Det var navnet Croys som trigget min interesse; Jeg har på grunn av en lokalhistorisk hendelse her i Norge hatt interesse for Tzar Peter den Store og hans levnetsløp.
Det jeg skriver nå er sikkert bare tull og tøys, men…
I 1669 stakk en ungutt fra Stavanger i Norge til sjøs.
Hans navn var Niels Olsen eller Olufsen. Som mange andre dansk-norske gutter, gikk han inn i nederlandsk tjeneste, som på den tiden var en ledende sjøfartsnasjon. I 1681 giftet Niels seg med Catharina Voogt, fødd i Amsterdam og datter av Claas Pieterszoon Voogt, - nederlandsk kaptein i handelsflåten og konen Jannetje Jans.
Da han giftet seg, oppgav han at å være sjømann, - foreldreløs og fra Amsterdam.
Noen år senere reiste Tzar Peter den Store av Russland, - inkognito, til de ledende sjøfartsbyene i Europa for selv å lære seg alt om skipsbygging. I Amsterdam kom i kontakt med Niels, som nå hadde tatt navnet Cornelius Croys.
Croys gjorde et så stort inntrykk på tzaren, at Peter bød han å bli med hjem til Russland og lede oppbyggingen av den russiske marinen.
Cornelis Croys ble således admiral i den russiske marine med nest høyeste rang. Både Cornelius og Catarina døde i det som senere ble St. Petersburg, men de fikk en sønn sammen; - Rudolf Cruys, f. 1685 i Holland d. 1736 i København.
Rudolf Cruys giftet seg med en Adriane Van Meurs, datter av Johan Von Meurs and Adriana Mook og sammen fikk de barna;
1. Johannes Cruys, f. 1722, d. 1800, København.
2. Kornelius Von Cruys, f. 1731, d. 1776 I København
Er det noen sammenheng, eller er dette bare tilfeldigheter…?
(Slektsinformasjonen har jeg bare hentet ned fra Internett, så denne må du kontrollere grundig selv dersom du finner dette nyttig..)