Hej igen, det var mig der tidligere har skrevet her på tråden vedr. min ane, Endre Sigvartsøn Skræder Ring, som levede i Vejle, Danmark, fra i hvert fald år 1742 og til sin død i Vejle 1771.
Jeg ved ikke hvor eller hvornår han er født, men ud fra aldersangivelsen i folketællinger og ved begravelsen går jeg ud fra, at han må være fra et sted mellem 1705 og 1711.
Jeg har tidligere herinde fået gode spor at gå efter - fx en liste over borgere i København efter branden i 1728, hvor min Endre formentlig bor med et par brødre, deres far og en fætter i Krusemyntegaden og Meriangaden.
Jeg blev også tippet om en mulig bror, Hans.
Denne mulige bror står indført som døbt "Hans Henrich" i Skt. Nikolaj Kirke, Sokkelund Herred, København (se kb Skt. Nikolaj 1694-1721 opslag 101).
Her står, at han blev døbt den 16. september 1706, og var søn af Sigvart Hansen Skræder og Else Kirstine Thorsdatter.
Fadderne er temmelig prominente. Bl.a. Etatsråd og Politimester Ole Rømer (ham med lysets hastighed).
Men jeg kan stadig ikke rigtig finde min Endre Sigvartsen Skræder Ring, og er endnu ikke helt sikker på, om han har samme forældre som Hans Henrich Sigvartsen Skræder.
Jeg ved kun, at min Endre blev gift i Horsens den 13. april 1742 med Anne Thomædatter Thenover, og kort herefter står som fadder til et barn i Vejle Kirke, hvor han betegnes som byens nye skrædder. Allerede i februar 1743 får han selv døbt en datter, Anna Lise, i Vejle Kirke.
Og året efter får han døbt en søn, Sigvart Endresen Skræder Ring, i december 1744. Her er fadderne ret prominente fra byens styre - borgmester og byfoged (hvor borgmesteren er er en slags formand for byens 12 eligerede borgere, heriblandt efter alt at dømme også Endre Sigvartsen Skræder Ring).
Derefter får parret tvillingepiger, som dør - hvorefter børnenes mor dør, og Endre gifter sig igen i 1748, Vejle, med min ane: Clara Marie (Andersdatter?). Hende kan jeg heller ikke spore, overhovedet.
Hvordan søren kommer jeg videre med opsporingen af Endre Sigvartsen Skræder Ring (og måske hans kone, Clara Marie)? Jeg føler mig ret sikker på, at han må være bror til nævnte Hans Henrich - men kan ikke bevise det p.t.