Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Janni Eriksen

Hej igen :-)
Ja jeg ved da noget. Ville bare høre om det overhovedet var noget man kunne kigge efter, inden jeg gik i gang med det store skrive arbejde :-)

Han hedder Gourt Poulsen (Gouert, Govert, er set stavet på flere måder). Han er født 1762 i Dronninglund sogn. Han dør i 1834, og det er her at præsten har skrevet, at han har arbejdet i Drammen i Norge, som bødker.

Ved FT 1801 er han i DK, men ellers ved jeg desværre ikke rigtig noget om, hvornår han skulle have været rejst.

Kan du bruge det til noget som helst ? :-)

Igen mange tak for hjælpen.

Mvh Janni

Litta Olsen

Citat fra: Janni Eriksen [50583] Dato 11 Sep 2015 - 08:11
Hej igen :-)
Ja jeg ved da noget. Ville bare høre om det overhovedet var noget man kunne kigge efter, inden jeg gik i gang med det store skrive arbejde :-)

Han hedder Gourt Poulsen (Gouert, Govert, er set stavet på flere måder). Han er født 1762 i Dronninglund sogn. Han dør i 1834, og det er her at præsten har skrevet, at han har arbejdet i Drammen i Norge, som bødker.

Ved FT 1801 er han i DK, men ellers ved jeg desværre ikke rigtig noget om, hvornår han skulle have været rejst.

Kan du bruge det til noget som helst ? :-)

Igen mange tak for hjælpen.

Mvh Janni

I det tidsrum er der ikke mange kilder at søge i, så der melder jeg pas ....
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

#1112
Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 09 Sep 2015 - 09:01
Vi har tidligere haft en korrespondance vedr. Peder Christian Berg, som angiveligt skulle være født i Christiania i Norge, og jeg har nu via FS fundet et varmt emne til, hvor og hvornår Peder Christian(sen) Berg skulle være født nemlig her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=18&uid=563411&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2603%25071%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%2516%25D6%25B5%2500%25BF%25AC%2509%25BB

Det er i Berg Kirke, Vestfold , Brunlanes, og faderen hed Christian Berg.
Hvis det er så heldig, man kan finde Christian Bergs død, er det så muligt at finde hans skifte, for at se om der står noget om kone og børn?

Jytte

Berg/Tanum/Brunlanes er det samme som Larvik i dag. Her er link til skifteregister for Larvik by:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk07071672&fjernsok=true

Om du har lyst å se etter en Christian Berg, så er ekstraskatten en mulighet, da under Brunlanes. Problemet kan dog være at finde ret person, da vi ikke ved om navnet Berg henviser til en gård:
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/46131/

MEN - når jeg søger i folketællingen for 1801, Tanum, så finder jeg i sognet Berg på gården Berg denne familie:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010726&gardpostnr=81&merk=81#ovre

Faderen er så gammel at han faktisk KAN være far til din Peder :-)

På DIS-treff fandt jeg noget (som egentlig er noget rod, for her blandes Berg i Brunlanes og Berg i Jämtland !!) Imidlertid kan der jo alligevel være noget rigtig i de oplysninger, som står der, for både forældrenes og børnenes navne stemmer med folketællingen. Bortset fra at der også er en PER, som skal være født 1775....
Men som sagt, den som har lagt de data ind, er nok ikke helt troværdig, så alt skal tages med et stort forbehold. Vedlægger klip.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Hej Litta

Tusind tak for linkene. Jeg har brugt lidt tid på at kigge på dem og på oplysningerne fra Dis-treff.

Du har ret, det sidste er noget rod, men jeg har dog fundet Hans f. 1766, Jacob f. 1778, Else f. 1780 og Gunild f. 1783. Hvis jeg går ud fra Peder f. 1768 også er Chr. Hansen og Mari Nielsdatters, så er der et stort spring mellem Peder og Jacob. Her vil jeg tjekke om ikke, der skulle være nogle børn i den mellemliggende periode.

Efter Hans`dåb har jeg på side 7  fundet Christian Hansens hans kone på Berg introc.

Mht. til FT 1801 vil jeg lige spørge om alle personerne på siden boede på Berg - eller hvordan skal jeg forstå det?

Linket til skifter synes jeg ikke, jeg kan finde noget :(

Linket til Ekstrasskatten synes jeg ikke, jeg helt kan finde ud af!

Jeg mangler nu det afgørende bevis på, om jeg har fat i den rigtige Peder!
Findes der andre steder at lede - evt. lægdsruller?
- Jeg undrer mig stadig over, hvorfor min Peder oplyste han var født i Christiania?

mange hilsner
Jytte

Litta Olsen

#1114
Jytte

Mht. til FT 1801 vil jeg lige spørge om alle personerne på siden boede på Berg - eller hvordan skal jeg forstå det?

Ja, alle boede på gården Berg.

Linket til Ekstrasskatten synes jeg ikke, jeg helt kan finde ud af!

Egentlig fungerer det nærmest som et mandtal. Til venstre gårdens navn, så hvad slags gård og derefter personerne på gården i de følgende kolonner. Så her skal man lede efter Berg i venstre kolonne.

Jeg mangler nu det afgørende bevis på, om jeg har fat i den rigtige Peder!
Findes der andre steder at lede - evt. lægdsruller?
- Jeg undrer mig stadig over, hvorfor min Peder oplyste han var født i Christiania?

Der er desværre ikke mange kilder for den periode :-( Det ser heller ikke ud til at der er bøger med konfirmasjoner fra det tidsrum hvor Peder skulle være konfirmeret.

Mht. det andet spørgsmål: Måske kom han fra Christiania og ikke direkte fra Larvik ? En by alle danskere havde hørt om ? Jeg ved at det samme gælder for Bergen. En del som rejste ud, sagde at de kom fra Bergen, fordi det er et større sted.

I det klip som jeg sendte, står der opført en Per, født 1775. Jeg tænkte at hvis årstallet som du har ikke er rigtig eller hvis det der står der ikke er det, kan det så være ham ? Per/Peder går stort set for det samme.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Tak igen Litta :)

Det må have været en stor gård på den tid.

Jeg vil prøve at pløje Ekstraskatten igennem, men om det vil give noget, er nok tvivlsomt.

Mht. Christiania, har jeg selv haft de samme tanker. Så jeg tror, jeg vil lede efter Peder og Anna Reginas vielse her, da det kunne tænkes at Anna (født i Ålborg) havde været en tur i Oslo - det har jeg set før i en anden gren af min familie.

Ærgerligt der ikke findes andre kilder, så det bliver nok svært at få bekræftet, om jeg har fat i den rigtige familie!

mvh
Jytte

Birthe Nielsen

Hej Litta

Mit spørgsmål handler om Ole Olsen Fodstad, som er født omkring 1753.
Jeg har i Dis Forum spurgt efter hans fødsel/dåb og hvem hans forældre var og her blevet gjort opmærksom på, at han muligvis kommer fra Norge og at der findes en by/sogn i Norge, der hedder Fodstad.

Så nu spørger jeg dig, om du måske kan hjælpe med disse oplysninger?

Her er hvad jeg ved om ham. Han bliver gift 14/4-1779 i Melby sogn, Frederiksborg amt. Der er ingen oplysninger i kirkebogen om, hvor han er født.

I folketælling 1787 bor han i Vinderød sogn, Frederiksværk med kone og børn og han er Under Constabel ved Artilleriet.

I folketælling 1801 bor han i Hanehoved, Melby sogn, Frederiksborg amt med familien. Han er nu husmand og dør her i november 1806, 53 år gl.

Har du mon mulighed for at finde oplysninger om ham? Og er Fodstad en by i Norge?

venlig hilsen
Birthe Nielsen
Allerød


Litta Olsen

Citat fra: Birthe Nielsen [1554] Dato 14 Sep 2015 - 23:56
Jeg har i Dis Forum spurgt efter hans fødsel/dåb og hvem hans forældre var og her blevet gjort opmærksom på, at han muligvis kommer fra Norge og at der findes en by/sogn i Norge, der hedder Fodstad.

Har du mon mulighed for at finde oplysninger om ham? Og er Fodstad en by i Norge?

Hej Birthe

Fodstad er en gård på sognet Hoff på Toten i Oppland fylke.

Jeg forsøgte at finde ham konfirmeret, men der står han ikke. Dvs. der var flere Ole Olsen, men ikke med tilnavn Fodstad.

Mht. dåb, så er kirkebogen lidt svært at tyde. Her har du den (dåb er mellem andre hændelser som er kronologisk listet op):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9311

Der dør en Ole Andersen Fodstad i 1797: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001712876

Men om han er i slægt med din Ole, er svært at sige. Der er ikke så mange kilder før 1800.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Hej igen Litta

Jeg vender lige tilbage vedr. familien Chr. Hansen og Mari Nielsdatter på Berg, Brunlanes.

Jeg har nu fundet 9 børn født i 1766-68-70-73-76-79-80-83 og 1788 -men ingen Per født i 1775, heller ikke født af andre forældre. Så det må også være et fejlskud i det klip, du medsendte.

I Ekstraskatten har jeg fundet ungkarl Christian Hansen som tjenestekarl på gården Berg i Hovedmantalslisten fra 1764.

Jeg har desværre ikke fundet Peder Christian(sen) Berg og Anna Regine viet i Oslo. Til gengæld har jeg fundet Christian Hansen Berg død d. 16. feb. 1830 på gården Berg - jeg kan desværre ikke læse det, der står i "håndtering" han står som nr. 9- har du mulighed for det?:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&uid=ny&idx_side=-175

Derudover har jeg fundet en Mari Nielsdatter død d. 13. jan. 1815 på Berg - også her kniber det med det, der står i håndtering?:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=156&uid=22566&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R260%25B3%25001%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%25A6f%25D6%25B5%2500%25C9W%2509%25EF

Jeg har også fundet dette link til indscannede skifter:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/http://arkivverket.no/URN:sk_read/

- ved du hvor jeg evt. kan finde skifter fra Berg i 1815 og 1830?
Jeg tænker også, om Chr. Hansen kan have skiftet før sin død, evt. da gården formentlig overgik til ældste sønnen Hans, så det vil være fantastisk, hvis disse skifter er eller bliver tilgængelige.

Det var mange spørgsmål, men jeg vil rigtig gerne finde ud om min Peder stammer fra denne familie, så jeg håber, du kan/vil hjælpe :)

mvh Jytte



Litta Olsen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 17 Sep 2015 - 08:22
Jeg har desværre ikke fundet Peder Christian(sen) Berg og Anna Regine viet i Oslo. Til gengæld har jeg fundet Christian Hansen Berg død d. 16. feb. 1830 på gården Berg - jeg kan desværre ikke læse det, der står i "håndtering" han står som nr. 9- har du mulighed for det?:

Derudover har jeg fundet en Mari Nielsdatter død d. 13. jan. 1815 på Berg - også her kniber det med det, der står i håndtering?:

Måtte selv få hjælp til tydning, men her er de:

Christian Hansen Berg : " Opholdsmand på Garden Berg"

Mari Nielsdatter: "Føderåds Kone på Berg"

Linket til indscannede kilder virkede ikke, men det gør ikke noget :-)

Skifterne for den periode er ikke på nettet. Jeg har sendt spørsmål til Kongsberg Statsarkiv for at se om de kan scanne og sende :-)
Så da er det bare at vente.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Tusind tak igen Litta :)

Jeg venter med stor spænding :)

Bare lige for fuldstændighedens skyld - hvad betyder: "føderåds" ?




Litta Olsen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 17 Sep 2015 - 18:25
Jeg venter med stor spænding :)

Bare lige for fuldstændighedens skyld - hvad betyder: "føderåds" ?

Føderåds: http://forum.arkivverket.no/topic/127790-42318-foederaadskone/

- og så bliver du nok skuffet, er jeg bange for.

Her er skiftet efter Mari:
http://forum.arkivverket.no/topic/198359-skifte-etter-marie-nielsdatter-1815-berg-brunlanes/?p=1677763

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Hej Litta

Tusind , tusind tak - sikke da en hurtig ekspeditionstid, FANTASTISK:)

- og ja, det var selvfølgelig utrolig skuffende, jeg havde da klart et stort håb om, jeg var på rette vej. Skuffelser må man jo tage med, når man slægtsforsker og så komme videre derfra - at få nogen udelukket er jo også et skridt på vejen ;)

Nu gir jeg ikke sådan lige op, jeg finder måske et andet varmt emne på et tidspunkt, så kan det være, jeg vender frygtelig tilbage ;)

mange hilsner og god weekend
Jytte


Litta Olsen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 18 Sep 2015 - 10:56

Tusind , tusind tak - sikke da en hurtig ekspeditionstid, FANTASTISK:)

- og ja, det var selvfølgelig utrolig skuffende, jeg havde da klart et stort håb om, jeg var på rette vej. Skuffelser må man jo tage med, når man slægtsforsker og så komme videre derfra - at få nogen udelukket er jo også et skridt på vejen ;)

Nu gir jeg ikke sådan lige op, jeg finder måske et andet varmt emne på et tidspunkt, så kan det være, jeg vender frygtelig tilbage ;)

Et negativt resultat er også et resultat :-) Fint at udelukke det som er forkert !

Du er velkommen' frygtelig' tilbage ;-)

Hav en flot weekend.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Thorkild Bjørnskov Rasmussen

Hej Litta Olsen

På vegne af min svigerinde søger jeg oplysninger om hendes afdøde halv-farbroder: Bjarke Ejvind Petersen, født 17. sept. 1933 i Ringkøbing død  15. jan. 1989 i Rjukan i Norge. Jeg tænkte på, om der i Norge findes lignende hjemmesider som dk-gravsten.dk, således at man kunne fremfinde et foto af gravstenen?

Ligeledes er vi meget interesserede i navnene på afdødes 2 ægtefæller samt navnene på 3 børn - gerne også adresser.

Så sent som i går har Kate Nielsen hjulpet med et opslag i MyHeritage på Bjarke Ejvind Petersen.  Hvis du vil se på sagen, så vil jeg i mail til dig sende opslaget fra MyHeritage, da jeg formoder, at opslaget omfatter nulevende personer.

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen
Venlig hilsen
Thorkild Bjørnskov Rasmussen, Bryrup

Litta Olsen

#1125
Citat fra: Thorkild Bjørnskov Rasmussen [44362] Dato 27 Sep 2015 - 19:55
På vegne af min svigerinde søger jeg oplysninger om hendes afdøde halv-farbroder: Bjarke Ejvind Petersen, født 17. sept. 1933 i Ringkøbing død  15. jan. 1989 i Rjukan i Norge. Jeg tænkte på, om der i Norge findes lignende hjemmesider som dk-gravsten.dk, således at man kunne fremfinde et foto af gravstenen?

Ligeledes er vi meget interesserede i navnene på afdødes 2 ægtefæller samt navnene på 3 børn - gerne også adresser.

Så sent som i går har Kate Nielsen hjulpet med et opslag i MyHeritage på Bjarke Ejvind Petersen.  Hvis du vil se på sagen, så vil jeg i mail til dig sende opslaget fra MyHeritage, da jeg formoder, at opslaget omfatter nulevende personer.

Der findes en side med gravsteder som nok er endnu mere omfattende en den danske, men jeg kan ikke finde ham der, desværre.

Du kan godt sende en mail med det du har, så skal jeg se på det. Du kan sende til litta@olsen.net

Korrektion: Jeg søgte på Bjarke og der var han ikke, men ved søgning på hele fornavnet fandt jeg ham. I registeret for Tinn (Rjukan) står der at graven (nr. 24) er fæstet sammen med grav 23, men den er ikke i brug og der ligger ikke flere begravet på hans gravsted.

Se vedlagte klip (der er ikke billede af gravstedet, desværre) Hvis du lagrer billedet og åbner det igen, så ser du hele klippet.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Anette Berthelsen

hej Litta Olsen.

jeg søger oplysning om min tipoldefar Johan Arendt Johnsen og hans aner, ? hvad fik ham til at søge til Danmark. Fødselsdato har jeg ikke kunnet finde nogle steder.

jeg ved at han blev gift med min tip oldemor  Ottomine Marie Neist D. 9 maj 1858 i Fredrikshavn og at han døde i Fredrikshavn 1876, 49 år gammel. og at han kom fra Tronhjem i Norge .

han fik job som snedkersvend og blev senere snedkermester . ? var familien i Norge snedkere.

jeg håber inderligt at du kan hjælpe mig , da jeg ellers ikke kommer videre med den gren af slægten.

med Venlig Hilsen Anette Berthelsen.

Inge-Lise Trampedach

Kære Litta Olsen
Kan du hjælpe med et link til Delgobes samlinger, jeg kan ikke huske hvor det er, det var på en norsk side.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Litta Olsen

Citat fra: Anette Berthelsen [34747] Dato 01 Okt 2015 - 09:17
jeg søger oplysning om min tipoldefar Johan Arendt Johnsen og hans aner, ? hvad fik ham til at søge til Danmark. Fødselsdato har jeg ikke kunnet finde nogle steder.

jeg ved at han blev gift med min tip oldemor  Ottomine Marie Neist D. 9 maj 1858 i Fredrikshavn og at han døde i Fredrikshavn 1876, 49 år gammel. og at han kom fra Tronhjem i Norge .

Hej Anette

Det er godt nok ikke en enkel opgave, for der er jo ingen folketællinger mellem 1801 og 1865. Desuden er Trondhjem og omegn et stort område at søge i.

Men jeg har fundet noget 'mystisk' på FS (måske har du også set det...): https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MCC4-1Z9

Stedsnavnet var det rene volapyk, så jeg gjorde lidt andre søgninger og fandt ham her spm må være den samme som nævnt ovenfor: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHHH-DL7. Hvorfor det er koblet sammen har jeg ingen anelse om, men måske kan man spore ham på en eller anden måde. Jeg ser lidt på det.

Nu ligger Leksvik i Nord-Trøndelag og Trondhjem ligger i Syd-Trøndelag. Men siden Trondhjem er den største by i hele området kan man godt tænke sig at han har opgivet Trodhjem som hjemsted og ikke en for danskere ukendt lille kommune ???



Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ruby

Hej Litta -

Du har tidligere hjulpet mig gevaldigt med at finde data på min oldemor i Norge (og tusind tak for det). Nu har jeg et spørgsmål, som du måske kan besvare:

Min oldefar ejede en virksomhed (J.O. Gundersen & Co. / I.O. Gundersen & Co.), hvor hovedkontoret lå i Kristiansand. Han startede dog også filialer i hhv. Bergen og Kristiania. Han byggede et meget stort (og dyrt) hus til filialen på Kongensgate 7 i Kristiania (se vedhæftet foto), men noget tyder på, at han tog munden for fuld, for allerede 4-5 år senere blev hans virksomhed sat under administration af bankerne. Han var dog i stand til at føre virksomheden videre, men måtte lukket den helt, da spiritusforbuddet var en realitet i 1917-18 (der var tale om en vinimport-virksomhed). Jeg forsøger at finde frem til, hvornår virksomheden måtte sælge den flotte bygnng på Kongensgate 7 i Oslo (måske allerede i 1904 eller måske endda tidligere?). Ved du mon, hvor jeg kan finde mere om bygningshistorie (ejerforhold) for bgninger i Oslo?

Mange hilsner og på forhånd tak for hjælpen fra
Helle

[vedhæfting slettet af admin]

Litta Olsen

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 16 Okt 2015 - 13:47
Min oldefar ejede en virksomhed (J.O. Gundersen & Co. / I.O. Gundersen & Co.), hvor hovedkontoret lå i Kristiansand. Han startede dog også filialer i hhv. Bergen og Kristiania. Han byggede et meget stort (og dyrt) hus til filialen på Kongensgate 7 i Kristiania (se vedhæftet foto), men noget tyder på, at han tog munden for fuld, for allerede 4-5 år senere blev hans virksomhed sat under administration af bankerne. Han var dog i stand til at føre virksomheden videre, men måtte lukket den helt, da spiritusforbuddet var en realitet i 1917-18 (der var tale om en vinimport-virksomhed). Jeg forsøger at finde frem til, hvornår virksomheden måtte sælge den flotte bygnng på Kongensgate 7 i Oslo (måske allerede i 1904 eller måske endda tidligere?). Ved du mon, hvor jeg kan finde mere om bygningshistorie (ejerforhold) for bgninger i Oslo?

Hej Helle

Jeg skal se på det i weekenden.

Men din oldefar havde nok aldrig forestillet sig at Kongensgate 7 skulle blive vandrehjem  ;)
http://hihostels.no/vandrerhjem/oslo-vandrerhjem-central/
http://hihostels.no/wp-content/uploads/2012/06/fasade_17121.jpg
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ruby

Hej Litta -

Tusind tak!

Og nej, Julius havde HELT sikkert ikke forestillet sig, at det skulle ske ;-) Han havde nogle år før også bygget nyt stort hoveddomicil i Kristiansand og havde også en afdeling i Bergen. Han havde stor succes med sit vin-firma, og bygningen på Kongensgate var kulminationen derpå. Han og øvrige familiemedlemmer dannede et konsortium for at kunne bygge det kollossalt dyre hus i Oslo. Der var en kendt arkitekt på projektet, og meningen var vist, at at dette hus skulle være kronen på Julius' værk. Sådan kom det vist ikke til at gå, for allerede i 2004 blev hans firma sat under administration af banken. Han fik dog mulighed for at føre det videre, og det kom da også til at gå nogenlunde, men ikke med samme "storhed" som før, og jeg tror, at han solgte huset på dette tidspunkt (i 2004-2005), men ved det ikke med sikkerhed. Det kan måske være sket før.

Jeg tror, at Julius og hans brødre tabte mange penge på byggeriet, men jeg ved ikke helt, hvad der gik galt. Dog er der noget, der taler for,at Julius allerede i 2001 var på rejse med en anden herre til Spillebanken i Ostende, hvor han angiveligt tabte penge. Det kan have været mange penge, han tabte. Jeg gad godt vide, om dette var årsagen til hans økonomiske problemer i 1904, eller om problemerne allerede var opstået inden da, og det var derfor, han måske rejste til Spillebanken. Allerede i slutningen af i 1900 havde han ekstraordinære udgifter til en ung gravid piges rejse til og midlertidige bosættelse i Danmark, men det kan vel ikke være disse udgifter, der helt slog benene væk under ham økonomisk.....vil jeg tro.









Litta Olsen

Siden jeg ikke er så god til 'Oslo'-sager, så sendte jeg spørgsmålet videre og fik hurtigt svar og linker til 2 sider, som du kan studere :

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2V, Sted: Oslo by, Vestre distrikt, alminnelig rekke, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl10131501120004.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=33862&uid=ny&idx_side=-4

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 2V, Sted: Oslo by, Vestre distrikt, alminnelig rekke, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl10131501120282.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=33862&uid=ny&idx_side=-282

For øvrigt blev bygningen skadet af en brand på 1920-tallet. Finder ikke lige linken til den oplysning ....

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ruby

Jamen, hold da helt op, Litta - mange mange tusind tak til dig og den person, der har hjulpet med at finde dette frem! Det er storartet, simpelthen! Nu kan jeg deraf se, at bygningen solgtes på auktion i 1904 - og tilligemed det beløb Julius i sin tid købte grundene for.

Mange tusind tak for altid god hjælp!

Venligst
Helle

Litta Olsen

Citat fra: Helle Ruby [1036] Dato 17 Okt 2015 - 18:44
Mange tusind tak for altid god hjælp!

Jeg tror at jeg sender takken videre til Kari på Digitalarkives forum ;-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ruby

Gør endelig dét. Jeg er meget taknemmelig!

Niels Jørgen Engel

Hej Lita

Helene Fuglsang Damgaard blev født 23.8.1862 i Sønderjylland.
Ifølge Familysearch blev hun 19.6.1888 viet i Oslo til Benedik Arnesen Fladager, født engang i 1847 i Nordre Aurdal i Oppland.
Familien siger dog de fik datteren Marie Ambrosia Kristine Fladager i Drammen 5.7.1887, så jeg ved ikke om vielsesdagen er korrekt.
De fik også datteren Guri Fladager 7.3.1889 i Oslo
Benedik skulle være død i Oslo 17.9.1889
- og ifølge Myheritage blev Helene gift med broderen til Benedik - Mons Arnesen Fladager 25.5.1895.

Ved folketællingen 1900 boede de Professor Dahls Gade 47 med Guri, Helene var da i Danmark.
Ved folketællingen 1910 bor Guri og stedfaderen Arbinsgade 3, og Helene er så altså død i Oslo mellem 1900 og 1910 - men hvornår?

Ved folketællingen 1923 boede Mons Arnesen Fladager Holbergsplads 7, men jeg ved desværre ikke hvornår han døde.

Den ældste datter kom til Danmark og blev gift - og jeg har helt styr på efterslægten af hende.
Guri forblev i Oslo - ugift, og uden børn. Jeg tror hun døde engang mellem 1960 eller 1970 - men ved det ikke.

Kan du hjælpe mig med nogle af de løse tråde?

Venlig hilsen

Niels Jørgen Engel


Litta Olsen

Citat fra: Niels Jørgen Engel [1195] Dato 18 Okt 2015 - 23:28
Kan du hjælpe mig med nogle af de løse tråde?

Hej Niels Jørgen

Her har du en del  ;)

Fladager i 1865
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038074003609

Marie Ambrosias dåb i Drammen
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Tangen i Strømsø, Ministerialbok nr. II 5 (1877-1902), Fødte og døpte 1887, side 46.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1142&idx_id=1142&uid=ny&idx_side=-53

Bendik og Helenes vielse
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 2 (1880-1896), Ekteviede 1888, side 136.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5441&idx_id=5441&idx_listetype=vi&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-36

Lysning
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Lysningsprotokoll nr. 1 (1880-1887), Lysninger 1888, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3509&idx_id=3509&uid=ny&idx_side=-42

Bendiks død
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 4 (1880-1901), Døde og begravede 1889, side 62.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5442&idx_id=5442&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-42

Mons og Helenes vielse (ved kongebrev)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 2 (1880-1896), Ekteviede 1895, side 182.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5441&idx_id=5441&idx_listetype=vi&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-79

Helenes død
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 7 , 1907-1907, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27218/13/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090513340698.jpg

I kirkebogen
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 8 (1898-1936), Døde og begravede 1907, side 90.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=63317&idx_id=63317&idx_listetype=bg&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-78

Mons og Guri i Adressebok for 1927
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo, Adressebok , 1927-1927, oppb: Riksarkivet.
Merknader: 49. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49259/348/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061111159878.jpg

I 1929 finder jeg dem ikke i Oslo
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo, Adressebok , 1929-1929, oppb: Riksarkivet.
Merknader: 51. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49261/362/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061111161948.jpg

På Gravminner http://www.disnorge.no/gravminner/ kan jeg
heller ikke finde dem og heller ikke i databasen over begravede i Oslo. Så de er måske flyttet fra Oslo ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Niels Jørgen Engel

Hej Litta

Det var da bare helt fantastisk, så meget, - og så serveret på et sølvfad. 1.000 tak, jeg er overvældet over din hjælp.
Ærgerligt at fødselsdage ikke står hverken ved vielse, død eller barns dåb. Ifølge folketælling 1875, vielse og død er Benedikt født 1847, og ifølge datterens dåb i 1853 - men ingen steder står en dato.

Men endnu engang, 1.000 tak for din store og flotte hjælp.

Venlig hilsen
Niels Engel