MacFamilyTree-en eller flere ægteskaber

Startet af Karen Thyssen, 14 Jan 2013 - 08:41

Forrige emne - Næste emne

Karen Thyssen

Hej
Jeg har problemer med programmet ,når flere ægtefæller skal vises.

EKS:

A bliver gift første gang..de får børn B.og C
konen dør..
A bliver gift anden gang..de får børn D og F.

Nu dukker en ung H.op...
H forelsker sig i B..de får børn
B. dør...
H gifter sig så med lillesøster D (halvsøster til B....)..de får også børn...

Nu kommer problemet med at få dette rigtigt indført i MacFamilyTree,for når alle er indskrevet helt korrekt fremkommer en mørkegrå figur samt en ultra tynd linie tværs over ,der indikerer :"det kan vist ikke passe.."...men det kan det...2 gange har jeg været ude for dette og jeg har så undladt at at føre alle detaljerne sammen,men bare skrevet i "notater" hvordan det virkelig hænger sammen...har andre været ude for dette?...og kan det løses..?Det er som om programmet siger:sikke underlige familieforhold...sligt kan vi skam ikke klare...

Venlig hilsen
Karen Thyssen



Carsten R. Nielsen

Jeg havde et lignende problem engang. Jeg skrev til udviklerne, der kunne fortælle, at det var en fejl i programmet. Men, jeg har netop prøvet at genskabe mit problem, og det synes umiddelbart at være i orden, så jeg tror, at de har fået løst det.

Men dit problem er vist lidt anderledes. Måske det også er en fejl i programmet? Hvor nøjagtig optræder det (i hvilken form for visning?). Vil du ikke vedhæfte et skærmbillede af det? (Æble+Shift+4 og så trækker du cursoren hen over området)

Og du har opdateret MacFamilyTree til den seneste version?

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karen Thyssen

Hej igen

Jeg har faktisk et andet problem ...denne gang med Familysearch,der skulle kunne anvendes  direkte fra Macfamilytree ved et tryk på "Sign in",men der sker ikke noget ...jeg har talt med Family Search om problemet(først pr mail der kun kunne læses når jeg var logget på!!..og det var jo  det jeg ikke kunne!..)..så efter flere mails fik jeg personlig kontakt fra USA,der sagde, det ikke var deres problem-de var kede af det,men kunne ikke hjælpe-det var MacFmilyTree der havde problemet ...jeg er meget glad for MacFamilyTree  og har brugt det i et års tid,men det er ikke fuldkomment....

Venlig hilse
Karen Thyssen

Karen Thyssen

Hej og tak for svar

Pu-ha,jeg vil meget nødigt genskabe problemet lige nu ,da jeg brugte hele søndag aften på problemet(igen)men jeg kan fortælle at alt går glat igennem med de to nye koner,som "A" har og det går også glat når jeg giver "H" sine to halvsøstre,men så snart jeg via "FAMILIER" kobler de to respektive  døtre ved hjælp af +-knappen til hver af "A"´s  to koner (eller til "A" selv) så kommer den "sorte" person med linien til syne! Jeg har ikke prøvet at skrive til MacFamilyTree  om problemet,men det skulle jeg måske?-jeg troede det bare var mig der ikke var helt hjemme i de finurlige tilfælde...men nar jeg er på "FAMILIER",så kommer "partner 1 og partner2 helt korrekt til syne med hver deres barn/børn...

Venlig hilsen
Karen Thyssen

Carsten R. Nielsen

#4
Nej, MacFamilyTree er ikke fuldkomment, men de synes at være ret gode til hurtigt at få rettet de problemer der er (ligesom jeg også har oplevet, at de faktisk lytter til forslag om forbedringer). Så jeg kan bestemt anbefale, at du skriver til supporten: http://www.syniumsoftware.com/support/ (og kom meget gerne med en tilbagemelding her i Forum).

Mht. familieproblemet: vil du ikke vedhæfte en efterslægtstavle (et stamtræ som den kaldes i MacFamilyTree) med de pågældende personer, som udgør problemet, så vil jeg prøve at genskabe problemet, når jeg får tid. Og igen: hvor helt præcist er det, at problemet optræder hos dig (i "Stamtræet" øverst i Rediger-fanen eller på tavlerne, som f.eks. efterslægtstavlen = stamtræstavlen i Visninger-fanen)?

Mht. FamilySearch-problemet, så har de - så vidt jeg ved - inkluderet funktionen, selv om den ikke virker endnu! Se vedhæftede skærmbillede. Det er selvfølgelig ikke særligt smart ... Jeg har selv slået den fra (i: Indstillinger). Så må vi se, hvornår det kommer til at virke.

Apropos problemer med MacFamilyTree, så har jeg for nylig lavet en side på mit website med løsninger på nogle af de problemer, som forskellige folk har haft med programmet (bl.a. her i Forum):

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/metodeogteknik/macfamilytreefaq.html

MVH
Carsten


[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Carsten R. Nielsen

Jeg har nu - ud fra din beskrivelse her - prøvet at genskabe problemet.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der ikke noget problem: linjen hen til den udtonede, grå figur markerer blot, at personen optræder to gange i slægtsrelationerne (se vedhæftede skærmbillede), men at der altså ikke er tale om to forskellige personer.

At bruge "Stamtræet" (øverst under Rediger-fanen) til at tilføje nye personer og lave forbindelser (= vielser), kan dog godt være lidt svært ved mere komplicerede familieforhold.

Det er meget nemmere at bruge stamtræs-tavlen i "Visninger"-menuen og herfra gå ind i "Rediger person..." (for f.eks. at tilføje en ny ægtefælle). Man kan vist ikke tilføje to skærmbilleder til en post her, så skærmbilledet af dette kommer i en ny post herunder. Selv synes jeg, at stamtræstavlerne (= efterslægtstavlerne; oversætteren burde altså rette dette, synes jeg), er langt mere overskuelige.

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Carsten R. Nielsen

Her er stamtræstavlen (når du klikker på en person, kommer der en menu op, hvorfra du bl.a. kan gå ind i "Rediger person"). Håber at jeg har forstået dit problem rigtigt.

MVH
Carsten

[vedhæfting slettet af admin]
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karen Thyssen

Jeg kan kun sige tusind tak for hjælpen...alle problemer er løst og jeg glæder mig til at "læse om hyppigt opståede problemer og løsninger på samme"...

Pludselig synes den "sorte figur" lysere ,da jeg nu ved han godt må være der (selvom den ikke er pæn)...og jeg synes heller ikke de reklamerer for ham i brugervejledningen...jeg har ihvertfald ikke set noget om det...

Jeg kan godt se det er langt nemmere at redigere i stamtræet i visninger..
Det er bare super det her..


Tusind tak
Venlig hilsen
Karen Thyssen