Alderen på en afdød i Uth sogn, Vejle amt

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 31 Dec 2012 - 11:13

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej


Vejle-Bjerre-Uth
1684-1814
opslag 359

1783
Dom 1 Advent begraven Bent Jørgensen .......

Der står, som jeg ser det, ingen alder - så er der linien der under, som jeg er i tvivl om det har noget med linien ovenover at gøre, for her er heller ingen alder efter denne linie
Kan nogen tyde "gåden"


Så kunne jeg i øvrigt godt tænke mig at finde hans *dato også, som må være i Uth, måske ca. 1748 +/-
han blev gift i 1773

Vh.
Karl-Peter

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Karl-Peter.

De to linier har ikke andet end datoen til fælles. Så der er ingen alder at hente. Jeg læser de to linier:

Dom: 1ste Advent: begraven Bent Jørgensen gl:
Eodem Die begraven Jens Rasmus. Hustrue
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Tak, ja det er jo svært at læse, hvad der skulle have stået, når man ikke er i besiddelse af klearvojante evner.
Karl-Peter

Ralph Rasmussen

Et navn som Bent er lidt lettere at opdrive og være nogenlunde sikker på, end en Peder.

Er det mon 'Bend' Jørgensen på opslag 103, året 1743?

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Henning Mortensen

Hej Ralph

Det ser meget sandsynligt ud da Bent her er født i Sejet og Bent Jørgensen ved sin død var savmand i Sejet (i flg. skifteuddrag)

Mvh. Henning.
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Hej

Her har vi så Bent Jørgensens forældre og søskende i følge skifteuddrag fra brejl.dk

225 Jørgen Christoffersen i Sejet. 12.7.1751, fol.126.
E: Margrethe Bentsdatter. LV: Rasmus Jørgensen Krag i Sejet. B: Christoffer 11, Bent 9, Karen 4. FM: farbror Niels Mikkelsen i Dagnæs, fasters mand Søren Due i Tyrsted.

Christoffer og Karens dåb ses i Uth KB 1684-1814 på opslag 97 og 114

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Hej igen

Her er det samme skifte men fra Sigurd Zachos CD:

804. Jørgen Christophersen i Sejet  12-7-1751, s. 126 a. E: Margrethe Bentsdatter. LV: Rasmus Jørgensen Krage, Sejet. B: Christopher 11, Bent 9, Karen 4. FM: FARBROR: Niels Christophersen, Dagnæs, FASTERSMAND: Søren Due, Tyrsted.

Læg mærke til at her hedder farbror Niels Christophersen, hvilket også er mere sandsynligt end Niels Mikkelsen som der står i skiftet hos brejl.

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Karl-Peter Dammeyer

Godt nytår til jer alle, og rigtig mange tak for alle de nye oplysninger, ja, jeg vidste jo, at der sad nogle venlige hjælpere og bragte mig videre i slægten.
Men bar rolig, jeg vender snart tilbage med nye 2. og 3. tipper, da de alle er fra denne egn.
Mvh.
Karl-Peter