Hej Litta,
Jeg håber, du kan hjælpe mig. Jeg har adskillige gange forsøgt at finde begravelsen for min tip2 oldefar bager Anders Hansen Wendelboe, som skulle være død i Drammen eller Moss i 1836. Han er født i Kerteminde i 1767, er først bager i Kerteminde, gik konkurs 1802 og arbejdede derefter på Samsø som bager, men flytter i 1804 eller 1805 til Moss med sin familie. Her nedsætter han sig også som bager og er medstifter af Jægerkorpset i 1808.
Nedenstående er et uddrag af mine notater, de to første er oplyst af Ketil Johansen, som forsker i datteren Nicoline Andersdatter Wendelboe's slægt. Hun emigrerede til USA i 1850'erne med sin mand Johannes Ingemundsen/Ingmundson og deres børn. De ejede først gården Gate i Rygge, flyttede derefter til Sem på vestsiden af Oslofjorden, hvorfra de emigrerede. Kilden til det 3. notat er FamilySearch.
Jeg er også meget interesseret i at finde begravelsen for hans 2. ægtefælle Anna Maria Caroline Hansdatter Matthiasen, som blev født i Kerteminde i 1778. Hendes far, skipper Hans Matthiasen, og mor, Anne Dorthea Carlsen, skulle være flyttet til Moss før 1805 efter oplysning i skiftet efter Anders Hansen Wendelboe's far. Det er Anders Hansen Wendelboe's 1. ægtefælle Jensine Larsdatter Holbech, som er min tip2 oldemor.
Det kunne være virkelig interessant, hvis det var muligt at finde et skifte efter Anders Hansen Wendelboe og Anna Maria Caroline Hansdatter Matthiasen, som fortalte om deres børn, hvoraf jeg kender til 6 børns skæbne, 6 af 10 børn er født i Moss, tre døde som små.
1◦ Han løste borgerbrev 25.7.1805, hvilket i praksis betyr at han var utdannet bakermester.
Protokollen sier:
Anders Wendelboe har efter aflagt Troeskaps og Borgereed, vundet Borgerskap som bagermester. - Død og Enken opsagt borgerskabet.
Det står ikke noen datoer for oppsigelsen
Laugsdokumentasjonen i Moss
2◦ I 1808 var han en av 29 stiftere av Jægerkorpset i Moss (Smaalenene), en militær avdeling. Hans underskrift er på dette stiftelsesdokumentet. Videre, han kjøper et hus på Kransen 6 (Gammelt nr 158) i Moss sentrum av handelsmann Lechberg i 1815. Han skal da drive bakeri i denne gården. Kransen er en gate i Moss sentrum.
Kilde: Mossiania i gamle tider, O.P. Nyquist, Moss 1926, en historiebok om Moss, p. 122 og 289
3◦ Anders Hansen WENDELBOE (AFN: LTM5-4N) Pedigree Sex: M Family
Event(s)
Birth: 5 Feb 1767
Kerteminde, Fyn, , Denmark
Death: 1836
Drammen, Smaalenene, , Norway
Parents
Father: Hans Andersen WENDELBOE (AFN: LTM5-PL) Family
Mother: Gertrude Rasmusdatter MOHL (AFN: LTM5-76)
Marriage(s)
Spouse: Anna Maria Caroline MATHIASSEN (AFN: LTM6-2G) Family
Marriage: 19 Apr 1797
Kerteminde, Odense, , Denmark
Spouse: Jensine Larsdotter HOLBECH (AFN: LTM4-F3) Family
Marriage: 19 Sep 1790
Kerteminde, Fyn, , Denmark
Venlig hilsen
Birgit Djurhuus