To dåb i Ribe Domkirke i 1830'ne.

Startet af Gunnar Lorentsen, 26 Dec 2012 - 11:35

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Lorentsen

Jeg beder om hjælp til læsning af faddernes navne, bopæl og evt. andre oplysninger om fadderne ved to dåbshandlinger i Ribe.
Birthe Marie Hansen, Ribe Domsogn 1823-33, opslag 46 nr.22 og
Maren Hansen, Ribe Domsogn 1833-43, opslag 32 nr.6.

mvh/Gunnar

Thomas Kryhlmand

#1
Den første dåb har jeg dette bud på:

Fødte 17de Julii
1832
--
Birthe Marie Hansen
--
D. 29 Julii 1832
Døbte
--
Muurmester Hans Hansen
og H. Maren Hans Datter
i Ribe
--
Faddere Madm. Jørgensen, Pige Karen
Hans D., Toldbetjendt Rydendahl og
Christen Koch Michelsen i Ribe.--


Toldbetjentens navn kunne læses som Thydendahl, men mon ikke det er ham her:

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Præstegade (277), 355, FT-1834, C4696
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Ferdinand Rydendal 32  Gift  Told og Coinsumtions Underbetjent  
Elisabeth Charlotte Günter 29  Gift  Hans Kone  
Wilhelmine Marie Rydendal 7  Ugift  Deres Børn  
Christian Frederick Rydendal 5  Ugift  Deres Børn  
Engeborg Marie Baysen 19  Ugift  Tjenestepige

Dåb nr. to kan jeg ikke finde efter det opgivne. UPS! Den ER fundet - et forslag følger om lidt.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Thomas Kryhlmand

Nummer to:

1836
Den 4de Marts
--
Maren Hansen
--
Døbt i Kirken
1836 den 23de Marts
--
Muursvand Hans Hansen
og H. Maren Hansdatter
--
Garversvend Gunds (Lunds?) Kone,
Maria Thomasdatter, Pige
Lone Hansen, Muurmester
Christen Hansen og Ung-
karl Niels Michelsen.-


Ths.
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Gunnar Lorentsen

Hej Thomas.

Mange tak for dine to svar.
Jeg har brug for faddernes identiteter som mulig hjælp til spore moderens (Maren Hansdatter / Andersdatter?) aner.
Der er faktisk en tredie dåb i Ribe Domsogn 1833-43 opslag 3 nr. 12, som jeg havde overset indtil for én time siden. Hans Hansen og Maren fik en søn Andreas, som døde tidligt i 1838. Heller ikke her, kan jeg læse fadderne.
Såfremt det er muligt med tillægsspørgsmål i samme tråd, vil jeg gerne, at du læser denne også.

mvh(Gunnar

Thomas Kryhlmand

#4
Sjældent at det er FADDERNE, der er interessante. Men jeg forstår problemet.

Her læser jeg:

Jmfr. Stine Knudsen, Peter
Høiberg*), Bomuldsvæver Greibe
og Farver Utzon.


De to sidstnævnte kunne være:

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Storegade (324), 424, FT-1834, C4696
Johann Bernhardt Greibe  34  Gift  Bomulds Væver  
Margrethe Geronzin 34  Gift  Hans Kone  
Ove Christopher Falck Ovesen 19  Ugift  Læredrenge  
Niels Johnsen 17  Ugift  Læredrenge

Ribe, Ribe, Ribe Købstad, Ribe Købstad, Neder Meldam (353), 461, FT-1834, C4696
Nicolay Peter Utzon  28  Ugift  Farver  
Johansine Laurentine Utzon 21  Ugift  Hans Søster  
Ernst Georg Gotfrid Weitz 17  Ugift  Læredreng  
Stine Jenssen 21  Ugift  Tjenestepige

Stine Knudsen kan være identisk med et par jomfruer, der hedder Kierstine Knudsen i FT1834.

*) Peter Høiberg hører også til de usikre. Jeg har ledt efter en Pastor Høiberg/Høiborg - uden resultat.

Prøv selv . . .

Thomas

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Gunnar Lorentsen

Endnu engang tak til dig Thomas.
Uden denne tydningshjælp som ydes her, ville det være meget svært for mig, at arbejde videre med at finde anerne.
Umiddelbart gætter jeg, at der er størst sandsynlighed for finde faddere fra moderens oprindelsesfamilie ved den sidste barnedåb (altså Marens dåb), fordi moderen afgår ved døden nogle dage efter fødslen, og barnedåb og begravelse finder sted samme dag i Domkirken.
Altså grubler jeg videre. God jul!

mvh/Gunnar

Thomas Kryhlmand

Dine supplerende oplysninger om dåb og begravelse samme dag kunne jo godt gøre det sandsynligt, at der optræder en præst (jeg læser navnet som Høiberg eller Høiborg) blandt fadderne.

Desværre er jeg ikke længere i stand til at finde frem til Wibergs Præstehistorie på nettet. Og i de indekserede folketællinger har jeg ikke fundet en pastor/præst med det (eller et lignende) navn.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Thomas Kryhlmand

Jeg har faktisk fundet et eksemplar af Wibergs Præstehistorie på nettet.

Og her har jeg fundet en 'Pastor Høyberg', nemlig Lars Jacob Nørager Høyberg af Nørup, født i 1801. Han blev kaldet til præst i Sneum-Tjæreborg den 3. august 1836. Han døde i øvrigt dagen efter sin ankomst til sognet, kan man læse.

Men om samme pastor har stået fadder i Ribe Domkikre to år tidligere, tør jeg ikke gætte på.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Gunnar Lorentsen

Njaah!

Højbjerg optræder som fadder ved Andreas´ dåb, men Andreas er født som næstsidst i 1834; Maren blev født senere i 1836, og i første førsøg vil jeg undersøge nærmere om fadderne her. Men det er klart at Høiberg skal undersøges nærmere.
Det hele er også lidt kompliceret ved, at moderen ved brylluppet er kaldt "Maren Hansdatter" (Domkirken 1823-33 opslag 82 nr.12) - men navnet "Andersdatter" er overstreget og alderen ved brylluppet er angivet som 31 år.
I første omgang vurderede jeg, at "Andersdatter - 31 år" blot var en skrivefejl, fordi moderen "Maren" ved alle andre opslag (herunder f.t.1834) er anført som Hansen eller Hansdatter (og nogle steder som født ca. 1808). Det bekymrer mig lidt, at "Andersdatter" tilsyneladende pludselig dukker op igen ved Birthe Maries konfirmation 1844-52 opslag 75 nr.11.
Men ihvertfald håber jeg nu bare på, at Garver Lunds hustru vil udløse et 'bingo', og ellers er der bare mere arbejde.
Faderen Hans Hansen oprindelsesfamilie har jeg rimeligt styr på- de er fra omkring Grimstrup. Og hans næste kone (til hjemmet med tre små børn) kom fra Skodborg (i Jylland)
Jeg har også prøvet at kigge efter, hvormange der blev døbt Maren Hansen omkring 1808 i Ribe + opland, og der er mange!

mvh/Gunnar