Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Hej

Siden jeg har god oversigt over norske kilder på nettet, så vil jeg gerne tilbyde min hjælp, hvis nogen har behov for det.

Jeg vil imidlertid gøre opmærksom på at dersom I allerede har bedt om hjælp i det norske Digitalarkiv, så vil jeg ganske sikkert ikke kunne bidrage med mere end det som er kommet frem der.

Venlig hilsen
Litta Olsen,
Bergen, Norge
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ann Ritter Pedersen

Hej og på forhånd tak for dit tilbud af hjælp.

Jeg leder efter en Elias Olsen, men jeg har ikke ret mange oplysninger på ham. Jeg ved kun at han er født i Norge i ca. år 1816, er kommet til Danmark, og er blevet gift med en Maren Christensdatter i 1853 i Ålborg amt, Hindsted herred, Vebbestrup sogn.

Jeg ved ikke om du kan bruge disse oplysninger til noget?

vh Ann

Litta Olsen

Desværre så må jeg have flere oplysninger for at kunne gøre noget.

Står der slet ingenting om fødested ved deres vielse eller ved hans død ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ann Ritter Pedersen

Nej desværre.

Jeg ved kun at han er født i Norge, da jeg har fundet ham i en folketælling fra 1855. Der står han erfødt i Norge, og så tror jeg der står et sogn eller et stednavn, men det kan jeg ikke rigtig tyde. Jeg er rimelig nybegynder, så har ikke helt vænnet mig til at læse alt hvad der står.

vh Ann

Kaj H. Jespersen

Kære Litta Olsen - tak for dit tilbud om hjælp til at finde evt.aner i Norge.
Jeg leder, også i DK, efter personer med efternavnet Harholt. På Facebook har jeg set at der findes flere personer i Norge med navnet.
Det jeg søger efter er personer som måske kan forbindes med flg.2 navne:
1.Laurids Ludvig Harholt, f.Hansen, født i Lyndby sogn, Roskilde amt d.22.april 1888.
2.Karl Aage Harholt, f.Larsen, adoptivbarn, Født 5.febr.1897 i sct.Jørgensbjerg, Roskilde.
   Det er oplyst at han i 1932 skifter til et andet efternavn, nu Brundal.
Jeg er parat med evt.yderligere oplysninger som du måtte finde nødvendige.
Mvh
Kaj HARHOLT Jespersen, Frederikssund.DK. Medlem af Dis.
Kaj Jespersen-3600


Kaj H. Jespersen

Hej Litta - du er hurtig. Tak for dit svar. Det morsomme er at jeg troede at navnet Harholt i DK først startede omkring 1910 da min oldefar købte navnet! Indtil da hed både han og børnene Hansen!
Karl Aage var først plejebarn men blev så adopteret omkring 1910,
Min oldefar hed Lars Pedersen Hansen, født 20 aug.1857 i Lyndby. Med sin kone fik han 2 "ægte" sønner, Laurids Ludvig Hansen og min morfader, Jens Peter Hansen, født 9.feb.1884 ligeledes i Lyndby. Jeg har en ældre bror ved navn Erik HARHOLT Jespersen. Han hævder at han for flere år siden blev ringet op fra Norge. Vedkommende havde vist sagt at hun stammede fra den "uægte" Harholt som jo så må have været Karl Aage Larsen. Det er de oplysninger jeg kan give dig p.t - håber at det måske kan hjælpe. Jeg tror at det er Karl Aage vi skal satse på og nok først efter
1920. Håber at du kan grave noget frem.
Mvh. KAJ.
Kaj Jespersen-3600

Kaj H. Jespersen

Hej igen Litta,
Eftersøger stadig Karl Aage Harholt,f.Larsen hvorimod jeg har fået opklaret mine søgninger efter Laurids Ludvig Harholt. Håber stadig at dukan finde Karl Aage.
Mvh.
Kaj.
Kaj Jespersen-3600

connie johannesen

Hej Litta.
Jeg søger oplysninger om Helena Johansdatter, gift med Rasmus Jensen Nørløv , deres datter Marie Elisabeth Nørløv er født 21. januar 1813 i Tronheim
Hilsen Connie

Litta Olsen

Hej Connie

Desværre er det svært at finde noget med så få oplysninger. Jeg har endog fundet deres vielse i Stavern (Larvik) i 1814 og hun står her med navnet Helena Johnsdatter Aas:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 4 (1809-1816), Ekteviede 1815, side 538-539.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8257&idx_id=8257&uid=ny&idx_side=-243

Jeg vil jo tro at det er mest sandsynligt at hun er fra Trondheim eller i nærheden. Står der ingenting om hendes fødested nogle steder +
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

connie johannesen

Hej Litta.
Tak for det hurtige svar. Det er desværre de oplysninger jeg har, lige nu, men jeg graver videre.
Venlig hilsen Connie

Theis Kongeskov Jensen

Hej Lita.
Den 5. oktober 1808 blev Johan Holmstrøm viet til Ingeborg Malene Mølbach (Molbach) i Trinitatis Kirke, Sokkelund Herred, Københavns Amt.

Ifølge famileoverleveringer skulle en af de to eller måske dem begge stamme fra Norge. Kan du eventuelt be- eller afkræfte dette?

Med venlig hilsen
Theis Jensen
Email.: kongeskov@gmail.com
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Helle Rossini Hansen

#12
Hej Litta

Jeg vil meget tage imod dit tilbud om hjælp, for jeg kunne godt bruge et par friske øjne til at opdrive mere information omkring min Norske aner dateret helt tilbage til 1700 tallet. Jeg har fundet følgende:

Johan (Friderich) Berg
f. omkring 1735
d. eft. 1801
viet Anne Maria Andersdatter Baren
f. omkring 1745
d. eft. 1801

Fandt dem i 1801-tælling af 0602 Bragernæs, men har ikke kunne finde mere.

datter
Petronelle Berg
f. 20. Marts 1784 i Drammen/Bragernes, Buskerud, Norge
Udvandret til Danmark omkring 1813
viet med tyskeren Marcus Johannsen (dato og sted udkendt)
første søn født 1813 i Værløse

Fandt Petronelle Berg i ministerbogen da jeg allerede havde hendes fødselsdato og fødselssted fra en dansk folketælling.

På forhånd tusind tak for hjælpen  :)

Helle Rossini Hansen
Californien, U.S.A.
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Theis Kongeskov Jensen

Hej Lita.
Jeg prøver lige en gang til. God weekend.

Den 5. oktober 1808 blev Johan Holmstrøm viet til Ingeborg Malene Mølbach (Molbach) i Trinitatis Kirke, Sokkelund Herred, Københavns Amt.

Ifølge famileoverleveringer skulle en af de to eller måske dem begge stamme fra Norge. Kan du eventuelt be- eller afkræfte dette?

Med venlig hilsen
Theis Jensen
Email.: kongeskov@gmail.com
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

connie johannesen

Citat fra: connie johannesen Dato 18 Okt 2010 - 16:26
Hej Litta.
Tak for det hurtige svar. Det er desværre de oplysninger jeg har, lige nu, men jeg graver videre.
Venlig hilsen Connie
[/qu


Hej igen Litta.
Jeg har fundet lidt mere om Helena Johnsdatter aas
Hun er datter af kornmåler John Larsen aas( Haas) og Marie Olesdatter Kjerkebak som blev gift i
sognet Røros i 1786, måske er hun født der, før deres vielse. Det er usikkert hvilket år hun er født, fra 1771 til 1785 er muligt.
Det er alt jeg har.
Venlig hilsen Connie

Bjarne Andersen

Hej Lita

Jeg søger forældre til Anders Olsen født den 23 feb. 1794 Syndre Ruds Plads, Trømborg, Eidsberg. Han er døbt den 17 april og blev gift den 12.okt 1820 med Christina Jacobsdatter i Eidsborg sogn, Østfold Fylke. Jeg har kun 1 barn af dem og det er min tipoldefar Anders Andersen født den 21.dec 1822 i Eidsberg. Jeg ved ikke om der er andre søskende.
Det som jeg ved, er at hans far skulle hedde Olle Anderssen, men om det er rigtig ved jeg ikke
Venlig hilsen

Bjarne Andersen

Lena Moe

#16
Hej Litta

Jeg søger oplysninger om Ole Olsen Moe s forældre

Han er født i 1745 i Halsan, Levanger og gift d 20 juni 1782 i Levanger - Død i Skogn Sogn på slægtsgården "Støre" d 15. juni 1820

Med venlig hilsen
Lena Moe

Oddbjørn Johannessen

Hei Theis

Jeg finner en Ingeborg Mallinne Mølbak, 23 år gammel og ugift, i folketellingen 1801 for Kristiansand.  Hun er bosatt i "Østre Byens 10de Qvarter", sammen med sin mor, Maren Kirstine Mølbak - en 48 år gammel enke som "ernærer sig ved smaaehandel".  Hun kan ju være en mulig kandidat?

Det finnes ellers en familie Holmstrøm på samme tid i Skien, men ingen Johan.  Jeg vil gjette på at Holmstrøm opprinnelig er et svensk navn.

Vennlig hilsen
Oddbjørn Johannessen
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Ruby

#18
Hej Litta -

Tusind tak for din hjælp tidligere! Det er snart længe siden, vi skrev til hinanden om Bolette Nielsen i Norge. I mellemtiden har jeg rekvireret Bjarne Gundersens adoptionssag, og af denne kan jeg se, at Bolette i 1908 var gift med en Christoffersen, og havde altså fået dette efternavn. De boede i Kristiania.

I folketællingen 1910, som netop i dag er blevet tilgængelig (Jubiiii!!!!), kan jeg i Kristiania se en Bolette Christoffersen med fødselsdatoen 15.06.1878. Dette MÅ være "min" Bolette, selvom jeg havde fødeåret 1877 (samme dato og måned). Hun er født i Mosby pr. Kristiansand, og dette passer jo meget godt med, at Julius Octavius Gundersen netop havde sit virke der.

Husstandsmedlemmer
P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 01 Hans Helbarth Christoffersen 1860.09.21 Drammen hf g Handelsreisende f
002 01 Bolette Christoffersen 1877.06.15 Mosby pr Chrsand hm g b
003 01 Gudrun Christoffersen 1902.12.28 Kristiania d ug b
004 01 Edith Christoffersen 1905.05.06 Kristiania d ug b
005 01 Hans Kjær Christoffersen 1908.04.05 Kristiania s ug b

Men nu presser sig jo en masse spørgsmål på: Hvem var hun? Hvem var hendes forældre? Havde hun søskende? Hvordan lærte hun Gundersen at kende - arbejdede hun på hans fabrik i Mosby? Og fik hun flere børn/efterkommere end de i folketællingen nævnte? Er der nulevende efterkommere? Kan man finde relevante fotos på nettet? Osv.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme videre. Jeg har forsigtigt forsøgt mig med opslag i de norske kirkebøger, men har desværre ikke haft held til at finde relevante data. Jeg har også en efterlysning ude hos Dis Norge.

Mon du har mod på at hjælpe mig videre?

På forhånd mange tak fra
Helle Ruby



Litta skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Helle
>
> -og tak for infoen!
>
> Joda, din Julius var skam en stor mand smiling smiley
>
> Jeg havde også fundet den Bolette som du snakker
> om, men hun solgte kul og træ og jeg syntes det
> blev lidt vel langt ude.
>
> Derimod er der en Bolette Nielsen som er stuepige
> hos en fin familie i Oslo og her kan man måske
> forestille sig at et møde kunne have fundet sted:
> LINK
>
> Jeg skal se om der er noget at finde om hende winking smiley
>
> Ellers er vi nødt til at vente 294 dage, for da
> bliver den næste store folketælling lagt ud. Den
> er digitaliseret, men der er 100 års spærre på
> den. Så 1. december 2010 kan vi søge efter
> Bolette.

This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator

Arvind Vrejlev

Hej Litta,

Det lyder som en god ide, at få hjælp til at komme lidt videre med mine norske aner.
Min tiptipoldefar Niels Olesen blev født i 1793 i Aust-Agder i Arendal, som søn af Ole Nielsen og Taaran Madsdatter. Han kom til Løkken under den engelske blokade 1809-14 og blev gift med Karen Marie Jensdatter i 1819.
Jeg ved ikke meget om hans forældre, andet end de vistnok blev gift den 12. juli 1789 og at faderen blev født omkring 1760.
Er det tilstrækkelige informationer til at du kan finde noget mere om dem?
Hvilke kilder kan jeg evt. selv benytte for at komme videre?

Med venlig hilsen
Arvind Vrejlev

Oddbjørn Johannessen

Hei Arvind

Jeg finner "Enke efter 1ste Ægteskab" Taaran Madsdatter i folketellingen 1801 for Arendal.  Hun er da 41 år gammel, "Væverkone", og bor i 2den Rode, Hus nr. 72.  Sammen med henne bor datteren Anna Olsdatter, 8 år.

Merkelig nok finner jeg ikke Niels Olsen, men jeg skal søke litt videre.  De fleste norske kirkebøker er nå scannet, og er tilgjengelige på Internet - men jeg har foreløbig hverken funnet vielsen mellom Ole Nielsen og Taaran Madsdatter 1789 eller dåpsinnførselen for barna Niels og Anna i kirkeboken for Arendal.  Muligens har de flyttet til byen rett før 1800.
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Oddbjørn Johannessen

#21
Jeg har nå funnet litt mer:

Ole Nielsen Askland og Taaran Madsdatter Brobakken giftet seg i Mykland (kirkebok for Åmli) i Aust-Agder 12. juli 1789.  Mykland ligger ca. 45 km nord for Arendal.

Datteren Anne Olsdatter blir døpt i Mykland 30. desember 1792, og familien bor da på Broebakken.  De må så ha flyttet til Arendal i 1793/94, for 6. desember 1794 blir sønnen Niels Olsen døpt i Arendal.

Jeg har også funnet Taaran Madsdatters dåp.  Hun ble døpt 2. juli 1757 i Åmli.  Foreldre:  Mads Anderson Eppeland og Targiar Thoresdotter.

Taaran Madsdatter giftet seg 2. gang i Arendal 23. juni 1802 med enkemann Christian Olsen.

En 6 år gammel Niels Olsen bor i 1801 som "Plejebarn" hos en familie på "Tveden" i Birkenes (noen kilometer vest for Mykland).  Det kan jo være "din" Niels...
Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Oddbjørn Johannessen

Den eneste Ole Nielsen jeg finner begravet i Arendal i perioden 1794-1801 (og han må være død et av disse årene), er en Ole Nielsen (Hoyen?), 36 år (dvs. f. ca 1765).  Begravelsesdato:  19. desember 1794.

Men - så ser jeg også at 5 dager senere (julaften 1794) blir Niels, Ole Nielsens sønn, begravet, "3 Uger" gml.

Spørsmål:  Hvilke kilder er det som forteller at "din" Niels Olsen var sønn av Ole Nielsen og Taaran Madsdatter?

Mvh
Oddbjørn Johannessen, Kristiansand

Gunnar Martensen

Hej, Litta.

Min tip-tip oldefar Poul Friedrich Lyng blev født i perioden 1751 - 1756.
Han var artillerist i København, hvor han blev gift med Hedevig Sommer i 1783.
Herefter gjorde han tjeneste i Fredricia, hvor han arbejder som fyrværker (konstabel) ved militæret.
Vi ser ham i Folketællingen af 1787 og 1801. Han får 9 børn og vi ved ret meget om familien siden.

Jeg har ikke kunnet finde hans ophav i Danmark. Jeg mangler dog at undersøge nogle tilgangs og afgangslister vedrørende Von Roses Kompagni 1762 - 1785 i København.

Men jeg sidder i dag og søger på www.familysearch.org og finder følgende:

Poul Frederich Povelsen,
Døbt 11. august 1754 i Sør Trøndelag, Trondheim,
søn af Poul Poulsen Lyng og Magdalena Vichmand.
Jeg har prøvet at søge i ministerialbøgerne for Vor Frue Kirke og Domkirken i Trondhjem, men ikke fundet ham.

Kan du hjælpe?

Med venlig hilsen
Gunnar Martensen

Gunnar Martensen

Hej, igen, Litta.

Jeg har fundet ham, så jeg behøver alligevel ikke hjælp.

Gunnar

Hedvig Pitzner-Jørgensen

Hej
Jeg søger oplysninger om børn af Anthonius Rasmussen Bech, f. 9 marts 1720 i Bragernæs, Drammen, Norge, kapellan i Randers, død 9 juli 1766 i Randers, Danmark. Hans kone Kirsten Marie Johansdatter Birch var død i 1763, og boet stod således med 5 umyndige børn. De to af dem blev i Danmark, nemlig Johannes Bech, f. 1756, som blev degn på Sjælland, og Anne Sophie, f. 1760, som blev gift med præsten Lauritz Jensen Ørum.

De øvrige børn var: Cathrine Marie Bech, f. december 1756 og tvillingerne Manasse og Ephraim Bech, f. december 1761. Ved bopgørelsen havde man skrevet til en bror af afdøde, Johannes Bech, Borger og Købmand i Friderichstad (Norge) for at han kunne være værge for børnene, men han var forhindret i at komme på det tidspunkt.

Jeg har ledt efter disse børn men ikke fundet dem i Danmark, og det er min teori, at deres farbror er kommet på et senere tidspunkt og hentet børnene til Norge. Anthonius Bech havde 6 søskende ud over Johannes, så det er tænkeligt, at nogen af familien i Norge har taget sig af disse børn. Men jeg ved ikke, hvor i Norge, jeg skal lede. Venlig hilsen, Hedvig Pitzner-Jørgensen, Danmark






Litta Olsen

Hej Hedvig

Jeg fik slet ikke besked om at der var kommet et nyt indlæg!  Men jeg skal se på det snarest  ;)

Venlig hilsen
Litta


Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Til Hedvig

Jeg prøvede først i Norge uden held og tænkte at jeg lige ville se mere på DK  ;)

-og fandt tvillingerne i DK i 1787:

København, København (Staden), Vester Kvarter, , Kattesundet 145, 712, FT-1787, C2170

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Peersen Norup   56   Enkemand   Hosbond   Høker   
Johane Maria Norup   15   Ugift   hans Datter af 3.Ægteskab      
Sophia Elisabedt Nielsen   36   Ugift   Logerende      
Manasse Bech   25   Ugift   Logerende   Bogtryker Svend   

København, København (Staden), Snarens Kvarter, , Kompagnistræde 62, 4, FT-1787, B5768

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
John Olsen Sandberg   38   Gift   Hosbonde   Salt maaler ved Veyerboden   
Karen Ols Datter   37   Gift   Hans Kone      
Fridericha Magretha   12   Ugift   Deres Barn      
Peter Ferdinant   9   Ugift   Deres Barn      
Maren Christens Datter   20   Ugift   Tjenestepige      
Jens Møller   32   Ugift   Logerende   Skræder Mester   
Ephraim Beck   25   Ugift   Logerende   Bogtrykker Svend

Jeg fandt også en Cathrine Marie Bech, men det viste sig at hun var datter af en Ib Bech og altså ikke den rigtige. Hverken i 1787 eller 1801 har jeg fundet hende.

Det ser altså ud til at de blev i Danmark og jeg håber at du klarer at finde ud af hvad der skete med dem videre.

Mange hilsener fra
Litta
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

TIL ALLE SOM HAR POSTET SPØRGSMÅL !

Nogle af jer har allerede fået besked, men for at være sikker på at ingen er glemt, gør jeg det på denne måde.

Jeg har haft 'rod i systemet' efter at det nye forum startede og derfor kan det godt være at ikke alle har fået svar fra mig.  :-[

Dem der savner det kan sende mig en mail eller lægge en besked herinde.

Nytårshilsen fra
Litta

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Lena Moe Dato 04 Nov 2010 - 20:49
Hej Litta

Jeg søger oplysninger om Ole Olsen Moe s forældre

Han er født i 1745 i Halsan, Levanger og gift d 20 juni 1782 i Levanger - Død i Skogn Sogn på slægtsgården "Støre" d 15. juni 1820

Med venlig hilsen
Lena Moe

Her er kirkebogsiden med hans død: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /1 (1816-1825), Døde og begravede 1821, side 197-198.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2468&idx_id=2468&uid=ny&idx_side=-52

I 1801 bor han på Støre med sin hustru og 5 børn: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f11719&gardpostnr=88&merk=88#ovre

Læg mærke til at han er gift for 2. gang.

Hvad ønsker du ellers at finde ud af ?

Hilsen
Litta
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge