Mette Cathrine Andersdatter konf. 1824 i Råby, Gjerlev, Randers Barn 1 el. 2?

Startet af Hanne Fisker, 25 Dec 2012 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften til alle håber i havde en god juleaften.

Jeg er ved at kigge lidt på min ane Anders Tiørsvaag Elle og hans hustru Johanne Marie Jacobsdatters børn og er en kende forvirret!

Årsagen er deres datter/døtre ved navn Mette Catarina/Cathrine Andersdatter!

Hun skulle være født i Risør i Norge i år 1809 og døbt 03-12-1809, fint nok, men er det så en datter med samme navn - eller næsten samme navn - jeg har fundet i Råby Sogn, Randers?
Hun er konfirmeret i 1824 i KB 1814-1835 opslag 80 nr. 5 (den anden øverste på siden) her står der at hun er født/døbt: den (6?) jan. 1810.

Jeg har kigget efter hende i Råby på det angivne årstal, men jeg kan ikke se hende her, så prøvede jeg om hun monstro var født i 1809, men nej.

Mit gæt er at hende jeg har fundet konfirmeret er den samme som hende jeg har som født i Norge, men hendes fødselsdata har jeg fra anden side og har ikke kunnet bekræfte den!

Desværre har jeg heller ikke fundet hende i en FT.

Forældrene er ikke i FT-1801 her i Danmark, hvilket skyldtes at de muligvis på dette tispunkt befinder sig i Norge hvor de bliver viet den 04-04-1809 i Aust-Agder fylke, Risør i Norge.

Ifølge FT-1845 er Johanne Marie Jacobsdatter født i Christiansand, i FT'en er hun 51 år.

Jeg ved at de får en datter Juliane Marie den 24-10-1812 i Øster Risør, det ved jeg fra Kulturhistorisk Museum Randers Årbog 1998 hvor der er en artikel om min ane Glarmester Bjørn Hans Jensen Elle, skrevet af Guri Dybsand.

De får tre sønner i henholdsvis 1816, 1818 og 1823 alle født i Sødring og en datter født i Råby 1825.

Men Dalbyneder, Sødring og Råby deler KB i 1768-1813 og det er her jeg har kigget uden held, men indrømmer dog gerne at jeg ikke kan finde rundt i den eller læse alt hvad der står (jeg har kigget efter navnene)!

Hvis i evt. har tid - det er jo jul  ;) - så ville jeg gerne have lidt hjælp, gode råd eller ideer til hvordan jeg får løst denne "knude"!

Med venlig hilsen og forsat god jul.
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Godmorgen

Jeg kan se at en del af jer har læst mit indlæg og tak for det.

Jeg hiver lige min tråd op igen.
Derefter vil jeg et smut op til Norges KB og se om jeg skulle være så heldig at finde rundt i dem, kunne jo være jeg kan finde hende samme sted som forældrene er viet!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

Fandt lige disse oplysninger i mine løse parpier:

METTE CATHARINA ANDERSEN
Christening: 06 JAN 1810 Risor, Aust-Agder, Norway
Parents:
Father: ANDERS ELLE
Mother: JOHANNE MARIE JACOBSEN

JULIANE MARIE ANDERSEN
Christening: 03 NOV 1812 Risor, Aust-Agder, Norway
Parents:
Father: ANDERS ELLE
Mother: JOHANNE MARIE JACOBSDR

Jeg har lagt en forespørgelse ind hos Litta Olsen!
Så må vi jo se om det giver noget, jeg kunne nemlig ikke finde rundt i den Norske Database.  :-[

Mvh
Hanne


Hanne Fisker

Hej Hans Chr. Baagøe

Tusind tak, men linket virker desværre ikke.


Mvh
Hanne Fisker

Hans Chr. Baagøe

Hej

Det går tilsyneladende ikke på grund af udløb af cookies (du mangler den relevante).

Indførslen er på opslag 153 (1810 i kronologisk liste) i følgende kirkebog:

Kildeinformasjon
Fylke:
Aust-Agder
Prestegjeld/sokn eller embete:
Risør

Kirkeboktype:
Klokkerbok
Nummer (arkivreferanse):
B 2
Periode:
1747 - 1812
Oppbevaringssted:
Statsarkivet i Kristiansand

Antall skannede sider/bilder: 196

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Hanne Fisker

Hej Hans Chr. Baagøe

Tak for hjælpen.

Og tusind tak for den udførlige vejledning, det kan være jeg selv kan finde det ud fra den.
Prøver lige.

Forsat god dag Hans Chr.  :)

Mvh
Hanne

Hanne Fisker

Hej i tråden

Jeg har fundet Mette Cathrines dåb og via Litta fået bekræftet at også søsteren er født præcis der hvor hun skulle være.

På dette link i KB 1810 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9816

Takker mange gange for den store hjælp i har givet mig.

Forsat god dag.

Mvh
Hanne Fisker


Hanne Fisker

Hej Bente Ougtvig Dyrstad

Tak for tipset, hvor trykker man når man vil gemme siden eller linket? Jeg brugte PDF1 til at gemme siden med og håber den ikke forsvinder igen.

Mvh
Hanne

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Hanne

i toppen står der billedinformation, øverst eller nederst, jeg vælger altid øverst.

så kan du markere den og kopiere direkte til din pc.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Hanne Fisker

Hej igen Bente

Tak for oplysningen.

Kan iøvrigt fortælle jer at jeg nu har fundet både Mette Catharina og Juliane Maries dåb i Risør, Aust-Agder Fylke, så jeg har nu fundet svaret på mit første spørgsmål nemlig om der var to piger ved navn Mette Catharina/Mette Cathrine det var der ikke, det var den samme pige!

Så jeg siger tusind tak for hjælpen og håber vi ses i en anden tråd.

Mvh
Hanne Fisker