Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Citat fra: Niels Jørgen Engel [1195] Dato 22 Okt 2015 - 16:50
Ærgerligt at fødselsdage ikke står hverken ved vielse, død eller barns dåb. Ifølge folketælling 1875, vielse og død er Benedikt født 1847, og ifølge datterens dåb i 1853 - men ingen steder står en dato.

Jamen, det skulle du bare ha' sagt ;-)

Her er Bendiks dåb:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ulnes i Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 6 (1842-1863), Fødte og døpte 1847, side 13.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8985&idx_id=8985&idx_listetype=dp&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-12

- og Mons;
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ulnes i Nord-Aurdal, Ministerialbok nr. 6 (1842-1863), Fødte og døpte 1858, side 34.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8985&idx_id=8985&idx_listetype=dp&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-33


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Niels Jørgen Engel

Endnu engang ...... 1.000 tak.

Niels J

Birgitte Christensen

Hej,

Jeg søger efter fødselsdato og sted samt forældrenes navne på:

Endre Petersen/Pedersen Esvog (Det er ikke alle steder i arkivmaterialet at navnet Esvog eller Esvag er med).

Han blev viet i Holmens kirke den 13/11-1786 med enke Johanne Marie Johnsdatter. Han var da matros i 3.D.4.C. (AO KB Holmens Sogn 1617-1813 opslag 339)

Han var 31 år ved FT 1787, 44 år i FT 1801, 80 år i FT 1834 og 84 år i FT 1840.
Så han må være født ca. 1754-1757. Som fødested i FT 1840 står: Født i Bergen.

Jeg har uden held ledt i Family search. Derfor vil jeg være meget glad hvis du på nogen måde kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Birgitte Christensen





Litta Olsen

Citat fra: Birgitte Christensen [43693] Dato 06 Dec 2015 - 15:15
Jeg søger efter fødselsdato og sted samt forældrenes navne på:

Endre Petersen/Pedersen Esvog (Det er ikke alle steder i arkivmaterialet at navnet Esvog eller Esvag er med).
Han var 31 år ved FT 1787, 44 år i FT 1801, 80 år i FT 1834 og 84 år i FT 1840.
Så han må være født ca. 1754-1757. Som fødested i FT 1840 står: Født i Bergen.

Hej

Desværre har jeg ikke fundet ham, men jeg er ganske sikker på at Esvog er det samme som Eidsvaag. Det ligger i Sveio kommune syd for Bergen. I gamle dage hørte det til Søndre Bergenhus.

Her kort over området med Eidsvåg midt i: http://www.norgeskart.no/?_ga=1.130130252.2101677180.1423331547#11/-32176/6658116

Samme område i Googles maps: https://www.google.no/maps/@59.7133785,5.515,3065m/data=!3m1!1e3

Hvis du zoomer ud, ser du afstanden til Bergen.

Jeg har fundet bygdebogen for kommunen på nettet, men en Peder bosat i Esvog har jeg altså ikke fundet. Vedlægger klip med de første sider om gården. Den eneste der er i nærheden er en ved navn Endre, født 1750, men hans far hed også Endre, så det er nok ikke ham. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12211725&gardpostnr=1462&personpostnr=3028&merk=3028#ovre

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Carl Henrik Jeppesen

Hej Litta,

Jeg søger en Bjørn Olesen f i Stavanger ca. 1778.

gift i Hansted, Thisted, Danmark med Karen Marie Pedersdatter den 11. oktober 1811.
død i Hansted 8. februar 1859.
Han fik 3 børn: Ellen Bjørnsdatter f. 19. januar 1812, Ole Jørgen Bjørnsen f. 2. april 1815, Birthe Elisabeth Bjørnsdatter f. 26. februar 1819 alle i Hansted, Thisted

Jeg forventer at Bjørn er kommet over med skudefarten mellem Norge og Thy.

Håber du kan hjælpe mig lidt på vej til mine norske aner!

mvh
Carl Henrik Jeppesen

Litta Olsen

Citat fra: Carl henrik jeppesen [49960] Dato 08 Dec 2015 - 18:40
Jeg søger en Bjørn Olesen f i Stavanger ca. 1778.

Jeg forventer at Bjørn er kommet over med skudefarten mellem Norge og Thy.

Håber du kan hjælpe mig lidt på vej til mine norske aner!

mvh
Carl Henrik Jeppesen

Hej Carl Henrik

Jeg har desværre ikke haft held af at finde din Bjørn. Hverken i selve Stavanger eller i området udenfor.

Det er synd at du ikke har mere info :-(

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Carl Henrik Jeppesen

tak for forsøget.
Desværre er det det eneste som kirkebogen i Hansted skriver.

Birgitte Christensen

Hej Litta,

Tusind tak for dit hurtige svar vedr. Endre Pedersen (Esvog) født i Bergen.

Ifølge folketællingen 1834 hed han Endre Pedersen Esvag. Ved sønnen Johns dåb i 1790 og i folketællingen 1840 hed han Endre Pedersen Esvog.

I Familysearch findes flere med navnet Endre Pedersen - hvor faderens fornavn var Peder, men umiddelbart passer alder og fødested Bergen / Eidsvaag ikke med dem. Der er f.eks. en Endre Pedersen døbt 7. april 1754 i Soknedal, Sor Trondelag, hvis fader var Peder Storoyen.

Med venlig hilsen
Birgitte

Litta Olsen

Citat fra: Birgitte Christensen [43693] Dato 13 Dec 2015 - 10:36
Ifølge folketællingen 1834 hed han Endre Pedersen Esvag. Ved sønnen Johns dåb i 1790 og i folketællingen 1840 hed han Endre Pedersen Esvog.

I Familysearch findes flere med navnet Endre Pedersen - hvor faderens fornavn var Peder, men umiddelbart passer alder og fødested Bergen / Eidsvaag ikke med dem. Der er f.eks. en Endre Pedersen døbt 7. april 1754 i Soknedal, Sor Trondelag, hvis fader var Peder Storoyen.

Både Endre og Peder er ganske almindelige navne her og siden det er så tidligt som 1754, så er det nok svært at finde ud af mere. Esvog er det eneste spor at gå efter, men han behøver jo ikke engang at være født der, men kan være vokset op på stedet.

Der er heller ikke så mange kilder her som er søgbare før 1801. Desværre.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Jensen

Hej Litta

Undertegnede ville blive glad, hvis du kunne hjælpe mig med oplysninger om min fætter.

Det drejer sig om:
Hans Peter Aagaard Larsen, født 5.2.1934 Aagaard, Pederstrup, Mogenstrup Sogn, Hammer Herred, Præstø Amt
Han er konfirmeret 4.4. 1948 i Kongsted Kirke, Danmark. Han sejlede som elektriker på skibene.

Notat fra bryllupsannonce i vor lokale Avis:
Bryllup Lørdag 31. ds. (måned og år kendes desværre ikke) i Ski kirke Norge:
Magnhild Guldbrandsen, d. af Karl G. Snekkerstua og
elektriker Hans Peter Larsen, s. af Karl L., Solbakkevej 19, Næstved

Efterfølgende skulle de have fået 2 børn:
Gro Merete
Bo V(W)itter

Min faster er desværre død og jeg kan ikke få oplysninger af hende.

Kan du hjælpe?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd
sikajensen@nyraad.net

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Jensen [8395] Dato 02 Jan 2016 - 15:29
Undertegnede ville blive glad, hvis du kunne hjælpe mig med oplysninger om min fætter.
Det drejer sig om:
Hans Peter Aagaard Larsen, født 5.2.1934 Aagaard, Pederstrup, Mogenstrup Sogn, Hammer Herred, Præstø Amt
Han er konfirmeret 4.4. 1948 i Kongsted Kirke, Danmark. Han sejlede som elektriker på skibene.

Notat fra bryllupsannonce i vor lokale Avis:
Bryllup Lørdag 31. ds. (måned og år kendes desværre ikke) i Ski kirke Norge:
Magnhild Guldbrandsen, d. af Karl G. Snekkerstua og
elektriker Hans Peter Larsen, s. af Karl L., Solbakkevej 19, Næstved

Efterfølgende skulle de have fået 2 børn:
Gro Merete
Bo V(W)itter

Hej Vibeke - jeg har gang i noget, men du er nødt til at vente lidt ;)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Jensen

Hej Litta

Det er helt i orden. Jeg venter gerne på nyt.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd

Anne Margrethe Jensen

Jeg vil gerne bede om hjælp til følgende:
Martin Christoffersen f. 31/10 1864 i Drammen, Norge. Hans forældre hedder Lars Christoffersen og Clarisa Paulsen. Martin emigrerer til USA 1885, hvor han bosætter sig i N.Y. Brooklyn Asssembly District 7, Kings. Han bliver gift 16/4 1896 i N.Y. med Inger Knudsen Maegaard f. 3/1 1868 i Rolsted Sogn, Odense Amt, DK. Inger emigrerede i 1893 med SS Thingvalla, med bestemmelsessted Chicago, fra Frederikshavn til N.Y. Om hun kommer til Chicago ved jeg ikke, men hun træffer jo så Martin, som hun bliver gift med. De får en datter Ingeborg f. 24/7 1896 i N.Y. Ved FT i 1915 og 1920 (1/1 1920) bor hele familien på adressen i Brooklyn. De får alle Amerikansk statsborgerskab. Inger Christophersen dør 5/1 1920 og bliver begravet på Evergreen Cem. Friedhof d. 8/1 1920. Datteren dør i marts 1975, hvor hun stadig boede på adressen i Brooklyn. I februar 1921 får Martin udstedt et pas, certificat nr. 146932, fordi han vil rejse på familiebesøg i Norge, Danmark mv. Han skal rejse med SS Stavangerfjord fra N.Y. den 11/3 1921 til Norge, Norwegian American Line.
1.  findes der passagerlister fra den rejse.
2. Dør Martin i Norge? bliver han evt. i Norge og kan man så finde hans dødsfald der. Jeg tror nemlig ikke han vender tilbage til USA.

Mvh
Anne Margrethe Jensen
Anne Margrethe Jensen

Litta Olsen

Citat fra: Anne Margrethe Jensen [3750] Dato 15 Jan 2016 - 11:05
1.  findes der passagerlister fra den rejse.
2. Dør Martin i Norge? bliver han evt. i Norge og kan man så finde hans dødsfald der. Jeg tror nemlig ikke han vender tilbage til USA.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, for der er ikke lister for skibene tilgængelig for det tidsrum. Mht. hans død, så har jeg søgt i gravlagte i Oslo og i Gravminner, men ikke fundet ham.

Du skulle måske prøve at spørge om hjælp i forumet som giver hjælp til søgning i Ancestry ? Her kan der findes passagerlister.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Jensen [8395] Dato 04 Jan 2016 - 10:23
Hej Litta

Det er helt i orden. Jeg venter gerne på nyt.

Venlig hilsen
Vibeke Jensen
Nyråd

Jeg har sendt deg en privat melding :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Gitte Johansen

#1155
Hej Litta

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg finder en i Norge, som hverken er døbt eller konfirmeret.

Herhjemme kommer de jo i kirkebogen alligevel i fødesogn, men der kan jeg ikke finde ham.

Der drejer sig om Harald Kroken, viet her nr. 14.

Står der, han er medlem af Pinsevennerne (Pinsevækkelsen)?


Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vanylven i Vanylven, Ministerialbok nr. 510A12 (1920-1946), Ekteviede 1940, side 199.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=49649&idx_id=49649&uid=ny&idx_side=-173
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10081111251176.jpg
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Litta Olsen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 16 Jan 2016 - 21:52
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg finder en i Norge, som hverken er døbt eller konfirmeret.

Herhjemme kommer de jo i kirkebogen alligevel i fødesogn, men der kan jeg ikke finde ham.

Der drejer sig om Harald Kroken, viet her nr. 14.

Står der, han er medlem af Pinsevennerne (Pinsevækkelsen)?

Hej Gitte

Ja, han er medlem af Pinsemenigheden. Nogle gange finder man dem i dissenterprotokoller, men hans navn var ikke at finde i den eneste, som jeg fandt for Vanylven. Jeg har også kigget i nabosogn efter ham, men uden resultat.

Hans far hed Jakob Jakobsen og ham finder vi på Kroken i 1910 med sin kone og 2 børn. Som du ser står der at han også er udtrådt  og ikke er tilknyttet noget samfund. Læg også mærke til at der står at han på tidspunktet for folketællingen befinder sig i Duluth, Minnesota:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11301&gardpostnr=146&personpostnr=994&merk=994#ovre

Her før han blev gift:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01511&gardpostnr=290&merk=290#ovre

Jakobs datter Otilie finder jeg under fødte børn af dissentere:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vanylven i Vanylven, Klokkerbok nr. 501C04 (1902-1930), Fødte barn av dissentere 1902-1907, side 103.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3037&idx_id=3037&idx_listetype=fd&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-2

Men altså ikke Harald ......

Var det til hjælp for dig ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Gitte Johansen

Det var meget fint, Litta. Jeg giver dette videre til Mogens, som jeg har hjulpet. Hat fundet hustruen. Tusind tak.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Litta Olsen

Har han andre spørgsmål, så er jeg klar  ;)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Gitte Johansen

#1159
Tak, det siger jeg til ham.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jytte Wind

Hej Litta

Du har før hjulpet mig og jeg håber på din hjælp igen.

Jeg søger oplysning om:

Johannes Høimark, der skulle være født i Christiania den 16/1-1805 eller 1806, jeg har en slægtstavle, der er lavet at Personalhistorisk Institut i 1941, hvor fødselsdatoen er opgivet til at være 16/1-1915.
Men på Folketællingerne fra 1845, 1850, 1855, 1860 og 1880  har han opgivet sin alder, så han må være født i 1805 eller 1806.

Hans forældre skulle være Morten Wilhelm Høymark og Anne Pedersdatter Stagnæss.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Jytte Wind

1915 skal selvfølgelig være 1815
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Litta Olsen

Citat fra: Jytte Wind [1119] Dato 18 Jan 2016 - 16:17
1915 skal selvfølgelig være 1815

Ja, det regnede jeg næsten med ...

Ved du mere om hans forældre ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Wind

Hej Litta

Jeg ved ikke om det er hans forældre, men hvis de er, så er moderen Anna Pedersdatter Stagsnæss født i Strømstad i august 1763, datter af Peder Olsen Stagsnæss og Karna Hansdatter Lur, begge fra Strømstad. Faderen Morten Wilhelm Høymark skulle være født ca. 1771 i Hjørring.

Mvh
Jytte
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Litta Olsen

Citat fra: Jytte Wind [1119] Dato 19 Jan 2016 - 11:54
Hej Litta

Jeg ved ikke om det er hans forældre, men hvis de er, så er moderen Anna Pedersdatter Stagsnæss født i Strømstad i august 1763, datter af Peder Olsen Stagsnæss og Karna Hansdatter Lur, begge fra Strømstad. Faderen Morten Wilhelm Høymark skulle være født ca. 1771 i Hjørring.

Mvh
Jytte

Er det din Johannes, der dør i Grenaa i 1883 ?: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=169292&sort=e

Kan der findes et skifte efter ham ? Ved du hvor og når han blev gift ?

Du søger svar og jeg spørger bare, hehe. Jeg har ledt efter ham i kirkebøgerne, men ikke fundet noget. Christiania er også af og til et vidt begreb. Det kan måske betyde et tilgrænsende sogn f.eks. og da bliver det helt umuligt.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Wind

Ja, det er min Johannes der dør i Grenå i 1883. Der står i kirkebogen: Skifteatt. 14/7-83. Jeg har ikke fundet noget skifte.
Han var skomagermester og læderhandler.
Han blev gift med Ane (Anne) Rasmusdatter, født i Virring Sogn i Randers Amt ca. 1805, den 15. november 1833 i Randers.
De fik 7 børn.
Et eller andet sted har jeg set ordet Akershus? Jeg kan bare ikke lige huske hvor >:(
Det er helt fint du spørger, så længe jeg kan svare.
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Litta Olsen

Det store problem er at vi ikke ved noget om hans efternavn. Dvs. hvis det ikke er denne Morten. Det tvivler jeg godt nok på, med tanke på karrierevalg ;-)

Højmark er ikke noget norsk stedsnavn, så det tror jeg heller ikke hjælper i søgningen efter hans dåb.

Desværre.....
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Wind

Jeg er godt klar over at chancerne for at finde ham ikke er store.
Nogle andre slægtsforskere mener, han måske hedder Morten Vilhelm Jensen og skulle være bager. Men det gør det vel ikke nemmere.
Men du skal have tusind tak for at have prøvet.
Venlig hilsen
Jytte Wind - 2920

Kurt Arne Empacher

Hej Litta
Jeg ser her at du hjælper med Aner i Norge,jeg er nået til nogle af mine og håber at du kan hjælpe
Det drejer sig om Knud Alfsen f. i Øster-Risør-Aust-Agder? d.? hans kone hed Johanne Thorsdatter f.iØster-Risør-Aust-Agder d.? gift 7 apr-1820 i Øster-Risør ,de får en søn Alf Knudsen f.2-Jan-1824 i Øster -Risør
den anden Ane ved jeg lidt mere om Gunder Olesen Hedegaard f ca 1781 i Arendal d.22-Mar-1856 i Ålborg
Danmark,hans kone Maren Knudsdatter f. 1785 i Øster-Risør Norge de er gift 20-Dec-1825 i Vor Frue Kirke i Ålborg Danmark ,de får en datter Oline Gundersdatter Olesen f.7-Sep-1818-d.1898 i Ålborg hun bliver gift 21-Feb-1846 i Vor Frue Kirke i Ålborg med Alf Knudsen
Jeg håber på hjælp,da det vil udfylde et hul
Mvh Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Litta Olsen

Citat fra: Kurt Arne Empacher [18866] Dato 23 Jan 2016 - 06:32
Det drejer sig om Knud Alfsen f. i Øster-Risør-Aust-Agder? d.? hans kone hed Johanne Thorsdatter f.iØster-Risør-Aust-Agder d.? gift 7 apr-1820 i Øster-Risør ,de får en søn Alf Knudsen f.2-Jan-1824 i Øster -Risør
den anden Ane ved jeg lidt mere om Gunder Olesen Hedegaard f ca 1781 i Arendal d.22-Mar-1856 i Ålborg
Danmark,hans kone Maren Knudsdatter f. 1785 i Øster-Risør Norge de er gift 20-Dec-1825 i Vor Frue Kirke i Ålborg Danmark ,de får en datter Oline Gundersdatter Olesen f.7-Sep-1818-d.1898 i Ålborg hun bliver gift 21-Feb-1846 i Vor Frue Kirke i Ålborg med Alf Knudsen

Hej Kurt

Jeg skal da se hvad jeg kan finde ud af.

Vielsen (no.7):
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 2 (1815-1839), Ekteviede 1817-1820, side 189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9819&idx_id=9819&uid=ny&idx_side=-108

Både Knud og Inger Johanne havde været gift før. Inger Johanne var enke efter en Ole Hansen fra Risør og Knud ser du her med hans første kone. Hans forældre, en søster og en brorsøn bor samme sted:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10901&gardpostnr=53&personpostnr=324&merk=324#ovre

Jeg skal se efter mere senere :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge