælle, ?? barnet i Langet, Holt Sogn, som ???
Endvidere også en afskrift af ægteskabet med Maren Jensdatter Dammen i Hommedal, Aust-Agden.
Homedal 1816-1850, Aust-Agder, ægteviede 1844 side 407 nr. 12: ? og Møllersvend Andreas Christian Jacobsen Okerberg, gl. 35 Aar og Pigen Marens Jensd. Dammen, gl. 34 Aar, Forlover Peder Molland og Salve O. Dammen, viet 20. Sept i kirken.

tilføjet dåbsafskrift af Svennning og ægteskab mellem Andreas Christian Okerberg og Marens Jensdatter, der er udfundet som anført.
med venlig hilsen


Ole Krog

Litta Olsen

Hej Ole

Jeg har lige kigget lidt på det og der er noget jeg ikke forstår. Jeg kan ikke finde hverken Andreas, Gunhild eller nogle af deres børn i folketællingen 1865 !

Kan de være rejst ud af landet ? Tilbage til Danmark ?

Hvor er det da mest sandsynlig at de ville rejse, tror du ?

Jeg skal kigge lidt mere i kirkebøgerne og se om jeg finder børnenes konfirmationer, men jeg tvivler godt nok på det.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta

tak for din henvendelse. Min "ane" må være taget til Norge mellem 1840-1844 - kan du evt. se på nogle tilgangslister se, hvorfra han er kommet og evt. ligeså se på afgangslister, om han er udrejst/taget til andet sogn efter 1863, hvor barnet Svenning er født/døbt i Søndeled, Aust-Agder.

Han er trods alt Møller - vel også en større stilling i Norge på det tidspunkt, mon han ville opgive dette for at tage til Danmark, dog eventuelt til en lignende stilling i Danmark. Hans kone og to børn er dog norske. Han forældre dør i 1822(mor) og 1852 (far), så der er ingen familie i Danmark.

Jeg prøvede også i en folketælling 1865, men ved ikke om det var den rigtige måde, jeg søgte på. Jeg fandt heller ikke nogen af dem.

Jeg skal nok prøve at udfinde dem i FT i Danmark

på forhånd tak for hjælpen.

Ole Krog

Litta Olsen

Citat fra: Ole Krog Dato 03 Sep 2012 - 18:47
Min "ane" må være taget til Norge mellem 1840-1844 - kan du evt. se på nogle tilgangslister se, hvorfra han er kommet og evt. ligeså se på afgangslister, om han er udrejst/taget til andet sogn efter 1863, hvor barnet Svenning er født/døbt i Søndeled, Aust-Agder.

Jeg har allerede tjekket flere afgangslister, men har ikke fundet dem. Har også set efter om Andreas er død, men det gav heller ikke noget resultat.

1865-tællingen er meget komplet, så derfor er det mærkeligt at de ikke er der.

Skal jeg lægge en forespørgsel ind på forum i Digitalarkivet ? Måske nogen der kan finde ud af det :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta

Det må du meget gerne - der må evt. også være nogen i Norge, der evt. har forsket i slægten og ved noget om børnene Anne Marie og Svenning (hvis de lever til de bliver voksne og stifter familie) og således evt. også deres forældre.

tak

Ole Krog

Litta Olsen

Måske skulle du spørge nogen med tilgang til svenske kilder ?

Der er da en mulighed for at de kan være flyttet til Sverige.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta

Det kan da være en god ide - Andreas Christian Akerbergs far Jacob Akerberg stammer jo fra Sverige, hvor han er døbt 27. januar 1777 i Malmø (forældre Christen Akerberg og Cecillja Nilsdatter)

Vedr folketællinger ser det for mig ud til, at man ikke kan søge så bredt i Norge men skal ind i de forskellige sogne for at søge - er det korrekt?
Har prøvet i nogle af de sogne, hvor børnene er født og ægteskab indgået - dog uden held. Har også selv prøvet nogle afgang- og tilgangslister i sognene - også uden resultat.

Mærkeligt hvis hele familien sådan er forsvundet.

Har ikke fundet dem i folketælling i Danmark - første ville være 1870 o.s.v.

Ole Krog

Litta Olsen

Citat fra: Ole Krog Dato 03 Sep 2012 - 20:15
Vedr folketællinger ser det for mig ud til, at man ikke kan søge så bredt i Norge men skal ind i de forskellige sogne for at søge - er det korrekt?

Nejda - man kan søge i hele landet på en gang eller vælge de enkelte sogne.

Her kan du søge generelt:

Den nye: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1865

-og den gamle søgemåde: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&katnr=1&emnenr=3

Man kan også søge i ALLE digitale databaser samtidig:
http://da3.uib.no/cgi-win/WebGlobal.exe?slag=fjernsok


Men jeg har nok prøvet dem alle  :-[
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta

tak for oplysningerne - jeg har lige sendt en "ansøgning" om hjælp til Sverige. Håber det evt. kan give et resultat.

Ole

Litta Olsen

Ole:

Skifte efter hans første kone (nederst til højre):

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Holt sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 4 (SAK/1221-0002/H/Hc/L0029), 1857-1862, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.
Merknader: Med løst register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/35165/337/

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ole Krog

Hej Litta

mange tak for henvisningen til skiftet, som jeg lige var inde på og skrev af. Det var dog dejligt med et skifte med så pæn og let læselig skrift.

Ole Krog

Bodil Kristiansen

Hej Litta
Jeg har tidligere forsøgt om du kunne hjælpe mig, men da havde jeg ikke mange oplysninger til dig.

Jeg søger hjælp til at finde mere om disse personer.

Anne Marie Andersen født i Danmark 25.82 1899 og død på Kragerø 25.5.1972

Johan Anker Andersen født 1907 død 1981-

Jeg ved ikke hvor Johan er født - eller om de er blevet gift i Norge / Danmark. Jeg tror de har boet hele tiden på Kragerø.

Jeg har forsøgt at komme ind på DIS Norge uden held, så nu forsøger jeg igen om du muligvis kan hjælpe.

m.v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Litta Olsen

Citat fra: Bodil Kristiansen Dato 05 Sep 2012 - 18:10
Jeg søger hjælp til at finde mere om disse personer.

Kan du sige lidt mere om hvad du gerne vil finde ud af ? 

Her har du Johan/John i 1910:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036520001470

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Bodil Kristiansen

Hei igen Litta

De har jo ikke efterkommere, da de må være blevet gift sent. Det kunne være spændende at vide om det var her i Danmark de mødte hinanden eller kan man finde ud af hvornår Anne Marie kom til Norge (AM fødenavn var Jensen)hun må være rejst til Norge - sikkert fra Nykøbing Mors vil jeg tro.

Er det muligt at finde ud af om de er blevet gift i Norge og hvornår. Kan man finde billed af gravstedet evt dødsannonce fra avisen?

Hvor mon de boede på Kragerø ?

Hilsen Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Jeg har for kort tid siden skrevet og bedet om hjælp til at finde Birthe Marie Knudsen, født 1793, Sandsvær, Buskerud. Du fandt en familie, men det viste sig, at hun forblev i Norge og blev gift 2 gange.
Deres søn, Engelbrecht Emilius Haagen blev konfirmeret i Trinitatis, København i 1842  1830-1854 ops 194.
I forældrerubrikken, som har været til tydning står der.
Smedesvend Engelbrecht Haagen,H. Birthe Marie. hos smedemester Niels Christophersen.
Så vidt jeg ved, døde Birthe Marie 1842, og faderen flyttede til en anden adresse, så drengen Engelbrecht bor alene hos Niels Christophersen.
I en DDD fra 1845, Springgade 37, søgt på mandens navn, ses hele familien.Drengen står under Emil.
Han er gift og har 8 børn. De er næsten lige kommet fra Norge, den yngste er 1 år- alle er født i Bergen.
Da du udredte faderen, Thron Engelbrecht Haagen for mig, stod der også, at han kom fra Bergen.
Han hed Haugan og kom fra Ryehaug i Folldalen.
Der er ikke noget, der tyder på, at der er en forbindelse mellem Thron Engelbrecht og Christoffersen.,
Jeg ved ikke, om der kunne være en forbindelse mellem Birthe Marie Knudsen og Niels Christoffersen!
Ved konfirmationen står der Sted. men måske er han en stedbroder! som er født ca. 1798-1799.
Birthe Marie Knudsdatter er født 1793-1794.
Kunne jeg få dig til at finde nogle spor, der peger på, at Birthe Marie og Niels Christofffersen har noget med hinanden at gøre.!
Måske kommer de også fra Folldalen!
Det var en længere udredning, men jeg håber alligevel, at du måske kan kaste lidt lys over denne familie.
Venlig hilsen
Marianne.

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 07 Sep 2012 - 18:36
I en DDD fra 1845, Springgade 37, søgt på mandens navn, ses hele familien.Drengen står under Emil.
Han er gift og har 8 børn. De er næsten lige kommet fra Norge, den yngste er 1 år- alle er født i Bergen.

Ingen af dem er født i Bergen - det er helt sikkert, men de kan jo være kommet via Bergen, når de rejste fra Norge.

Imidlertid er følgende født og døbt i København:

Carl Johan født 27 okt 1844, døbt 1 dec 1844, Trinitatis
Amalie født 1843, døbt 21 maj 1844, Trinitatis
Marthe Elisabeth, født 16 marts, død 1 april 1839
Henrikke Oline, født 1835, døbt 26 dec 1835, Holmens sogn
Christopher Olaves, født 1831, døbt 25 sept 1831, Trinitatis
Caroline, født 29 juli 1830, døbt 12 sept 1830, Trinitatis

Så om de kom fra Norge, var det før 1830......

Moderens navn er Henriette (Hendrikke) Oline Jetmundsdatter og jeg finder heller ikke hende i Bergen.

Ikke let, det her !  :-\
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Ja, det er meget svært, det her.
Hvad er det for nogle børn, du har fundet? Jeg kan ikke se, at de er i husstanden i Springgade 1845!
Du har nok ret i, at de ikke kommer fra Bergen. Har du tjekket Folldalen, hvorfra Tron kom?
Der må være en forbindelse fra Birthe Marie til enten Niels Christoffersen eller Henriette Jetmasen.
God Weekend til dig.
hilsen
Marianne.

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 08 Sep 2012 - 09:24
Hvad er det for nogle børn, du har fundet? Jeg kan ikke se, at de er i husstanden i Springgade 1845!

Ser du ikke at det er 4 af børnene fra Springgade ?:

Carl, 1 år
Henrikke, 10 år
Christoffer, 14 år
Caroline, 15 år

- og moderen Henrikke Jetmundsen

Der er ingen Niels Christoffersen eller Birthe Marie Knudsdatter i Folldalen.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Litta.
Jeg blev distraheret af, at i DDD er alle mellemnavne ikke taget med. Jeg vil nu se på deres dåb,måske er der nogle navne, der dukker op, som jeg kan bruge.
Det er mærkeligt, at der står, at de kommer fra Norge, hvis det ikke passer.Moderens navn kunne måske tyde på, at hun stammer derfra.

venlig hilsen
Marianne.

Jan B. Hansson

Hej Litta

Har igen brug for din hjælp. Min svenske oldemor havde en halvbror Nils Petter Lindh (Persson)
som flyttede til Norge og her stiftede familie.

Se Folketelling 1910 for 0102 Sarpsborg kjøpstad
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036334011273

Nils Petter var åbenbart en smut i Amerika/Canada mellem 1904 til 1907.
Han vendte tilbage da Norge var blevet selvstændig og han er blevet en hjemvendt Norsk - Amerikaner.
Hustruen har ikke skiftet statsborgerskab og skibslisten angiver også at han rejste alene.

Se Emigranter over Kristiania 1871-1930
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=emikra1&gardpostnr=147101&personpostnr=147101#nedre

Da han skriver postkort til familien i Sverige fra Sarpsborg både i 1917 (55 år) og 1920 (58 år)
må vi antage at han har slået rødder i Sarpsborg.

Nils Petters norske hustru Helene Sophie Larsdatter har jeg fundet i Folketelling 1865 for 0113P Borge prestegjeld
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037984001630

Jeg har fundet at Nils Petter havde yderligere 2 sønner:

Peder Lindh som døde ved fødsel 6. mai 1888 Kristiania, Norge.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 13 (1887-1894), Fødte og døpte 1888, side 44.

Viktor Herman Veborg Lindh
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW2V-YZZ

Af oplysninger jeg mangler er:
hvor og hvornår blev Nils Petter og Helene Sophie gift ?
hvor og hvornår døde Nils Petter, Helene Sophie og børnene ?


Håber du kan hjælpe mig
mvh Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Litta Olsen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen Dato 08 Sep 2012 - 13:14
Det er mærkeligt, at der står, at de kommer fra Norge, hvis det ikke passer.Moderens navn kunne måske tyde på, at hun stammer derfra.

Her er de i 1850 og her står alle børnene som født i Danmark, mens forældrene er fra Norge.

Men jeg kan stadigvæk ikke finde moderen heroppe  :(
Niels har et så lamindeligt navn at det ikke er let at finde.

Det havde været fint at finde deres vielse !

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Jan B. Hansson Dato 08 Sep 2012 - 16:09
Har igen brug for din hjælp. Min svenske oldemor havde en halvbror Nils Petter Lindh (Persson)
som flyttede til Norge og her stiftede familie.

Jeg har fundet at Nils Petter havde yderligere 2 sønner:

Peder Lindh som døde ved fødsel 6. mai 1888 Kristiania, Norge.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 13 (1887-1894), Fødte og døpte 1888, side 44.

Viktor Herman Veborg Lindh
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW2V-YZZ

Af oplysninger jeg mangler er:
hvor og hvornår blev Nils Petter og Helene Sophie gift ?
hvor og hvornår døde Nils Petter, Helene Sophie og børnene ?


Hej Jan

Her er familien i år 1900:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00102&gardpostnr=1065&personpostnr=5080&merk=5080#ovre

For at finde deres dødsfald må kirkebøgerne for Sarpsborg nok gennemgås:
Søg på Sarpsborg her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read

Ved Lars' dåb står der at forældrene er borgerlig viet, men ikke hvor.

Men jeg fandt, jeg fandt (nederst):
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 3 (1881-1891), Borgerlig viede 1887, side 245.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5436&idx_id=5436&idx_listetype=bv&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-9


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jan B. Hansson

Tak Litta - endnu en gang

Jeg er glad for at du fandt 1900 Folketællingen og deres borlige vielse.

Din anbefaling om at gennemgå dødsfald i kirkebøgerne for Sarpsborg ved at
Søge på Sarpsborg her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read
er meget problematisk da jeg de fleste gange får en web side med beskeden:

Etterspurt side er ikke tilgjengelig på Internett grunnet personvern eller andre klausuler !

Findes der i Norge en online måde at finde gravesteder - f.eks som i Sverige:  http://www.gravar.se/
eller Danmark - find en gravsten ?

mvh Jan B. Hansson
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Litta Olsen

Citat fra: Jan B. Hansson Dato 11 Sep 2012 - 11:03
Din anbefaling om at gennemgå dødsfald i kirkebøgerne for Sarpsborg ved at
Søge på Sarpsborg her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read
er meget problematisk da jeg de fleste gange får en web side med beskeden:

Etterspurt side er ikke tilgjengelig på Internett grunnet personvern eller andre klausuler !

Findes der i Norge en online måde at finde gravesteder - f.eks som i Sverige:  http://www.gravar.se/
eller Danmark - find en gravsten ?

Først om kirkebøgerne. Her kan du læse om spærregrænser: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=om

Så dødsfald efter 1930 kan du ikke læse.

DIS-Norge har en side med gravsteder, men jeg har ledt efter dem der allerede. Hvis du vil prøve, så er det her: http://www.disnorge.no/gravminner/index.php
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Cay-Erik Geipel

Hej Litta

jeg fik en del ud af min forskning i Flensborg (Flyge(Flüge) og ville gerne sende scans af kopierne. Men din mail er skjult. Send en mail til mig direkte, så sender jeg dem.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de