Database over faldne danske soldater krigen 1864

Startet af Niels Ole Dahl, 15 Jan 2013 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Dahl

Jeg er i gang med at bygge en database op om de faldne i krigen 1864 baseret på Vilhelm Cohens bog , de faldnes minde fra 1865.

Indtastningen er godt igang og pt. er der 802 personer indtastet ud af ca. 3000 personer.

Se dabasen på min hjemmeside www.slaegtsalbum.dk  
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Hanne Fachmann

Siden ser rigtig ud, glæder mig til hvis jeg på et tidspunkt kan finde en af mine aner som:
Faldt i 3 års krigen 1847  - 1850.

Sørensen, Wilhelm (Villum), Funkehuset, Frederiksborg.
13de Linie-Infanteri-Bataillon, 2det Compagni, Menig nr. 229, 25 jun, bog 1850, side 65.

Fint arbejde du er gået igen med.

Jørn Christiansen

Hej Hanne

Hvis du finder en der er død i 3 års krigen, har han med garanti ikke deltaget i krigen 1864.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Niels Ole Dahl

Hej blot til info:

Der er nu indtastet 1427 personer , så det er tæt på halvdelen der er tastet, der er ved enkelte tilføjet oplysninger om mindesten, dette område vil der komme mere fokus på når grundindtastningerne er færdige.

Hjemmesiden er opdateret med en levnedsbeskrivelse fra krigen.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Kitta Petersen

Der findes et register over faldne i de slesvigske krige

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/640DE090-2CAD-4E01-BA98-13EF5E3D019E/2670215/Register_Faldne_1.pdf

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har fundet den.

Kitta Petersen

Hanne Fachmann

Kære Kitta.

Det kan man se på adr. dette link er til Danmarks Radio og der er der stadigvæk.

Min ane findes også på listen.
Jeg har en ide om at der må være et sted hvor der står noget mere.

Tak for linket.

Kitta Petersen

Hej Hanne

Jeg fandt ud af det bagefter.

Jeg har fra Museum Sønderjylland denne liste over faldne danske i 1. verdenskrig

http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/documents/Faldne-alfabetisk-1.pdf

Min mands bedstefædre var med i 1. verdenskrig. De overlevede begge, men andre i familien faldt i denne forfærdelige krig.

Min mand skriver artikler i et campingblad, og har skrevet om sin morfars krigsdeldagelse, idet vi har prøvet at følge lidt af hans spor. Du kan se den på vores helt nye hjemmeside, hvis det har interesse.
http://www.kittaogsven.dk/europa-historie.html

Hanne Fachmann

Sikke nogle fine historier.
Ved du at vi for medlemmer har en gruppe hvor man kan udkomme med sådanne historier?

Det er ikke alene spændende men er også præsenteret flot grafisk.

Nu har jeg gemt dem og skal læse dem i ro og fred.

Niels Ole Dahl

Nu skal vi jo lige holde krigene adskilt  :)

Jeg indtaster for 2. slesvigske krig 1864 , de faldne efter Vilhelm Cohens bog fra 1865 , derudover laver jeg supplerende oplysninger om mindesten, og senere evt. foto's af mindesten.

Jeg har erhvervet bogen ,De faldnes Minde fra den 1. slesvigske krig 1848 - 1850 , som er lavet af Vilhems far A.D.Cohen , således databasen kan udvides eller en ny særskilt database kan laves.

Ved at følge de døde , feks. søg på Dybbøl, kan man jo følge troppebevægelser på denne måde.
Måden man kan søge på kan ændres hen ad af vejen , så man kan trække andre oplysninger ud om feks. sygdom .
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Karl Einar Rosenkilde

Hej Niels Ole

Den findes også her på

http://www.strandparken33.dk/page3.html

Venlig hilsen

K.E.Rosenkilde
9220

Hanne Fachmann

Tak for linket.
Han skriver også at det kun navnene som er tilgængelige, ved nogen hvordan man kan få de resterende oplysninger?

I øvrigt meget interessante oplysninger om Frisnetterne og Brandenburg.

Niels Ole Dahl

Kære Hanne
Efter dine tidligere forspørgsler søger du denne :

"Sørensen, Wilhelm, Funkehuset, 13de Linie-Infanteri-Bataillon, 2det Compagni, Menig nr. 229, 25 jun, bog 1850, side 65"  ifølge registeret over faldne.

Jeg sidder med bogen i hånden og kan oplyse at der er fejl i de registreringer der er foretaget i registeret,
idet det i min bog er på side 70 og datoen er 25 juli ikke juni.

13 de Linie- Infanteri - Bataillon.
2. 229   Menig Wilhelm Sørensen, Funkehuset ( altså 2.Compagnie , soldaternr. 229 )
Falden d. 25 Juli ved Isted. .han er begravet se anmærkning 1 ( i Flensborg sammen med 558 andre så man kan ikke nøjagtigt sige hvor da man ikke udfærdigede navnelister , kun antallet blev registreret.)


Når jeg får tid skal jeg scanne disse oplysninger ind og sende til dig idet anmærkningen og begravelsen fylder 3 sider, selve historien om slaget på Isted den 24 og 25 juli kan du søge på google.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Hanne Fachmann

#12
Så faldt han under slaget ved Isted.
Glæder mig meget hvis du vil sende en scanning når du får tid.

Jeg er efterkommer af hans lillebror.
Det må have fyldt meget i familien da det skete.

Efter sønnes død, skriver faderen som HUSAR i folketællingerne.

Jeg har haft læst om slaget ved Isted. Men jeg kunne ikke henfører ham til det.
Nu har du hjulpet mig med at opklarer, at der var en fejl i registreringen.
Det er fint, så giver det mere mening.

Niels Ole Dahl

Hej Hanne

Jeg har sendt dig privatmail med scanninger.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Hanne Fachmann

Tusinde tak.

Har blot lige gemt din mail og så ser jeg på det om lidt.
Det var meget venligt af dig.


Niels Ole Dahl

Jeg har brugt Dis nedbrud positivt og , fået lavet flere søgemuligheder i databasen.

Der er også lavet en statistikknap , så man kan få forskellige oplysninger , feks. hvor mange døde på Dybbøl , eller hvor mange døde at Typhus , eller lungebetændelse osv.

Der er nu tastet 1729 personer ind og jeg er lige startet på 12 Infanteriregiment , så jeg håber at kunne blive færdig med indtastning af personer i løbet af foråret.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com