Hej Jens Voigt,
Super initiativ med et papirmageroverblik! Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvor omfattende eller ambitiøst projektet er, altså om det er meningen at der, støttet af vores indberetninger, skal lægges supplerende oplysninger ind løbende, så den kommer til at kunne mere end man allerede selv vil kunne finde på DDD?
Men jeg kender i hvert fald en smule til papirmagersvend Lars Eilertsen, som jeg kan se at du via ddd-udtræk har sat på listen.
Jeg har en svag berøring med Lars Eilertsen, idet en af hans døtre var gift med min tipoldefars bror. Mine oplysninger handler imidlertid mest om, at han formodentlig kun var papirmager en kort overgang. Men da det jo i slægtsforskning handler lige så meget om at afkræfte som at bekræfte, og da nogen derude måske vil kunne bruge mine data, bringer jeg dem her:
Født marts 1818 i Gundsømagle Sogn (Sømme, Roskilde) (opslag 20).
Konfirmeret april 1832 i nabosognet Jyllinge (Sømme, Roskilde) (opslag 47).
Ved dåb og konfirmation kaldes han Lars Olsen: faderen er tømmermand Ole Eilertsen, og moderen den tyskfødte Henriette Westendorph eller Vestendorf. Familien findes på FT-1834 i Jyllinge Sogn, og forældrene findes fortsat levende ved 1840, 1845 og 1860 i Jyllinge, og ved FT-1850 på en afstikker i næsten-nabosognet Jørlunde i Frederiksborg Amt, hvor Ole Eilertsen har erhverv som hjulmand.
På FT-1840 befinder Lars, der nu kaldes Lars Eylertsen sig som 22-årig ugift tømmersvend i Svendekamret på Strandmøllen ved Øresund (København, Sokkelund, Søllerød), sammen med papirmagersvendene og papirskærerne.
12.12.1841 gifter han sig i Søllerød Kirke (København, Sokkelund, opslag 265) med Charlotte Kathrine Jeppesen. Her kaldes han i kirkebogen endnu engang for Lars Olsen. Charlotte Kathrine er datter af møllebereder på Valkemøllen ved Strandmøllen Joachim Frederik Jeppesen og fru Magdalene Rummel; hun er født i Søllerød 26.09.1819, og døbt 17.10. (opslag 110), og findes med forældrene på FT-1834 (Søllerød Sogn) som 15-årig, og på FT-1840 med faderen, som da er blevet enkemand.
Lars Eilertsen og Charlotte Katrine Jeppesen får to børn i Søllerød Sogn: Christian Ole i 1842 (opslag 43), og Hendriette Augusta i 1843 (opslag 152).
Derefter flytter de til Silkeborg, hvor de er at finde i Linaa Sogn (Skanderborg, Gjern) på FT-1845 med de to små børn. Og her har Lars Eilertsen erhvervsbetegnelsen papiirmagersvend.
Hans svigerfar, enkemanden Frederik Jepsen/Jeppesen er fulgt med fra Strandmøllen til Silkeborg, og findes på både FT-1845 og 1850 som først arbejdsmand og siden maler på papirfabrikken.
I Silkeborg får Lars Eilertsen og Charlotte Katrine Jeppesen i 1845 (Linaa Sogn opslag 89) datteren Anne Pouline (som bliver min tipoldefars brors hustru i Voer, Dronninglund).
Mellem 1845 og 1847 flytter familien til København. På FT-1850 findes de i Sølvgade, Skt.Annæ Vester Kvarter, og Lars har atter erhverv som tømmersvend. De får et par børn mere, som døbes i Trinitatis Kirke. Jeg har ikke gemt de nøjagtige dåbsdatoer eller opslagsnumre, men de er registreret hos FS, hvor de kan slås efter.
Lars Eilertsen dør mellem 1851 og 1855, sandsynligvis i København, for på FT-1855 findes Charlotte Kathrine Jeppesen med tre af børnene på Hjortelængen i Skt.Annæ Vester Kvarter som den 55-årige enke Charlotte Eilertsen.
Med venlig hilsen
Anna