Hjælp tilbydes for at finde slægt i Norge

Startet af Litta Olsen, 10 Okt 2010 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Citat fra: Vibeke Holck [15713] Dato 27 Jun 2015 - 13:37
Det drejer sig om en familie ved navn Marcher, - har de haft 2 sønner ved navn Hans?. Jeg har set på forskellige slægtstræer, og på nogen af dem har Clemen Funch Eilersen/Marcher født d. 11 juli 1748 i Bergen/Strandebarm en tvillingebror ved navn Hans.

På andre har han en lillebror ved navn Hans døbt d. 25 dec 1751 Strandebarm/Bergen.

Hej Vibeke

Jeg finner to elever ved Bergen Katedralskole:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/47/pl00000000004446
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/47/pl00000000004447

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/47/pl00000000004444
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/47/pl00000000004445

Jeg forsøkte å finne Clemens' dåb, men den er ikke i Bergen så vidt jeg kan se.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Vibeke Holck

Tak Litta

Måske var der kun 1 Hans.

Hilsen Vibeke :)

Tove Laursen

Hej Litta

Er det muligt at finde informationer om flg.:

Ægteskab 1670 i Berg, Hof, Vestfold mellem Dorthe Rasmusdatter født 1644 og Christen Jensen Degn født 1640. Begge skulle være født i Danmark, Mønsted sogn, hvilket ikke kan verificeres, da kirkebøgerne ikke går så langt tilbage.

Dorthe Rasmusdatter skulle være død år 1700 i Bragernes, Drammen, Buskerud.


Alle informationer modtages med tak.

Venlig hilsen
Tove Laursen

Venlig hilsen
Tove Laursen

Litta Olsen

Citat fra: Tove  Laursen [47257] Dato 11 Jul 2015 - 18:33
Er det muligt at finde informationer om flg.:

Ægteskab 1670 i Berg, Hof, Vestfold mellem Dorthe Rasmusdatter født 1644 og Christen Jensen Degn født 1640. Begge skulle være født i Danmark, Mønsted sogn, hvilket ikke kan verificeres, da kirkebøgerne ikke går så langt tilbage.

Dorthe Rasmusdatter skulle være død år 1700 i Bragernes, Drammen, Buskerud.

Hej Tove

Der findes en søgbar database over afdøde i Bragernes, men der finder jeg ikke Dorthes død:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr/8448

Desværre så går kirkebøgerne for Hof heller ikke så langt tilbage, så det bliver også svært at finde vielsen.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Tove Laursen

Hej Litta

Tak for svaret, men jeg tænkte godt, at det ville være svært, men jeg fik da bekræftet, at Dorthes død ikke findes i Bragernes. Jeg tror også, at min kilde til dette er på vildspor.

v.h.
Tove
Venlig hilsen
Tove Laursen

Mette Lund

Hej Litta

Jeg søger oplysninger om Peder Sørensen (Møller) født i Christiania/Oslo ca. 1664.

Peder Sørensen (Kandestøber) (min 5xtipoldefar), fik borgerskab i Svendborg i 1697. Heraf fremgår det, at han er født i Christiania (Oslo, Norge). Ved hans død i Svendborg i 1746, står der, at han var 82 år, dvs. et fødselsår omkring 1664.

Jeg ved ikke , hvornår han kom til Danmark, men han blev gift 1. gang i Svendborg i 1697. Den første kone, Karen Pedersdatter, døde i 1708. Her står han nævnt som "Kandestøber Peder Sørensen Møller".
Han blev han gift 2. gang i 1709 med Maren Henriksdatter (Hyldtoft).

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Litta Olsen

Citat fra: Mette Lund [1154] Dato 12 Jul 2015 - 10:21
Jeg søger oplysninger om Peder Sørensen (Møller) født i Christiania/Oslo ca. 1664.

Hej Mette

Her er link til kirkebogen for Oslo Domkirke/Vår Frelser 1648-1704:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1663, side 202-203.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-119

Så kan du selv bladre og se om du kan finde noget  ;) Jeg har slået op på siden med døbte 1663, som du kan se. Men det er jo kuligt at du også skal forsøge lidt før den tid, hvis du ikke finder ham.

Lidt morsomt er det at når jeg søger generelt på DA efter 'kannestøper', så finder jeg ham her som er nævnt ved flere skifter:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000025312

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000026029

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000027788

Jeg synes at det er et mærkeligt sammentræf med navn og erhverv. Kan det være en slægtning ?

Godt nok er Søren og Peder ikke sjældne navne, men siden her også er snak om en kandestøper og at det er relatert til Drammen som ligger så tæt ved Oslo, synes jeg er interessant.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Mette Lund

Hej Litta

Tusind tak for hurtigt svar. Det ser interessant ud ;-)

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jytte Klausen

Hej Litta

Håber du kan hjælpe mig med min ane, der skulle være født i Kristiania Norge ca. 1766. Jeg har set en hjemmeside, der har ham født som d. 24.6.1766.
Jeg har forsøgt mig i Digitalverket uden held.

Han hed Peder Christian Berg, og jeg har set ham første gang i 1792 i Odensedatabsen, hvor han fik borgerskab. Han var købmand i Odense og på det tidspunkt gift med Ane Regina Hintze. De fik her en datter Enger Christina (min ane) i 1793. Peder Christian og Ane Regina blev skilt i ca. 1810, og han blev senere gift med Marie Kirstine Karberg i Andst sogn.
Peder Chr. døde, 80 år, i 1846 i Kolding som købmand.
Ane Regina Hintze døde, 58 år, i 1828 Odense.
Om de begge er fra Norge kunne være en mulighed, og de derfor rejste sammen til Danmark. Jeg kan ikke finde deres vielse og heller ikke Ane Reginas fødsel.

Her er Peder Chr. i FT 1845:


Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Torvet, 29, FT-1845, B7300

Peter Christian Berg 79 Gift  kjøbmand Christianie i Norge 
Marie Karberg 65 Gift  hans kone Sønderborg 
Birgitte Berg 20 Ugift  hans datter Kolding 
Jens Marcus Holst 31 Gift  maler Aarhuus 
Marie Jacobsen 24 Gift  hans kone Haderslev 
uden daab, Holst 1 Ugift  deres barn Kolding 
Carl Rosenkilde 17 Ugift  lærling do [Kolding] 
Hans Berg 29 Ugift  farver do [Kolding] 
Mette Droste 24 Ugift  huusjomfrue Haderslev 
Jørgen Bruun 24 Ugift  farversvend Alborg 
Niels Greisen 19 Ugift  lærlinge Wiuff sogn Weile Amt 
Lauritz Petersen 18 Ugift  lærlinge Egtvad sogn, Weile Amt 
Jens Lærke 46 Ugift  tjenestefolk Skanderup sogn, Ribe Amt 
Christine Petersen 18 Ugift  tjenestefolk Weistrup sogn, Haderslev Amt

med venlig hilsen
Jytte

Litta Olsen

#1089
Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 18 Jul 2015 - 09:38
Håber du kan hjælpe mig med min ane, der skulle være født i Kristiania Norge ca. 1766. Jeg har set en hjemmeside, der har ham født som d. 24.6.1766.
Han hed Peder Christian Berg, og jeg har set ham første gang i 1792 i Odensedatabsen, hvor han fik borgerskab. Han var købmand i Odense og på det tidspunkt gift med Ane Regina Hintze. De fik her en datter Enger Christina (min ane) i 1793. Peder Christian og Ane Regina blev skilt i ca. 1810, og han blev senere gift med Marie Kirstine Karberg i Andst sogn.
Peder Chr. døde, 80 år, i 1846 i Kolding som købmand.
Ane Regina Hintze døde, 58 år, i 1828 Odense.
Om de begge er fra Norge kunne være en mulighed, og de derfor rejste sammen til Danmark. Jeg kan ikke finde deres vielse og heller ikke Ane Reginas fødsel.


Hej Jytte

Nu har jeg set efter ham i de tilgængelige kirkebøger i Oslo uden at finde noget. Der er også nogle få digitaliserede kilder, men der er han heller ikke at finde. Ej heller vielsen.

Jeg har gjort generelle søgninger efter dem begge i digitalarkivet, men de er der altså ikke. Hintze navnet findes i Bergen, men det er nok fordi Bergen var Hansestadt med mange tilrejsende tyskere.

Så desværre  kan jeg ikke hjælpe. Den dato er det ikke godt at vide hvor kommer fra  ???

Tilføjelse: I Nygårds sedler fandt jeg dette: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=146035&sort=f

Men hvad det betyder ved jeg faktisk ikke.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Hej Litta

Det var ærgerligt, men tusind tak fordi du forsøgte :)

Jeg har også set Anne Regine i "Nygaards", og tænkt det var da et sært sammentræf. Det kunne sådan set godt være hende, men jeg finder ikke deres vielse i Ålborgs kirkebøger ej heller i Odense, så kan de jo være viet hvor som helst :-\
Jeg kan heller ikke finde nogen af dem i FT 1787!

mvh
Jytte


Litta Olsen

#1091
Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 18 Jul 2015 - 13:00
Jeg kan heller ikke finde nogen af dem i FT 1787!

Hej igen

Jeg kunne altså ikke helt slippe det her og jeg tror at jeg har fundet hende.

Se her:

FS: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYVQ-M4C

Nygårds (hvornår ???) : http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=146067&sort=e

Familien i 1787, men uden Anne Regine: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=146068&sort=e
Men jeg kan IKKE finde dem i den digitale folketælling.

I 1801 er der et problem, for jeg tror at der er en fejlafskrivning. Jeg finder nemlig 2 ved navn Johan Hintz, der begge er skomagere, men den ene MÅ være Karl. Alderen passer og konen har rigtigt navn. Vedlægger klip.

Det ville være fint at kunne se de originale tællinger for at få det bekræftet eller afkræftet.


Moderen dør 1770 (Nygård): http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=7401&sort=f


Der er lidt rod i dataene, synes jeg, hehe. Måske klarer du at finde ud af det ?

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Hej igen

Tak igen for din hjælp - jeg tror da, det er værd at arbejde videre med, måske jeg skal prøve at finde skomagerens skifte og håbe Anne Regine er nævnt der.

Jeg tror også det er Karl Hintz m. ny kone + sønnen Johan m. familie i FT 1787. Det må lige tjekkes, når originalerne bliver tilgængelig igen!

Peder Chr. og Anne Regine er i Odense 1801, men det fortæller jo desværre ikke så meget:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Vester Gade, 262, FT-1801, B9037

Peder Christian Berg 33 Gift huusbonde kiøbmand 
Anne Regiine 33 Gift hans kone   
Inger Kirstine 8 Ugift deres datter   
Hans Pade 22 Ugift tienestefolk boedreng 
Jeppe Knudsen 22 Ugift tienestefolk gaardskarl 
Wolborg Margrethe 23 Ugift tienestefolk   
Anne Frantzdatter 25 Ugift tienestefolk

mvh
Jytte

Jytte Klausen

Hej igen Litta

Vil lige fortælle dig, der var BINGO :D i skiftet efter Carl Frederik Hintze. Her står: datteren Anne Regine gift med købmand Berg i Odense - så der er da ingen tvivl om, det er min Anne Regine -  så igen tusind tak fordi du fik mig til at følge det spor :)

Jeg har ledt efter vielsen mellem Anne Regine og Peder Chr. i Ålborg uden at finde dem. Da der ingen spor er af Anne Regine i FT 1787 (hun er jo tilsyneladende ikke er hjemme), kan de jo have fundet hinanden hvor som helst, og så er deres vielse vist, som at lede efter den berømte nål i høstakken.

hilsen
Jytte

Litta Olsen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 19 Jul 2015 - 16:22
Vil lige fortælle dig, der var BINGO :D i skiftet efter Carl Frederik Hintze. Her står: datteren Anne Regine gift med købmand Berg i Odense - så der er da ingen tvivl om, det er min Anne Regine -  så igen tusind tak fordi du fik mig til at følge det spor :)

Nej, så flot !!

Nogle gange lønner det sig at forsøge 'bare lige lidt til', hehe. Svært at give op !

Lykke til med 'jagten'.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kasper Hintz

Kære Litta Olsen og Jytte Klausen,

Det var spændende sådan at "rende ind i jeres samtale". Jeg søger nemlig informationer om Carl Friederich Hintz, Skomagermester jvf. folketællingen i 1787. Jeg ser både hans navn stavet Karl og Carl, men da hans sønnesøn (Johan Friederich's søn) også hedder Carl Hintz gætter jeg på at han er opkaldt efter ham og dermed tror jeg den korrekte stavemåde er Carl, men det er jo blot gætterier.

Jeg er altid gået ud fra at Bodil Anthonisdatter døde ved fødslen af datteren Anne Elizabeth, da hun er født i 1770 og jeg har stående at, Bodil Anthonisdatter blev begravet 6/12 1770 i Ålborg Budolfi Sogn.

Carl Hintz skulle have giftet sig med Dorothea Pedersdatter d. 9/10 1771.
Ifølge folketællingen fra 1787 gik Dorotheas og Carls søn Johan i tysk skole som 14-årig i 1787. Derfor gætter jeg på at Carl er indvandret fra Tyskland, men det er kun et gæt. Fra folketællingen kan man lidt løst sætte fødselsåret for Carl til 1730.

Carl Hintz er min 8xtipoldefar i direkte ane så jeg er naturligvis meget interesseret i at finde ud af hvor han kommer fra. Navnet Hintz er gået igen i alle efterfølgende generationer, så det kunne være meget sjovt at finde ud af noget mere om ham. Desværre er sporet blevet koldt.

Mvh Kasper Hintz

Jytte Klausen

Hej Kasper

Det var da hyggeligt at "hilse" på en med samme ane og endda med samme efternavn.
Carl Friderich er "kun" min 4xtipoldefar.
Udover samme dato på Boels begravelse, som du har, har jeg hendes fødsel og deres vielse, hvis du er interesseret.

Carl Friderich døde, 80 år, d. 9. maj 1810 set skiftet Aalborg byfoged (1807-1821) ops. 217 og begravet 14. maj 1810 Vor Frue Aalborg amt ops. 194, så det passer meget godt med, han er født ca. 1730, ellers har jeg desværre ikke flere oplysninger om ham. 
Jeg har haft de samme tanker som dig omkring Carl kommer fra Tyskland p.g.a. den oplysning, der står om sønnen går i tysk skole.

Jeg har forsøgt at tyde skiftet, om der skulle stå noget om hans oprindelse, men det er for svært at læse. Det er i øvrigt også sjælden, man er så heldig at få den oplysning i et skifte.
Hvis du har Dorotheas fødsel, er jeg interesseret.

Mvh
Jytte

Morten Ingemann

Hej Litta

Jeg vil gerne prøve om du kan hjælpe mig videre med et par norske aner.

Min tip tip oldefar bliver udlagt til far i 1826 - til et barn født i Mosbjerg sogn, Nordjylland.

Han nævnes Christoffer Christian Kitelsen af Arendal i Norge.
Jeg kan på familysearch finde denne person:


Christoffer Kittelsen 
Norway, Baptisms
         
Name     Christoffer Kittelsen     
Gender     Male     
Christening Date     23 Nov 1803     
Christening Place     , STAVERN, VESTFOLD, NORWAY     
Father's Name    Kittel Evensen     
Mother's Name    Ane Pouline Christoffersdr 

Kan det muligvis være den samme?

En anden tip tip tip oldefar skulle være født i Ødemark i Norge omkring 1825. Hans navn er Andreas Christiansen - og både i 1870 og 1880 bor han i Ovengaden Oven Vandet 162 i København, og er optegnet som baptist. Jeg har endnu ikke kunnet finde hans død i København.
4 af han børn får tilnavnet Gjølsøe - som måske kan have tilknytning til noget fra det norske?

Mvh og pft
Morten Ingemann

[vedhæfting slettet af admin]

Litta Olsen

#1098
Citat fra: Morten Ingemann [7259] Dato 06 Aug 2015 - 13:10
Han nævnes Christoffer Christian Kitelsen af Arendal i Norge.
Jeg kan på familysearch finde denne person:
Christoffer Kittelsen  
Norway, Baptisms
       
Name     Christoffer Kittelsen    
Gender     Male    
Christening Date     23 Nov 1803    
Christening Place     , STAVERN, VESTFOLD, NORWAY    
Father's Name    Kittel Evensen      
Mother's Name    Ane Pouline Christoffersdr  

Kan det muligvis være den samme?

Hej Morten

Ved du hvad som skete EFTER 1826 med Christoffer Kittelsen ? Forsvandt han igen eller blev han boende i DK ?

Hvad hed Andreas Christiansens børn ellers til fornavn ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Morten Ingemann

Hej Litta

Jeg ved ikke om Christoffer Christian Kitelsen bliver i Danmark, men han bliver i hvert fald ikke sammen med moderen, da hun i 1829 gifter sig med en anden mand.

Og jeg kan ikke umiddelbart finde ham i Hjørring Amt i 1834.


Angående Andreas Christiansen er hans børn følgende:

Vilhelm Gunerius Christiansen Gjølsøe, f. 23/5-1853
Caroline Andrea Christine Gjølsøe, f. 8/3-1855
Carl August Edvard Christiansen Gjølsøe, 13/7-1857
Johan Edvard Theodor Christiansen, f. 11/10-1859 (som fik en datter kaldet Andrea Louise)
Olga Emilie Marie Gjølsøe, f. 17/12.1862.

Mvh
Morten Ingemann

Litta Olsen

#1100
Morten,

Den Christoffer som du har fundet, født 1803, er her i 1865:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038119008819
Han dør på Tjøme i 1884.

Men om han har været i DK er uvidst. Hans første barn, en datter er født i 1828, så han kan ha været det. Nu er Stavern og Arendal to vidt forskellige steder, selvom begge ligger på Sørlandet.
Jeg skal lede lidt til i Arendal.....


Andreas Christiansen er ikke så let, for jeg har fundet ud af at Gjølsø ligger i Øymark/Aremark i Østfold og der er flere døbt med det navn i tidsrummet 1823-1827.

Her er stedet i 1801. Mange beboere, men ingen Christian, desværre:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10118&gardpostnr=89&merk=89#ovre

Jeg er i DK nu, men når jeg kommer tilbage til Bergen, så kan jeg låne en bog på biblioteket, der fortæller historien om gårdene i Aremark. Måske kan det give noget  ;)

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Morten Ingemann

Hej Litta

Og tak for din indsats ;-)

Min Christoffer Kitelsen, nævnes ved fødslen til at have mellemnavnet Christian - kan fødslen for ham fra 1803 tjekkes online, for at se om han også er døbt Christoffer Christian?


Mht til Andreas Christiansen, kan en af de familier i Gjølsøe måske have fået en søn kort efter FT1801, der kan være far til min Andreas Christiansen ;-)
Er det eneste sted i Norge, som har navnet Gjølsøe?

Mvh
Morten Ingemann

Litta Olsen

Citat fra: Morten Ingemann [7259] Dato 07 Aug 2015 - 12:41
Min Christoffer Kitelsen, nævnes ved fødslen til at have mellemnavnet Christian - kan fødslen for ham fra 1803 tjekkes online, for at se om han også er døbt Christoffer Christian?

Det tjekket jeg med det samme og han er kun døbt Christoffer - desværre.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Morten

Nu har jeg fået et svar på DIS-Norge om din Andreas:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=687237#687237

Så kan jeg prøve om jeg kan finde noget videre bagover ;-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Jytte Klausen

Citat fra: Jytte Klausen [17535] Dato 18 Jul 2015 - 09:38
Hej Litta

Håber du kan hjælpe mig med min ane, der skulle være født i Kristiania Norge ca. 1766. Jeg har set en hjemmeside, der har ham født som d. 24.6.1766.
Jeg har forsøgt mig i Digitalverket uden held.

Han hed Peder Christian Berg, og jeg har set ham første gang i 1792 i Odensedatabsen, hvor han fik borgerskab. Han var købmand i Odense og på det tidspunkt gift med Ane Regina Hintze. De fik her en datter Enger Christina (min ane) i 1793. Peder Christian og Ane Regina blev skilt i ca. 1810, og han blev senere gift med Marie Kirstine Karberg i Andst sogn.
Peder Chr. døde, 80 år, i 1846 i Kolding som købmand.
Ane Regina Hintze døde, 58 år, i 1828 Odense.
Om de begge er fra Norge kunne være en mulighed, og de derfor rejste sammen til Danmark. Jeg kan ikke finde deres vielse og heller ikke Ane Reginas fødsel.

Her er Peder Chr. i FT 1845:


Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Torvet, 29, FT-1845, B7300

Peter Christian Berg 79 Gift  kjøbmand Christianie i Norge 
Marie Karberg 65 Gift  hans kone Sønderborg 
Birgitte Berg 20 Ugift  hans datter Kolding 
Jens Marcus Holst 31 Gift  maler Aarhuus 
Marie Jacobsen 24 Gift  hans kone Haderslev 
uden daab, Holst 1 Ugift  deres barn Kolding 
Carl Rosenkilde 17 Ugift  lærling do [Kolding] 
Hans Berg 29 Ugift  farver do [Kolding] 
Mette Droste 24 Ugift  huusjomfrue Haderslev 
Jørgen Bruun 24 Ugift  farversvend Alborg 
Niels Greisen 19 Ugift  lærlinge Wiuff sogn Weile Amt 
Lauritz Petersen 18 Ugift  lærlinge Egtvad sogn, Weile Amt 
Jens Lærke 46 Ugift  tjenestefolk Skanderup sogn, Ribe Amt 
Christine Petersen 18 Ugift  tjenestefolk Weistrup sogn, Haderslev Amt

med venlig hilsen
Jytte


Hej igen Litta

Vi har tidligere haft en korrespondance vedr. Peder Christian Berg, som angiveligt skulle være født i Christiania i Norge, og jeg har nu via FS fundet et varmt emne til, hvor og hvornår Peder Christian(sen) Berg skulle være født nemlig her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=18&uid=563411&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2603%25071%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%2516%25D6%25B5%2500%25BF%25AC%2509%25BB

Det er i Berg Kirke, Vestfold , Brunlanes, og faderen hed Christian Berg.

Så er der det med alderen og fødested. Det eneste sted hvor hans alder passer med, han skulle være født i 1768, er i FT 1787. Så opgiver han i FT 1845, at han skulle være født i Christiania, var det mon fordi, Christiania var mere kendt i Danmark end Berg/Brunlanes?

Hvis det er så heldig, man kan finde Christian Bergs død, er det så muligt at finde hans skifte, for at se om der står noget om kone og børn?

mvh
Jytte     

Mikkel Eide Eriksen

Hej Litta

Ved du om der findes et forum tilsvarende dette i Norge – altså hvor man kan bede om hjælp til opslag?

Jeg har i min søgen efter Philip Christoph Behringer forsøgt at spørge på DIS-Norges forum uden held. Jeg tilbyder gerne norske slægtsforskerkolleger opslag på Rigsarkivet eller Københavns stadsarkiv...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Litta Olsen

Nei, der er ikke et egte forum for det, men man kan da spørge i Digitalarkivets forum om der er nogen der kan se efter det ved Statsarkivet i Bergen. Jeg ser af dine indlæg at du ikke direkte har spurgt om nogen kan gøre det, så det ville jeg da forsøge. Henvis til dit første indlæg, for det er ikke populært at spørge om det samme flere gange uden at henvise til at temaet har være oppe før  ;)

Yngve Nedrebø er leder for Digitalarkivet og har MEGET at lave. Han svarer hvis han har mulighed for det, men jeg ville nok hellere satse på en hobby-slægtsgransker.

Jeg bor selv i Bergen, men har faktisk ikke brugt de originale arkiver. Mest fordi Bergen er unik på den måde at der er utrolig meget som er digitaliseret. Enten ved afskrift eller digitaliseret.

Har du været igennem skifteprotokollerne fra 1772 og fremover ?
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Janni Eriksen

Hej :-) og tak for tilbud om hjælp !!
Jeg har en slægtning som har været i Drammen i Norge for at arbejde som bødker.. Jeg ved ikke, hvornår præcis.. Men er der på nogen måde mulighed for, at finde ud af noget om det ? Jeg har nemlig ikke selv overblik over de norske arkiver :-) kan man se noget om folk, der er rejst til Drammen ?

Mvh Janni

Mikkel Eide Eriksen

Hej Litta

Tak for svar! Jeg har forsøgt Bergens skifteprotokol 1772–76 uden held. Det lader ikke til at der blev foretaget skifte efter lægen der døde i Bergen.

Har nu lagt et nyt indlæg i den nye af trådene :)

http://forum.arkivverket.no/topic/197549-philip-christoph-behringer-sag-ved-gjeldskommisjonen-ca-1769/

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Litta Olsen

Citat fra: Janni Eriksen [50583] Dato 10 Sep 2015 - 20:24
Hej :-) og tak for tilbud om hjælp !!
Jeg har en slægtning som har været i Drammen i Norge for at arbejde som bødker.. Jeg ved ikke, hvornår præcis.. Men er der på nogen måde mulighed for, at finde ud af noget om det ? Jeg har nemlig ikke selv overblik over de norske arkiver :-) kan man se noget om folk, der er rejst til Drammen ?

Mvh Janni

Hei Janni

Lidt ved du vel ? Navn og ca. periode der er snak om ?  Det må jeg næsten vide for at kunne svare på dit spørgsmål. I nogle kirkebøger står der indflyttere.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge