Borgerskab - fødested

Startet af Henrik Hansen, 11 Jan 2013 - 22:23

Forrige emne - Næste emne

Henrik Hansen

Hej

Jeg har en ane, skrædder Jens Christian Pedersen, sim i KB optegnelser 1850 og frem angiver Aarhus som fødested.

Imidlertidig opnår han borgerskab i Aarhus i 1856.

Kan jeg så ikke med 100% sikkerhed gå ud fra at han IKKE er født i Aarhus?

Mvh. Henrik

Ole Laursen-W.

Hej Henrik,

Det er vel mest sandsynligt han ER født i Århus hvis både kirkebog og borgerskab angiver Århus som fødested. Men endeligt bevis kræver selvfølgelig du finder ham i kirkebogen for Århus. Sommetider opgav folk deres konfirmationssted som fødested.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Leif Sommerdal

Borgerskab er mig bekendt noget man opnår via sit erhverv - ikke via sit fødested.
Derfor kan det jo godt passe, hvad du har fundet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Mikkel Eide Eriksen

Hej Henrik

Måske ved du det, men for at præcisere er "borgerskab" i denne sammenhæng ikke statsborgerskab, men at blive en del af borgerskabet (i modsætning til almuen).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Henrik Hansen

Tak skal I ha'

Hvis borgerskab alene er knyttet til erhvervet, så stiller det sig jo helt anderledes.

Så kan han godt være fra Aarhus.

Jeg kom i tvivl da jeg mener jeg fandt ham som Tilgang fra Horsens i 1846 i KB Aarhus Domsogn. Men han kan selvfølgelig have været på valsen eller i lære, måske.

Nå, men jeg må lede videre...

Tak for afklaring :) Henrik

Henrik Hansen

Mht. hvad jeg har fundet pt.....

Født 1823
Han er født foråret 1823 iflg. KB oplysninger i Aarhus Domsogn 1868-72, ops421, n91 ved hans død i 1872,  men der er ingen dato.


Konfirmation Aarhus - ikke fundet
Jeg har nu prøvet at kigge efter konfirmation i Aarhus Domsogn, og Vor Frue men har ikke fundet ham

Når man i kilderne skriver "Aarhus" som fødested - er det så ikke primært "Aarhus Domsogn?


Tilgang Aarhus 1843 - muligvis
Jeg har fundet denne
KB Tilgang, Jens Chr Petersen, Aarhus Domsogn 1843, ops26 n22

Det fremgår at dåb er 5. dec. 1823, men jeg kan ikke tyde hvor. Jeg har spurgt om hjælp til tydning her, http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,51106.0.html - men ingen har lige budt på det endnu


Aneefterlysning
For tid tilbage forsøgte jeg med en aneefterlysning uden nærmere held. Dér er beskrevet hvad jeg ved pt.
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=5337.0 

Jeg hæfter mig ved at man ved vielsen i 1847 skriver "Aarhus" som opholdssted og senere "boer her i Byen", men ikke at han ER fra Aarhus:

Brudgom: Ungkarl og Skræddersvend Jens Christian Petersen, 24 Aar gl., boer her i Byen


Hvordan vurderer I dette? Er han så ikke snarere "tilrejsende" end "fra Aarhus"


Hans liv virker sådan løsagtigt, så måske han har prøvet at dække over noget - har jo heller ikke fundet ham endnu  ;)

Leif Sommerdal

Kan det være ham her:

groom's name:    Jens Christian Pedersen
groom's birth date:    1823
groom's birthplace:   
groom's age:    32
bride's name:   Mariane Jensdr
bride's birth date:    1835
bride's birthplace:   
bride's age:    20
marriage date:    26 Oct 1855
marriage place:    Domsognet,Aarhus,Aarhus,Denmark

Århus domsogn 1852-1857 opslag 312 nr 43

Men jeg har heller ikke fundet fødslen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Kristiansen

Når man skriver Aarhus som fødested - så gælder det Aarhus købstad - d.v.s. Domsognet og Vor Frue sogn.

Jeg hæfter mig ved at man ved vielsen i 1847 skriver "Aarhus" som opholdssted og senere "boer her i Byen", men ikke at han ER fra Aarhus:

Brudgom: Ungkarl og Skræddersvend Jens Christian Petersen, 24 Aar gl., boer her i Byen



Efter min opfattelse siger det intet om hvorvidt han er født i byen eller ej - det fortæller kun, at ved sit bryllup så bor han i byen - uanset om han er født her eller tilflyttet for 5 dage siden.

M.h.t. tilgangen - jeg læser, at han indflytter hos en smed - hvorfor skulle han gøre det, hvis han var skrædder ? Så mon det er ham - selvom han er født det sandsynlige år ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Da han får borgerskab i Århus før 1862, har du selvfølgelig fundet følgende oplysning på folketimidten.dk, der er en afskrift af borgerskabsbogen?

By: Århus Købstad     Amt: Århus
Borger: Jens Christian  Petersen
Alder: [33]     Hovederhverv: Skrædder
Oprindelsessted: [Århus]
Borgerskabsdato: 23. September 1856
Borgerbogens data:
   Borgerskabsdagen: [September 23de]
Borgeroplysning: Petersen, Jens Christian, Skrædder
Arkiv: LaV D2.305     Folie: [uden]
Noter: [Død 1872 i Århus]

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Henrik Hansen

@Leif, ja det er ham
Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Jens Christian  Pedersen    Opholdssted: Århus
Brud: Mariane  Jensdatter    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 26. Oktober 1855
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Enkemand og Skræddersvend Jens Christian Pedersen, 32 Aar, opholder sig  her
Brud: Pigen Mariane Jens Datter, 20 1/2 Aar gl., hos Enkemd. Petersen p. Midgd.  [Middelgade]
Forlovere: R.P. Negendal, Skræddersvd., N.Fr. Hassager, Skræddsvd.
Trolovelsesdag: Indskrevet 28de Juli
Vielsesdag: 26de Oct.
Arkiv: C 358-12    Folie: 748
Noter:

@Peter
En fra txttydning mener også der står Smed, så det er vist en nitte

@Hans Chr.
Ja, hans borgerskab har jeg noteret mig. Den gav henvisning til hvornår jeg skulle finde hans død

Han gifter sig først gang 3. juni 1847 med Anne Kirstine Andersen
Anden gang 26 Okt 1855 med Mariane Jensdatter
I 12. jan. 1867, Aarhus Domsogn angives han som udlagt barnefader til min ane Ane Margrethe Kirstine Petersen
Ved begravelsen 13. sep. 1872, Aarhus Domsogn angives han som Gift. Sidste ægteskab har jeg imidlertid ikke fundet

Carsten Friis Fischer

Hej Henrik

Jeg tror, at det er ham som er i Elsted i 1860 tællingen.

http://www.folketimidten.dk/husstand.cgi

mvh

Carsten Fischer

Carsten Friis Fischer

Prøver lige denne istedet for.

Alle 4 personer i husstanden:
Folketælling: 1860         Sogn: Elsted    Herred: Vester Lisbjerg    Amt: Århus
Lokalitet: Elsted By    Bygningsnr: 15    Bygning: Et Huus    Husstand: 1

--------------------------------------------------------------------------------
Der er mere end en husstand i denne bygning. Se alle husstandene.
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Jens Christian Pedersen    Alder: 37    Civilstand: gift
Fødested: Aarhuus
Stilling: Inderste, Skrædder, Huusfader
Tro: Lutheran
Noter:

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Mariane Jensen    Alder: 26    Civilstand: gift
Fødested: her i Sognet
Stilling: hans Kone
Tro: Lutheran
Noter:

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Andrea Camilla Pedersen    Alder: 4    Civilstand: ugift
Fødested: Aarhuus
Stilling: [deres datter]
Tro: Lutheran
Noter:

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Jens Christian Pedersen    Alder: 2    Civilstand: ugift
Fødested: her i Sognet
Stilling: [deres søn]
Tro: Lutheran

mvh
Carsten Fischer

Henrik Hansen

Hej Carsten

Jo, det er ham og hans familie af 2. ægteskab.

1867 arbejder han for en skrædder Jacobsen i Guldsmedgade og udlægges som fader til min ane og er "enkemand".

1872 dør han som "gift" iflg. KB. Jeg ved ikke om det er et 3. ægteskab. Har ikke fundet det på folketimidten.dk.


Jeg har ikke kunnet finde kilder om ham før 1. ægteskab i 1847 (fx. FT 1845, 1834) og jeg ved ikke hvad der er sket efter FT 1860 og hans 2. familie, da jeg ikke har fundet kilder om dette.

Hilsen Henrik


Carsten Friis Fischer

Denne her kunne måske ? være interessant.



Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Brødregaden, No. 456, 151, FT-1845, A4473
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Jørgensen Marked 46  Gift  Raadstuetjener Kjøbenhavn
Karen Aarslev 53  Gift  hans Kone Aalborg
Bolette Sophie Stiel 15  -  Tjenestepige Aalborg
Lars Peter Andersen 24  Ugift  Tjenestekarl Albeck [Aalborg]
Johan Diderich Petersen 22  Ugift  Logerende, Skrædersvend Aalborg
Jens Christian Petersen 22  Ugift  Logerende, Skrædersvend Thorslev [Aalborg]
Christen Andersen Nørholm 28  Ugift  Logerende, Skrædersvend Eidrup [Aalborg]
Jens Christian Nielsen 27  -  Tøffelmager, Logerende Dronninglund [Hjørring]
 
--------------------------------------------------------------------------------
Alderen passer jo. Og det som ikke kunne tydes i et af dine tidligere indlæg kunne måske være Thorslev ?
Men jeg har ikke selv tjekket det med tydningen. Men en af tyderne kom også frem til at det skulle begynde med T.

mvh

Carsten Fischer

Carsten Friis Fischer

Nej. Jeg kan se nu, at det I før har prøvet at tyde er fra 1843. Folketællingen er fra 1845.

mvh

Carsten Fischer