Konfirmation Odense, Vor Frue 1792 og frem. Hvor findes det???

Startet af Charlotte Almar, 26 Dec 2010 - 19:06

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Almar

Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke er konfirmationer i Odense, Vor Frue fra 1792???
Jeg kan ikke finde dem i de tidlige kirkebøger, hvor leder jeg?

Hilsen og på forhånd tak...

Charlotte Almar.

Peter Kristiansen

Du skal ikke altid tro på de krydser som angiver indholdet.... Kirkebogen for Odense Vor Frue 1819-25 rummer f.eks. konfirmationer fra opslag 67-102 (1820-25), selvom der ikke er noget kryds i konfirmationskolonnen i oversigten.
M.v.h. Peter Kristiansen

Charlotte Almar

#2
Hej Peter.

Tusind tak for hjælpen :-) Jeg prøver lykken i 1695-1786-kirkebogen.

Hilsen Charlotte.

Charlotte Almar

Med min bedste vilje, så kan jeg ikke finde konfirmerede i Odense, Vor Frue 1695-1786. Har åbnet ca. hver 5. side, og har ikke fundet noget, som minder om konfirmationer.
Kan det evt. tænkes, at konfirmationerne for Vor Frue Sogn, er foretaget andetsteds?

Kan nogen svare?

Hilsen og på forhånd tak...

Charlotte Almar.

Hans Poulsen



Hej Charlotte

AO
Odense amt
Odense herred
Odense Vor Frue sogn
1787 - 1809
Opslag 1

Dér vil du se indholdsfortegnelsen, og den rummer ikke konfirmationer.

Har du prøvet at lede i kirkebøgerne for de andre sogne i Odense?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Charlotte Almar

Hej Hans.

Jeg tjekker som udgangspunkt altid de første sider i kirkebogen i håb om gevinst; men har desværre ikke været heldig i bogen fra 1695-1786.

Jeg har ikke prøvet kirkebøgerne for de andre sogne endnu; men det må selvfølgelig blive det, der skal til, hvis ingen kan komme med en god forklaring på de "forsvundne" konfirmationer.

Hilsen Charlotte.

Hans Poulsen



Hej Charlotte

"..har desværre ikke været heldig i bogen fra 1695-1786".

Apropos dit første indlæg i tråden:

Er det ikke en konfirmation i 1792, du søger, eller har jeg misforstået noget?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Charlotte Almar

Jo, Go' morgen  :o Tak Hans for dit skarpe syn en tidlig mandag morgen  ;)

Grunden til at jeg også blandede  den tidligere kirkebog ind i debatten, er min søgen efter konfirmation for andre i slægten; men det har selvfølgelig ikke noget med konfirmationen i 1792 at gøre.

Jeg siger tak for hjælpen.

Hilsen Charlotte.

Peter Kristiansen

Og konfirmationen bliver først indført i Danmark i 1736. Desuden er det ikke altid, at præsten skriver konfirmationerne i kirkebogen. Det er først med kirkebogsreformen i 1814, med fortrykte sider, hvor der også er plads til at indskrive konfirmationer, at de er indskrevet konsekvent.
M.v.h. Peter Kristiansen

Charlotte Almar


Charlotte Almar

Har stadig ikke fundet konfirmationer fra 1792 og ca. 10 år frem. Kan det virkelig passe, at et "bysogn" ikke noterede dem?
Har nogen erfaring med Odense, Vor Frue?

Hilsen Charlotte Almar.


Hans Poulsen



Hej Charlotte

Véd du med statsgaranti, at det unge menneske var i Odense i de år, hvor konfirmationen kom på tale - og ikke i fx en af de tre Nykøbing'er - hhv. Mors, Sjælland og Falster?

Godt nytår!

Venlig hilsern
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Sørensen

Her står ofte gode oplysninger, og jeg tror 98% på dem - http://www.denjyskekirkebog.dk/LAO/O114.htm
Odense Vor Frue 18   1-O114-001  1692-1786 FVD
Odense Vor Frue 11   1-O114-003  1787-1809 FVD
Odense Vor Frue 6   1-O114-004  1809-1814 FVD
Odense Vor Frue 6   3-O114-005  1813-1819 FKVDJ
Odense Vor Frue 7   3-O114-006  1819-1825 FKVDJ

Hvor de så blev konfirmeret ved jeg så ikke.

Godt nytår
Venligst Jørgen - 2300

Peter Kristiansen

Selvfølgelig er de da blevet konfirmeret i Vor Frue kirke - præsten har bare ikke fundet anledning til at notere det i kirkebogen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Charlotte Almar

Tak for hjælpen Hans, Jørgen og Peter. I øvrigt en god side "den jyske kirkebog" - den kendte jeg ikke.

Desværre må jeg nok indstille mig på, at der ikke findes konfirmationer i kirkebogen for den periode, jeg søger.

Hilsen Charlotte.