Arkivhåndbog til Landsarkivet for Fyn?

Startet af Bodil Grove Christensen, 28 Dec 2012 - 00:57

Forrige emne - Næste emne

Bodil Grove Christensen

Findes der en arkivhåndbog for Fyn, ligesom der findes for Landsarkivet for Viborg?

Hvis der gør, er den så lagt på www.sa.dk? eller er der måske en venlig sjæl, som vil sende den til mig?
Mvh.Bodil Grove Christensen.

Hanne Bjørn

Hvis du mener en oversigt over godser i de enkelte sogne, så findes en sådan fra 1983.
Den er nok ikke digitaliseret.
Hvis du har nogle sogne, kan jeg prøve at slå dem op.
Der er ikke som i Arkivhåndbogen mulighed for at se i hvilke landsbyer de enkelte godser havde gårde.
hilsen
Hanne Bjørn

Henrik Jensen

Hej Bodil.

Der er vel ikke en helt tilsvarende, men en del muligheder findes.
Se nederste halvdel i: http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/publikationer

Mvh.
Henrik.

Bodil Grove Christensen

Hej Henrik

Jeg forstår nu ikke helt, hvad du mener, kan du være lidt mere specifik?
Mvh. Bodil.

Ole Laursen-W.

Hej Bodil,

Hvis du klikker på det link Henrik sendte og derefter vælger Landsarkivet for Fyn får du en liste over alle deres publikationer. Der er ikke en arkivhåndbog (svarende til den du omtaler for Landsarkivet i Viborg), men derimod flere som dækker udvalgte emner. Det er ikke alt materialet der stadig kan købes, men de kan alle lånes via dit lokale bibliotek.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Henrik Jensen

Hej.

Tak, Ole. Det var lige det, jeg mente..
Jeg var ikke lige opmærksom på, at det ikke var et unikt link til Landsarkivet for Fyn.

Godt nytår.
Henrik.

Henrik Brandt

Hej,

Du kan låne denne bog, forfatter Anne Riising:

Landsarkivet for Fyn og hjælpemidlerne til dets benyttelse. En oversigt (1970)

men det er en ældre sag efterhånden.

mvh Henrik

Hanne Bjørn

#7
Den jeg mener, du skal have, hedder "Stednavneregister til godsejernes skifteprotokoller" ved Anne Rising 1983.
Hvis du har et sogn, kan jeg slå op i min indtil, du evt. kan låne den. Jeg var lidt hurtig til at sige, at de enkelte stednavne ikke er nævnt, det er de.
F.eks. Brenderup sogn stednavn Bro her nævnes Assens-Hindsgavl amter, Kærsgård og Oregård.
hilsen
Hanne Bjørn

Ole Laursen-W.

Hej igen,

Henrik Brandt nævner en god mulighed (som jeg havde glemt), der ikke fremgår af linket til sa.dk. Hvis det er en oversigt over de enkelte arkivalier og deres organisation på Landsarkivet du ønsker er det den du skal have fat på.

Hvis du derimod skal finde ud af hvilket godsarkiv du skal søge skifte i, skal du have fat i den bog Hanne Bjørn nævner. En udvidet udgave af denne bog finder du på http://www.wadschier.dk/kilder/egne/skiftejur_soeg.php
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Hanne Bjørn Dato 29 Dec 2012 - 22:07
Den jeg mener, du skal have, hedder "Stednavneregister til godsejernes skifteprotokoller" ved Anne Rising 1983.
Hvis du har et sogn, kan jeg slå op i min indtil, du evt. kan låne den. Jeg var lidt hurtig til at sige, at de enkelte stednavne ikke er nævnt, det er de.
F.eks. Brenderup sogn stednavn Bro her nævnes Assens-Hindsgavl amter, Kærsgård og Oregård.
hilsen
Hanne Bjørn

Bogen kan også downloades her: http://historie.fyn2.dk/node/16430
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk